Mika Virolainen

P3Dv4 ja verkkolento + ongelmat

25 viestiä aiheessa

Heippa!

 

Huomasin siirtyessäni Preparin v4 -versioon, ettei mikään ole helppoa eikä varsinkaan kovin nautinnollista.

 

Kummassakin verkossa verkkolento-clientin käyttäminen stoppaa äänet simulaattorista. Käytän FULL SCREEN -tilaa (tällä tuskin merkitystä edes?)

 

Vpilot ja Ivap käyttäytyy samoin, ja Ivapin asentaminen (ei ohjeita virallisilla sivuilla) erittäin haastavaa vrt. FSX.

 

Kun siis client klikataan aktiiviseksi esim. omien aikeiden ilmoittaminen 122.800 -tekstillä, äänet simusta loppuu tyystin. Onko tälle mitään tehtävissä (fiilikset katoaa aika kivasti).

 

Kysymyksiä tulee ainakin itseltäni vielä paljon lisää, mutta aloitetaan nyt tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattorin ääniasetuksissa muistaakseni on kohta, jolla pystyy pitämään simun äänet päällä vaikka focus ei olisikaan simussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattorin ääniasetuksissa muistaakseni on kohta, jolla pystyy pitämään simun äänet päällä vaikka focus ei olisikaan simussa.

 

No olihan helppo (ei tullut mieleenkään). ISO kiitos :thmbup:

 

Mute on lost focus -täppä pois päältä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sekä Vatsim että Ivao -ensimmäiset lennot takana. Pari asiaa nousi esille.

 

1. EFASS ei näytä kuin erroria, kun vaihtaa verkoksi Vatsimin. Onko täällä EFASS:in käyttäjiä, jotka saa hommat toimimaan myös Vatsim puolella?

 

2. Ivap herjaa ettei löydä FSUIPC:tä. Onko nyt niin ettei viimeisin Ivap tue FSUIPC5 -ollenkaan?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: Eihän tämä nyt FSUIPC:n liittynytkään :-[ Olikohan sitten Vatsimin puolella jotakin? Vatsim:ssa kuitenkin kääntämällä A319 PRO:n transponderin asentoon on, MODE C aktivoitui heti. (Ivapilla ei). Palaan asiaan, kunhan löydän FSUIPC:stä ilmoittavan errorin... (ja P3Dv4.3 käynnissä tämän errorin ilmaantuessa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. EFASS ei näytä kuin erroria, kun vaihtaa verkoksi Vatsimin. Onko täällä EFASS:in käyttäjiä, jotka saa hommat toimimaan myös Vatsim puolella?

 

2. Ivap herjaa ettei löydä FSUIPC:tä. Onko nyt niin ettei viimeisin Ivap tue FSUIPC5 -ollenkaan?

1. Kyllä toimii molemmat VATSIM ja IVAO ainakin mun EFASS NG:ssä.

 

2. Onhan sulla oikean version Simconnect asennettuna? Täältä näköjään saa P3DV4 Simconnect, jos se ei tullut asennuksessa jostain syystä.

https://www.prepar3d.com/support/sdk/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla pyörii EFASS läppärillä, ja saa simukoneelta paikkatiedot WIDEFS:n kautta. Nyt WIDEFS ei ole käytössä, koska mokasin Fsuipc:n oston yhteydessä tuon WIDEFS:n. EFASS NG näyttää kuitenkin Ivaon liikenteen ja lennonjohdot, mutta ei näytä mitään Vatsimiin vaihdettaessa. Mikän sieltä sitten puuttuu?

 

Edit: Alapalkissa lukee NET: ERROR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyihän se korjaus EFASSin foorumilta :-[

 

I found a solution. In the folder C: \ Users \ Username \ Documents \ Froom \ EFASS \ Database \ customnetworks, create a VATSIM.ini file with the following content:

[NETWORK]

NAME=VATSIM My file

DATAURL=http://info2.vroute.net/vatsim-data.txt

FORMAT=VATSIM

METARURL=http://wx.ivao.aero/metar.php

TAFURL=http://wx.ivao.aero/taf.php

 

P.S.

1) the file must be with the ini extension

2) in the program settings select the name "Vatsim My file", and all good luck and pleasant flights!

 

Here you can download this file:

http://efass.net/portal/?a=filerepository_fileinfo&id=92

 

 

Edit: Eipä toiminutkaan tuolla DATAURLilla, Tällä toimii: http://vatsim.aircharts.org/vatsim-data.txt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään ilmeni uusi ongelma. Vatsimissa rullailin LJ:n alaisuudessa, ja olin juuri siirtymässä kiitotielle 22R. Yhtäkkiä kaikki ohjaimet jumiin, ja kone alkoi pyörimään vasemmalle aivan kuin oikean moottorin tehot olisivat tapissa. Muutama kierros siinä tuli pyörittyä, ennekuin tilanne rauhottui (klikkailemalla Airbussin paneelia) ja ohjaimet olivat taas käytössä.

 

Tegelin päässä taas sama juttu, kun olin juuri siirtynyt laskun jälkeen rullaustielle. Taas pyörittiin... Mikä tämän voi aiheuttaa? Ihan kuin Vpilot estäisi ohjainten käytön ja aiheuttaisi jollain tapaa myös tuon pyörimisen. Tilanteen sai taas haltuun vain klikkailemalla bussin paneelia. Onko muilla esiintynyt tällaista häröilyä? Voisiko liittyä jotenkin myös Chase Planeen? Ainoastaan nuo on täysin uusia tuttavuuksia.

 

Ymmärrystä vailla :o T: Mika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään ilmeni uusi ongelma. Vatsimissa rullailin LJ:n alaisuudessa, ja olin juuri siirtymässä kiitotielle 22R. Yhtäkkiä kaikki ohjaimet jumiin, ja kone alkoi pyörimään vasemmalle aivan kuin oikean moottorin tehot olisivat tapissa. Muutama kierros siinä tuli pyörittyä, ennekuin tilanne rauhottui (klikkailemalla Airbussin paneelia) ja ohjaimet olivat taas käytössä.

 

Tegelin päässä taas sama juttu, kun olin juuri siirtynyt laskun jälkeen rullaustielle. Taas pyörittiin... Mikä tämän voi aiheuttaa? Ihan kuin Vpilot estäisi ohjainten käytön ja aiheuttaisi jollain tapaa myös tuon pyörimisen. Tilanteen sai taas haltuun vain klikkailemalla bussin paneelia. Onko muilla esiintynyt tällaista häröilyä? Voisiko liittyä jotenkin myös Chase Planeen? Ainoastaan nuo on täysin uusia tuttavuuksia.

 

Ymmärrystä vailla :o T: Mika.

 

Vpilot tai ChasePlane ei ohjaa simulaattorin ohjaimia millään tavalla. Ei ainakaan minun tietääkseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vpilot tai ChasePlane ei ohjaa simulaattorin ohjaimia millään tavalla. Ei ainakaan minun tietääkseni.

 

Tuli nyt asiaa testattua. Vpilot tai Chase plane ei tietystikään ohjaa ohjaimia, mutta Vpilot clientin ollessa aktiivisena se pysäyttää ohjaimien toiminnan, josta en ollut tietoinen kun vasta Tegelissä huomattuani asian. Siirtyessäni kiitotielle Vantaalla lisäsin hieman työntövoimaa, ja käänsin nokkapyörää polkimilla vasemmalle. Tämän jälkeen vieritin Vpilotin lennonjohtolistaa varmistaakseni Helsinki radarin oikean taajuuden tajuamatta ettei kaasukahva tai polkimet ole käytössä (viimeisin poikkeutus tai säätö kylläkin). Massa kun liikkuu, se silloin liikkuu...

 

Tegelissä samankaltainen tilanne, eli Tower pyysi vaihtamaan Groundin taajuudelle 26L ylittämisen jälkeen. Vpilottia taas vierittämään juuri tehojen lisäyksen ja vasemman polkimen ollessa hieman painettuna. Tuloksena tietysti 360 pyörähdys.

 

Aika kiusallinen "ominaisuus", saako sille tehtyä mitään? Ivap -clientin ollessa aktiivinen ohjaimet toimii normaalisti ja esim. aikeitaan voi kirjoitella rauhassa Unicomilla tilanteessa kuin tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sekä Vatsim että Ivao -ensimmäiset lennot takana. Pari asiaa nousi esille.

Edit: Eihän tämä nyt FSUIPC:n liittynytkään :-[ Olikohan sitten Vatsimin puolella jotakin? Vatsim:ssa kuitenkin kääntämällä A319 PRO:n transponderin asentoon on, MODE C aktivoitui heti. (Ivapilla ei). Palaan asiaan, kunhan löydän FSUIPC:stä ilmoittavan errorin... (ja P3Dv4.3 käynnissä tämän errorin ilmaantuessa).

 

Tässä aiemmin mainitsemani error:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä aiemmin mainitsemani error:

1. No jos ongelma on se pelkkä herja, lähtee varmaan pois jos IVAO configuraattorista otat tuon 3rd party tools täpän pois?

2. Jos taas haluat yhdistää jotenkin hienosti sen Mode C togglen sun airbussiin, voit kokeilla tuota hotkey kuviota. Toisaalta voit päästä paljon helpommalla jos samanaisesta configuraattorista laitat "automatically squawk mode C on takeoff". Muutenkin nykyään koodataan se Mode S/C jo rampilla ja vain TCAS laitetaan lineupissa, joka on eri juttu kuin transponderi. Siinä mielessä tämä IVAO squawk mode C juttu on jo vähän aikaansa jäljessä :)

 

XwC9jxgpzoE.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli nyt asiaa testattua. Vpilot tai Chase plane ei tietystikään ohjaa ohjaimia, mutta Vpilot clientin ollessa aktiivisena se pysäyttää ohjaimien toiminnan, josta en ollut tietoinen kun vasta Tegelissä huomattuani asian. Siirtyessäni kiitotielle Vantaalla lisäsin hieman työntövoimaa, ja käänsin nokkapyörää polkimilla vasemmalle. Tämän jälkeen vieritin Vpilotin lennonjohtolistaa varmistaakseni Helsinki radarin oikean taajuuden tajuamatta ettei kaasukahva tai polkimet ole käytössä (viimeisin poikkeutus tai säätö kylläkin). Massa kun liikkuu, se silloin liikkuu...

 

Tegelissä samankaltainen tilanne, eli Tower pyysi vaihtamaan Groundin taajuudelle 26L ylittämisen jälkeen. Vpilottia taas vierittämään juuri tehojen lisäyksen ja vasemman polkimen ollessa hieman painettuna. Tuloksena tietysti 360 pyörähdys.

 

Aika kiusallinen "ominaisuus", saako sille tehtyä mitään? Ivap -clientin ollessa aktiivinen ohjaimet toimii normaalisti ja esim. aikeitaan voi kirjoitella rauhassa Unicomilla tilanteessa kuin tilanteessa.

Onkohan tässä nyt kyse siitä, että kun teet jotain Vpilotin kanssa, sun P3D on silloin "lost focus", eli mitkään ohjain-inputit ei päde ennen kuin taas klikkaat P3D ikkunaa?

Tämä on aika yleinen ongelma nyky-windowsissa jos on monta ohjelmaa rinnakkain kuten simuilussa.

Yksi mitä voi yrittää on käynnistää kaikki admin-moodissa. Se on auttanut ainakin mulla tiettyjen ohjelmien kanssa.

Toinen on toki, että käytät Vpilottia vain parkkijarru päällä tai ilmassa autopilot päällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni pysyy ohjaimet kyllä toimintakykyisinä vaikka en olisikaan simussa. ??? Lennätkö full screeninä, eli kun menet vpilottiin niin simu katoaa kokonaan näkyvistä, vai esimerkiksi windowed full screeninä, jolloin simu pysyy siellä taustalla auki vaikka avaisit muita ohjelmia siihen päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Full screen, eikä simu mihinkään katoile, mutta kun Vpilot clientti on aktiivisena siinä simun päällä, lakkaa ohjaimet toimimasta. Sama juttu window -tilassa. Ivapissa tuota ongelmaa ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä nyt kyse siitä, että kun teet jotain Vpilotin kanssa, sun P3D on silloin "lost focus", eli mitkään ohjain-inputit ei päde ennen kuin taas klikkaat P3D ikkunaa?

Tämä on aika yleinen ongelma nyky-windowsissa jos on monta ohjelmaa rinnakkain kuten simuilussa.

Yksi mitä voi yrittää on käynnistää kaikki admin-moodissa. Se on auttanut ainakin mulla tiettyjen ohjelmien kanssa.

Toinen on toki, että käytät Vpilottia vain parkkijarru päällä tai ilmassa autopilot päällä.

 

No perskutarallaa Man ;D Admin tila Prepariin & Vpilottiin ja ongelmat ovat tiessään, Kuten myös tuon 3D partyn kanssa. Peukkua sulle Antti :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No perskutarallaa Man ;D Admin tila Prepariin & Vpilottiin ja ongelmat ovat tiessään, Kuten myös tuon 3D partyn kanssa. Peukkua sulle Antti :thmbup:

 

Joku viisaampi on minulle myös kertonut, että kaikki simuun liittyvät ohjelmat (p3d, vpilot, active sky jne..)  kannattaa avata admin tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut ohjelmat tosiaan on pakko suorittaa järjestelmänvalvojana, kuten minulla Rex4 ja Rex Skyforce. En tarkemmin enää muista, mutta joskus oli niinkin että tuli ongelmia (FS2004 tai FSX) jos ne suoritti järjestelmänvalvojana, mutta mitä se aiheutti, ei enää ole muistissani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Itsekin siirryin pitkän tauon jälkeen uuden koneen kanssa Prepar3dV4 maailmaan ja tökkii Ivapin kanssa 2 eri asiaa:

 

- Muut koneet eivät näy lainkaan kun olen verkossa

- Sää on täysin mitä sattuu (liekö parempi suosilla hankkia Active Sky?)

 

Onko Vatsimin puolella yhteensopivuus Prepar3dV4 kanssa nykyhetkellä parempi eli pitäisi siirtyä sinne lentämään?

 

Lennän siis PMDG NGX lisäosalla FS2CREW:n kera.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Itsekin siirryin pitkän tauon jälkeen uuden koneen kanssa Prepar3dV4 maailmaan ja tökkii Ivapin kanssa 2 eri asiaa:

 

- Muut koneet eivät näy lainkaan kun olen verkossa

- Sää on täysin mitä sattuu (liekö parempi suosilla hankkia Active Sky?)

 

Onko Vatsimin puolella yhteensopivuus Prepar3dV4 kanssa nykyhetkellä parempi eli pitäisi siirtyä sinne lentämään?

 

Lennän siis PMDG NGX lisäosalla FS2CREW:n kera.

 

1. Oletko suorittanut MTL installerin (asentaa konemodelit Prepariin, jotta näkyy verkossa) Löytyy sieltä Windowsin start valikosta, tai Ivao asennuksen sisältä.

2. Active sky ehdottomasti.

3. On yhteensopiva, itse lennän kummassakin verkossa lennonjohtotilanteen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Oletko suorittanut MTL installerin (asentaa konemodelit Prepariin, jotta näkyy verkossa) Löytyy sieltä Windowsin start valikosta, tai Ivao asennuksen sisältä.

2. Active sky ehdottomasti.

3. On yhteensopiva, itse lennän kummassakin verkossa lennonjohtotilanteen mukaan.

 

Joo Googlettamisen kautta voittoon: piti ajaa jokin uusi MTL installeri juuri V4 varten + tehdä simobjects.cfg filuun lisäys niin nyt taitaa liikenne näkyä.

 

Sään suhteen testaan ensin http://www.plane-pics.de/fsxwx/home.htm

 

Näköjään 2018 vuonna saa edelleen samalla tavalla säätää kuin muutamia vuosia sitten  ;D

 

Kiitos kommenteista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa mainitaan vain Prepar v2/v3

 

"What is FSXWX? The short answer is yet another weather engine for Microsoft Flight Simulator X and Prepar3D v2/v3."

 

Mahtaneeko sitten toimia V4?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa mainitaan vain Prepar v2/v3

 

"What is FSXWX? The short answer is yet another weather engine for Microsoft Flight Simulator X and Prepar3D v2/v3."

 

Mahtaneeko sitten toimia V4?

Itse oon käyttänyt sitä V3:lla. Hyvä juttu toki että se on ilmainen. Mutta koko simu usein kaatui sen takia (event viewerissä näytti syylliseltä tuo sääohjelma).

Nykyään käytän vain Active Skyta ja samaa suosittelen muillekin 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAP pitää asentaa v4:een näiden ohjeiden mukaan: https://flightsimeindhoven.com/prepar3d/install-ivap/

Sen lisäksi pitää asentaa MTL patch: http://forum.ivao.aero/index.php?topic=317836.0

Kaikkia mallien yhteensopivuusongelmia tämä ei käsittääkseni korjaa, mutta näillä ohjeilla olen itse saanut toimimaan vähintään tyydyttävästi.

 

Uutisoinnin perusteella IVAOon olisi tulossa pian kokonaan uusi pilot client.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään