Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

Tässä vertailukuvia todellisiin maisemiin, kun Bamcen eka beetaversio on asennettuna. Aidot kuvat jälleen Wikimedia commons, cc-lisenssi.

Simukuvat näyttävät hienoilta ja tehdyt parannukset kuvien alueille ovat hyviä. Kiitos Bamce! Etenkin tuo Suomeojan rurakko (Lintulampi) on tuttu paikka kävely- ja pyöräilyreittiensä ansioista.

Sille ei voi mitään, että FS2020:n yleissävy on hieman liian vihertävä. Vai voiko?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli noista värisävyjen ym. säädöistä mieleen että jos on GeForce Experience asennettuna kuvaa saa säädettyä erilaisilla säädöillä painamalla Alt+ F3:sta.Ite säätelen toisinaan lennon aikana kuvaa vähän tummemmaksi tai taivasta vähän sinisemmäksi.En tiedä käyttääkö sitä kukaan mutta aika monipuoliset säädöt on mahdollisia.Vihertävän eri sävyjä en ole kokeillut.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Tuli noista värisävyjen ym. säädöistä mieleen että jos on GeForce Experience asennettuna kuvaa saa säädettyä erilaisilla säädöillä painamalla Alt+ F3:sta.Ite säätelen toisinaan lennon aikana kuvaa vähän tummemmaksi tai taivasta vähän sinisemmäksi.En tiedä käyttääkö sitä kukaan mutta aika monipuoliset säädöt on mahdollisia.Vihertävän eri sävyjä en ole kokeillut.

Minulla ei ole käytössä GeForce Experienceä. Pitäisikö kokeilla?

Ohessa pari simukuvaa verrattuna aitoon maisemaan Espanjan Picos de Europe-vuoristosta. Aito Wikimedia commons, cc-lisenssi.

Vihertävä kuva 2 on suoraan simusta ja kuvaa 3 olen hieman parannellut kuvankäsittelyllä, jolloin se on lähempänä aitoa. Vaikka DEM on tuolla hyvä (kait 2 metriä) niin rajusti zoomatessa, kuten tässä on tehty, vuorten tekstuurit saisivat olla paljonkin tarkempia. Simun asetukset täysillä, paitsi puusto ja pensaat matala.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedän tuon lisäosan. En uskalla asentaa sitä, koska lukemani mukaan se aiheuttaa usein simulle suuriakin ongelmia. Jos sinulla toimii, niin hyvä on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Minulla ei ole käytössä GeForce Experienceä. Pitäisikö kokeilla?

Mulla se on ollut käytössä monta vuotta ja sen avulla lataan ja asennan aina uusimmat ajurit siihen.Tuskinpa sen kokeilemisesta haittaakaan ole,päinvastoin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Tosiaan minullakin on tuo GeForce Experience, mutta en ole käyttänyt tuota säätömahdollisuutta lainkaan. Kiitos Markku vihjeestä! Tässä Esalle esimerkki  miten maiseman liikaa vihreyttä voi säätää mielensä mukaan. Olisko tämä realistisempi sävy?

Geforce.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Ehder
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullakin mainittu experience...kuten moneen otteeseen olen todennut...hölmönen päivittäin..en löydä tuommoista Pelisuodatin kohtaa mistään:-[???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tapio Ehder kirjoitti:

Tosiaan minullakin on tuo GeForce Experience, mutta en ole käyttänyt tuota säätömahdollisuutta lainkaan. Kiitos Markku vihjeestä! Tässä Esalle esimerkki  miten maiseman liikaa vihreyttä voi säätää mielensä mukaan. Olisko tämä realistisempi sävy?

Geforce.jpg

Toimiiko GFE siten, että se säätää vain ja ainoastaan tietyn ohjelman/pelin (FS2020) värejä eikä yleisesti kaikkea mitä näytöllä näkyy kuten työpöytää? Jos näin on, taidan kokeilla.

Tapion kuvasta näkee että värejä voi säätää aika paljon. Minusta tuo kuva on liian sininen ja violetti. Kannatta verrata alkuperäisiin maisema- ja ilmakuviin. Laita Tapio joku muukin versio näytille!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se säätää silloin kun aktivoit sen Alt+F3 painalluksella ja saat taas pois samalla yhdistelmällä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Laita Tapio joku muukin versio näytille!

Värejä voi säätää mielin määrin. Tuo oli kyllä vähän sinertävä. Voin laittaa kyllä myöhemmin joitain esimerkkejä. Mutta jokaisella on oma makunsa . Lataa vaan tuo sovellus itsellesi, niin saat itseäsi tyydyttävän värityksen. Mutta nyt täytyy lähteä Tampereelle katsomaanpenkkariajelua. Tyttären tytär on siellä mukana!;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää muistaa myös se, että värit muuttuu päivän mittaan riippuen vuodenajasta ja auringon sijainnista. Jos säätää aamuauringossa keskellä kesää omille silmille sopivaksi niin ei varmastikaan ole syksyllä keskellä päivää samanlainen värimaailma. Itse annan MSFS värit olla ja kalibroin monitoria niin että se toimii oikein esim. kuvankäsittelyohjelmissa. MSFS-maailmaan tottuu kyllä kun siellä lentelee. Mutta niinkuin Tapio totesi niin tuo on makuasia...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyy EFHF versio 1.7.0 flightsim.tosta (siinä on siis vielä parannuksia betaversioon verrattuna)

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

Pitää muistaa myös se, että värit muuttuu päivän mittaan riippuen vuodenajasta ja auringon sijainnista. Jos säätää aamuauringossa keskellä kesää omille silmille sopivaksi niin ei varmastikaan ole syksyllä keskellä päivää samanlainen värimaailma. Itse annan MSFS värit olla ja kalibroin monitoria niin että se toimii oikein esim. kuvankäsittelyohjelmissa. MSFS-maailmaan tottuu kyllä kun siellä lentelee. Mutta niinkuin Tapio totesi niin tuo on makuasia...

Toimin samoin kuin Bamce. Kuvankäsittelyn,kuvien ja monenlaisten eri medioiden sisällön takia näyttöni värit on säädetty mahdollisimman luonnollisiksi. Odotan että MS/Asobo uudistaa ilmakuvansa, jolloin värit simussa ehkä paranisivat.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Malmin kentän korkeusmallinnuksessa hieman virhettä, koska kenttätaso on kuvan mukaisesti aika paljon alempana kuin todellisuudessa? Vai onkohan minulla joku muu lisäosa, joka sotkee Malmia. Bamcen kuvissa korkeudet ovat ihan oikein?Asennettuna EFHF:n uusin, tänään Bamcen julkaisema versio.

Selvisi syy. Bamcen Malmi on ihan ok, kun poistin itseltäni Mörkön kenttien heightmap-lisäosasta fileen EFHF.bgl.

screenshot.2.jpg

screenshot.3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan nämä vertailut vielä tänne, koska puhutaan Bamcen uudesta Malmin kentästä. Kuten kuvista näkyy, on Bamcen kenttämallinnus erinomainen, jota oli jo aiempikin versio.

Kentän parkkipaikalla kasvava puu kaadetaan toivon mukaan heti, kun Malmin lentokenttä saadaan palautettua ilmailukäyttöön! Ei auttanut, vaikka vedin simun puuasetuksen minimiin eli matalalle.

Jos nyt jotain jää kaipaamaan, niin lisää lentokoneita kentälle. FS2020 ei niitä sinne lisää, vaikka asetuksen laittaa 100%:iin.

Alkuperäiset kuvat ovat tällä kertaa minun ottamiani.:)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Onko Malmin kentän korkeusmallinnuksessa hieman virhettä, koska kenttätaso on kuvan mukaisesti aika paljon alempana kuin todellisuudessa? Vai onkohan minulla joku muu lisäosa, joka sotkee Malmia. Bamcen kuvissa korkeudet ovat ihan oikein?Asennettuna EFHF:n uusin, tänään Bamcen julkaisema versio.

Selvisi syy. Bamcen Malmi on ihan ok, kun poistin itseltäni Mörkön kenttien heightmap-lisäosasta fileen EFHF.bgl.

Mulla ei ole ilmennyt tota korkeusmallinnusongelmaa.Oisinko aikaisemmin poistanut tuon EFHF.bgl-fileen,en muista?Ainakaan sitä ei löytynyt tuolta heightmaps-kansiosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Mulla ei ole ilmennyt tota korkeusmallinnusongelmaa.Oisinko aikaisemmin poistanut tuon EFHF.bgl-fileen,en muista?Ainakaan sitä ei löytynyt tuolta heightmaps-kansiosta.

Se pitää poistaa Helsingin photogrammetrian vuoksi. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Ok! Muistan jostain lukeneeni siitä,sen takia olen varmaan sen poistanutkin.Piti vielä kysyä että onko se ainoa filu mikä sieltä pitää poistaa?

Muokattu: , käyttäjä: Markku Aaltonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Jos ei käytä Hesan photogrammetriaa (kuten minä en käytä), pitää filu poistaa Bamcen EFHK:n takia.:cool:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Jos ei käytä Hesan photogrammetriaa (kuten minä en käytä), pitää filu poistaa Bamcen EFHK:n takia.:cool:

Ei ole Hesan photogrammetriaa asennettuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa vielä värisäätelystä. Mielestäni kyllä hieman sinertävä tai punertava maisemasävy on lähempänä oikeaa. Esim. Esan Malmin lennonjohtotornista ottamassa vertailukuvassa valokuva vs simun kuva korostuu simun kuvassa keltaisuuteen vivahtava sävy, kun taas valokuvassa on sinertävyyttä. Ainakin minun silmään oheiset kuvat ovat sopivampia maiseman sävyissä kuin simun kellahtavat sävyt. Tulee mieleen vanha 60-luvun ylioppilasvitsi: Kumpi ompi parempi pusu taikka paakelsi. Olen maistanut kumpaakin ja päätynyt seslonkiin.:)

Malmi.jpg

Lammassaari.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Molemmat Tapion kuvat kallistuvat liikaa siniseen ja vihreään. Toki näissä värien säädöissä voi nyt vaikuttaa jo tässäkin yhteydessä mainittu monitorin värien kalibrointi. Jos sitä ei ole tehty, tai ei ole tehty pitkään aikaan, niin ne yleensä liukuvat pikku hiljaa väärän sävyisiksi. Toisin sanoen, tämä voi näyttää Tapion näytöllä ihan hyvältä, mutta meille muille liian sinivihreät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään