Esa Kaihlanen

Avaruuden rajamailla

11 viestiä aiheessa

Laukaisualustana toimiva B-52 on kuljettanut X-15:n 45'000 jalan korkeuteen Tonopahin läheisyyteen Nevadassa.

X-15-FSN-800_01.jpg

 

Kaikki valmista. Edwardsin lentotukikohta on jotakuinkin suoraan edessäpäin, reilun 180 merimailin päässä.

X-15-FSN-800_02.jpg

 

Irroitus, rakettimoottorin käynnistys ja kohti avaruuden reunamia.

X-15-FSN-800_03.jpg

 

Matkalla ylöspäin n. 50 asteen nousukulmalla, rakettimoottorin syödessä viimeisiä polttoaineen rippeitä.

X-15-FSN-800_04.jpg

 

Suurin osa ilmakehästä on jäänyt taakse nousun yhä jatkuessa pelkällä liike-energialla.

X-15-FSN-800_05.jpg

 

Tyyni valtameri ja Kalifornian rannikko siintävät kaukaisuudessa.

X-15-FSN-800_06.jpg

 

Lentoradan huipulle saavuttaessa maa alkaa taas näkyä ohjaamostakin.

X-15-FSN-800_07.jpg

 

Hieman sen jälkeen ikkunoista ei sitten mitään muuta näykään. Alastulo on yhä jyrkkä kuin ylösmenokin ja nopeus nousee yli Mach 4:n.

X-15-FSN-800_09.jpg

 

Oikaisun jälkeen ja nopeuden hidastuttua Edwardsin lentotukikohta näkyy jo alapuolella.

X-15-FSN-800_10.jpg

 

Laajalla kaarroksella liitäen lähestytään kiitotietä 35.

X-15-FSN-800_11.jpg

 

Finaalikaarros.

X-15-FSN-800_13.jpg

 

Vielä viimeiset metrit...

X-15-FSN-800_14.jpg

 

...ja takaisin maan pinnalla.

X-15-FSN-800_16.jpg

 

Tämä lento vei 287'175 jalan, eli n. 87,5 kilometrin korkeuteen.

Kokonaisuudessaan vapaalle lennolle kertyi mittaa 270 mailia (434,5 km) ja aikaa kului 11 minuuttia 28 sekuntia.

X-15-FSN-800_17.jpg

 

Seuraavalla lennolla päästiinkin sitten jo 329'366 jalan korkeuteen (100,39 km), mikä ylittää niukasti kansainvälisesti määritellyn avaruuden rajan (100 km). 

 

(Kuvat löytyvät isompana täältä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti!

 

In X-Plane you can fly X-Planes. :P

Pitänee lukasta se Mudspiken artikkeli aiheesta.

Miten hyvin tuon raketin saa pysymään hallinnassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Kari!

Ihan hyvin sen saa pysymään hanskassa, kunhan vain muistaa kiinnittää huomiota kohtauskulmaan (AoA) eikä päästä sitä kasvamaan yli kriittisen 15 asteen. Pikkupuutteita koneessa toki on, jotkin toiminnot eivät enää toimi X-Plane 11:n alla (esim. inertiakorkeusmittari). Mutta yllättävän hyvin X-Plane mallintaa tuollaisen erikoisemmankin lentolaitteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ihmetyttää ja ihastuttaa kuinka näillä xSpace värkeillä suunnistetaan. Totta tuollakin lennolla olisi helppo pyyhkäistä reippaasti Edwardsin ohi?

 

Mukava vaihtelua tuova kuvasarja.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ihmetyttää ja ihastuttaa kuinka näillä xSpace värkeillä suunnistetaan. Totta tuollakin lennolla olisi helppo pyyhkäistä reippaasti Edwardsin ohi?

 

Katsotaan kompassisuunta lähtöpaikasta Edwardsia kohti ja pyritään pitämään se (5 asteen virhe vie n. 70 kilometriä sivuun)  ???

Lähtöpaikan saa riittävän tarkasti Xplane lentelyyn tästä kaaviosta:

ROCKET-056.jpg

(poimittu tästä artikkelista, mihin kannattaa tutustua jos jos nuo lennot yhtään kiinnostavat).

 

Mutta myöskin pituussuunnassa on helppo mennä pitkäksi, kuten eräs Neil Armstrong sai huomata eräällä omista lennoistaan, jolla hän päätyi lähes Los Angelesin esikaupunkialueiden päälle ja pääsi vain vaivoin palaamaan Edwardsiin:

Lue lisää tästä

 

Periaatteessa kuitenkin oikaisun jälkeen kone on siinä 50-80 kft korkeudessa n. M 3-4 nopeudella, joten jopa liitosuhteella 4:1 pystyy tuota laskeutumispaikkaa säätämään tarpeen mukaan.

 

Oikeasti toki jokaisen lennon lentorata oli etukäteen laskettu ja lähtöpaikka valittu sen mukaan. Lennon aikana konetta seurattiin useammalta seuranta-asemalta, joilta pystyttiin myös välittämään tietoa lennon etenemisestä. Veljen kanssa noita simuloitaessa käytettiin Little Navmap lisäosaa "telemetrian" jakamiseen. Varsinkin ensimmäisillä virtuaalilennoilla menee keskittymiskyky lähes kokonaan oleellisimpien mittarien seuraamiseen.

 

Myöhemmissä hieman modernimmissa ohjaamoissa oli lentäjälläkin alkeellinen apuväline sijainnin ja laskeutumisen (myös varalaskupaikoille, joita valmisteltiin useampia aina lentoreitin varelle) määrittämiseen.

[attachment]432462_x-15_navigation.jpg[/attachment]

Ylläoleva kuva cropattu NASAn arkistokuvasta jota pääsee tutkimaan tästä.

Minulla ei ole mitään hajua, miten tuo toimi, tai miten sitä tulkittiin.

 

NASAlta löytyy kuitenkin ilmainen yli 600 sivuinen X-15 Frontier of Flight-kirja, josta löytyy todennäköisesti vastaus lähes jokaiseen kysymykseen:

Kirjan latauslinkki NASAn sivuilta

 

 

 

 

x-15_navigation.jpg.3f2a13dae27106f4158ee026f1d0959c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Mielenkiintoista.

 

Mulla on ladattuna melkein koko Kalifornia (ja osa Nevadaa) Ortho tileinä, Edwards on aika hieno photomaisemana.

 

Pitääpä vähän tutkiskella ja kokeilla.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin suositella myös tätä pientä kivikuoppaa sieltä lähistöltä...

 

 

 

 

[attachment]432465_x-plane_screenshot_2.jpg[/attachment]

 

 

[attachment]432466_x-plane_screenshot1.jpg[/attachment]

x-plane_screenshot_2.jpg.268068ba1cb58f105901f8a5aae14d41.jpg

x-plane_screenshot1.jpg.88c143dad599d96447d9d51781df7d30.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testasin alkuun, miten tuo SR-71 pysyy hanskassa. Aika kehno on näkymä ulos koneesta, mutta onhan se komean näköinen lentokone.  :)

 

[attachment]432476_sr-71_2.jpg[/attachment]

 

[attachment]432477_sr-71_3.jpg[/attachment]

 

[attachment]432478_sr-71_1.jpg[/attachment]

sr-71_2.jpg.5e04f3383be9a345e9ef3e93dfb04bcb.jpg

sr-71_3.jpg.1c203ce97e78cb8004257596ce32d0f4.jpg

sr-71_1.jpg.e6795ea43c37c230cfb66cf3aa29e4db.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla SR-71:llä hiippakunta vaihtuu, kun pistää menemään.

 

Montakohan kertaa nuo aikanaan Suomen yli lenteli, jos lenteli? Joku dokuhan oli taannoin tv:ssä, kun Ruotsin Viggenit suojas moottorivikaisen SR-71 lentoa, ettei joutunu itänaapurin käsiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla SR-71:llä hiippakunta vaihtuu, kun pistää menemään.

 

Montakohan kertaa nuo aikanaan Suomen yli lenteli, jos lenteli? Joku dokuhan oli taannoin tv:ssä, kun Ruotsin Viggenit suojas moottorivikaisen SR-71 lentoa, ettei joutunu itänaapurin käsiin.

Mitä olen nyt videoita katsellut YouTubesta, pilottien haastatteluita ja muita dokkareita, niin Murmanskiin ja Baltian alueelle ovat ainakin kuvauskeikkaa heittäneet...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään