Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

Olen päässyt lentoreissullani Aavahelukkaan asti https://lentopaikat.fi/aavahelukka-efaa/ . Lappia kierrellessä tulee varmasti vietettyä tunti jos toinen mutta ennen lähtöä etelempään voisi tehdä lenkin Norjan ja Ruotsin puolella. Tästä päästäänkin asiaan. Flightsim.to koitan kyttäillä parhaita lisureita mutta onko teillä tiedossa jotka lisäisivät tuolla lentämiseen eniten fiilistä? Entä noita karttoja? Nämä täällä linkatut kartat ovat olleet aivan mahtavia, tulostin jokaisen lentopaikat.net kartan mappiin ja sieltä on hyvä ottaa pöydälle kun yrittää sihtailla edes sinnepäin. Löytyisikö jotain vastaavaa Ruotsiin tai Norjaan. Koitin hieman etsiskellä itse mutta en aivan löytänyt vastaavaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pohjois-Ruotsissa ei välttämättä ole niin paljon "elämää" kuin meillä Suomessa, joten virallisella AIP:lläkin pääsee pitkälle. Ruotsin AIP löytyy muuten myös Padille erillisenä appina. Mutta löytyy siis myös netistä.

https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=19

Tuosta lentokentät... pohjoisessa tietty Kiruna, Pajala ja Gällivare.

Sitten löysin tällaisen kartan, missä näkyy jotain pienempiäkin kenttiä. Mutta karttoja ei sen kummemmin. Kuten Suomessakin, lentopaikkojen kartathan eivät ilmeisesti virallisia julkaisuja, vaan ihan harrastemielessä tehtyjä selventämään maastoa. (Paremmin tietävä korjatkoon)

Täällä Ruotsi ja Norja

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1zzCIwkemGMRvfRYFe-mepoUwHM8&ll=67.06038238061707%2C18.809345836354353&z=7

EDIT

Suomen lapissa eniten fiilistä tuo varmaankin mesh maisema, minkä voit ladata Flightsim.to palvelusta. Jos Suomessa jossain, niin täällä lapissa meshillä on jotain merkitystäkin. :P (Ei tartte vetää herneitä nenään siellä Kainuussa ja itä-Suomessa tai Jyväskylässä vuorien keskellä ;D)

Mutta joo, siis Lapin tunturit ja vaarat, eipä täällä juuri muuta ole. Pitäis käydä tsekkaamassa Kevon kanjoni, miltä se näyttää MSFS simussa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitti Tatu taas jälleen kerran vastauksesta :thmbup::thmbup:

edit: Latailinkin tuolta flightsim.to lähes kaikki Suomen lisärit, tänään nappasin tuosta meshistä uusimman version kun oli näköjään päivittinyt. Sieltä löytyi myös Cessnalle asiallinen maalaus https://flightsim.to/file/7061/c172-oh-cor . Kiitos vain kovasti näidenkin tekijöille jos/kun täällä lukevat.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Savolainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Mika Savolainen kirjoitti:

Kiitti Tatu taas jälleen kerran vastauksesta :thmbup::thmbup:

No problem.

Kun aikoinaan itse opettelin Islannissa lentämään, niin kyllä siellä lentopaikoille suunnistettiin ihan normaalin kartan kanssa. Ei varsinaisesti mitään ilmailukarttoja. Ja kun puhutaan yksityislentäjän lupakirjasta, niin silloin ainakin periaate oli, että radiomajakoita ei käytetä. Maaston perusteella piti löytää paikalle.

Sitten ylilento, tarkistetaan tuulipussi ja sen mukaan sitten laskuun.

Pointti siis se, että nyt meillä on simu, missä ilmakuvat antavat hyvinkin realistisen kuvan oikeasta maastosta, ja sen perusteella kartan kanssa pitäisi olla mahdollisuudet suunnistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää tuohon suunnistamiseen perehtyä ihan ajatuksella kunhan hieman saa ensin tuntumaa tuohon lentämiseen. Pelin tutoriaalin lensin läpi mutta pakko myöntää että se meni hieman ohi, pitänee koittaa uudestaan ja etsiä netistä jotain luettavaa tai katsottavaa materiaalia. Toistaikseksi mennään G1000 avulla joka piirtää suoran viivan kentältä toiselle ja voin ulkoistaa kaiken reitistä huolehtimisen sille. Ihmettelin kovasti kun kaikissa ohjeissa käskettiin tuota mixturea säätelemään hieman korkeudesta yms syistä ja minusta tuolla ei ollut sitten mitään vaikutusta mihinkään, no eipä tietenkään kun oli simussa automaatilla moinen säätö. Nyt on silläkin merkitystä ja seuraava opettelukohde tiedossa. Tarkoitus oli kyllä heti asennuksen jälkeen ottaa kaikki simun avut pois käytöstä mutta tuo oli jostain syystä jäänyt huomaamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Mika Savolainen kirjoitti:

Pitää tuohon suunnistamiseen perehtyä ihan ajatuksella kunhan hieman saa ensin tuntumaa tuohon lentämiseen. Pelin tutoriaalin lensin läpi mutta pakko myöntää että se meni hieman ohi, pitänee koittaa uudestaan ja etsiä netistä jotain luettavaa tai katsottavaa materiaalia. Toistaikseksi mennään G1000 avulla joka piirtää suoran viivan kentältä toiselle ja voin ulkoistaa kaiken reitistä huolehtimisen sille. Ihmettelin kovasti kun kaikissa ohjeissa käskettiin tuota mixturea säätelemään hieman korkeudesta yms syistä ja minusta tuolla ei ollut sitten mitään vaikutusta mihinkään, no eipä tietenkään kun oli simussa automaatilla moinen säätö. Nyt on silläkin merkitystä ja seuraava opettelukohde tiedossa. Tarkoitus oli kyllä heti asennuksen jälkeen ottaa kaikki simun avut pois käytöstä mutta tuo oli jostain syystä jäänyt huomaamatta.

Radiomajakathan helpottavat suunnistusta kyllä, ja kun niiden toimintaperiaatteen ymmärtää, niin helppo seurata. Oikeassa elämässä vain taitaa olla suuntana pyrkiä eroon noista, ja GPS:llä tai jollain muulla systeemillä mennään. Lapissa Rovaniemellä on vielä VOR, Kaunispäällä ei ole kuin DME. NDB majakoita muutamia, mutta joko sitten GPS tai kartta. :)

Kysele rohkeasti jos jokin askarruttaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Mika Savolainen kirjoitti:

Tuo avsim ketju onkin tullut luettua alusta loppuun. Molemmista koneista on lisäksi tullut katseltua paljon testivideoita. Taitaa olla niin että pitänee hankkia molemmat. Ei toki samalla kertaa. Mooneykin on saanut positiivista palautetta esim tässä testissä https://stormbirds.blog/2020/09/21/carenado-m20r-for-flight-simulator-full-review/

Minulla on tuo Carenadon Mooney ja olen siihen tyytyväinen ja voin suositella.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tietokoneeni speksit ovat:

Intel Xeon E5 1650 @3,5GHz

32BG RAM

RTX 2080 SUPER (8GB)

Niin, onko toivoakaan, että tämä MSFS pyörisi mun koneella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

32BG RAM

RTX 2080 SUPER (8GB)

En ole ehkä paras asiantuntija neuvomaan, mutta kyllähän RAM riittää (minulla RAM 16GB) ja minulla on sama RTX 2080 SUPER (8GB).  muut speksit: Intel(R) Core(TM) i5-10400F CPU @ 2.90GHz   2.90 GHz. Eli uskoisin että koneesi pelittää hyvin MSFS:ssä.

Pieni korjaus: mulla onkin RTX2060 Super, muistin väärin. Joten RTX 2080 on vielä parempi!

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Ehder
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

32BG RAM

RTX 2080 SUPER (8GB)

Kyllä minä luulen myös, että on toivoa.

Näytönohjain on hyvä, eikä tuo prosessorikaan vissiin ihan huonoimmasta päästä ole. RAM muistin määrä on oikein hyvä. Vaikka prosessorista jankutetaankin tämän simun kohdalla, ja pitänee toki paikkansa että sillä on merkitystä, niin onneksi se osaa myös hyödyntää RAMia ja näytönohjainta.

Monesti nuo pienemmistä koneista tehdyt mallit ovat kevyempiä kuin esim. joku Airbus, mutta toisaalta, yksityiskohdilla saa pienenkin koneen raskaaksi pyörittää. Se Spitfire lienee aika laadukas, ainakin näyttää siltä, mutta veikkaan että pelittää oikein hyvin.

Lisäksi tällainen oma ajatukseni. Eli verrataanpa DCS:ään. Minulla DCS latautuu nopeasti ja pyörii kuin unelma. Tämä siis ilman multiplayeria ja asetukset ovat aika kovat. Hornetti on todella sulava, Tomcat ei ihan yhtä hyvä, mutta silti sulava sekin. MSFS2020 yltää melkein samaan sulavuuteen, mutta se itse ohjelmana vaikuttaa todella raskaalta. Pointti ehkä se, että jos koet DCS:n pyörivän tosi hyvin, niin eiköhän se Microsoftinkin simu lähde ihan hyvin käyntiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

No latautuupa hitaasti! Aamu ysiltä pistin tulemaan, ja nyt puoleltapäivin imuttanut ~40%. Ehkä illalla pääsee taivaalle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

32BG RAM

RTX 2080 SUPER (8GB)

Mulla i7 4790k @4,8Ghz
GTX 1070

32Gb RAM

Hyvin pyörii, joten ei sulla tule ongelmia olemaan ainakaan enempää kun meikäläisellä, eikä niitä juurikaan ole.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on asennus valmis.Tässä testailen. Ostin tuon Spitfiren, mutten ymmärrä eikö tää simu ymmärrä RPM -akselin päälle. Turhauttavaa hiirellä säätää. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

eikö tää simu ymmärrä RPM -akselin päälle.

Öö... siis mitäs tarkoitat? Lost in translation ehkä... oletan, ettet siis ole löytänyt jotain toimintoa jonka voisi ohjaimiin laittaa? Toiminnolla saattaa simussa olla jokin toinen nimi mahdollisesti? (Kuitenkin ranskalaista alkuperää, vaikka englanninkieliset sanat ovatkin oikein, niin siellä on todella kummallisia ilmaisuja mukana)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä potkurin saa säädettyä sekä tikun painikkeilla että potikalla. Itse säädän potkuria tikun painikkeilla ilman ongelmia. Pyöräjarruihin kaipaisin kyllä analogista säätöä. Kone menee nimittäin erittäin helposti nenälleen ja on muutoinkin kinkkinen käsiteltävä maassa. Painikkeella tarkka jarrujen säätely on haastavaa. Spitissä on tikussa käsijarru ja jarrupaine annostellaan polkimien asennon perusteella renkaille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Öö... siis mitäs tarkoitat? Lost in translation ehkä... oletan, ettet siis ole löytänyt jotain toimintoa jonka voisi ohjaimiin laittaa? Toiminnolla saattaa simussa olla jokin toinen nimi mahdollisesti? (Kuitenkin ranskalaista alkuperää, vaikka englanninkieliset sanat ovatkin oikein, niin siellä on todella kummallisia ilmaisuja mukana)

Siis prop pitch. Ei saa mäpättyä kaasuvempeleen toiseen akseliin. Taitaa olla vain - toivottavasti - user error

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Kärkkäinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23.3.2021 at 18.45, Tapio Ehder kirjoitti:

En ole ehkä paras asiantuntija neuvomaan, mutta kyllähän RAM riittää (minulla RAM 16GB) ja minulla on sama RTX 2080 SUPER (8GB).  muut speksit: Intel(R) Core(TM) i5-10400F CPU @ 2.90GHz   2.90 GHz. Eli uskoisin että koneesi pelittää hyvin MSFS:ssä.

Pieni korjaus: mulla onkin RTX2060 Super, muistin väärin. Joten RTX 2080 on vielä parempi!

Kyllä toimii, mutta FS2020 on niin tehoja vaativa juttu, ettei läheskään medium tasoa kummenpaa voi toivoa. Itsellä muuten sama, mutta ohjain RTX 3060. Näyttö 4k, mutta tälläkään ei simu toimi 4k asetuksilla. Mutta hyvältä näyttää tämäkin mutta voi kuvitella miten hieno olisi jos voisi lennellä täysillä asetuksilla. Voi olla, ettei toimi vielä millään vehkeellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Pentti Mustonen kirjoitti:

Kyllä toimii, mutta FS2020 on niin tehoja vaativa juttu, ettei läheskään medium tasoa kummenpaa voi toivoa. Itsellä muuten sama, mutta ohjain RTX 3060. Näyttö 4k, mutta tälläkään ei simu toimi 4k asetuksilla. Mutta hyvältä näyttää tämäkin mutta voi kuvitella miten hieno olisi jos voisi lennellä täysillä asetuksilla. Voi olla, ettei toimi vielä millään vehkeellä.

Kyllä olisi simuilijan helppo simuilla, jos laitekehitys kulkisi edellä ja ohjelmisto perässä. Päinvastoin se on kuitenkin mennyt aina. Uuden MS-simun julkistamisen aikaan ei ole vielä olemassakaan sellaista konetta, jolla ohjelman saisi toimimaan kaikki asetukset tapissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Pekka Holopainen kirjoitti:

Kyllä olisi simuilijan helppo simuilla, jos laitekehitys kulkisi edellä ja ohjelmisto perässä. Päinvastoin se on kuitenkin mennyt aina. Uuden MS-simun julkistamisen aikaan ei ole vielä olemassakaan sellaista konetta, jolla ohjelman saisi toimimaan kaikki asetukset tapissa.

No ei niiden kaikkien asetusten edes tarvitse olla missään tapissa. You Tubessa on asiasta kattavia vertailuja ja pääsääntöisesti Medium-asetukset ovat parhaat paria poikkeusta lukuunottamatta. En ole koskaan tuijotekkt FPS-lukuja. Minulle riittä kun meno on sulavaa ja siihen riittänee 24/sek. Mihin tarvitaan 50 -100? No nyt tarvitsee alkaa valmistautua laskeutumista Kittilään :cool:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laskeuduttuani äsken Kittilään menin tutkimaan asetuksia ja totesin, että ensimmäisen kerran päivitysten jälkeen ASOBO oli muuttanut kaikki HIGH. Tällainen omapäinen muutosten teko ei minun mielestäni ole mitenkään suotavaa. Palautin asetukset ennalleen.

Astuessani Bussin ohjaamoon ja ottaessani yhteyttå maahenkilöstöön totesin kapteenin (minun) ääneni oli muuttunut naisen ääneksi tai sitten kyseessä oli näkymätön perähenkilö - mistä näistä enää tietää kuka on äänessä vaikka naiset kyllä tuppaa puhumaan miesten puheen päälle ;D

Saakohan tuota muutettua mistään vaikka en nyt ole ihan niitä pahimpia sovinisteja, mutta silti :(

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

No ei niiden kaikkien asetusten edes tarvitse olla missään tapissa. You Tubessa on asiasta kattavia vertailuja ja pääsääntöisesti Medium-

Pikkaisen väärinkäsitystä taas. Olen vanhemmiten alkanut ilmaista itseäni huolimattomasti. Otan kaiken vastuun. :laugh:

No, en osaa sanoa mitään tästä uudesta MSFS-simulaattorista, kun ei moista vielä ole. Muistan kuitenkin vielä hyvin millaista nylkyttämistä FSX:n kanssa oli alkuaikoina enkä minä tullut mukaan siihen vielä ihan alusta 2006. Ajelin aina vuoteen 2010 FS2004:lla. Eivätkä minulla koskaan kaikki asetukset noissa kummassakaan olleet tapissa. Vähempikin riitti hyydyttämään koneen. Vasta 2012 ostettu mikro riitti FSX:lle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
19.3.2021 at 17.36, Tapio Ehder kirjoitti:

Minulla on tuo Carenadon Mooney ja olen siihen tyytyväinen ja voin suositella.

Nytpä on minullakin!

Ostan myös tuon JF Piperin mutta sitten joskus myöhemmin jos vaikka laittaisivat alennukseen. Kovasti tuota Piperiä on kehuttu mutta minä halusin nyt ensimmäisenä ostaa tämän. Hieman ennakoiden ostin itselleni synttärilahjaksi niin saa nyt hetkisen odotella vielä ennen ensilentoa, jos vaikka jotain ohjeita lueskelisi sitä ennen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään