Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

Olisko selkeämpi sanoa näin... DLSS tekniikan avulla näytön kuva terävöitetään huonommasta resoluutiosta, kuin mikä näytön natiivi/maksimi resoluutio olisi. Prosessi siis on näytönohjaimelle kevyempi, kuin renderöidä koko näytön kuva suurella resoluutiolla. :)

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Mikko Kartano kirjoitti:

Ei kannata enää odotella ainakaan innolla, sillä etukäteishehkutuksesta huolimatta, se DLSS ei nyt sitten ilmeisesti tulekaan update 10:ssä, eikä välttämättä edes update 11:n mukana.:(

Lähde

En jaksa noita höpöhöpömiesten videoita katsella mutta ihan paskapuhetta etteikö DLSS tulisi SU10:ssä, kun se on ollut SU10 betassa koko ajan ja se on ihan toimiva. Kuka tahansa, joka haluaa, voi ladata SU10:n itselleen vaikka heti. Ongelma on se, että digitaalisissa näytöissä näkyy DLSS:n kanssa ghostingia eli kun lukemat muuttuvat, jää niistä ns haamu taustalle ja tekee digitaalisista näytöistä täysin käyttökelvottomia. Muuten DLSS toimii kuin unelma ja sillä saa huikeata suorituskyvyn nousua, jos näytönohjain on rajoittava tekijä. Mutta sitä voi käyttää vain höyrymittareilla. Toistaiseksi voidaan vain odottaa, että Nvidia korjaa tämän. Asobo ei pysty sitä tekemään.

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

City Update I: Germany julkaistu, saatavilla simun marketplacesta

Mitä tämä päivitys parantaa Saksassa? Eikö mitään, kun minä en käytä photogrammetryä ollenkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Mitä tämä päivitys parantaa Saksassa? Eikö mitään, kun minä en käytä photogrammetryä ollenkaan.

Kaipa siinä on tiettyjen kaupunkien mallinnoksia parannettu 

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

Minne lienee Sim Update 10 jäänyt development roadmapista?

Kommentti-> Looks like they really don't want to put a date on SU10...

https://www.avsim.com/forums/topic/623550-september-1st-2022-development-update/

Tainnut vain olla sen verran paljon ongelmia, että ei kannata lyödä julkaisupäivää lukkoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai sitten julkaisupäivä riippuu nVidian näyttöajurien päivityksestä. Tällä hetkellä joku muistin optimointi on pois käytöstä nVidian bugin takia. Vaikuttanee sen verran suorituskykyyn ettei SU10 päivitystä haluta julkaista ennen kuin korjaus on olemassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sim Update 10:n pitäisi tulla ensi viikolla

Next week… drum roll…

[BLOG] September 8th, 2022 Development Update News and Announcements

[FreakierCube18 (Forum)] Screenshot by FreakierCube18 (Forum) The full release of Sim Update 10 is on its way, slated for next week! While we are pinpointing the exact day of release, our team is currently adding in our final changes and updates for SU10. Beta users can expect one final test build coming shortly. We have also been closely working with NVIDIA regarding our DX12 optimizations and we plan to release SU10 in conjunction with an NVIDIA driver update that will help one of the firs…

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko täällä missään sellaista paikkaa, missä voisi kysellä ns tyhmiä kysymyksiä MSFS:stä. Tai muutenkin kysyä noviisina miten tehdään sitä sun tätä. Olen aikoinaan pelaillut FSX:llä, mutta taitaa tässä uudessa olla vähän käyttöönotto-ongelmia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Onko täällä missään sellaista paikkaa, missä voisi kysellä ns tyhmiä kysymyksiä MSFS:stä. Tai muutenkin kysyä noviisina miten tehdään sitä sun tätä. Olen aikoinaan pelaillut FSX:llä, mutta taitaa tässä uudessa olla vähän käyttöönotto-ongelmia.

Suomalaisesta lentosimu-discordista saat kaiken tarvittavan avun ja enemmänkin ja yleensä vielä reaaliajassa. Nämä foorumit eivät ole enää tätä päivää. Täällä jaetaan alle promille enää kaikesta msfs:ään liittyvästä tiedosta.

https://discord.gg/aTNwuStx

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tämä Flight Forum on hyvin toimiva ja asiallinen paikka simuharrastusasioille. Olen käyttänyt tätä sivustoa sen alusta alkaen ja käytän edelleen.

Olin mukana tuossa Discordissa joku vuosi sitten, mutta sivusto on liian "nykyaikainen" minulle ja lisäksi osa eräiden ihmisten keskusteluista siellä oli asiattomia, joten erosin siitä.

Toki makuasia, kukin saa olla millä nettisisvustolla itse haluaa!;D

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

No loppujen lopuksi olet esittänyt kysymyksesi juuri siellä, missä näitä ns. tyhmiä kysymyksiä voi esittää. Ja eikä niitä tyhmiä kysymyksiä edes oikeastaan ole - on vain tiedon puute. Täällä tosin voi joutua joskus odottamaan vastausta jonkin aikaa, mutta ei pidä lannistua ja sitten on tietysti pari foorumia joista löytyy kyllä tietoa:

https://www.avsim.com/forums/forum/863-microsoft-flight-simulator-2020/

https://forums.flightsimulator.com/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Käyttöönotto sujunee parhaiten aloittamalla tämän ketjun lukeminen sivulta 1. Kun eteen tulee ongelma, kysy täältä / Discordista. Viimeksi mainittu antaa vastauksia nopeammin...

Itse olen näin aina toiminut (lukemalla olemassaolevat ketjut), ja avun saanut. Myös täältä kannattaa lukaista: 

Toki muutkin asiaan liittyvät ketjut :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Täälläkin foorumilla riittää lukijoita vaikka uudet postaukset ovatkin jääneet vähemmälle. Rohkeasti vain uusi aihe pystyyn, niin kysymys ja vastaukset eivät hautaudu mihinkään pitkään ketjuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Minusta tämä Flight Forum on hyvin toimiva ja asiallinen paikka simuharrastusasioille. Olen käyttänyt tätä sivustoa sen alusta alkaen ja käytän edelleen.

Niin minäkin mutta ei tämä ole enää nykyaikaa. Ylipäätään ongelmanratkaisu on tällaisella foorumilla todella kankeata ja hidasta, kun auttavalla osapuolella nousee esiin kysymyksiä ja vastauksia saat joko heti tai parin päivän päästä tai siltä väliltä. Discordissa saat vastauksen reaaliajassa lähes jokaiseen simuun liittyvään asiaan.  Toki kanavia voi mykistää, jos ei kiinnosta joitakin kanavia lukea. Tuollakin voi mykistää esim kaikki paitsi MSFS-aiheiset kanavat.

Eikä täällä ole juurikaan mitään tietoa MSFS:stä verrattuna esim Discordiin. Se pitää paikkansa, kun kirjoitin, että täällä on alle promille kaikesta siitä tiedosta. Kaiken sinne jaettavan tiedon jakaminen tänne tarkoittaisi satoja yhden kahden lauseen viestejä. Sen takia suosittelen Discordia kaikille tämän foorumin sijasta ja kuten varmasti oletkin huomannut, tämä paikka on kuollut lähes kokonaan ihan kuten moni muukin simuaiheinen foorumi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielipiteistä. Lähinnä nyt kuitenkin ihan aluksi kysyisin vain, saako joikkarin nappeja jotenkin ohjelmoitua ihan omaan järjestykseen? FSX:ssä oli esim. laipat Logitech Extreme 3D Prossa ihan eri paikassa kuin nyt uudessa simussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Kiitos mielipiteistä. Lähinnä nyt kuitenkin ihan aluksi kysyisin vain, saako joikkarin nappeja jotenkin ohjelmoitua ihan omaan järjestykseen? FSX:ssä oli esim. laipat Logitech Extreme 3D Prossa ihan eri paikassa kuin nyt uudessa simussa.

Siis nappeihinhan saa ohjelmoitua melkein mitä itse haluaa, ei ole pakko tyytyä simun valmiisiin sabluunoihin

Tästä vaikka ensialkuun 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeisimpien ennusteiden mukaan tällä viikolla... Myös NVIDIAlta pitäisi tulla uusi ajuri joka tulee olemaan tarpeellinen jos käyttää DX12 MSFSsä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sim Update 10 julkaistu, Nvidia ei ehtinyt päivittämään omaa ajuriaan tämän kanssa samaan aikaan. Päivitys vanhaan malliin eli Storen/Steami kautta aluksi, loput simusta

Release notes

[RELEASE] Release Notes (1.27.21.0) Sim Update 10 - Community / News and Announcements - Microsoft Flight Simulator Forums

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Update 10 aennettu. Toimii hyvin, sormituntumalta esim. Airbussilla Hesan yläpuolella meni ainakin yhtä sujuvasti kuin ennen (fps 20-30), hitusen stutteria kaarteissa. Näyttää siltä että Helsingin rakennukset ja maisema olisi hieman tarkempikin kuin aiemmin! Ja Saanan seutu, kuten Malla-tunturi.

Asetuksissa seuraavia arvot:

AMD xxxx terävöitys=100 oletus

V-sync on, 50% monitorin taajuudesta eli 30 fps minulla 

Nvidian ohjauspaneelista max. framet =30 samoin taustaframet=30

DX 11

Antialiasing edelleen TAA ( DLSS kai ei voi käyttää tai siitä ei ole hyötyä ennen kuin NVidian uusi ajuri ilmestyy?)

Maaston yksityiskohtaisuus 250 lennettäessä, alla olevissa Saanan kuvissa maksimi 400.

Muut asetukset pääosin ULTRAlla.

Kuten kuvista näkyy, ainakin Mallatunturi on selvästi tarkempi Updatella 10 (kuva Saana19) kuin edellisellä päivityksellä (kuva Saana18) . Kuva 17 on aito valokuva.

Toivoisin kommentteja!

saana17.jpg

saana18.jpg

saana19.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä tästä päivityksestä sanoisi. Ehkä "kulissien takana" asiat ovat paremmin, mutta ainakaan minulla Nvidia DLSS ei ole hyvä. Fenix bussin näytöt ovat hitaat ja epäselvät, homma toimii parhaiten TAA anti-alias asetuksella. Ei tässä mitään, simu pyörii ihan hyvin, mutta toistaiseksi uudet asetukset eivät ole minua kyllä miellyttäneet.

Esan viimeisissä kuvissa on minun silmiin vain väriero, jälkimmäinen näyttää paremmalta. Voi kyllä johtua myös simun ajankohdasta, milloin kuva on otettu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
55 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

En tiedä mitä tästä päivityksestä sanoisi. Ehkä "kulissien takana" asiat ovat paremmin, mutta ainakaan minulla Nvidia DLSS ei ole hyvä. Fenix bussin näytöt ovat hitaat ja epäselvät, homma toimii parhaiten TAA anti-alias asetuksella. Ei tässä mitään, simu pyörii ihan hyvin, mutta toistaiseksi uudet asetukset eivät ole minua kyllä miellyttäneet.

Esan viimeisissä kuvissa on minun silmiin vain väriero, jälkimmäinen näyttää paremmalta. Voi kyllä johtua myös simun ajankohdasta, milloin kuva on otettu.

Alin kuva, siis SU 10-päivityksen jälkeen, on selvästi tarkempi (terävämpi) kuin aiemmalla päivityksellä simu oli. Suurensin kuvia aika rajusti ja vertailin tunturien muotoja ja ero korostuu silloin SU 10:n hyväksi. Samaa havaitsin Helsingin rakennuksissa (en käytä photogrammetryä). Tosin katson simukuvia 55 tuumaisella 4k-näytöltä 4k-resoluutiolla metrin päästä.

Eikös olekin niin, että Nvidialta odotetaan uutta ajuria ja vasta kun uusi ajuri on asennettu, voidaan simun DLSS-toiminto käyttää hyväksi täysimääräisesti (vielä parempi kuva ja parempi framerate) vai olenko ihan hakoteillä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään