Guest MattiL

Hornet verkkoihin Roviskolla???

45 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan asiasta? Tuttu soitteli äsken ja kovasti tuntui olevan Rovaniemen kentällä säpinää 03:n päädyssä Hornetin ympärillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"LAPIN lennoston HORNET F16-hävittäjä on tehnyt hätälaskun Rovaniemellä. Kone oli tekemässä hätälaskua kentällä olevaan jarruvaijeriin. Kiinnittyminen kuitenkin epäonnistui, jolloin kone ajautui suojaverkkoon. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut turmassa. Koneen vaurioista ei vielä tiedetä."

 

Asiasta kertoi Ylen nettiuutiset Lyhyesti osuudessaan.

 

Ja mikä ihmeen F16.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan asiasta? Tuttu soitteli äsken ja kovasti tuntui olevan Rovaniemen kentällä säpinää 03:n päädyssä Hornetin ympärillä.

 

Tietää jonkun verran, mutta asiasta ei tohdi pahemmin puhua. Tieto pitää kuitenkin paikkaansa, ettei henkilövahinkoja sattunut.

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa joista ei liene kenellekään mitään haittaa...näkee mihin asti se kone meni. Ensimmäiseen kuvaan merkitsin tolpat jotka mielestäni ovat jarruverkon tolppia, se korjannee joka tietää paremmin.

 

1.

[ attachment removed ]

 

2.

[ attachment removed ]

 

3.

[ attachment removed ]

 

4.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ekasta kuvasta voisi päätellä, että kone jatkaa aika pitkälle matkaansa tuon verkon tolppien ohi. Tuli mieleen, että Kuopiossa 15:n päädyssä oleva verkko on aika lähellä kiitoradan päätyä, eikä tuollaista kiitotien jatketta siellä ole. Eli jos vastaava kävisi täälläpäin, saattaisi olla uimareissu lähellä....

 

Ei nyt ole kuvaa, mutta jokainen paikalla käynyt tietää mistä puhun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ne ainakin toistaiseksi olla F-18C Horneteja. Kun ilmasta maahan -aseistukset tulevat niin taitaa tyypiksi muuttua F/A-18C?

Mutta McDonnell Douglaseja ne mielestäni ovat siinä missä DC-3:kin on Douglas eikä Boeing. Tosin virallisesti taitavat olla Boeingeja nykyyän, ainakin mil.fi:n mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ne ainakin toistaiseksi olla F-18C Horneteja. Kun ilmasta maahan -aseistukset tulevat niin taitaa tyypiksi muuttua F/A-18C?

Mutta McDonnell Douglaseja ne mielestäni ovat siinä missä DC-3:kin on Douglas eikä Boeing. Tosin virallisesti taitavat olla Boeingeja nykyyän, ainakin mil.fi:n mukaan.

 

Tänään justiin työkaverin kans juteltiin tästä A ja C versiosta. Kaveri muisteli nähneensä jonkun suomalaisen pilotin haastattelun joka sanoi että pari päivää harjoiteltu dog fight:a ja huomenna harjoitellaan rynnäköintiä  Ups. Tais kaveri lipsauttaa.  ;D Minä veikkaan että koneissa on jo valmiina modifikaatio. Ammukset kyytiin ja taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äskön tuli TV1:seltä tuosta nii sanoivat tuota F/A -18 Hornetiksi. Eikös se ole Boeing F-18C (51 tai 52-MC) Hornet eikä F/A F-18 ;D. No media on mediaa, ei tunnu Ilmailusta tietävän paljoonkaan.

 

On toi nyt jo paljon lähempänä kuin moni muu yritelmä koneen tyyppimerkinnästä. Jos sitä pilkkua haluaa seksuaalisesti hyväksikäyttää, niin kone on suomessa F-18C ja jenkkiläinen tyyppimerkintä samalle koneelle on F/A-18C.

 

Koneessa on kaikki tarvittava myös ilmasta - maahan operaatioihin. Ainoastaan aseistus puuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo ilmasta-maahan aseistuksen ymppääminen HN:ään nyt ole ihan mikään pikku juttu joka käy käden käänteessä. Koneesta toki löytyvät joillekkin ase tyypeille sopivat ripustus pisteet, mutta se ei tarkoita että ne voidaan heti ottaa käyttöön. Esim. ilmasta maahan ohjukset ja täsmä pommit, tähtäin järjestelmät yms. vaativat omat järjestelmänsä ja ohjelmistonsa toimiakseen. Koneisiin tehdään modifikaatioita ja ohjelmisto päivityksiä tasaisin väliajoin joten ilmasta-maahan kyvyn saaminen koneisiin sitten kun se on ajankohtaista ei ole ongelma, mutta kyllä niistä nyt tällähetkellä puuttuu muutakin kuin vain aseistus.

 

Tuo F/A-18 merkintä on mediassa ihan hyväksyttävä niinkauan kun eivät sano sitä F-16:sta! :P Mutta tästä Boeing/McDonnell Douglas asiasta on täälläkin keskusteltu aiemmin. Joku joka osaa vois ettiä sen ja linkittää, mutta Boeing F-18C se nykyään on. Piste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otti kyllä todella pahasti kaaliin ku ylen radio lähetyksessä tuli "Suomen ilmavoimien HORNET F-16 Hävittäjä plääplää" huoh.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"LAPIN lennoston HORNET F16-hävittäjä on tehnyt hätälaskun Rovaniemellä. Kone oli tekemässä hätälaskua kentällä olevaan jarruvaijeriin. Kiinnittyminen kuitenkin epäonnistui, jolloin kone ajautui suojaverkkoon. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut turmassa. Koneen vaurioista ei vielä tiedetä."

 

Ja taas tuo "hätälasku", eikö tuosta termistä jo päästäne eroon ainakin tällä foorumilla. Kalevakin kirjoittaa asiasta oikeilla nimillä. http://www.kaleva.fi/html/JTpage515505.html

Tämä linkkki kuvannee hätälaskua jotensakin oikein. http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/el.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harjoituslasku pysäytysvaijeriin...mikähän siinä on, ettei vedetä uudestaan ilmaan jos ei koukku nappaa vaijeriin, varsinkin kun oli kyse harjoituslaskusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tästä Boeing/McDonnell Douglas asiasta on täälläkin keskusteltu aiemmin. Joku joka osaa vois ettiä sen ja linkittää, mutta Boeing F-18C se nykyään on. Piste.

 

Mutta eikö molemmilla ole sormensa pelissä? Ainakin muistelisin jotain että McDonnell on koneeseen keulaan tehnyt? En sitten varmaksi sano...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harjoituslasku pysäytysvaijeriin...mikähän siinä on, ettei vedetä uudestaan ilmaan jos ei koukku nappaa vaijeriin, varsinkin kun oli kyse harjoituslaskusta?

 

Niin ja ainakin Kauhavalla on riittävästi tilaa pysäyttää kone vaikka ei vaijeriin ottaisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikö molemmilla ole sormensa pelissä? Ainakin muistelisin jotain että McDonnell on koneeseen keulaan tehnyt? En sitten varmaksi sano...

 

 

Niin siis MD tuon koneen on alunperin suunnitellut ja rakentanut. Ja sitten myöhemmin Boeing osti MD:n tehtaat/tuotannon, jolloin koneiden nimikin vaihtui Bojongiksi. Tai ainakin niiden koneiden, jotka on tuon kaupan jälkeen valmistettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harjoituslasku pysäytysvaijeriin...mikähän siinä on, ettei vedetä uudestaan ilmaan jos ei koukku nappaa vaijeriin, varsinkin kun oli kyse harjoituslaskusta?

 

Juu, sinällään mielenkiintoista. Herää kysymys, että entä jos kyseessä sittenkin oli nimenomaan hätälasku?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Boeing/McDonnell Douglas asiasta on käyty yhtä hedelmällinen keskustelu aikanaan tuolla kuva puolella. Tässä muutama quote. Miten hiivatissa sen koko threadin voi linkittää? Mutta eiköhän tää riitä jo aiheesta? Googleakin voi käyttää jos vielä on epäselvää...

EDIT:linkki: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,37102.msg373787.html#msg373787

 

Eiks ne oo Boeing F-18 Hornetteja

 

Juu juu, nykyään on. Mutta silloinen valmistaja oli McDonnell Douglas.

 

Kyllä ne ova nyt vaan eivät olleet silloin. Lues tarkemmin mitä tuossa edellä totesin. Sanoin että oli. Vuodesta 1996 ovat Hornetit ja muut McDonnell Douglasin alunperin sunnittelemat ja valmistamat koneet olleet Boeing:eja(C-17, F-15E, MD-95=B717 jne) Comprende? Eli HN oli osto hetkellä McDonnell Douglas F/A-18C/D

 

ok eikös kuitenkin suomessa käytetä sellasta nimea kun Boeing F-18C/D Hornet mustaakseni ???

 

Mikäs tässä nyt on vielä epäselvää? ??? Koneenvalmistaja oli silloin McDonnell Douglas, nykyisin Boeing. Merkintää F/A-ei käytetä koska silloisessa poliittisessa ilmapiirissä ei voinut puhua rynnäkkökoneista mitään(A=attack =rynnäkkö) eikä silloin kaavailtu ilmasta-maahan aseistusta joten se muutettiin olemaan pelkkä F (F=fighter). Sotketaan nyt soppaa vielä toteamalla että C-mallin koneet valmistettiin (kasattiin) Suomessa Valmetin toimesta Kuoreveden Hallissa josta sittemmin tuli Patria Finavitec OY ja josta sittemmin tuli nykyinen Patria Aviation. D-mallin koneet siirtolennettiin yhdysvalloista atlantin yli ilmatankkauksia käyttäen Suomeen. Mutta kyllä, kyllä se on nyt Boeing F-18C/D Hornet ihan kysymyskeesi vastaten. Ja jos tästä aiheesta on syytä keskustella lisää niin ilmailu puolelle voi avata oman topicin koskemaan asiaa. Tää ei tänne kuva puolelle enää kuulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten hiivatissa sen koko threadin voi linkittää?

 

Avaa se threadi uuteen ikkunaan ja kopioi osoite osoiteriviltä. Tai klikkaa sen threadin ylimmän viestin otsikkoa oikealla napilla ja valitse "kopioi linkin osoite". TAI, jos haluat, että se threadi aukeaa sitten suoraan johonkin tiettyyn viestiin, klikkaa sen kyseisen viestin otsiokkoa oikealla napilla ja kopsaa osoite...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää kysymys, että entä jos kyseessä sittenkin oli nimenomaan hätälasku?

 

Itse uskon laskun olleen hätälasku. En ihan heti usko, että kentällä missä on muutakin liikennettä aletaan harjoittelemaan vaijerilaskuja. Viimeksi kun EFTPllä oli hätälasku, niin laskun jälkeen vaijerin kasaan pistämisessä meni noin 15 minuuttia.

 

Silminnäkijät erottavat vaijerilaskun ja hätälaskun ainakin paloautojen määrästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ihan heti usko, että kentällä missä on muutakin liikennettä aletaan harjoittelemaan vaijerilaskuja. Viimeksi kun EFTPllä oli hätälasku, niin laskun jälkeen vaijerin kasaan pistämisessä meni noin 15 minuuttia.

 

Voin olla väärässäkin, mutta kyllä niitä mun mielestä harjoitellaan ihan normaalisti noissa "vakiotukikohdissa". Eikä se kasaan pistäminen varmasti ole mikään ongelma ja se saadaan tarvittaessa nopeastikin pois tieltä. Ja toisaalta, kyllä saapuvat koneet tiedetään jo sen verran etukäteen, että se vaijeri ehditään ottaa pois tieltä. Mutta joku asioista varmuudella tietävä varmasti korjaa, jos olen väärässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko. Nyt luonaa.

 

Itse uskon laskun olleen hätälasku. En ihan heti usko, että kentällä missä on muutakin liikennettä aletaan harjoittelemaan vaijerilaskuja. Viimeksi kun EFTPllä oli hätälasku, niin laskun jälkeen vaijerin kasaan pistämisessä meni noin 15 minuuttia...

 

Missäs sitten luulet niitä vaijerilaskuja harjoiteltavan? Ei niitä ainakaan mennä maantietukikohtaan ensin harjoittelemaan. Sitä varten ne tukikohdat on että niissä harjoitellaan ennen kuin tarttee tositilanteessa koukkua käyttää. Se vaijeri systeemin ylös ottaminen ja takaisin kelaaminen ei ole mikään iso homma. Sitähän ei nykyään tartte enää pingottaa kiitotien yli vaan se nousee nappia painamalla sieltä kiitotien pinnan alapuolelta olevasta urastaan ja menee myös sinne takaisin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään