Seppo Sipilä

Petsamon ja Suur-Merijoen kentät?

32 viestiä aiheessa

Aloin kaivella tietoja alkuaikojen matkustajaliikenteen lentoasemista, ja Ilmailulaitoksen historiikkisivuilta löytyikin mukavasti asiaa niistä vanhoista kentistä, jotka ovat nyky-Suomessa. Paljon hankalammaksi meni löytää tietoa rajan taa jääneistä Viipurin Suur-Merijoen kentästä ja Petsamon kentästä.

 

"Petsamo" on ollut Aeron pohjoisen lentolinjan päätepisteenä 1940, eli sen niminen kenttä tai taajama täytyisi olla siellä jossakin. Petsamovuonon pohjukassako, kuten vanhasta kartankaistaleesta näyttäisi (http://www.histdoc.net/historia/petsamo.html)? Liekö germaani perääntyessään hävittänyt kentän, muun Petsamon alueen tiettävästi ainakin?

 

Sama juttu Suur-Merijoen kentän kanssa. Sijainti on kyllä selvä, mutta tietoa näyttää netistä löytyvän perin niukasti. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, se on nykyään aika raunioina. Millainen kenttärakennus siellä on aikoinaan ollut, onko oikein kivinen terminaali vai samantapainen lautaparakki kuin kotimaanliikenteen kentillä näyttää olleen tyypillistä? Onko siitä mitään jäljellä?

 

Kaikki tieto näistä matkustajaliikenteen kentistä kiinnostaisi. Näkisin mieluusti myös kuvia molemmista kentistä silloin aikoinaan ja nykyään.

 

S.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

googlaamalla löysin dokumentin http://www.sci.fi/~ambush/faf/liaison.html

missä kerrotaan

 

"Tiger Moth was a two-seat mixed-structured bi-plane primary trainer aircraft with a fixed undercarriage. A Norwegian pilot fleeing the German invasion flew a Tiger Moth to Yläluostari airfield at Petsamo on 8 June, 1940. The aircraft was interned. "

Ja koneella näyttää olevan tunnus MO-159

 

Tästäkin episodista olisi mielenkiintoista kuulla lisää...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen kenttärakennus siellä on aikoinaan ollut, onko oikein kivinen terminaali vai samantapainen lautaparakki kuin kotimaanliikenteen kentillä näyttää olleen tyypillistä? Onko siitä mitään jäljellä?

 

Mobilisti -lehden artikkeli joskus 80-luvulta, isompia versioita voi minulta kysellä jos tarvitsee...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä karttapohja sota-ajalta sekä tiedot: (Karjalan lennoston historia)

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petsamon Yläluostarin (kentästä?) löytyy netistä tämä, otsikkona "Maps, Weather and Airport of Luostari, Russia":

 

http://www.fallingrain.com/world/RS/49/Luostari.html

 

Lisäksi linkki http://warfare.ru/?catid=260&linkid=1638 ilmoittaa, että "Luostari" tukikohdassa on helikopteritukikohta:

 

258th Seperate Rotary Wing EW Squadron Luostari Mi-24K/R

 

Vielä karttalinkki "Luostari", kun zoomaa, tulee Luostari-nimi näkyviin: n. 10 km sisämaahan Petsamosta (Pechenga) etelään. http://www.multimap.com/wi/29912.htm

 

Onko kyseessä sama vanha Petsamon Yläluostarin kenttä? Tässä on Aeron vanha matkalaukkumerkki v:lta 1940. Siinä "Petsamo"-teksti (keltaisella) ja piste (lentokenttä?) on piirretty sisämaahan rannikosta. Punainen lentoreitti päättyy sinne ja musta tie jatkuu rannikolle:

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja ilmeisesti tämä on se vanha Yläluostarin kenttä, jota Aeron Dragon Rapide OH-BLA "Salama" käytti kesällä v.1940 "Petsamon pikalinjalla" vai onko?

 

Reitti oli Helsinki(Malmi)-Tampere(Härmälä)-Vaasa-Kokkola(Laajalahti)-Oulu(Oritkari)-Kemi-Rovaniemi-Ivalo-Petsamo(Yläluostari) ja se kesti kahdeksan ja puoli tuntia.

 

edit: Ivalon tilalla pitää olla Sodankylä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Reitti oli Helsinki(Malmi)-Tampere(Härmälä)-Vaasa-Kokkola(Laajalahti)-Oulu(Oritkari)-Kemi-Rovaniemi-Ivalo-Petsamo(Yläluostari) ja se kesti kahdeksan ja puoli tuntia.

 

Paitsi että Ivalon sijasta laskeuduttiin Sodankylään?

http://www.sodankyla.fi/ki-rakentaminen.php#lentokentta

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_14_3.html

 

Milloin Finnair lopetti Oulun ja Kemin väliset lennot?  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vanhassa merkissä yllä v:lta 1940 on Ivalo kuitenkin piirretty reitille. Se jäi mieleen. ;)

 

Selityskin merkin "virheelle" löytyy Ilmailulaitoksen historiikkisivuilta

http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/historiikki_pdf/ivalo.pdf

--------------------

Ivaloa kaavailtiin Aeron Petsamon linjan välilaskupaikaksi

jo vuonna 1937, mutta talvisodan

syttyminen keskeytti suunnitelmat. Toisen

kerran lentokentän rakentamista lykättiin

jatkosodan takia. Työhön ryhtyivät lopulta

Lapissa toimivat Saksan sotavoimat vuonna

1943. Työvoimana oli venäläisiä sotavankeja ja

saksalaisia työpalvelujoukkoja, jotka saivat

kentän liikennöitävään kuntoon sodan loppuvaiheessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Erkki, selvisi tuokin. :)

 

Suur-Merijoen lentokentästä on 8 valokuvaa (via Hannu Valtonen) kirjassa "Hanna Reitsch-lentäminen elämäni". Kirjan on kustantanut Koala ja ilmestynyt 2002. Suomennus Hannu Valtonen. Kuvissa näkyy kenttäaluetta rakennuksineen, purjekoneita ja ihmisiä. Kuvat ovat syyskuulta 1934, jolloin "Die Hanna"vieraili Suomessa ja järjesti purjelentonäytöksiä. Muutamassa kuvassa näkyy iso puolivalmis lentokonehalli, katto auki vielä osaksi. Toisen valmiin hallin edessä on betonilaattoja ja parissa kuvassa betonista rullaustietäkin. Muutenhan kenttä oli täysin ruohopäällysteinen.

 

http://www.sci.fi/~fta/ftrsqn21_history_4.htm (linkki Ilmavoimien toimintaan Suur-Merijoella)

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Luostarin kenttä mainitaan myös tässä venäläisessä kirjoituksessa, jossa kerrotaan mm.kentän valloituksesta 1944: http://arcticwar.pomorsu.ru/earth/gorter.htm

 

During the first stage of the Petsamo-Kirkenes operation the 126th light corps went as far as 70 km behind the German front lines and blocked the road near Pillkuj-irvi close to Luostari airfield on the 10 of October 1944. Thanks to this blockade, they helped to make it possible for the main forces to occupy Luostari airfield in the Pechenga river valley in about two days. The airfield was finally taken on the 12th of October 1944.22 The artillery of this corps consisted of five batteries of 75-mm guns and three batteries of 107-mm mine throwers, mostly carried by reindeer. The capture of Luostari was the last act during the first part of the Petsamo-Kirkenes operation.

 

Tuossa mainitaan, että kenttä sijaitsee Petsamojoen jokilaaksossa, ja kartoissa ja satelliittikuvissa joki (joet) menee lähellä.

 

Vanha kuva Yläluostarin alueesta:

http://personal.inet.fi/koti/ilmari.blomberg/page6.html

 

 

Tämä kartta löytyy osoitteesta:

http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/Talvisota/Kartat/cwdata/Petsamo.html

 

[ attachment removed ]

 

Kartta vuodelta 1943: Yläluostari oikeassa alakulmassa.

[ attachment removed ]

 

Tästä linkistä löytyy maininta Yläluostarin kentästä: http://www.rovaniemi.fi/lapinkavijat/vaeltaja/1920.html

 

Matkailun ensiaskeleet

 

Varsinaisesti Lapin matkailu alkoi 1920-luvulla, kun Petsamo liitettiin Suomeen ja 531 kilometrin mittainen Jäämerentie avattiin. Maantie Rovaniemeltä Kyröön eli Ivaloon valmistui 1914. Ivalon - Petsamon tietä alettiin rakentaa 1916, ja päätepiste Liinahamari saavutettiin 1931.

 

Jäämerentie palveli turismia mutta ennen kaikkea talouselämää, sillä Petsamossa sijaitsi Suomen ainoa jäätymätön satama. Jäämerentiestä tuli heti keskeinen matkailuvaltti ja Petsamon alueesta maan vetovoimaisimpia turistikohteita. Petsamon Liinahamariin kulki Rovaniemeltä säännöllinen rahti- ja linja-autoliikenne, parhaimmillaan viisi postiautovuoroa päivässä. Myös yksityisautoilu vilkastui. Suomen automatkailun juuret ovat osaltaan Jäämerentiellä. Petsamoon pääsi myöhemmin myös ilmateitse, kun Aero Oy alkoi lennättää matkailijoita Yläluostarin lentokentälle.

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä karttalinkki "Luostari", kun zoomaa, tulee Luostari-nimi näkyviin: n. 10 km sisämaahan Petsamosta (Pechenga) etelään. http://www.multimap.com/wi/29912.htm

 

 

Jukka

 

 

Nearest transport links asettaa tosin petsamon kentän [img=http://www.multimap.com/wi/browse.cgi?lat=69.4144&lon=30.9607&scale=100000&icon=x>http://tähän[/img].

 

EDIT: Foorumisofta bugaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, olisi kiva tietää Yläluostarin kentän tarkka sijainti. (edit: Se on Martin antamassa linkissä http://www.weathergraphics.com/tim/soviet/Luostari-Pechenga.htm, koordinaatit 69°24'N 030°59'E  ) Petsamon kentällä toimi jatkosodan aikana Lutfwaffen JG 5, mm. Me 109 hävittäjät: Jospa sitä kautta löytyy lisää tietoa...

 

JG 5 "Eismeer" toimi 5.42 - 2.44 Petsamossa, konetyypit  Bf 109E/F/G, Fw 190A

 

http://www.luftwaffe.no/SIG/1943/JG5-1.html

 

On 30. November 1943 the fighter force of Luftflotte 5 was deployed as indicated below:

 

Stab JG 5 2 Bf 109G-2 at Petsamo

 

Stab III./JG 5 2 Bf 109G-2 at Petsamo

III./JG 5 34 Bf 109G-2 and 3 Bf 109F-4 at Petsamo and Alakurtti

 

Maalaus "Petsamo scramble"

http://www.oldgloryprints.com/Petsamo%20Scramble.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa mainitaan, että kenttä sijaitsee Petsamojoen jokilaaksossa, ja kartoissa ja satelliittikuvissa joki (joet) menee lähellä.

 

Vanha kuva Yläluostarin alueesta:

http://personal.inet.fi/koti/ilmari.blomberg/page6.html

 

Ja täällä

http://www2.siba.fi/~kkoskim/history/Petsamo2000.html

toinen kuva

http://www2.siba.fi/~kkoskim/history/n672b.jpg

 

Ja tarinaakin luostarin historiasta.

(Olisko Junnu laskeutunut tuossa kuvassa näkyvälle "pihamaalle"?)

Tuossa suunniteltu matka on myös tehty

http://www2.siba.fi/~kkoskim/imbas/gallery1/txtpage.php?lang=fi&action=4&themeid=p20johd

mutta ilmeisesti ei käyty Yläluostarilla, eikä kuvattu lentokenttää ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kartassa näkyy "Luostarin" kohdalla musta neliö, jonka selitys on "German airfield". :) Alkaa polttaa... ;)

 

http://cgsc.leavenworth.army.mil/carl/resources/csi/gebhardt/gebhardt.asp#M3 (Sotatoimet alueella)

 

Ote tekstistä:

The Soviets were to maintain air superiority in two ways. Bombers targeted German airfields at Luostari, Salmiiarvi, and Kirkenes for strikes, and fighter planes covered the battle area, protecting both air and ground forces. Although the Front order did not specify a reconnaissance mission, the various air units had this capability and continuously exercised it.

 

[ attachment removed ]

 

Ja vähän isompana:

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Kun katsoo kentän sijaintia ja vertaa sitä topografikarttaan, niin "Luostari" näyttäisi olevan Yläluostarin kylästä länteen. Jospa suomalaiset käyttivät kentästä Yläluostari-nimeä (kylän mukaan) ja saksalaiset "Luostaria" tai "Petsamoa"?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset alkoivat rakentaa Petsamon Yläluostarin kenttää vuonna 1939:

 

http://www.mobilia.fi/petsamo/automatkailua30.htm

 

Lokakuussa 1939 Suomen Matkailu uutisoi Lapin lähiajan näkymistä seuraavasti: "Rovaniemi-Petsamo rautatiestä näyttää vihdoinkin tulevan tosi…Myös matkailijaliikenne tulee siitä suuresti hyötymään. Nykyisten ennakkosuunnitelmien mukaan tulee rata vedettäväksi Rovaniemeltä Meltauksen kautta Sodankylään. Sieltä eteenpäin on ratasuunta vielä epäselvä. Lappi lähestyy!…Lentokentän rakentaminen Petsamoon on aloitettu".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tiedoista.  Aero-lehti  11/1937 (s. 309) mainitsee myös Petsamoon rakennettavan kentän paikaksi Yläluostarin.

 

Netistä on voinut päätellä, että kenttä oli Luftwaffen käytössä jatkosodassa ja että sitä pommitettiin ankarasti. Liekö germaani sieltä perääntyessään tuhonnut loputkin, eli onko nykyisessä "Pechengan helikopteritukikohdassa" mitään alkuperäistä jäljellä?

 

S.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En voi ilmailualan maallikkona muuta sanoa, kuin että käsittämätöntä miten paljon tietoa ja taitoa tältä foorumilta löytyy!  :o

 

Loistavaa ja todella mielenkiintoista luettavaa, kiitokset siitä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vielä vanha juliste, jossa "Salama" lentää. Karttaan on piirretty myös reitti Petsamoon.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni historiallinen detalji: Vesivehmaan lentokentälle pystytettiin 1998 muistokivi siellä 1940-1944 palvelleille lentolaivueille

HLeLv 24, Täyd.LeLv 35 ja PLeLv 48 muistoksi.

 

Muistokivessä olevan ison metallisen aselajimerkin malli on peräisin Suur-Merijoen lentokentän pääportista. Ei taida alkuperäistä olla tallella...

 

Tämä on Vesivehmaalta:

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistokivessä olevan ison metallisen aselajimerkin malli on peräisin Suur-Merijoen lentokentän pääportista. Ei taida alkuperäistä olla tallella...

 

Ettei vain kuitenkin olisi, ja vieläpä Suomen Ilmailumuseossa Helsinki-Vantaalla. Muistelen sen siellä nähneeni kera kertomuksen, jonka mukaan sitä ei ehditty evakuoida talvisodan aikana, vaan se piilotettiin metsään ja jäi rajanvedossa venäläisten puolelle. Jatkosodan aikana, kun Viipuri ympäristöineen oli tilapäisesti jälleen suomalaisilla, se haettiin pois kätköstään ja tuotiin tarpeeksi kauas sotatoimialueelta, joten se säilyi museoitavaksi.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on kiva tieto, jos se on tallella. Mielenkiintoinen tarina tuo piilottaminen myös. Enpäs olekaan asiaa tiennyt, onko se merkki esillä oikein museossa vai varastossa? Löytyisikö valokuvaa?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on kiva tieto, jos se on tallella. Mielenkiintoinen tarina tuo piilottaminen myös. Enpäs olekaan asiaa tiennyt, onko se merkki esillä oikein museossa vai varastossa? Löytyisikö valokuvaa?

 

Kyllä minä sen mielestäni näin siellä ihan muiden näyttelyesineiden joukossa, en missään varastossa. Eikö kenelläkään ole tuoreempaa tietoa? Pitääkös tästä ihan museoon lähteä käymään?

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä sen mielestäni näin siellä ihan muiden näyttelyesineiden joukossa, en missään varastossa. Eikö kenelläkään ole tuoreempaa tietoa? Pitääkös tästä ihan museoon lähteä käymään?

 

Tänään kävin museolla ja muistaakseni näin sen joko Gloster Gamecockin vieressä tai viereisellä seinällä VL Pyryn vieressä. 100%:sti en tosin ole varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään