Hannu Tolonen

Ubuntussa X ei käynnisty...Nyt käynnistyy

4 viestiä aiheessa

Asentelin eilissäiltana tälle koneelle Ubuntu 5.04:n, mutta asennuksen jälkeen kone jää jumittamaan mustaan ruutuun eikä mene siitä eteenpäin. Kun painaa Ctrl+alt+F1 ja yrittää käynnistää sieltä toisen x-istunnon komennolla "startx -- :1 &" tulee hetken päästä näytölle tälläista erroria:

[ attachment removed ]

Mikähän hällä voi olla hätänä?

Googlella en löytänyt oikein mitään ymmärrettävää.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

X:n ongelmien selvittäminen se vasta onkin kivaa. Eikös Ubuntu ole Debian? Siinä ainakin aikoinaan, monta vuotta sitten, oli X:n henkiin herättäminen aika ison työn takana, kun se oli ajateltu lähinnä palvelinkäyttikseksi. Tuossa kai pitäisi olla Gnome heittämällä käytössä (ja Kubuntussa KDE, josta itse tykkään enempi), joten lienee asennuksessa mennyt näytönohjaimen, töllön tai hiiren määrittelyt pieleen. Tai sitten ei ole näyttökortille ajuria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

X:n ongelmien selvittäminen se vasta onkin kivaa. Eikös Ubuntu ole Debian? Siinä ainakin aikoinaan, monta vuotta sitten, oli X:n henkiin herättäminen aika ison työn takana, kun se oli ajateltu lähinnä palvelinkäyttikseksi. Tuossa kai pitäisi olla Gnome heittämällä käytössä (ja Kubuntussa KDE, josta itse tykkään enempi), joten lienee asennuksessa mennyt näytönohjaimen, töllön tai hiiren määrittelyt pieleen. Tai sitten ei ole näyttökortille ajuria.

Rassasin tuota vielä ja yhdessä vaiheessa näytölle tuli tälläistä:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Tuo ei taida kertoa mitään itse viasta. Näytönohjain on ikivanha radeon 7200, johtuneeko sitten tuosta vai mikähän lie, pitää jatkaa testailuja.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään