Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

 

Ensikokemus on pieni pettymys ja kävi kuten pelkäsinkin. Forssan setutu on Bing-maps kuvissa melkoista puuroa ja pilviäkin on siellä täällä. Yksi pilvistä osuu EFFO päälle. Radan päät kyllä näkyvät, mutta keskikohta puuttuu. Simussa piti olla kaikki maailman lentokentät. Mutta eipä ole. Missä on EFFO!

 

 

 

Lensin tarkastamaan miltä siellä forssassa näyttää simussa, ja toden totta forssan kenttä puuttuu. Kuitenkin selvä paikka sille löytyy maastosta, joten ei pitäisi olla paha homma lisätä se.

 

[attachment]432884_forssa.jpg[/attachment]

forssa.jpg.c2555b4a7aa27beaf6c4188498adda5c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoittelin tuolla kuvakaappausosastolla tästä, mutta siis näyttää siltä, että FS2020 vedet ovat saman tyylisiä kuin FSX, eli polygon, jolle on vielä kaiken lisäksi annettu korkeus. Asetus "kovettaa" järven tietylle korkeudelle ja se aiheuttaa reunoilla ongelmia. Tähän kun lisätään epätarkka mesh, (mikä tulee simun mukana) niin pöytävuoret, rotkot ja muut mukavat maanpinnanmuodot ovat valmiina.  :P

 

Huono mesh nostaa joissakin kohdissa puiden korkeutta (koska maasto on liian korkealla). Lisäksi ilmakuvasta voi olla vaikea arvioida puiden korkeuksia, ja tällaista dataa ei välttämättä tänne pohjolaan ole helppo saada. Maanmittauslaitoksen datakaan ei muuten sisällä yksityiskohtaista metsädataa polygonina, on vain karkea jaottelu havu-,lehti- ja sekametsään ja tämäkin siis karttamerkkeinä, ei alueina. Eli ei ihme, että siellä missä pitäisi olla pensaita saattaa olla puita. EFRO kasvaa myös puita kiitotien vieressä, missä pitäisi korkeintaan olla pensaita, jos niitäkään.

 

En ole juurikaan ehtinyt testaamaan, mutta veikkaan, että kun mennään etelämmäs Euroopassa, niin alkaa maisemakin parantua. Pohjoismaat ovat aina olleet vähän hankala tehdä. Hankalaa saattaa olla myös Afrikan ja Aasian suhteen. Mahdollisesti myös etelä-Amerikka.

 

Lentoesteitä ei juurikaan ole ollut Microsoftin simuissa, FSX:ssä taisi olla jotain kökköjä mastoja, mutta ei savupiippuja tms. Tässä suhteessa ei siis mitään uutta. Mehän ollaan vissiin jo 20 vuotta tehty Suomen lentoestemaisemaa simuun.

 

Ilmakuvia otetaan välillä lisää, saattavat parantua, tai joskus kyllä voi mennä huonompaakin suuntaan. Esa voi varmaan odotella sitten 10 vuotta, jotta nuo kaikki kriteerit on korjattu. Kannattaa ehkä ennemminkin muistaa, että tämä on alusta. Erittäin hyvä sellainen, ehkä paras mitä meillä on ikinä ollut. Kun SDK julkaistaan, niin eiköhän se mesh saada pyöräytettyä, vaikka ne vesistöt vähän pelottaakin. Lentoestedata löytyy minulta aikalailla valmiina, kunhan vain pystyy kääntämään objekteja simuun. Toisin sanoen Blender plugin ilmestynee joskus. 3Ds Max on aivan liian kallis. Lentokenttiäkin voi sitten viilata, kun saa sen työkalun, millä noita tehdään. Microsoftin tarkoitus on tuottaa "tarpeeksi" hyvä alusta, mihin on hyvä rakentaa sitten lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun SDK julkaistaan, niin eiköhän se mesh saada pyöräytettyä, vaikka ne vesistöt vähän pelottaakin. Lentoestedata löytyy minulta aikalailla valmiina, kunhan vain pystyy kääntämään objekteja simuun. Toisin sanoen Blender plugin ilmestynee joskus. 3Ds Max on aivan liian kallis. Lentokenttiäkin voi sitten viilata, kun saa sen työkalun, millä noita tehdään. Microsoftin tarkoitus on tuottaa "tarpeeksi" hyvä alusta, mihin on hyvä rakentaa sitten lisää.

 

SDK sieltä, click: https://forums.flightsimulator.com/t/how-to-getting-started-with-the-sdk-dev-mode/123241

 

SDK vaikuttaa suht tehokkaalta ainakin perus 3D-assettien kanssa ::)

 

201a77115ded99dbf0f9ff9e92afaa3f0fe49fef.jpeg

 

Pitääkö tässä laittaa kohta joku project Helsinki käyntiin (Kaikki talot Helsingistä MSFS:n 3d-mallina..) MML:n laserkeilausdataan vaan tekstuurit jostain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi upeaa jos joku jaksaisi jos/kun mahdollisuus siihen suodaan, siistiä ainakin kenttäalueet tästä pelistä, turhat kerrostalot pois, siistiä puudataa ja muuta, ehkä jopa noita patteja pois? Mitä luulette, tuleeko tälläinen modaus edes mahdolliseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SDK vaikuttaa suht tehokkaalta ainakin perus 3D-assettien kanssa ::)

 

Kokeileppa asetella 200 objektia ympäri Suomen tuolla systeemillä....  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeileppa asetella 200 objektia ympäri Suomen tuolla systeemillä....  :P

 

Missä ongelma? Eikö tää ole parhaimmillaan muutaman tunnin juttu??  8) Laita linkki objekteihin.  ;)

 

En lupaa mitään, mutta jos SDK tosiaan on mitä tuon kuvan perusteella kuvittelen, niin kukapa tietää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä ongelma? Eikö tää ole parhaimmillaan muutaman tunnin juttu??  8) Laita linkki objekteihin.  ;)

 

En lupaa mitään, mutta jos SDK tosiaan on mitä tuon kuvan perusteella kuvittelen, niin kukapa tietää..

 

Tuossa on Suomen lentoestedata: https://www.ais.fi/ais/aipobst/aipobst.htm

 

Aloita vaikka tuulimyllyistä, näytti ihan hyvältä se simun oma perusmalli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että innostusta löytyy  :thmbup:. Itse yritän ymmärtää miten tuon SDKn osat toimii ja miten Blenderillä tehdyt ja uudella exportterilla rakennetut mallit saadaan simuun. Tulen keskittymään aikaisemmin julkaisemiini kenttiin, luultavasti kokojärjestyksessä pienemmistä suurempiin, eli EFKG, EFTO ja EFHN joita tunnen parhaiten, EFPR, EFNU ja myöhemmin EFTU ja mahdollisesti EFHF ja EFMA jos rahkeet riittää. Jos vanhojen mallien konvertointi ja sijoittelu onnistuu, niin myös Raippaluodon silta, Espoo landmarks yms. voisi olla listalla. Mutta ensin pitää tosiaan opiskella näitä työkaluja. ADEstä on näköjään myös tulossa MSFS-versio...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tyytyväinen, että FS2020-simun paranteluun on täällä jo näin paljon intoa ja taitavia tekijöitä, kun ajattelee miten hienoksi Suomen saa aiemmissa simuissa. ;D

 

Samoin lisäosien teko varmaan lähtee odottamattoman hyvään vauhtiin. :)

 

Ei minun tarvitse 10:tä vuotta odottaa, että kaikki toivomani parannukset uuteen simuun saadaan aikaiseksi. Kysymys lienee paljon lyhyemmästä ajasta. :thmbup:

 

Lisäys: Jos osaisin tekisin itse Suomeen 10 metrin meshin uudelle simulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä päivä meni SDK tutustuessa, ja kyllä nykypäivänä on helppoa. Maaston muokkaaminen ja kenttien luominen onnistuu suoraan pelin sisältä livenä valmiilla työkaluilla, ja niinpä käden käänteessä saikin luotua pikaisen testiversion EFFO - Forssan kentästä. Itse kentän luominen ei vienyt juuri mitään aikaa; työkalutkin olivat suht intuitiivisia opetella ja todella helppoa tuoda omatekemiä objekteja pelin sisälle "kenttäeditorin" käytettäväksi. Pari tuntia meni kyllä yhden ongelman parissa kun lopullisen maiseman "luomisessa" tuli erroria eikä meinannut selvitä miksi. Lopulta sekin selvisi kun kävi ohjeita tarpeeksi läpi ajatuksella (myös käyttäjien oppaita on jo alkanut ilmestymään ulkomaisilla foorumeilla!) ja lopputulos saatiin simuun eli Forssa löytyy viimein simusta  ;D

 

[attachment]432935_forssa_oma.jpg[/attachment]

forssa_oma.jpg.7a97e808f232e72a385f8f163c365109.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hyvä alku. Itselläni ei ole löytynyt vielä riitävästi aikaa SDKn opiskeluun. Google Earth sovelluksesta näkee melko tarkan kuvan Forssan kentästä. Forssan erikoisuus on aina ollut tuo syvä oja kiitoradan vieressä. Pystyykö sen tekemään noilla työkalulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä päivä meni SDK tutustuessa, ja kyllä nykypäivänä on helppoa. Maaston muokkaaminen ja kenttien luominen onnistuu suoraan pelin sisältä livenä valmiilla työkaluilla, ja niinpä käden käänteessä saikin luotua pikaisen testiversion EFFO - Forssan kentästä. Itse kentän luominen ei vienyt juuri mitään aikaa; työkalutkin olivat suht intuitiivisia opetella ja todella helppoa tuoda omatekemiä objekteja pelin sisälle "kenttäeditorin" käytettäväksi. Pari tuntia meni kyllä yhden ongelman parissa kun lopullisen maiseman "luomisessa" tuli erroria eikä meinannut selvitä miksi. Lopulta sekin selvisi kun kävi ohjeita tarpeeksi läpi ajatuksella (myös käyttäjien oppaita on jo alkanut ilmestymään ulkomaisilla foorumeilla!) ja lopputulos saatiin simuun eli Forssa löytyy viimein simusta  ;D

 

[attachment]432935_forssa_oma.jpg[/attachment]

 

 

Hetken katoin että mistä tää kenttä on tuttu, mutta sehän on meikäläisen kotikenttä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä päivä meni SDK tutustuessa, ja kyllä nykypäivänä on helppoa. Maaston muokkaaminen ja kenttien luominen onnistuu suoraan pelin sisältä livenä valmiilla työkaluilla, ja niinpä käden käänteessä saikin luotua pikaisen testiversion EFFO - Forssan kentästä. Itse kentän luominen ei vienyt juuri mitään aikaa; työkalutkin olivat suht intuitiivisia opetella ja todella helppoa tuoda omatekemiä objekteja pelin sisälle "kenttäeditorin" käytettäväksi. Pari tuntia meni kyllä yhden ongelman parissa kun lopullisen maiseman "luomisessa" tuli erroria eikä meinannut selvitä miksi. Lopulta sekin selvisi kun kävi ohjeita tarpeeksi läpi ajatuksella (myös käyttäjien oppaita on jo alkanut ilmestymään ulkomaisilla foorumeilla!) ja lopputulos saatiin simuun eli Forssa löytyy viimein simusta  ;D

 

Oletko tutustunut esim Malmin 27:n päässä oleviin laskettelurinteisiin kivikon kohdalla? Saako tuollaiset helposti siistittyä pois edes vähemmän rujoiksi helposti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hyvä alku. Itselläni ei ole löytynyt vielä riitävästi aikaa SDKn opiskeluun. Google Earth sovelluksesta näkee melko tarkan kuvan Forssan kentästä. Forssan erikoisuus on aina ollut tuo syvä oja kiitoradan vieressä. Pystyykö sen tekemään noilla työkalulla?

 

Kyllä varmaankin onnistuu, menee tosi tarkaksi hommaksi vaan. Tosi näppärää noilla pelin työkaluilla kun sen pystyy suoraan pelissa editoimaan livenä, niin näkee heti mitä tekee eikä tarvi latailla sceneryä uudestaan ja uudestaan että voi tarkastaa muutokset. En lupaa että tästä mitään valmista tulee, mut fsx ja xplanella myös vähän kokeillut kenttien tekoa ja kiinnosti nähdä kuinka paljon paremmat työkalut tähän simuun on luotu kun niitä hehkutettiin. Ja komppaan et ihan älyttömästi helpompaa ainakin tällä tasolla luoda kenttiä kuin aikasemmissa simuissa  8)

 

Sama juttu malmilla, vaikken tarkalleen tiedä miten hassulta siellä näyttää niin eiköhän senkin pysty tasoittamaan käden käänteessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos unicomilla ilmoitat rullaavasi kiitotielle mutta et ilmoita nousevasi, lennon jälkeen logbookissa lukee lennon kohdalla takeoffs 0. Melkoinen bugi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmaankin onnistuu, menee tosi tarkaksi hommaksi vaan. Tosi näppärää noilla pelin työkaluilla kun sen pystyy suoraan pelissa editoimaan livenä, niin näkee heti mitä tekee eikä tarvi latailla sceneryä uudestaan ja uudestaan että voi tarkastaa muutokset. En lupaa että tästä mitään valmista tulee, mut fsx ja xplanella myös vähän kokeillut kenttien tekoa ja kiinnosti nähdä kuinka paljon paremmat työkalut tähän simuun on luotu kun niitä hehkutettiin. Ja komppaan et ihan älyttömästi helpompaa ainakin tällä tasolla luoda kenttiä kuin aikasemmissa simuissa  8)

 

Sama juttu malmilla, vaikken tarkalleen tiedä miten hassulta siellä näyttää niin eiköhän senkin pysty tasoittamaan käden käänteessä.

 

 

 

Lainasin kuvaa muualta nopeasti, näkymä malmilla on tälläinen:

 

unknown.png?width=941&height=528

 

27 odotuksesta näkyy vielä irvokkaammin. Tuo motarikin glitchaa. Noita on Suomi täysi, ja ehkä nuo korjataan, mutta ainakin oleellisimpien lentokenttien välittömästä läheisyydestä ois kyllä ihanata saada tollaset pois :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään