Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

1 minuutti sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Voiko tuossa MS Storen kautta ostetussa versiossa määritellä kansion, mihin simu asennetaan?

Ainakin sen Community/Cache kansion voi valita, koska itsekin määrittelin sen ihan toiselle kovalevylle. Peruskilkkeet taitaa mennä jonnekin Windows aseman syövereihin.... en ole varma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simun asennuslevyn voi koska tahansa vaihtaa toiseksi. Siellä sovellusten listauksessa löytyvät vaihtoehtoina ohjelmiston poisto ja siirto. Siirrossa pystyy määrittelemään vain levyaseman, polkuun ei voi vaikuttaa. Siirron jälkeen simu asennettiin vielä hämärämpään paikkaan kuin missä se oli alunperin. Meni jokunen tovi ennen kuin löysin Community-kansion.

MSn oman sovelluskaupan kautta hankittuun versioon päivitykset ilmestyvät hieman aiemmin kuin Steamiin.

Muokattu: , käyttäjä: Jari Kaskelin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi ostos tehty.

Ostin sitten tuolta MS:n omasta kaupasta Standard version. Ei ollut mitään konetta/kenttää joka olisi ollut pakko saada niin en nähnyt tarpeelliseksi ostaa noita kalliimpia.

Riittävästi opeteltavaa nyt perus 172 Cessnan kanssa.

Pelin tsekkilistat ovat kyllä mainiot kun kertovat ja jopa näyttävät mitä tarvitsee missäkin kohtaa tehdä. Tuo aivan lisää mielenkiintoa lentelyyn kun tekee jotain edes etäisesti oikein.

edit: Sellainen pieni kysymys olisi että mistä löytyisi kotimaisten kenttien karttoja. Yritän lentää edes sinnepäin mitä pelin lennonjohto opastaa ja olisi kiva etukäteen tietää minne pitäisi mennä kun lennonjohto opastaa tietylle kiitoradalle laskuun.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Savolainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Mika Savolainen kirjoitti:

Nyt olisi ostos tehty.

Ostin sitten tuolta MS:n omasta kaupasta Standard version. Ei ollut mitään konetta/kenttää joka olisi ollut pakko saada niin en nähnyt tarpeelliseksi ostaa noita kalliimpia.

Riittävästi opeteltavaa nyt perus 172 Cessnan kanssa.

Pelin tsekkilistat ovat kyllä mainiot kun kertovat ja jopa näyttävät mitä tarvitsee missäkin kohtaa tehdä. Tuo aivan lisää mielenkiintoa lentelyyn kun tekee jotain edes etäisesti oikein.

edit: Sellainen pieni kysymys olisi että mistä löytyisi kotimaisten kenttien karttoja. Yritän lentää edes sinnepäin mitä pelin lennonjohto opastaa ja olisi kiva etukäteen tietää minne pitäisi mennä kun lennonjohto opastaa tietylle kiitoradalle laskuun.

Rolfin mainitsema ais.fi isoimmille kentille ja lentopaikat.net pienkentille. Ja kenttämaisemia löytyy osoitteista files.fsnordic.net ja flightsim.to

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Forssan lentopaikkaa ei jostain syystä vieläkään ole tullut, vaikka simun päivityksiä on ollut jo useita. Onko jostain saatavissa mallinnus?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Tämä on vain sinne päin.

https://flightsim.to/discover?s=forssa

Otin kentän muutamasta rakennuksesta syyskesästä kuvia. Rakennuksen edelleen vaiheessa. Myös kentän ympäristö vaatisi parantamista kun kentän päälle osununeen pilven seurauksena texturit ovat default-kamaa.

Kiitos Jari! Kumma eten ole sitä huomannut tuossa flightsim.to-sivustossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos karttavinkeistä!

Noista on ollut todella paljon apua. Pitää varmaankin tulostaa ihan paperille ainakin jotain minne aikoo lentää kun hieman hankala samalla puhelimesta tihrustaa kun koittaa jotenkin lentää samalla. 

Itselläni on käytössä Logitech Extreme 3D Pro ohjain ja olen kovasti koittanut etsiskellä netistä ohjetta miten tuolla saisi mahdollisimman realistisen lentomallinnuksen.

Kysyisinkin vinkkejä että minkälaisilla asetuksilla täällä muut lentävät?

Tarkoitan näitä:

sensitivity-

sensitivity+

dead zone

neutral

extremity dead zone

reactivity

Itselläni on nyt arvot -60% -60% 0% 0% 0% 100%

Iso kasa olisi myös muita kysymyksiä liittyen Cessna Skyhawkilla oikein lentämiseen ja muuhun ilmailupuoleen mutta aloitellaan nyt tällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Mika Savolainen kirjoitti:

Kysyisinkin vinkkejä että minkälaisilla asetuksilla täällä muut lentävät?

Tuohon on oikeastaan mahdoton vastata sillä tuo on niin ohjaimista riippuvainen. Pitää vain hakea sellaiset säädöt, että liikerata tuntuu hyvältä ja kone lentää hyvin. Hyvä referenssi on katsoa esim ohjaamossa sauvaa samalla kun käännät tikkua.

X-akseli eli kallistus mulla oli Saitekin yokella -65% ja deadzone muistaakseni 15%. Nyt mulla on Alpha yokella x-akseli +24% ja deadzone 4%

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näistä tikkujutuista tulikin mieleeni, jotta kaikkien ei täytyisi tehdä näitä saman tikun säätöjä uudestaan ja uudestaan, voisi jokainen joka löytää omalle ohjaimelleen hyvät säädöt laittaa ne näkyviin vaikka tuonne viestiketjuun "Tiesitkö nämä MSFS2020?".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin oppia käyttämään simua mahdollisimman aidosti mutta minulla ei ole pienintäkään kokemusta/tietoa oikean koneen käytöstä tai muustakaan ilmailuun liittyvästä teoriasta.Pelin tsekkilistat ovat toki hyviä mutta mitä olen hieman googlaillut niin oikeaan koneeseen verrattuna ovat ehkä hieman puutteellisia, toki luovat hyvän immersion nekin. Olen harjoitellut ainoastaan Cessna 172 käyttöä ja löysin tälläisen tsekklistan http://www.freechecklists.net/Resources/Cessna/172S+Skyhawk/  -> Checklist - Oklahoma Wing Civil Air Patrol [web] 

Onko tuon käyttö simussa olevan koneen kanssa mitenkään järkevää, simussa on toki Garmin G1000 joka tuo eroavaisuuksia mutta voiko tuota käyttää edes sinnepäin? Toki jos joltain löytyy parempi niin olisin erittäin kiitollinen. Olen ymmärtänyt että pelissä oleva kone on juurikin tuo S. Minulla on pelistä Standard versio joten tämä rajoittaa käytön ainostaan tuohon G1000 malliin. Paperinen tsekkilista olisi siinäkin mielessä parempi ettei tarvitsisi näytöllä hiiren kanssa ensin sohia sitä listaa ja sitten tehdä jotain itse koneesta. Helpottaisi huomattavasti kunhan toki ensin hahmottaa että milläkin kohdalla on tarkoitus tehdä ja mistä kyseinen kohta koneesta löytyy.

Mistään suunnistamisista yms oikein tehtävistä asioista en ymmärrä pätkääkään, vielä, mutta koitan nyt ainakin jotenkin seurata noiden aiemmin linkitettyjen karttojen ohjeita lentopaikat.net sivustolta ja lennellä suunnilleen nuolien mukaan laskukierroksia. Onneksi netistä löytyy varsin hyviä videoita missä kerrotaan asioita ja Garmin vetää suoran viivan kentältä toiselle niin eksymäänkään ei pääse.

Onko jotain suomenkielistä materiaalia millä pääsisi alkuun? Englantikin toki kohtuullisesti taittuu mutta mieluitenhan sitä kotimaisella lukisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa näyttäisi olevan varsin kattava checklist Cessnalle, missä on G1000. Näköjään sisältää myös koneen tarkastuksen ulkoapäin, mikä on tietenkin tällä MSFS2020 default Cessna-mallilla sama kuin turhaa.

http://www.ulsterflyingclub.com/cms/images/Documents/c172 - checklist.pdf

Sitten löytyy Information manual, missä on tarkistuslistojakin monenlaisia. Sitähän pitäisi myös laskea lentosuunnitelmaan koneen paino jne., sitä varten on manuaalissa taulukoita, mutta taitaapa olla ohjelmiakin. Onnistuu esim. Simbriefillä

http://www.gaceflyingclub.com/Member Download/172S Skyhawk Information Manual Searchable.pdf

Muutenhan homma ei ole kovin monimutkainen, mutta tuohan se realismia simuun, jos seuraa tarkistuslistaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu.

Noilla pääseekin hienosti eteenpäin.

En oikein itsekään tiedä että miten tämä nyt näin pääsi koukuttamaan. Aiemmin on tullut lenneltyä paljonkin FSX mutta se oli lähinna CTRL+E ja taivaalle vailla mitään yritystä sen tarkempaan tekemiseen. Pelin oman ATC mukaan tein toki mitä käskettiin mutta nyt vasta edes yritin, ja toki myös onnistuin, Cessnan kanssa koneen käynnistystä ihan oikein. Toivottavasti tämä nyt ei aivan lähde käsistä. Honeycombin yokea ja kaasua olen jo pelottavan paljon silmäillyt mutta ne ostokset saavat odottaa ainakin siihen asti kun kyseinen pulju julkaisee polkimet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli sitten hankittua Spitfire ja ensimmäinen lento Gibraltarilta on onnellisesti takana. Lähtökiidossa tuli mutkiteltua, mutta lasku onnistui lähes kolmelle pisteelle. Harmi vain, ettei lento päätynyt kirjoihin ja kansiin. Normaalisti lentopäiväkirja aukeaa, kun koneesta sammuttaa virrat. Spitissä sähköpainikkeiksi olettamani kytkimet eivät reagoineet hiiren kursoriin (pitää ehkä lukea manuaali).

VR-laseilla Spitfire näytti omissa silmissäni jopa aavistuksen ylisuurelta. Hyvä näin. Jos olisi ollut samassa mittakaavassa kuin simun mopo-Cessna, niin pääni olisi ulkona kabiinista.

Simu tuottaa melkein jokaisella lennolla hienoja elämyksiä. Eilen lentelin USA:n länsirannikolla kaatosateessa. Tein Extralla läpäreitä sateen takia hämärtyneessä ilmassa kiitoradan päähän jämähtäneen Cessnan ylitse. Eräässä laskussa Cessnan laskuvalonheittäjät valaisivat konettani hyvin lyhyen hetken. VR-laseilla kaikki nämä valoefektit lisäävät kummasti immersiota.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö nuo lennot tallennu joka tapauksessa lokiin kun menee Main Menuhun lennon jälkeen, olipa tuo lokiruutu auennut tai ei? Mielestäni pitäisi toimia noin nykyään (muuttui jossain päivityksessä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielessä käynyt jo näinkin lyhyen lentelyn jälkeen jonkun lisärikoneen hankinta. Vaihtoehtoina on Carenadon Mooney https://www.carenado.com/sitecarenado/product/m20r-ovation-msfs2020/ ja/tai Just Flight Piper PA-28R Arrow III https://www.justflight.com/in-development/pa-28r-iii-microsoft-flight-simulator Molemmista koneista olen useita videoita katsellut ja vaikuttavat oikein asiallisilta. Jopa tuota Carenadoa on kehuttu vaikka olen ollut hieman siinä uskossa etteivät nuo Carenadon koneen kovin hyviä olisi. Piperiä kaipailin peliin mutta jotenkin tuo Mooney tuntuisi nyt mieleisemmältä. Näyttäisi molempiin saavaan GPS:n joka piirtää reitin näytölle niin voi vielä siirtää suunnistamisen opettelua.

En näitä simujen lisäreitä ole ennen ostellut niin kysynkin että onko näistä yleensä jotain alennuksia saatavilla vai onko moisten odottelu turhaa? Pelin defukoneistakin on vielä osa täysin edes kokeilematta joten mikään pakko ei ole ostaa vielä kumpaakaan, nyt olen lentänyt lähes ainoastaan C172 johon sai täältä manuaalin ja tsekkilistojen linkin. Lisäsi todella paljon mielekkyyttä lentelyyn karttojen ohella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perusversio maksaa 37,95 https://www.justflight.com/product/pa-28r-arrow-iii-microsoft-flight-simulator

Minä tulkitsin niin että tähän jos ostaa lisäksi myöhemmin julkaistavan Turbon, https://www.justflight.com/in-development/pa-28r-turbo-arrow-iii-iv-microsoft-flight-simulator , saa tästä Turbosta -66% alennuksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En huomannut alennusta Piperistä, mutta minulla on ollut XPlane versio tuosta ja todella mukava kone on kyllä. Minulle siis tarjoaa hintaan 37.95 euroa.

Se, että kuinka hyvin malli kääntyy MSFS:lle, niin vaikea äkkiseltään sanoa. Mutta toisaalta, koska kyseessä on tuollainen pieni kone, niin mahdollisuudet ovat hyvät FS2020 suhteen. Ja tämähän on tietysti vain minun mielipide.

Carenadoa taas on vaivannut vähän turhan nopea tahti. Lisäosia tulee kyllä hyvää vauhtia, modelit todella hienoja, mutta ei niissä välttämättä keskitytä sitten lentomalliin yms.

Jos näin sokkona pitäisi valita, niin Piper.

EDIT

Tarkennetaan vielä sen verran, että tämä JustFlight Piper on erityisen hyvä, sitä on ollut tekemässä hyvä tiimi. Kaikki JustFlight vehkeet eivät todellakaan ole hyviä, ehkä jopa Piper on ollut poikkeus. Ja tämä varsinkin muissa simuissa, kuten sanoin, FS2020 kokemus on vielä vähäistä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään