Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

Taas muistutuksena, kun täällä ei kaikki tiedä, niin tulkaa Discordiin MSFS2020-FIN -palvelimelle. Käyttäjiä on jo 72 mutta aktiivisia ei vielä kovin paljoa ja lisää kaivataan. Väkeä on jo täältä sekä IO-Techista ja varmaan muualtakin on osa.

https://discord.gg/BneMJjW

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kuinkas lennonjohton englanninkieliset puheet saa pois?

Ruuvaa se radio jollekin toiselle jaksolle niin kummasti hiljenee ;-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olihan niin ettei FS2020-simuun vielä saa globaalia, toimivaa ai-liikennettä (en tarkoita mitään itse koottuja paketteja, niihin ei taito riitä)?

Onhan siinä simun omaa, mutta eivät ole koneet edes lentoyhtiöiden väreillä ja tunnuksilla.

Juu, näinhän se on tällä hetkellä. Kun radiota kuuntelee, niin siellä on ihan oikeat lentoyhtiöt liikenteessä, mutta visuaalisesti mennään toistaiseksi geneerisillä malleilla.

Tähän on toki ollut jotain virityksiä, mutta en ole päässyt kärryille miten moinen asennettaan... tai sanotaanko, ettei tuo minulle ihan niin tärkeää ole tällä hetkellä. Tykkään itse asiassa multiplayer jutuista, missä saattaa tulla 747 yhtäkkiä vastaan pomppien kiitotiellä kuin kenguru.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska näytön virkistystaajuus on kiinteä, suosisin sellaisia ruudunpäivitysnopeuksia, jotka menevät tasan tuon 60 kanssa. Eli 15, 20, 30 ja 60 ovat OK, mutta 40 ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska näytön virkistystaajuus on kiinteä, suosisin sellaisia ruudunpäivitysnopeuksia, jotka menevät tasan tuon 60 kanssa. Eli 15, 20, 30 ja 60 ovat OK, mutta 40 ei.

Mun näyttö on 60Hz. Olen laittanut Nvidia control panelista fps limit 40 ja simu on todella smooth. 30fps on ihan liian vähän ja todella tökkivää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän on toki ollut jotain virityksiä, mutta en ole päässyt kärryille miten moinen asennettaan... tai sanotaanko, ettei tuo minulle ihan niin tärkeää ole tällä hetkellä. Tykkään itse asiassa multiplayer jutuista, missä saattaa tulla 747 yhtäkkiä vastaan pomppien kiitotiellä kuin kenguru.  ;D

Mulla kävi hauska tapaus siellä Stewart-nimisellä pikkukentällä Kanadassa (on yksi niistä tähdellä merkityistä paremmin mallinnetuista). Kokeilen välillä pitää ne "all multiplayer with same settings" tms missä on kaikilla samat säät ym asetukset päällä ja katsoa mitä siellä on muuta liikennettä..

Ajattelin silloin lentää mopocessnalla "koelennon", pari läpilaskua ihan testimielessä simun asetuksia säätäessä, ja tulin laskuun ja parkkipaikan rullaustiellä olikin C172 kiitotielle tulossa. Mutta se huomasi mut, pysähtyi ja väisti nätisti rullaustien oikeaan reunaan, odotti että mahduin ohi ja rullasi sen jälkeen kiitotetä pitkin kiitotien alkuun (siellä ei ole rullausteitä muuta kuin parkkipaikoilta kiitotielle). Laitoin sitten mopon parkkiin ja sammuttelin ja se lähti komeasti siitä ilmaan. Hauska realismin lisä varmasti molemmille.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten sinulla on v-sync, Joona?

Vertical sync tarkoittaa sitä, että ruudunpäivitys synkronoidaan näytön virkistystaajuuteen. Ts 60Hz näytöllä Vertical Sync päällä täytyy sulla olla jatkuvasti fps vähintään 60, sillä se yritetään pakottaa siihen. Kun fps tippuu alle 60:n, muuttuu ruudunpäivitys diashowksi. Vertical sync vaatii aina sen, että fps:n täytyy pysyä vähintään säädetyssä arvossa kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa ja olosuhteissa. Kuten olen itsekin sanonut, myös 30fps voi olla sulava, kun sitä ajetaan 30Hz monitorilta Vertical sync päällä. Muuten 30fps on liian vähän lentosimulle ollut aina.

Kuten sanoin, mulla on 60Hz näyttö mutta fps rajoitettu 40. Vertical sync ei siis ole päällä ei nyt eikä ikinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla VSync pois päältä ja Nvidian asetuksista fps rajoitettu 30een. Ei mitään ongelmia, tasaista ja mukavaa! Kyllä se 30 riittää ihan hyvin, minun mielestäni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vertical sync tarkoittaa sitä, että ruudunpäivitys synkronoidaan näytön virkistystaajuuteen. Ts 60Hz näytöllä Vertical Sync päällä täytyy sulla olla jatkuvasti fps vähintään 60, sillä se yritetään pakottaa siihen. Kun fps tippuu alle 60:n, muuttuu ruudunpäivitys diashowksi. Vertical sync vaatii aina

...

Jari tuolla edellä puh... kirjoitti taajuuden monikerroista/tasan jaollisuudesta. Siinä on myös ainakin jonkin verran perää, sillä minulla on ollut FSX:ssä asetuksena VSync päällä ja VSync 1/2 refres rate (Suoraan NVidian ohjelman valikosta asetettuna) ja toimii ihan sulavasti niinkin (ainakin 30 fps:ään asti). Nappasin ohjeen netistä (en enää muista keneltä). Muilta osin allekirjoitan kirjoittamasi. Minunkin vanhoille silmilleni 30 fps riittää ihan hyvin.

Pekka

Edit: Toimii se toki ilman VSyc:iäkin. Kommentoin vain siihen miksi VSynci:iä ei saisi käyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jari tuolla edellä puh... kirjoitti taajuuden monikerroista/tasan jaollisuudesta. Siinä on myös ainakin jonkin verran perää, sillä minulla on ollut FSX:ssä asetuksena VSync päällä ja VSync 1/2 refres rate (Suoraan NVidian ohjelman valikosta asetettuna) ja toimii ihan sulavasti niinkin (ainakin 30 fps:ään asti). Nappasin ohjeen netistä (en enää muista keneltä). Muilta osin allekirjoitan kirjoittamasi. Minunkin vanhoille silmilleni 30 fps riittää ihan hyvin.

Pekka

Edit: Toimii se toki ilman VSyc:iäkin. Kommentoin vain siihen miksi VSynci:iä ei saisi käyttää.

Toki toimii noinkin. Pääasia on, että näytön virkistystaajuus ja ruudunpäivitys on jaollisia keskenään, jotta jokainen kuva esitetään tasan yhtä kauan sekunnin sisällä. Tärkeintä on tosiaan se, että fps ei saa missään tapauksessa tippua missään tilanteessa alle sen Vsyncin vaatiman sillä se on saman tien järkyttävää diashowta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta en löytänyt ratkaisua.

Mitä jos ruuvaa musiikkia pienemmälle?  ::)

[attachment]433609_screenshot-485.jpg[/attachment]

screenshot-485.jpg.478d32f3923ab2e926a2b5d472f5c050.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska tiet ja kadut ovat simussa liian vihreitä tai sinivihreitä, olisiko mahdollista että tuon teiden päällä olevan kalvon värisävyä muutettaisiin harmaammaksi? Tällöin tiet muistuttaisivat enemmän asfalttipäällysteisiä teitä. Vai meneekö ojasta ollikkoon? :(

No veikkaan että menee ojasta allikkoon. Se väri minkä näet "kalvon" läpi (on siis todennäköisesti jonkin verran läpinäkyvä tie-tekstuuri) on alla olevan ilmakuvan väri sillä kohtaa, ehkä aavistuksen tummempana, koska siinä on nyt se "kalvo" päällä. Jos teiden päällä olevaa tekstuuria muutetaan vähemmän läpinäkyväksi alkaa vektoritiet todennäköisesti näkyä liikaa ja samalla korostuu vektoreiden epätarkkuus. Ilmakuvan tiet kaartuvat hienosti, luonnollisesti, mutta vektoritiet ovat paljon karkeampia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Latasin huvikseni Unreal weather modin simuun. https://unrealweather.blogspot.com/2020/09/unreal-weather-live-metar-released.html

Suuntasin Rovaniemelle katsottuani ensin ikkunasta ulos. Harmaata ja vesisadetta.

Unreal weather ei tästä Metarista pystynyt päättelemään pilviä eikä sadetta. (VV ja RA)

EFRO 171320Z AUTO 06008KT 1700 RA VV003 03/03 Q0997=

Asobo Live weather sitten kuitenkin tuikkasi aika lailla oikean kelin simuun. Kyllä tuo joskus toimii.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusin päivitys MSFS2020 on nyt ladattavissa.

Äkkiseltään näyttää, että nyt on hyviä juttuja korjattujen/lisättyjen asioiden listassa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Release notes

https://forums.flightsimulator.com/t/release-release-notes-1-10-7-0-update-5-now-available/309498

Some packages in your community folder may not have been updated and, as a result, may have an unexpected impact on the title’s performance and behavior. Please move your community package(s) to another folder before relaunching the title if you suffer from stability issues or long loading times.

PLANES

• Improved sensitivity and twitchiness of control surfaces for the Daher TBM 930, Cessna 152, Cessna 152 Aerobat, Cessna 172 classic and Cessna 172 G1000
  • Improved autopilot behavior for pitch management, altitude capture and stability for Cessna 208 B Grand Caravan EX, Cessna Citation Longitude, Boeing 747-8 Intercontinental and Daher TBM 930
  • Fixed Zlin Shock Ultra caution amber light which was always on
  • Fixed Cirrus SR22 windshield deicing not working
  • Fixed Cessna 152 flood light always ON during tutorials
  • Fixed aircraft avionics screens going blank in certain conditions
  • Fixed Boeing 787-10 Dreamliner APU fault light behavior
  • Unlocking longitudinal position of elevator to allow for “Canard” airplanes

UI

• Press any key to start screen is now automatically skipped at launch
  • Option added to the Misc menu to switch between Metric and US standard units
  • Performances has been improved in plane selection menu and marketplace
  • The TrackIR can be enabled/disabled in the camera panel during flight
  • Cockpit tooltips can now be deactivated in the Accessibility options menu

WEATHER

• Metar data refresh issue has been fixed

INSTALLATION MANAGER

• Solved several installation issues that were affecting edge cases
  • We now display the download speed and amount of packages that are being downloaded

INPUT

• Support for Thrustmaster TCA Quadrant Airbus Edition
  • Ability to move the origin of the sensitivity curve and change the sensitivity value on both side of the origin
  • Fix input values when using deadzones

ACTIVITY

• All Landing challenge scores should now be properly tracked in the leaderboards

MARKETPLACE

• Quality of life updates for the marketplace

WORLD

• Motion blur has been added
  • New temporal anti-aliasing (TAA) has been implemented
  • The temporal upsampling has been fixed (when TAA is active with the render scale below 100%)
  • Night lighting has been improved
  • Water night reflections have been added
  • Huge hole in Brazil has been fixed

KNOWN ISSUES

• VNAV can overshoot the climb speed. Disconnecting the AP after take off and re engaging it will limit the overshoot impact
  • The Cessna Citation Longitude can be slightly below the glide slope as you get close to the airport
  • Once activated, the Switch to Mach units knob won’t return to knots on the Airbus A320neo
  • Live weather fails to save properly after restarting the game
  • UI fails to refresh after you Buy & Download any item, letting the download button appear
Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
On 14.10.2020 at 6:21 PM, Tapio Kallberg said:

Aikamoista säätämistä jotta ai-liikenne olisi hiukan realistisempaa:

Eikös säätäminen ole yksi osa simuharrastusta? Pidin yli kolmen vuoden taukoa simuilusta (FSX) poistamatta simua kuitenkaan koneelta, mutta nyt olen kesästä saakka jatkanut siitä mihin jäin. Minulla intohimona on juuri ai-liikenne ja sen tuunaaminen. Tällä hetkellä esim FAIB 737-800 kansioissa on 421 painttia ja määrä kasvaa.

Hoidan ehdottomasti MSFS2020:n tässä tulevan talven aikana kunhan saan ensin rautapäivityksen aikaiseksi, mutta jään kaipaamaan suuresti itse tuunattua ai-liikennettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Maisemaa ei myöskään oltu parannettu puuston näkyvyyden ja maaston tarkkuuden suhteen.

Kyllä minusta maisema on huomattavasti terävämmän näköistä ja anti-alias erilainen. Siitä kai joutuu maksamaan jotain hintaa FPS suhteen.

Puiden kokoon vaikuttava modi toimii edelleen, mutta sehän ei kai vaikuta niiden näkyvyyteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään