Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

23 hours ago, Tatu Kantomaa said:

Halloween landing challenge... sija 267

Aika paljon on tuota lennetty kun tällä tuloksella nyt sijalla 1477

FlightSimulator 2020-10-30 18-17-01-42.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Eikös säätäminen ole yksi osa simuharrastusta? Pidin yli kolmen vuoden taukoa simuilusta (FSX) poistamatta simua kuitenkaan koneelta, mutta nyt olen kesästä saakka jatkanut siitä mihin jäin. Minulla intohimona on juuri ai-liikenne ja sen tuunaaminen. Tällä hetkellä esim FAIB 737-800 kansioissa on 421 painttia ja määrä kasvaa.

Hoidan ehdottomasti MSFS2020:n tässä tulevan talven aikana kunhan saan ensin rautapäivityksen aikaiseksi, mutta jään kaipaamaan suuresti itse tuunattua ai-liikennettä.

MSFS2020 pitäisi ottaa FlighAware:sta kaikki maailman lennot. Tutkin asiaa tuossa pari päivää sitten ja se, miksi simussa ei ole liikennettä tällä hetkellä, johtuu siitä että maailmalla e ole liikennettä tällä hetkellä ollenkaan. Katsoin 10min JFK:n kenttää ja sieltä lähti 4 konetta ja saapui 3. Ja sitten katsoin reaaliajan liikennettä kyseisellä kentällä, niin siellä oli oikeasti vähemmän liikennettä (oisko ollut 3 lähtevää ja 3 saapunutta 10min sisään just silloin). 

AI liikenteen liveryihin on addon "FS Live Traffic Liveries", joka on päivittymässä parin päivän sisään. Se ilmeisesti toimii (en ole beta testaaja, mutta olen discordissa) aika hyvin. Se siis lisää oikeat liveryt AI -koneiden päälle, eikä niitä liveryitä pidä olla siis Community kansiossa itse laitettuina. Se käyttää tätä clientia https://www.ivao.aero/softdev/beta/altitudebeta.asp ja tämä on projektin github sivusto: https://github.com/kaiprt/msfs-script-bucket/ 

Tuo simun oma AI liikenne on ihan susi, vaikka sliderit on 100%. Toivottavasti tuohonkin joku löytää workaroundin piakkoin, jotta AI-liikenteen saisi "ennen koronaa" tasolle. Flight awaren data on reaaliaikaista ja maailman matkustajalentoliikenne on aikalailla pysähdyksissä juuri nyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lataus jämähtää, niin kannattaa painaa siitä pause napista, niin asennuksen pitäisi osata aloittaa seuraavalla kerralla siitä mihin se on viimeksi jäänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei auttanut muu kun käynnistää kone uudelleen tarpeeksi usein, niin sitten lähte lataamaan. Jämähti vielä myöhemmin pari kertaa mutta odotin niin siitä se lähti etenemään. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11/1/2020 at 23.35, Esa Sairio kirjoitti:

1. Saako esim. EFHK:lta pois niitä liukuvasti syttyviä ja sammuvia kirkkaita valoja, jota osoittavat kiitoradan suuntaa? Eihän tuollaisia ole todellisuudessa?

Vasta sitten, kun joku on julkaissut EFHKlle maiseman. Tähän voi mennä vielä pieni tovi, ellei joku sitä ennen tee fiksattua kenttäpohjaa kys. kentälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11/1/2020 at 23.35, Esa Sairio kirjoitti:

Pari peruskysymystä näin iltasella.

1. Saako esim. EFHK:lta pois niitä liukuvasti syttyviä ja sammuvia kirkkaita valoja, jota osoittavat kiitoradan suuntaa? Eihän tuollaisia ole todellisuudessa?

Onhan noita kyllä oikeastikin olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Patrick Ojanen kirjoitti:

Onhan noita kyllä oikeastikin olemassa.

Jep, Suomessa ei taida olla millään kentällä minkäänlaisia stroboja. Ovat hienoja kyllä oikeasti.

MSFS2020 sirottelee noita vähän liiankin paljon ympäriinsä ja edelleenkin simusta puuttuu Euroopassa paljon käytetty lähestymisvalo-tyyppi, mikä on vähän niin kuin ALSF-1 mutta ilman niitä punaisia valoja (ja stroboja).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta puuttuvasta versiosta kannattaisi laittaa ilmoitus Zendeskiin niin olisi isompi mahdollisuus että tulee mukaan jossain vaiheessa!

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivitystä pukkaa V1.10.11.0

https://forums.flightsimulator.com/t/release-release-notes-1-10-11-0-update-6-now-available/317997

NAVIGATION

• Navblue data has been updated
  • Navigation data date is now dynamically set in the avionics

ATC

• ATC window should now list the entire name of approaches
  • ATC should respond to requests for changing an approach into an airport
  • User should now have the option to request an IFR clearance in the air even if they have a flight plan entered / loaded in their GPS
  • ATC should now respond to requests for changing runways while near / on approach to an airport

PLANES

• The Fly-by-wire bank oscillation has been fixed for the Airbus A320neo
  • The overpowered engine of the Boeing 787-10 Dreamliner has been reduced
  • Fixed broken plane instruments when switching to Metrics via the options menu
  • Fixed cockpit interactions that were either getting mixed up or not working on 3rd party airplanes
  • All liveries should now be accessible in game and properly loaded

WEATHER

• Lightning should no longer be triggered in clear skies

INPUT

• The sensitivity curve methodology has been adapted for the different inputs

MISC

• New temporal anti-aliasing (TAA), along with new sharpen filter using AMD FidelityFX CAS
Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simussa kaikki hyvin, mutta en tykkää kun maisema näyttää yliterävöitetyltä jpg kuvalta näin valokuvaajan silmään. En ole kyllä kokeillut muuttaa sharpen riviä nollille sieltä userCfg.opt fileestä. Olen välttänyt viimeiseen asti peukaloimasta noita default tiedostoja.

EDIT

Nvidia Control Panelissa ei ole sharpen päällä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Nyt kun ihmiset ovat tutustuneet FS2020:een, niin kysyn muutamia asioita, joihin en ole löytänyt tai saanut ratkaisua:

1. Tiedän tavat, kuinka omat lennot tallennetaan simuun. Olen tallentanut lennot niin, että esimerkiksi tuulet olen nollannut. Silti, kun lataan tällaisen lennon uudelleen, on taas 4 solmun tuuli oletuksena. Kuinka saan tallennetua lennon omilla sääasetuksilla "pysyvästi"?

Vastasit itse itsellesi. Et mitenkään, jos tuuli kerran on aina oletuksena 4 solmua. Ei siihen ole mitään salaista kikkaa. Tuo 4 solmun tuuli tosin on lähes sama kuin 0 solmua.

Steam-versiosts pystyy ohittamaan videot -FastLaunch parametrilla mutta ei se käynnistystä juurikaan nopeuta. Videoita vain ei näytetä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12.11.2020 at 16.40, Esa Sairio kirjoitti:

3. Uusimpienkaan päivitysten jälkeen sivuperäsimen herkkyyttä ei saa"normaaliksi" vaan Cessnat ovat todella äkäisiä lähtökiidossa, kun kääntää joystickiä. Ilmassa ohjaimet toimivat hyvin. Onko ratkaisua? Lentoonlähtoavustaja auttaa (autorudder on), mutta ei tunnu luonnolliselta.

Sikäli totta nyt, kun tätä luen, niin minäkin olen noihin samoihin, ainakin kolmanteen vastannut.

Ja minkä minä voin sille, että joillakuilla on toisenlainen huviTIKKU.

Jos on vara ostaa RTX kolmetonnisarjaa heti innovaatiokustannuksilla viikkoa ennen muita., luulisi taitavan sopivaan hupitikkuun kapsahtavan. Älä loukkaannu!! Esassasi. Tiedä vaikka tavattaisiin joskus merkeissä. Joona on mielestäni sikäli oikeassa, että erimieliseltä oppii eniten.

Mutta, missä on Jari ja Pertti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun kyvyilleni tämä uusi on paras lentosimulaattori koskaan. Addon lisät ovat on tosi tuttuja. Parannuskeinot eivät nyt lopu. Tämä kasvaa. Jaksan odottaa vaikka muutaman yksikön. Näkeehän tuon valkoinen Imatran Saarakin kutreineen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Seppo: Odotan kovasti Thrustmasterin Airbus-tikkua ja kaasua, kuten olen useasti täällä kertonut. Voi olla että koneen ohjaaminen toimii tulevilla ohjaimilla paremmin. Tätä ainakin toivon.

Ei se Aribus joystickin kierto ole erikoinen. Todella kapea alue ja ei sillä pysty tarkasti ohjaamaan. Kuten Mikko sanoi niin polkimet on hyvä hankkia, on tarkempi ja parantaa kokemusta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Airbus-tikun kierto ei ole yhtä huono kuin tässä 1600M tikussa. Tai no kierto kai ok, mutta ilmeisesti todella herkkä menemään rikki. Minä en tuota toimintoa ole edes käyttänyt, eikä se enää toimi oikein. Pari vuotta ollut minulla nämä Thrustmasterin vempaimet.

Täältäkin ääni polkimille. Tosin samaa vikaa havaittavissa MSFS2020:ssa, turhan herkät ja vaikea säätää. Xplane ja DCS toimivat oikein hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Miten joystick-rudder liittyy realismiin? ;D

No olihan ihan mielenkiintoinen, mutta loppuun asti ajattelematon kysymys.

A320 –koneperheen laitteisto on kaikkea muuta kuin ”vaijerihakuinen” näppituntuma. Tietokoneen kautta menee ohjainmoottoreille moni asia. Siksi kaikenkaltainen realismin haku ja etsintä on aiheellista.

Wiki kertoo asiasta näin: ” Konetyyppi hyödyntää tietokoneavusteista fly-by-wire-ohjausjärjestelmää ilman suoraa mekaanista yhteyttä ohjainten ja ohjainpintojen välillä”.

Ja useat ikäihmiset kokevat aivan syystä tietokoneiden kanssa operoimisen jonkin kaltaiseksi helvetinkoneen tahtotilattomaksi, pakonomaiseksi a-tapahtuma-arvonnaksi, kuin konkreettisen tapahtuman häpeämättömän hävettäväksi häivetilaksi. Minä olen selätystä vailla koukussa bitteihin, heksaan ja binääriin. Naurakaamme!:P

Omassa tikussani ei ole tuota suuntaongelmaa. Säädin sen aika pienille prosenteille ja pysyy kone kuin kone keskiviivalla, niin nousussa kuin laskussa. Polkimet kyllä ovat kakkosena ostoslistalla, näytönohjaimen jälkeen. Se on totta, että vanhemmallakin iällä on hyvä polkea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Kannattaa tosiaan sijoittaa myös polkimiin, parantaa simukokemusta hurjasti! :)

1 tunti sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Miten joystick-rudder liittyy realismiin? ;D

Tai itse kysymys saattoi olla ihan mitä vain. Kysymystä uudestaan arvioidessani minä olin nyt väärässä! En ajatellut itse loppuun asti, koska kysymyksen asettajan tahtotila on ollut ehkä kohteliaalla tavalla provosoiva. Jäin ansaan suloiseen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11/14/2020 at 12.34, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Toivottavasti Airbus-tikun kierto ei ole yhtä huono kuin tässä 1600M tikussa. Tai no kierto kai ok, mutta ilmeisesti todella herkkä menemään rikki. Minä en tuota toimintoa ole edes käyttänyt, eikä se enää toimi oikein. Pari vuotta ollut minulla nämä Thrustmasterin vempaimet.

Täältäkin ääni polkimille. Tosin samaa vikaa havaittavissa MSFS2020:ssa, turhan herkät ja vaikea säätää. Xplane ja DCS toimivat oikein hyvin.

Sama tikkuhan se on. Väri on vain vaihdettu ja vähän ulkomuotoa.

11/14/2020 at 11.23, Esa Sairio kirjoitti:

No sitten MS/Asobon tulee korjata ohjainten säätöalue normaaliksi. Nykyisilläkin kiinalaisilla PXN- ohjaimilla pystyy kierrolla ohjaamaan lentokoneita täysin realistisesti P3D4.5-simussani. Eli vikaa tässä kohdin on FS2020:ssä.

Ei kai se ole simulaattorin tekijän vika jos joystickin valmistaja on tehnyt kahvan kierron liikeradan todella pieneksi? 🤔

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On on vikaa FS2020:ssa, mutta yritän itse ainakin sanoa sitä, että ei se tikun kierto ole mikään "loistava" toiminto tai yhtä tarkka kuin saman joystickin X ja Y akselit. Ei tuo kierto taida olla edes 45 astetta suuntaansa. Polkimet ovat realistisempi vaihtoehto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Patrick ja muutkin. Selvennys vielä. 

Minusta asia on niin että simulaattoreissa on eroa.

Nykyinen joystick, kiinalainen PXN, toimii kierron osalta hyvin P3D4.5-simulaattorissa. Tässä simussa ohjainten säätö on myös helppoa ja loogista. 

Nykyinen joystick, kiinalainen PXN, ei toimi kierron osalta FS2020-simulaattorissa lainkaan hyvin. Kierto on kaikilla säätökokeiluilla aivan liian ärhäkkä.

Kyllähän vika on takuulla simulaattorissa ja tällä kertaa FS2020:ssä ainakin kierron suhteen. Parannusta tarvitaan nimen omaan FS2020:een!

Kyllä itse tuon kierron olen saanut ihan toimivaksi myös MSFS2020. Tikkuna T16000M joka on siis sama kuin Airbus tikku. Välillä Esa se vika ei ole aina softassa, välillä se voi olla myös käyttäjässä. Se että jokin on työn takana niin ei tarkoita etteikö se toimi tai on huono.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Toiki polkimet olisivat realistisempi vaihtoehto. 

Mittasin kulmamitalla paljonko PXN-joystick kiertyy. Kiertymä on vain 15 astetta vasemmalle tai oikealle eli varsin vaatimaton. Silti se toimii hyvin P3D4.5:ssa.

Palaan asiaan kun saan Airbus-ohjaimet.

Ei se tuo Airbus tikun kierto ole sen suurempi 😂

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma mielipiteeni tähän on että jos realismia haluaa niin silloin unohdetaan tuollaiset kierrettävät tikut ja hommataan ne polkimet.

Lentokoneen peräsimen ohjaaminen polkimilla on aivan eri planeetalta kuin tikkua kiertämällä ;D

Mutta, jokainen omalla tavallaan :thmbup:

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään