Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

Tuntuu siltä, ettei Terrain level of detail sittenkään muuta puustun näkymisrajaa. Nyt minulla se on 175, ei puustoraja muutuu vaikka säätöä muuttaa.

Siinä videollakin näkyi tuo, kuinka 150 (muistaakseni) jälkeen vain vähän tuli tavaraa lisää sinne kauemmas. Vaikuttaa siltä, että puut edelleenkin ovat sillä tavalla raskaita renderöidä, että simun yleinen sulavuus pyritään pitämään hanskassa tällä etäisyyden säädöllä. Tietenkin on eri asia, missä määrin tämä pitää pakottaa käyttäjälle. Olin huomaavinani alueella, missä puita on todella paljon, että laitteisto sai tehdä vähän enemmän töitä FPS eteen. Siellä missä ei paljon puita ole, niin homma on kaikin puolin sulavampaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja taas toistan. Miten ihmeessä saan Cessnan sivuperäsimen pois liikaherkkyydestä? Töin tuskin saan koneen pidettyä kiitoradalla ennen nousua.

Paljonko sulla on herkkyys akselilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liekö ajateltu, että oikeiden koneiden spekseillä mentäisiin, esim. nopeuksien suhteen.

Varmaan ajateltu, mutta niidenkin löytäminen on hiukan kiven takana. No, täytynee mennä vain perstuntumalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin. Anti-alias alkaa toimia tällä konstilla. Se tosin sitten kyllä "sumentaa" myös koneen näytöt jne. joten henkilökohtaisesti en ole niin varma, että haluan tämän pitää.

Microsoft store versiossa pitää etsiä seuraavaa:

C:\Users\*oma_käyttäjänimi*\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache

Siellä on tiedosto nimeltään: UserCfg.opt

Siitä tehdään varmuuskopio ja avataan esim. Notepadillä.

Post Process kohdasta löytyy:

Sharpen=1

Tämä muutetaan:

Sharpen=0

Jos haluaa puiden ja talojen piirtoetäisyyttä muutta niin niihin vaikuttavat seuraavat rivit:

Terrain

LoDFactor

Objects LoD

LoDFactor

Arvot välillä minimi 2 ja max 9

Anti-aliaksen testasin itse ja se tosiaan kyllä "blurraa" kaiken oikein kiitettävästi.

Luulen olevani sinut talojen ja puiden piirtoetäisyyden kanssa, tai ehkä minimaalisen lisäyksen siihen voisin kuvitella tekeväni, mutta en ole tätä testannut.

EDIT

Ja kun tämä jää tänne elämään, niin kyse on simun versiosta 1.9.3

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tosiaan pelissä lod 200 on yhtä kuin 2.0 eli lod 4 olisi simun sliderissa 400.

Ja Lod 4 tiputti FPS 60 -> n.48

Aika äkkiä sillä saa koneen kyykkyyn. Tämän balanssi on varmaankin yksi hankalimmista, missä objektit (mukaan lukien puut) piirtyvät tarpeeksi kauas, mutta jossain kohtaa täytynee myös tulla vastaan etäisyyden kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko jossain manuaaleja noille koneille? Tai edes tietoa nopeuksista ja muista merkittävistä lentoarvoista?

Googlella löytää aika paljon kun laittaa hakusanoiksi "Pilots operating handbook". Tässä pari mitä oon itse löytänyt.

C172 ja 152 (näitä löytyy pilvin pimein erilaisia skannattuja ym versioita)

https://www.cpaviation.com/images/downloads/Cessna%20152.pdf

https://wayman.net/files/C172S-G1000-POH.pdf (G1000)

Bonanzalle:

https://aircraftassociates.com/_files/200004882-a3b98a3b9b/bonanza-g36-POH-compressed.pdf

https://static.garmincdn.com/pumac/G1000:BeechcraftBonanza_CockpitReferenceGuide_A36_G36SystemSoftwareVersion0458.05_.pdf

Ja bonanzalle ehdottomasti tää community-mod: https://forums.flightsimulator.com/t/g36-fixes-and-improvements-update-30-09/216094

Cessna 208:

https://www.redskyventures.org/doc/cessna-poh/Cessna_208_C208B-G1000_Grandcaravan_POH-PIM_2008.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu ettei  ratkaisu puuston kunnolliselle näkyvyydelle piile noissa asetuksissa. Onko kellään kokemusta simusta ennen Japani-päivitystä, joka kuulemma alensi puuston näkyvyysrajaa? Ei kai grafiikkasäädöissä vaan silloin ole ollut noiden sliiderien maksimiarvot 900?

Jo aiemmin kokeilin tuota sharpen asetusta nollaksi eikä tulos ollut hyvä. Palautin ykköseen.

Ei ole ollut mitäön maksimiarvoja. piirtoetäisyyttä rajoitettiin viime patchissa eikä simun asetuksilla ole mitään tekemistä sen kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri näin minäkin tarkoitan. Simun asetuksilla ei tuohon piirtoetäisyyteen ole mitään vaikutusta tai sitten ihan vähäinen vaikutus. Odottelen että MS/Asobo poistaa rajoituksen seuraavassa patsissa. Eikö niin?

Toivotaan, sieltä on patchit tulossa 15. ja 29. päivä aikataulun mukaan ainakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikilla -70% ja dead zone noin 8%.

Minulla on sivuperäsimen herkkyydeksi asetettu -90%. Tuon asetuksen kanssa kannuspyöräkone pysyy kiitoradalla. Muut herkkyydet taitavat olla jotain -30%.

Tuo dead zone on sinulla melko suuri. Jos ohjaimet sitä todella vaativat, suosittelen hankkimaan uudet. IRL koneissa ohjauksen herkkyydessä on suuria eroja. Herkimmillään ohjaimet toimivat kuin ajatus (esim. purjekoneet). Pienissä kurssikorjauksissa sauva liikkuu juuri ja juuri. Ensimmäisissä ultrissa ohjaussauvaa sai vatkata melkoisesti ennen kuin koneen ohjaussuunta muuttui.

Tulin katsoneeksi Pitsiä ulkonäkymästä ilmassa kun poikkeutin sivuperäsintä. Kone lensi luonnottoman suuressa sivuluisussa. En ole ikinä lentänyt taitolentokoneella, mutta voisiko lentomallissa olla jotakin vikaa? Myös vaakakierteen nopeus on melkoinen, mutta taitaa se olla nopea oikeastikin. Jotenkin tuntuisi, kuin massan hitautta ja rungon vakauttavaa vaikutusta ei olisi huomioitu riittävästi. On kuin koneen koko massa olisi keskitetty painopisteeseen. Ehkä siksi sivuperäsin on yliherkkä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsimelle -90% asetus ja 2% dead-alueelle ei juuri helpottanut Cessnan pitämistä kiitoradalla lentoonlähdössä. Jotain muuta pitää keksiä! Mitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin ohjeita, kuinka simussa mennään tietyyn paikaan. Kun yritän liittää Google Mapsista kopioituja tietyn paikan koordinaatteja simun World Mapin tyhjään hakukenttään, eivät koordinaatit siihen tallennu.

Pitäisi tallentua ja sitten klikkaamalla simu zoomaisi kartalla ko. osoitteeseen (paikkaan) jonka sitten voisi valita lennon aloituspaikaksi.

Yritin kopioida koordinaatteja muodossa 60°15'17.2"N 24°49'11.1"E

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsimelle -90% asetus ja 2% dead-alueelle ei juuri helpottanut Cessnan pitämistä kiitoradalla lentoonlähdössä. Jotain muuta pitää keksiä! Mitä?

Uuden, paremman joystikin hankintaa! Kuten kerroin, niin en ole käyttänyt joystickiä ohjaukseen lainkaan, koska aina ollut polkimet käytössä. Nyt tein pikaisen kokeilun Joystickillä (Thrustmaster 16000M, eli ei mikää kallis). Säädin -70% ja deadzone 5. Tuntui hieman hataralta ensimmäisessä lähdössä, mutta hyvin pysyi baanalla. Muutin asetukset -85% ja deadzone 2. Toinen lähtö (katso videota:

) eikä mitään ongelmia!  (Pysyttelen kyllä itse pedaaleissa - niiden käyttö on niin paljon luontevampaa...)

Kysymys: lennätkö Live weatherillä, vai jollakin presetillä? Jos presetillä, niin oletko tarkistanut tuulet, ettei siinä ole jotain kovia puuskia asetettu? Alfa-versiossa oletuksena oli aivan liian kovat puuskat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyinen joystick ja kaasu toimivat erittäin hyvin P3D4.5- simussani, mutta eivät FS2020:ssä.

Uusi joystick ja kaasu on tänään tilattu. Thrustmasterin Airbus-mallit. Tulee ensi kuussa.

Yleensä en ole vielä lentänyt juurikaan live weatherilla vaan jollain vakiosäätilalla. Pitääkin tarkistaa nuo tuulet näissä lentotiloissa.

Kiitos vinkeistä, Bamce.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyinen joystick ja kaasu toimivat erittäin hyvin P3D4.5- simussani, mutta eivät FS2020:ssä.

Uusi joystick ja kaasu on tänään tilattu. Thrustmasterin Airbus-mallit. Tulee ensi kuussa.

Yleensä en ole vielä lentänyt juurikaan live weatherilla vaan jollain vakiosäätilalla. Pitääkin tarkistaa nuo tuulet näissä lentotiloissa.

Kiitos vinkeistä, Bamce.

Olen huomannut saman minkä Esa: Joystickini toimii moitteettomasti P3D:ssä, mutta  MSFS2020:ssa minulla on ongelmia kaasun kanssa. Joku ominaisuus uudessa simussa vaikuttaa tähän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen huomannut saman minkä Esa: Joystickini toimii moitteettomasti P3D:ssä, mutta  MSFS2020:ssa minulla on ongelmia kaasun kanssa. Joku ominaisuus uudessa simussa vaikuttaa tähän.

Ettehän ole asettaneet (tai simu automaagisesti) samoja toimintoja eri ohjaimille? Esim. kaasu joystickin liussa ja uudestaan kaasukahvassa. Sivuperäsin sekä tikussa että pedaaleissa. jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettehän ole asettaneet (tai simu automaagisesti) samoja toimintoja eri ohjaimille? Esim. kaasu joystickin liussa ja uudestaan kaasukahvassa. Sivuperäsin sekä tikussa että pedaaleissa. jne.

Mulla on vaan Joystick (Logitech Extreme 3D Pro). Olen kansainvälisissä keskusteluissa huomannut saman, monella eri merkkisellä joystickillä on ollut kaikenlaisia häiriöitä, johon ei löydy selityksiä, vaikk kuinka säätäisi ohjeiden mukaan. Olen huomannnut että jos, comunity kansioon onlisännyt jonkun uuden lentokenttämaiseman, alkaa joystickissä esiintyä kaasun käytössä häiriöitä tuon kentän kohdalla. Kun sitten poistan tuon maiseman, häiriöt loppuvat! Mystillistä!  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hankin pedaalit vuosia sitten enkä millään enää vaihda niitä pois. On niin paljon luonnollisempaa sivuperäsimen ja varvasjarrujen käyttö niillä kuin millään ilotikkuvirityksellä. Tosin MSFS 2020:ssa en noita ole kokeillut, kun ei tuota simuakaan vielä ole. Antaa Asobon ensin karsia siitä lastentaudit. Ja niitähän näyttää riittävän, kun näitä viestejä lukee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pedaalit ovat loistavat.

Eikä tämä simu ole ollenkaan niin paha, kuin mitä keskustelusta voisi päätellä. Kovin tuntuu itsellä hankalalta palata esim. XPlaneen, vaikkakin siellä on tällä hetkellä paremmin mallinnettuja koneita. Mieluummiin tutkailen maisemia ympäri maailman ja nautin alla lipuvasta maisemasta, mikä ei toista itseään missään kohtaa.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pedaalit ovat loistavat.

Eikä tämä simu ole ollenkaan niin paha, kuin mitä keskustelusta voisi päätellä. Kovin tuntuu itsellä hankalalta palata esim. XPlaneen, vaikkakin siellä on tällä hetkellä paremmin mallinnettuja koneita. Mieluummiin tutkailen maisemia ympäri maailman ja nautin alla lipuvasta maisemasta, mikä ei toista itseään missään kohtaa.  8)

Kyllä . Olen samaa mieltä. Tästä kehittyy hyvä, lastentaudeista huolimatta.

TM on myös pitkälti samaa mieltä.

https://tekniikanmaailma.fi/kotipilottien-odotus-palkitaan-microsoft-flight-simulator-laajenee-virtuaalitodellisuuden-puolelle/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2. Joona puhui jostain Advance-valikosta, jonka avulla pääsisi kentältä toiselle vikkelästi? Onko mahdollista ja miten?

Development -moodi päälle, niin onnistuu. Koneen vaihtaminenkin nopeasti onnistuu silloin. Tosin luulen, että silloin lentotunnit ei kerry logikirjaan?

4. SLEW-toiminto on tosi hankala nappuloilla. Eikö tätä saa mitenkään joystickille kuten esim. P3D4:ssa? Ja miten saa photoscenerymaiseman näkymään alaspäin, kuin kartan? Tällöin olisi helppo liikkua tutkimassa eri paikkakuntia ja niiden maisemia.

Jos mäppäis joystickin asetuksista niille SLEW-nappuloille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koita laittaa sää nollaksi ja katsoa onko vaikutusta.

Tässä(kin) tuli enemmän tuulen vaikutusta koneen sivuttaisohjaukseen ja sivuperäsintä saa antaa milloin mihinkin nousussa, ei vain perinteistä "oikeaa jalkaa".. joten tuuli vispaa konetta helposti eestaas jos on yhtään tuulinen sää, siitä ei oikein voi päätellä lentomallista mitään.

Jari:

siinä Pittsiä kun tein haun. Pitää Saikkonen pyytää kokeilemaan simua ja kertomaan miten Pitts käyttäytyy oikeaan verrattuna.

Se Thrustmasterin Airbus / T16000m -tikku ei mulla tartte yhtään deadzonea, ihan loistava tarkkuus. Mutta noi säät on aika röykkyisiä helposti (mikä sinänsä on ihan aitoakin) joten aina kun testaa ohjaimia tai lentomallia kantsii ensin kokeilla ilman tuulta.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi valikko, josta saa mm. säätilan, kellonajan ja päivämäärän, ei anna aina vaihtaa kuukautta? Tänäänkin jämähti näyttämään 8.10.2020 eli tätä päivää?

Bugi vai en osaa käyttää?

Sulla on live valittuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten saa Viikissä olevan tuulivoimalan pois? Käytössä Hesan maamerkit.

Ei saa millään. Tässä vaiheessa. Joitakin tietokantatietojen perusteella laitettuja objekteja (tuulimyllyt, korkeajännitetolpat, leijuvat katuvalot...) ei voi poistaa tämänhetkisillä SDK-työkaluilla. Odotellaan päivityksiä SDK:hon. Bugiraporttia on jätetty Zendeskiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään