Kalle Heinonen

Microsoft Flight Simulator tulossa 2020

1 919 viestiä aiheessa

9/22/2022 at 15.57, Esa Sairio kirjoitti:

Alin kuva, siis SU 10-päivityksen jälkeen, on selvästi tarkempi (terävämpi) kuin aiemmalla päivityksellä simu oli. Suurensin kuvia aika rajusti ja vertailin tunturien muotoja ja ero korostuu silloin SU 10:n hyväksi. Samaa havaitsin Helsingin rakennuksissa (en käytä photogrammetryä). Tosin katson simukuvia 55 tuumaisella 4k-näytöltä 4k-resoluutiolla metrin päästä.

Terävyydestä en osaa sanoa, mutta tuntureiden muodossa ei ole mitään muutosta, mitä nyt en kyllä itse odottanutkaan olevan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/22/2022 at 16.03, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Terävyydestä en osaa sanoa, mutta tuntureiden muodossa ei ole mitään muutosta, mitä nyt en kyllä itse odottanutkaan olevan.

Ainakin minusta oikeanpuolinen kuva ona terävämpi ja tunturin muodot tarkempia.

screenshot.1.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensin ajurin 517.40 Studio, koska luin että se toimisi FS2020:ssa DLSS:n kanssa.

Kokemus oli huono.

Lensin ensin  simusta asetuksella TAA, kuten aiemmallakin ajurilla, oli kaikki hyvin, horisontti oli hyvä kaarrettaessa Cessnalla. Framet 30 eli 50% telkkuni virkistystaajuudesta, muut asetukset jotakuinkin täysillä.

Vaihdoin sitten lennossa DLSS:lle (tasapainoinen), niin kuvan laatu heikkeni etenkin horisontissa, joka viivoittui ja oli epätarkka kun kaartelin Cessnalla. Ihan niin kuin ajurin vaihtolla ei olisi ollut mitään merkitystä. 

Onko sitten niin että ensi viikolla NVidia julkaisee uusimman GameReady-ajurin, jolla DLSS:stäkin saisi sitten etua simussa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi ajuri ymmärtääkseni tuo parannusta niihin ongelmiin mitä oli DX12 - DLSS yhdistelmällä SU10 betan aikana. Ei taida parantaa mitään jos tuo yhdistelmä ei ole käytössä. Studioajurit eivät ole pelejä varten.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/23/2022 at 15.15, Bamce Fabricius kirjoitti:

Uusi ajuri ymmärtääkseni tuo parannusta niihin ongelmiin mitä oli DX12 - DLSS yhdistelmällä SU10 betan aikana. Ei taida parantaa mitään jos tuo yhdistelmä ei ole käytössä. Studioajurit eivät ole pelejä varten.

Hyvä tietää. Kokeilen vielä samanlaista Cessna-lentoa siten, että on valittuna DX12 eikä DX11, kuten oli ylläkuvatuissa tapauksissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

DX12 ei auttanut mitään, kun valintana on DLSS. Eli palasin takaisin DX 11 plus TAA. Se on paras toistaiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaihdoitko pois studioajurin?

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/23/2022 at 16.07, Juhani Pelli kirjoitti:

Vaihdoitko pois studioajurin?

En. Se toimii ihan kuten edelleinen GameReady-ajuri, en muista numeroa.

Jos ensi viikolal tulee uusi GameReady-ajuri, asennan toki sen ja kokeilen yllä puhutut säädöt ja asetukset sitten uudelleen.

On kumma että aiemmin puhuttiin että DLSS nostaa frameja 50-70% ja kuva edelleen paranee. Miten on todellisuus tässäkin asiassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa on itse keksinyt, että kuvanlaatu paranisi. Ei sellaista missään yhteydessä DLSS:stä puhuttaessa ole sanottu. Eikä teknisesti voikaan, koska kuvanlaatu ei DLSS aktiivisena yksinkertaisesti voi parantua. Parhaimmillaan kuvanlaatu pysyy yhtä hyvänä kuin TAA päällä, mutta ei välttämättä saavuta edes sitä ajuripäivityksen jälkeenkään. FPS parannuksista on puhuttu.

Kuvanlaadussa ja terävyydessä ei kyllä minun mielestäni ole ollut mitään vikaa pitkään aikaan, molempiin on ollut säätöjä tarjolla ennen 10 päivitystäkin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/24/2022 at 07.36, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Esa on itse keksinyt, että kuvanlaatu paranisi. Ei sellaista missään yhteydessä DLSS:stä puhuttaessa ole sanottu. Eikä teknisesti voikaan, koska kuvanlaatu ei DLSS aktiivisena yksinkertaisesti voi parantua. Parhaimmillaan kuvanlaatu pysyy yhtä hyvänä kuin TAA päällä, mutta ei välttämättä saavuta edes sitä ajuripäivityksen jälkeenkään. FPS parannuksista on puhuttu.

Kuvanlaadussa ja terävyydessä ei kyllä minun mielestäni ole ollut mitään vikaa pitkään aikaan, molempiin on ollut säätöjä tarjolla ennen 10 päivitystäkin.

Myönnetään. Minulla taitaa olla säädöt enemmän täysillä tuossa uusimmassa Mallatunturin kuvassa ja siksi se näyttää terävämmältä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syyskuun Game Ready-ajurilla ajelen. Äsken tuli mieleen kokeilla tätä DX12 Betaa. Menin Madridin kentällä ja laitoin säät ja ajat tietenkin siten kuin ne kuuluukin olla ja lisäksi AIG:n, joka simun päivityksen jälkeen on pysynyt koko ajan päällä.

Kun katselin kenttää siellä ja täällä, niin täytyy sanoa, että näin hyvältä ei ole aikaisemmin näyttänyt - ei slutteria eikä mitään välkkymisä taikka väpätyksiä. Ohjaamo oli erittäin selkeää katsottavaa. Alla oli BAE 146. Bussilla tänään ei meinannut saada selvää näytöistä kuin aivan läheltä. Täytyy huomenna testata asia varsinaisella lennolla kokonaan eli onko vaikutusta heikentävästi sulavuuteen. Framejahan minä en metsästä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oikein saanut selvää käsitystä, onko noilla eroa. Pidän Studioajurin 517.40 kunnes ensi viikolla ilmestyy uusin Game Ready-ajuri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on olleet studioajurit lähes koko ajan. Ei niissä ole juuri mitään eroa. Käytännössä olen huomannut, että game ajureilla Photoshop ja Adobe Premiere ovat kaatuilleet välillä, mutta studioajureilla eivät juuri koskaan. Missään simussa ei ole ollut ongelma käyttää studioajureita. Päivityksiä studioajureihin tulee vähemmän, siinä kai näkyvin ero.

EDIT

Vaikka tällä hetkellä Studioajureiden versio on uudempi kuin game driver, niin veikkaan, että game driver menee studion edelle ilmestyessään. Studioajurit ilmestyivät ennen kuin virallinen SU10 päivitys tuli simuun, en usko, että siinä on vielä mitään parannuksia simuun.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/24/2022 at 13.19, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Mulla on olleet studioajurit lähes koko ajan. Ei niissä ole juuri mitään eroa. Käytännössä olen huomannut, että game ajureilla Photoshop ja Adobe Premiere ovat kaatuilleet välillä, mutta studioajureilla eivät juuri koskaan. Missään simussa ei ole ollut ongelma käyttää studioajureita. Päivityksiä studioajureihin tulee vähemmän, siinä kai näkyvin ero.

EDIT

Vaikka tällä hetkellä Studioajureiden versio on uudempi kuin game driver, niin veikkaan, että game driver menee studion edelle ilmestyessään. Studioajurit ilmestyivät ennen kuin virallinen SU10 päivitys tuli simuun, en usko, että siinä on vielä mitään parannuksia simuun.

Juuri näin. Odotan kieli pitkällä uusia Game driver- ajureita. Jos kävisi niin kuin täälläkin on ennustettu, simu saisi paljon lisää frameja, sujuvuutta ja stutterit pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/24/2022 at 13.19, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Mulla on olleet studioajurit lähes koko ajan. Ei niissä ole juuri mitään eroa. Käytännössä olen huomannut, että game ajureilla Photoshop ja Adobe Premiere ovat kaatuilleet välillä, mutta studioajureilla eivät juuri koskaan. Missään simussa ei ole ollut ongelma käyttää studioajureita.

Jaa - johtuukohan sitten se, että minulla on kaatuillut silloin tällöin AfterShot Pro ja Corel Paint Shop Pro aina silloin tällöin kun on pistänyt muokkauksiin vähän vauhtia usemman kuvan kanssa. Eipä ole tullut mieleenkään, mutta en tuon takia taida vaihtaa ajureita kun kuitenkin simuilen enemmän kuin häärään valokuvien parissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkeellinen kysymys. Jos laittaa DLSS:n päälle simun valikosta, niin riittääkö se, jotta ominaisuus on toimnnassa vai pitääkö NVidian valikosta muuttaa jotakin?

Nvidian valikosta minulla on muutettuna FS2020:lle vai tervävöitys arvoon 0,35 ja sitten Suosi parasta suorituskykyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/25/2022 at 10.20, Esa Sairio kirjoitti:

Alkeellinen kysymys. Jos laittaa DLSS:n päälle simun valikosta, niin riittääkö se, jotta ominaisuus on toimnnassa vai pitääkö NVidian valikosta muuttaa jotakin?

Nvidian valikosta minulla on muutettuna FS2020:lle vai tervävöitys arvoon 0,35 ja sitten Suosi parasta suorituskykyä.

Then go in sim, turn on either 1620p [for 1080p users]

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun käytän resoluutiota 3840 x 2160 pixeliä. Nimen omaan korkeille resoluutiolle pitäisi olla hyötyä DLSS:tä framejen nousemiskeksi. Näin luin useasta paikasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/25/2022 at 10.20, Esa Sairio kirjoitti:

Simusta DLSS päälle ja silloin DLSS on päällä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/25/2022 at 13.26, Esa Sairio kirjoitti:

Mutta kun käytän resoluutiota 3840 x 2160 pixeliä. Nimen omaan korkeille resoluutiolle pitäisi olla hyötyä DLSS:tä framejen nousemiskeksi. Näin luin useasta paikasta.

Tässä ei oikein auta kuin testailla kukin tykönänsä, koska meillä on niin erilaisia kokoonpanoja ettei yks' yhteen tuloksia saada. Mikä olisi riittävä frameluku, johon olisit tyytyväinen? Entä liikkuvan kuvan sulavuus - onko sillä mitään merkitystä asiaan? Terävyys hyvä ja välkkyminen mahdollisimman minimaalinen? Mahdollisimman lähelle viety elävää elämää  kuivaava ympäristö? Aika kovia vaatimuksia nuo, mutta aika hyvin ne on tässä kuitenkin toteutettu eikä todellakaan mikään piece of cake.

Välillä tuntuu ettei meille enää oikein mikään riitä nykyisin - ei itse kullakaan - tyytyväisyys on katoava kansanperinne:hmm:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kun en mistään mitään tiedä, nii kysyisin taas viisailta..jotka toivottavasti vastaavat. Eli onpiko nyt näin, ettei tämä DSLL ole mahdollinen vanhan Nvidia 1070 Geforce GTX? näytönohjaimen kanssa:hmm:?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  9/26/2022 at 07.19, Juhani Pelli kirjoitti:

Minä kun en mistään mitään tiedä, nii kysyisin taas viisailta..jotka toivottavasti vastaavat. Eli onpiko nyt näin, ettei tämä DSLL ole mahdollinen vanhan Nvidia 1070 Geforce GTX? näytönohjaimen kanssa:hmm:?

Laita simusta DLSS päälle ja kokeile. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään