Esa Sairio

Miksi nettiyhteys ei kytkeydy ajoittain?

19 viestiä aiheessa

Ongelmana on, että silloin tällöin tietokoneeni ei yhdistä itseään Internettiin kun kytken virrat päälle tietokoneeseen.

Tämä tapahtuu noin joka kymmenes kerta, kun käynnistän tietokoneen. Silloin kun ydistymistä ei tapahdu, en siis pääse esim. FS Nordicin sivuille eikä sähköpostikaan toimi. Tapahtumienvalvontaan tulee tällaisessa tapauksessa oheinen ilmoitus. Vasta kun virhetilanteessa sammuttaa virran ADSL- modeemista ja tietokoneesta ja sitten kytkee nämä virrat uudelleen, nettiyhteys yleen sa alkaa toimia.

Mitä asialle vosi tehdä, jotta tietokone kytkeytyy aina nettiin kun koneeseen kytketään virta?

Käytössäni on Elisan ADSL- yhteys 2M/0,5M ja ADSL- modeemissa pidän aina virtoja päällä.

[ attachment removed ]

yES :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran sukulaisillani oli samanlaista ongelmaa. Elisalta oli sanottu, että ADSL-modeemista pitäisi sammutta virta välillä. Ihmettelin itsekkin miksi näin. Mutta sen jälkeen kyllä sukulaisillani rupes netti toimimaan. Itselläni sonera 8/1 ja modeemi aina päällä, eikä ongelmia. Jos teet niin, että pistät modeemiin virran aina päälle samalla kun laitat tietokoneeseen virran niin sittenhän ei pitäisi olla ongelmaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis mitä minun pitää säätää tietokoneessani jotta ongelmalta vältytään jatkossa?

Eihän homman niin pidä toimia, että modeemista joka kerta sammutetaan virta kun tietokonekin sammutetaan ja taas kytketään erikseen virta sitten sekä modeemiin että tietokoneeseen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite sammutan modeemista aina virran kun sammutan koneenkin ja päin vastoin. Silti netti putoaa aina aika ajoin pois päältä. Yleensä joka päivä, vaikka en tuntitolkulla koneen luona olekaan, nin silti se jossain vaiheessa putoaa. Ihmettelenkin että kuinkahan monta kertaa vuorokaudessa netti on alhaalla? Eli tästä me maksamme. Sanera, yhteyksien pätkijä.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on ainakin toiminut netti lähes moitteettomasti. Melkein kone kaatuu ennemmin kuin netti. Teen itse samoin kuin Jari eli sammutan koneen ja modeemin. Eihän tuo modeemin sammuttaminen ja päälle pistäminen vaadi kuin yhden napin painalluksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle taas kerrottiin ettei sitä modeemia saa sammuttaa. Eikä ole ollut mitään ongelmia.

Miksi sitä ei saisi sammuttaa?

Kaikelle elektroniikalle tekee välillä hyvää sammutella käyttis pois, ellei ole kyseessä UNIX- tai Linux-vekotin. ADSL-modeemipurkissakin lienee jokin softaressukka sisällä, joka sekoaa sen n-bitin jälkeen haluten pitää pienen tauon. Itse ainakin katkon kaikki sähköt laitteista jos olen enempi kuin 1 vrk poissa paikalta. Nytkin tuo kaapelimotukka lähti hyvin tulille ja netti on toiminut ok...

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä pätki yhteys kun elisa ei osannut pitää tännepäin tulevia linjoja kunnossa :-\... kaiken huippu oli kun elisan tyypit katkas meille tulevan sähkölinjan, niillä niiden tolppaan kiipeämis kengillä... >:( Kun sähkömies katto tolppaa se vaan totes: "PERK*LE! Kuka hiton apina tänne on kiivennyt?!"

Meille yhteyden tarjoaa Sonera, ja ei ole ollut sen jälkeen ongelmia kun elisa alko pitää linjoistaan huolta. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi sitä ei saisi sammuttaa?

Ade

Mistä minä sen tiedän. Käskettiin ottaa töpseli pois seinästä (modeemissa ei ole edes virtakytkintä) jos lähtee pidemmäksi aikaa pois paikalta, ukkosen varalta jne. Luultavasti joittenkien asetuksien hiipumisen estämiseksi tai vastaavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä pätki yhteys kun elisa ei osannut pitää tännepäin tulevia linjoja kunnossa :-\... kaiken huippu oli kun elisan tyypit katkas meille tulevan sähkölinjan, niillä niiden tolppaan kiipeämis kengillä... >:( Kun sähkömies katto tolppaa se vaan totes: "***kele! Kuka hiton apina tänne on kiivennyt?!"

Meille yhteyden tarjoaa Sonera, ja ei ole ollut sen jälkeen ongelmia kun elisa alko pitää linjoistaan huolta. :)

Ja kun itse sanoin tuossa Elishan netin irti kotoa, jota kesällä siellä käytin, katkesi sieltä myös lankapuhelin, vaikkei se ollut edes minun nimellä siellä. Aika omavaltaisia ratkaisuita tekevät omine lupineen. NOOH. Annas olla. Irtisanomisen jälkeen tuli nytten lasku syyskuulta. Sopimuspaperissa luki, et irtisanomisaika on 14vrk, mutta heidän CD:llä kuulemma on ne oikeat tiedot joissa kuulemma lukee 1kk. Keleen tapit, tana!!! Mitäpä luulette:

1) Minun pitäisi maksaa syyskuusta lasku, jolle ei ole edes kunnon perustetta.

2) Minun pitäisi maksaa siitä, että en ole voinut käyttää edes nettiä kotonani, sillä lankapuhelin lakkasi toimimasta 3.9 ja varmaan samaan lakkasi myös se netti toimimasta

3) Minun pitäisi hyväksyä se, että vanhempieni nimissä oleva lankapuhelin katkaistaan reiluksi viikoksi ilman korvauksia ja että tapaukseen todetaan vaan, että asentaja mokasi

4) Mitäpä luulette, sanonko Elishan kännyni irti?

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Ei.

2) Ei.

3) Ei.

4) Kyllä.

Luulen soittavani huomenna Elishalle, kun pääsen kotiini ja käsiksi sinne tulleeseen laskuun syyskuun netistä. Kyllä muille operaattoreille rahani kelpaavat samalla tavalla, joten tuskin tulee ongelmaa, etten saisi gesmiliittymää muulta operaattorilta.

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on, että silloin tällöin tietokoneeni ei yhdistä itseään Internettiin kun kytken virrat päälle tietokoneeseen.

Tämä tapahtuu noin joka kymmenes kerta, kun käynnistän tietokoneen. Silloin kun ydistymistä ei tapahdu, en siis pääse esim. FS Nordicin sivuille eikä sähköpostikaan toimi.

Sinulla näyttää olevan XP? Kaikilla XP-koneilla, jotka tunnen nettiyhteys pitää ottaa näissä tilanteissa koneelta käsin pois päältä ja uudelleenkäynnistää. Hankala selittää suomeksi, kun koneena on englanninkielinen

Suurinpiirtein tämännäköinen. Tästä tuo disable ja perään samasta paikasta enable.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ota yhteys Elisaan!

Jos modeemi kytketään pois päältä (esim. yöksi), niin modeemi joutuu odottamaan uutta IP- osoitetta niin pitkään kunnes Elisa sen antaa (ei pitäisi, siis "pitäisi" kauan kestää).

Mutta Elisahan on Elisa, joten...

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikelle elektroniikalle tekee välillä hyvää sammutella käyttis pois, ellei ole kyseessä UNIX- tai Linux-vekotin. ADSL-modeemipurkissakin lienee jokin softaressukka sisällä, joka sekoaa sen n-bitin jälkeen haluten pitää pienen tauon. Itse ainakin katkon kaikki sähköt laitteista jos olen enempi kuin 1 vrk poissa paikalta. Nytkin tuo kaapelimotukka lähti hyvin tulille ja netti on toiminut ok...

Yleisesti ottaen elektroniikalle parasta olisi antaa sen olla päällä niin pitkään kuin mahdollista. Lämpötilavaihtelut tekevät hallaa piirilevylle ja komponenteille.

Miten muuten tietokoneen elektroniikalle on parempi sammutella sitä jos käyttiksenä on XP ja huono jos käyttiksenä on Linux tai unix? Ei se elektroniikka tiedä mikä käyttis siellä pyörii.

Itselläni on ollut ADSL-modeemi noin 9 kuukautta päällä yhteen menoon eikä mitään ongelmia ole sen kanssa ollut. Netti on kerran ollut kumossa luokkaa 15 minuuttia niin että minä sen olisin huomannut ja silloinin vika oli palveluntarjoajalla eikä mulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleisesti ottaen elektroniikalle parasta olisi antaa sen olla päällä niin pitkään kuin mahdollista. Lämpötilavaihtelut tekevät hallaa piirilevylle ja komponenteille.

Tuo ei kyllä nyt ihan pidä paikkaansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo ei kyllä nyt ihan pidä paikkaansa.

Kyseessä on asia josta voidaan väitellä iäisyyksiä. On totta, että lämpötila vanhentaa elektroniikkaa. Mutta toisaalta lämpötilamuutokset voi saada aikaan piirilevyssä  ja juotoksissa väsymistä ja hiusmurtumia.

Muutenkin esim. virtalähteissä kytkentäilmiöt on niitä jotka rasittaa eniten elektroniikkaa, ei tasainen kuormitus. Tietenkin jos kuormitus on huippusuurta ja lämpötilat järkyttäviä (mitä ei tietenkään saisi olla) on jatkuva tila pahempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on asia josta voidaan väitellä iäisyyksiä. On totta, että lämpötila vanhentaa elektroniikkaa. Mutta toisaalta lämpötilamuutokset voi saada aikaan piirilevyssä  ja juotoksissa väsymistä ja hiusmurtumia.

Ei nyt sentään normaalilämpötilassa (huonelämpötila) lämpötilamuutokset saa mitään aikaan. Aikanaan kun suunnittelin piirilevyjä ja läpiladottavista komponenteista siirryttiin pintaliitoskomponentteihin niin asiaa alettiin nimen omaan tutkimaan, miten lämpötilamuutokset saa aikaan piirilevyllä. Lopputulos oli se, että piirilevy ei muuttunut käytännössä juuri millään tavalla ja pintaliitoskomponenteistakin vain keraamiset kondensaattorit alkoi napsahdella poikki ja joita ei silmällä erota. Nämäkin muutokset tapahtui vasta rajuissa lämpötilamuutoksissa, +50 - -40 astetta. Kyllä laitteen jatkuva päällä pitäminen syö aparaatin nopeammin loppuun ja niistä pahin esimerkki on tavallinen kuvaputki TV, juovamuuntajan ympäristö teho kompomponentteineen polttaa "pakeliitti" piirilevyn mustaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on täällä töissä ollut ADSL-modeemi yhtäjaksoisesti päällä tällä erää jotain kolmisen vuotta, joten sei se modeemi kyllä vaadi sammuttelua. Ellei ole laadultaan huono, mikä tietty voi olla. Sen sijaan operaattoreilla voi olla kotikäyttäjien yhteyksissä jotain virityksiä, joka vaatii uudelleenkäynnistyksen aina välillä. Kotiinhan ei nykyään saa kunnon internetyhteyttä, vaan niitä on rampautettu erilaisilla osoiteavaruutta ja kaistaa säästävillä systeemeillä, jotka toimivat miten toimivat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään