Mika Raurala

Sunnuntai Galluppia; PA-32R-301T vs. PA32RT-300


15 viestiä aiheessa

Elikkä kyseessä on kaksi melkein samanlaista konetta, toinen T-pyrstöllä ja toinen ilman. Kumman ottaisit? En tarkoita valintaa kuvissa esiintyvien koneyksilöiden väliltä, vaan yleisellä tasolla, otsikossa mainittujen konetyyppien välillä. Kannanottoja toivotaan vielä turbo vs. vapari akselilta sekä puolesta/vastaan; suora-/ trapetsisiipi.  

 

//Mika

 

PA-32RT-300

[ attachment removed ]

 

PA-32R-301T

[ attachment removed ]

 

edit: muokattu tekstiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkonäön perusteella ylempi.. Tämä toinen on jo vähän liikaa venytetyn näköinen etenkin nokastaan.  ;D

 

(mutta mitään järkevää en osaa sanoa kun oma kokemus rajoittuu PA-28RT-201T:hen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkonäön perusteella ylempi.. Tämä toinen on jo vähän liikaa venytetyn näköinen etenkin nokastaan.  ;D

 

(mutta mitään järkevää en osaa sanoa kun oma kokemus rajoittuu PA-28RT-201T:hen)

 

Molemmissa on yhtä pitkä nokka - kun on tuo matkatavaratila tuossa moottorin ja kabiinin välissä. Jos sulla on kokemusta turbo-arrowista, kumman puolelle kallistuisit? (vapari/ahdettu näkökulmasta katsottuna)

 

//Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teknisistä ominaisuuksista sen enempää tietämättä totean vain sen, minkä joskus ennenkin. Tuo "Lanssi" on Piperin tyylikkäin 1-moottorikone kautta aikain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "Lanssi" on Piperin tyylikkäin 1-moottorikone kautta aikain...

Piste!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole tuolla sierra-mikellä lentänyt mutta PRT:llä kylläkin. Lisäksi kokemusta on Arrowista ja Senecasta, joka tuntuisi olevan jossain määrin läheistä sukua kuvien kaveruksille vaikka onkin kahdella propellilla varustettu. Seuraavanlaisia asioita tulee ainakin mieleen:

 

T-peräsin (mitä ilmeisemmin?) tekee lentoonlähdöstä hiukan erikoisen. Korkeusperäsin saanee (viisaammat korjatkoon?) roteeratessa lisää auktoriteettia potkurivirrasta ja tämä saattaa ilmetä jonkinsorttisena "laukkaustaipumuksena".  Löytyisikö lukijoista molemmilla koneyksilöillä lentäneitä kommentoimaan aihetta tarkemmin?

 

Lisäksi Piperin trapetsisiipi ei kai ainakaan ole huonompi kuin suora siipi joten siinä suhteessakin vaaka kallistuu Saratogan suuntaan. Lisäksi ahdettu moottori takaa sen, että tehoa riittää myös hiukkasen ylempänä.

 

Kuvien yksilöitä verratessa sierramike saa pisteet ahdetusta moottorista, trapetsisiivestä, paremmasta autopilotista ja perinteisestä peräsimestä.

 

Romeotango puolestaan saa bojot koriinsa erittäin hienosta maalauksesta ja muutenkin siististä ulkoasustaan, hyvästä avioniikkavarustuksestaan (Garmin GPS + Sandel EHSI) ja nopeudestaan. Oikein hieno lentokone kaikinpuolin. Terveisiä kaikille Vampulan Siipiveikoille!  :)

 

Molemmissa siis puolensa.

 

/Harri  8)

 

 

PS. Ääneni annan törkeän puolueellisesi T-pyrstö-Lancelle vaikka Saratogan aavistuksen modernimpi disaini varmasti joitain etuja tuokin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa on yhtä pitkä nokka - kun on tuo matkatavaratila tuossa moottorin ja kabiinin välissä. Jos sulla on kokemusta turbo-arrowista, kumman puolelle kallistuisit? (vapari/ahdettu näkökulmasta katsottuna)

 

Allright, no sitten kuvakulma ja maalaus hämää.  :)

 

Turbo on kyllä kiva, kun nousee tuonne pinnan 100 tuntumaan ilman mitään ongelmia. Tehonkäytön kanssa sai vaan olla tarkkana (etenkin ylösvetoja harjoitellessa) ettei mennyt "overboostin" puolelle, ja muutenkin vaati vähän opettelua (pikku-Cessna kokemuksen jälkeen..), kun turbon kanssa se ahtopaine nousi sen verran hitaasti tehoa lisättäessä..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

PS. Ääneni annan törkeän puolueellisesi T-pyrstö-Lancelle vaikka Saratogan aavistuksen modernimpi disaini varmasti joitain etuja tuokin.

 

Ainakin lance t-pyrstöisenä on tyhjäpainoltaan raskaampi,  johtuen runkoon tehdyistä vahvistuksista ja polttoainetankit ovat suuremmat trapetsisiipisessä, 102 gallonaa tjsp.

 

//Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin lance t-pyrstöisenä on tyhjäpainoltaan raskaampi,  johtuen runkoon tehdyistä vahvistuksista ja polttoainetankit ovat suuremmat trapetsisiipisessä, 102 gallonaa tjsp.

 

//Mika

 

 

 

Lancen kuormattavuus on kuitenkin hieman parempi, kuin Saratogan. Jos näiden yksilöiden välillä pitäisi valita (tiedän tiedän, ei ollut tarkoitus nimenomaisia kappaleita verrata ;-)...niin valitsisin Lancen koska tahansa ennen Saratogaa (molemmilla olen lentänyt, tosin tuota Saratoga-yksilöä en ole lentänyt, vaan toista). Tosin oma arvioni lienee myös hieman puolueellinen, koska olen Vampulan siipiveikkojen hallituksessa...

 

Omat argumenttini:

1) Lancessa parempi kuormattavuus ja T-pyrstön ansiosta enemmän lentokoneen näköinen (tiedän kyllä t-pyrstön heikkoudet ja miksi se muuten ei sitten olekaan mitenkään parempi, kuin ulkonäöltään).

2) VFR-toimintaan (harvemmin tarve mennä todella korkealle) ilman turboa kiitos, paljon huolettomampi lentää.

3) Siitähän ei päästä mihinkään, että PRT:n maalaus on Malmin komeimpia, kun taas ESM:n perus-piper-kasikytluvun alku-ruskea ei oikein silmää säväytä

4) Lancen varustus (nyt taas siis puhutaan näistä kahdesta yksilöstä) "päheempi"

 

Kuten sanottua, hieman puolueellinen kannanotto, mutta henkilökohtaisesti tykkään lentää Lancella paljon, se on erittäin mukava, nopea ja hieno kone tehdä matkaa.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen molemmilla yksilöillä lentänyt satoja tunteja. Molemmat ovat omalla tavallaan hyviä. Lance kantaa hieman enemmän, mutta Saratoga nousee ahtimen ansiosta paremmin myös yläkorkeuksissa. Lisäksi se ilmeisesti trapetsisiiven takia lentää pehmeämmin, tavallaan hienostuneemmin. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lance on minun valinta. Molemmat ovat hienoja koneita ja molemmissa omat hyvät puolensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuvien yksilöitä verratessa sierramike saa pisteet ahdetusta moottorista, trapetsisiivestä, paremmasta autopilotista ja perinteisestä peräsimestä.

 

 

Annan pisteet  saratogalle, samoista syistä kuin Harri, lisään Autopilot alt-hold+Cat1 ILS)

 

T-pyrstöllä olen lentänyt, tosin solakolla varustella.

ulkonäöstä, kiiltää kumpikin, en perusta niin paljoa maalipintaan.

 

ps. turbon laihentaminen ei ole normaalia laihentamista kummempaa, karrikoidusti sanottuna, rauhallisia liikkeitä vain ja pari lisähuomiota ;)

 

t:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään