Guest northernlight

A380 Frankfurttiin 29.10.05

24 viestiä aiheessa

Superjumbo laskeutuu Frankfurt am Mainiin 29.10.05 ja viettää 24 tuntia siellä. Turvatoimet tulevat olemaan tiukat ja mm. visitors terrace suljetaan vierailun ajaksi.

 

A380 jatkaa matkaa Aasiaan ja Australiaan, josta se lentää marraskuun puolivälissä Dubaihin lentonäytökseen.

 

http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/10_13_05_a380_world_tour.html

 

Keskustelua aiheesta saksaksi:

 

http://www.fraforum.de/topic=100777233533

 

 

edit. typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kummiskin Airbus:n tehtailla voi ihastella konetta ilman mitään ongelmia. Eiköhän tässä ole kyse vain siitä, että paikalliset viranomaiset ovat pikkaisen herkkiä turvallisuuden suhteen. Ja jos oikein muistan niin paikalliset ympäristöaktivistit ovat tunnettuja eräistä stunteistaan ja tunnetusti tämä kone on heidän painajaisensa joten pieni julkisuustemppu ei olisi ihme heidän puoleltaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä ole kyse vain siitä, että paikalliset viranomaiset ovat pikkaisen herkkiä turvallisuuden suhteen.

 

Katseluterassin sulkemisessa saattaa lisäksi olla kyse siitä, että jos sitä ei suljettaisi, niin paikalle tulisi varmastikin kymmeniätuhansia A380:sta kiinnostuneita, jotka saisivat kaikki mahdolliset kulkuyhteydet kentälle tukituiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katseluterassin sulkemisessa saattaa lisäksi olla kyse siitä, että jos sitä ei suljettaisi, niin paikalle tulisi varmastikin kymmeniätuhansia A380:sta kiinnostuneita, jotka saisivat kaikki mahdolliset kulkuyhteydet kentälle tukituiksi.

 

Tuskimpa tuo estää koska nyt kaikki rynniin kentän varteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskimpa tuo estää koska nyt kaikki rynniin kentän varteen.

 

Frankfurtin kenttä on yllättävän hyvin "suojattu", eli suurin osa alueesta on blokattu kymmenien metrien korkeilla betoni-melumuureilla.  Ilman muureja olevat alueet ovat kanaverkkojen takana ja hyvin kaukana mistään mielenkiintoisesta. Loput alueet ovat ex. US-armyn alueita, jotka ovat todella helppoja sulkea yleisöltä (kuten varmaankin A380 vierailun aikaan tulevat olemaankin).

 

Olen ajellut ja tutkinut aluetta viimeiset kuusi vuotta ja harmittaa totisesti että ovat onnistuneet sulkemaan kentän niin totaalisesti.  Toista oli asuessani Amsterdamissa, missä AMS:in kentälle pääsi spottailemaan käytännössä minne tahansa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frankfurtin kenttä on yllättävän hyvin "suojattu", eli suurin osa alueesta on blokattu kymmenien metrien korkeilla betoni-melumuureilla.  Ilman muureja olevat alueet ovat kanaverkkojen takana ja hyvin kaukana mistään mielenkiintoisesta. Loput alueet ovat ex. US-armyn alueita, jotka ovat todella helppoja sulkea yleisöltä

 

Muuttuneekohan tilanne nyt kun USAF on jättänyt lopullisesti kentän ja siirtynyt Rammsteiniin ja Spangdahlemiin. Entisen Rhein-Mainin tukikohdan paikalle nousee uusi terminaali kymmenen vuoden kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satoja, ehkä jokunen tuhat, mutta että kymmeniätuhansia, meinaat jotta oikeasti? Paljonko ensilento veti jengia Toulousen kentän liepeille....? Kolme miljoonaa ja tanskalaiset päälle...? ;)

 

 

IIRC väkeä oli noin 50 000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satoja, ehkä jokunen tuhat, mutta että kymmeniätuhansia, meinaat jotta oikeasti?

 

Helposti. Kentällä ja terassilla käy jo normaaleina arkipäivinä satoja spottareita, viikonloppuisin tuhansia.

 

Tänään aukesi Frankfurtissa kirjamessut. Paikalla jo pelkästään yli 12000 journalistia. Frankfurtin lentokenttä ilmoittaa viikonloppuna yli 90000 ylimääräisestä matkustajasta messujen takia.  Liikenne nyt jo täysin tukossa koko kaupungissa.

 

Ellei lentokenttää "suljettaisi" A380 visiitin ajaksi, paikalla todellakin olisi vähintään kymmeniätuhansia ihmisiä spottailemassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NDR-radioaseman mukaan Elbe-joen varrella oli 100000 - 150000 ihmistä ihmettelemässä, kun A380 käväisi elokuussa näyttäytymässä Hampurin yläpuolella.

 

Toinenkin A380 (MSN 004) on lentänyt ensilentonsa eilen ja liittyy siis mukaan testilento-ohjelmaan, kerrotaan Airbusin sivuilla.

 

Suunnitelmissa ensi vuoden alkupuolella ovat myös kylmän ilmaston testit (- 40 Celsiusta), mutta testipaikkaa ei vielä paljasteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Suunnitelmissa ensi vuoden alkupuolella ovat myös kylmän ilmaston testit (- 40 Celsiusta), mutta testipaikkaa ei vielä paljasteta.

Ei taida mahtua Ivaloon :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain (en kyllä muista mistä) muistan lukeneeni, että Kanada-Alaska akselilla nuo kylmätestaukset tehtäisiin.

 

Edit. No muistinpas sittenkin. Tekniikan Maailma 7/05 numerossa on iso artikkeli A380:sta. Artikkelissä mainitaan testeistä mm. seuraava:

 

"Kuumuuden ja ohuen ilman vaikutuksia Aibus on yleensä selvittänyt 'korkean paikan leirillä' Boliviassa. Kylmän ilmanalan vaikutusta selvitetään Kanadassa tai Siperiassa. MSN001- ja 004-koneilla tutkitaan lentoonlähtö- ja laskuominaisuuksia voimakkaassa sivu- ja myötätuulessa. Sivutuulitestejä tehdään jopa 40 solmun tuuleen saakka. Airbusin mukaan Islannin Keflavikin lentoasema on parhaita paikkoja tällaiseen testaukseen ristikkäisten kiitoteiden ansiosta."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frankfurtin kentän sivuilla on tiedote järjestelyistä 29.10, jos vaikka joku tekee "tikusta asiaa" ja menne paikanpäälle. Saksankielinen tiedote on  informatiivisempi kuin englanninkielinen :(. Anyway teutonien omakielinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään on tiukkaa: poliisi lupaa sakottaa kaikkia, jotka pysäköivät autonsa ohikulkevien teiden (Schnellstrassen ja Bundesautobahnen) varteen, myös teiden pientareelle.

 

Kentän "eteläpäähän" sentään luvataan jättivideoscreenit ja aamiainen alkaen klo 5 aamulla, plus bussikuljetuksia sinne eri parkkipaikoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin BBC Wordillä oli kuvaa koneen laskusta ja rullauksesta kohti putkea. Taisi olla peräti kolme marsalkkaa saattamassa...

Sää ei ainakaa kuvaavia bongareita näyttänyt suosivan, sumuista ja ilmeisesti myös sateista. Tää on todettu monta kertaa, mutta kerran vielä:

 

SE ON ISO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netin keskustelupalstalta käy ilmi, että kyseessä oli MSN004 eikä MSN001, koska huhun mukaan ykkösellä olisi ollut moottoriongelma.

 

Videota laskusta ja rullauksesta löytyy klikkaamalla vastauksen numero 9 linkkejä seuraavassa threadissa:

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2409428/

 

Olisin linkittänyt suoraan, mutta itse klikatessani tuli ihan eri linkki ja niin pitkä, ettei sitä jaksa kopioida...

 

Ja muutenkin ilma oli sumuinen ja selostus on saksaksi, mutta jos joku haluaa sen laskun katsoa, niin sieltä löytyy. Tosin A380:n laskua on nähty huomattavasti paremmalla laadulla aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Olin samaisena aamupäivänä menossa Frankfurt-Niederreiniin European Gliding Unionin ilmatilakokoukseen Suomen edustajana. Sää oli sumuinen n. klo 9 maissa paikallista aikaa, kun ohitettiin törkeän isoa rautatieasemaa kentän lähistöllä, mutta mitään ei näkynyt.

 

Mutta jo 30 km ennen kenttää oli vartavasten tehtyjä liikennemerkkejä, joissa ohjattiin spotteriparkkiin, joista sitten oli sukkulabussi-yhteys kentälle. Ja kävijöitä tosiaan odotettiin kymmeniä tuhansia. Tuntui kuin SWR3:lla ei muuta puheenaihetta olisikaan ollut. Alunperin koko jutun piti olla salainen, mutta kun se vuosi, niin sitten ei mitään voinut. Näin asian selitti minulle Trier-Föhrenissä lentokouluansa pitävä isäntäni Herr Klippel.

 

Tiedä sitten miten kävi, koska päivä meni 6 km päässä kokoustellessa. Paluumatkalla hahmotin sitten samaisen rautatieaseman ja siinä vaiheessa honasin, että kenttähän on aivan motarin reunassa. Ja sekuntia myöhemmin hoksasin, että: siinähän se kökötti parkissa. On se tosiaan iso. Eikä tietenkään kamera ollut valmiusasennossa. Pah.

 

Kun muutakaan kuvaa ei ollut, laitetaan tähän tärähtänyt kuva baanalta. Käy vähän ilmi siitä meillainen sää oli. Ollaan näköjään lähestymässä lentokenttää Rüsselsheimin suunnasta kohti Raunheimia baanalla 67 ja kenttä on ihan muutamien kilometrien päässä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään