Bamce Fabricius

FISD?

14 viestiä aiheessa

Uusi simu julkaistaan 18.8.2020. Siihen on tulossa kaikkien käyttöön SDK työkaluineen - tarkempaa tietoa ei vielä ole, mutta tiedetään jo nyt että SDK kehitetään jatkuvasti käyttäjien toivomusten mukaisesti (kuten myös simulaattori). Suomalaiskenttien osalta ei ole tiedossa tarkempia versioita ainakaan vielä. Maisema sellaisenaanhan on huikea jo oletuksena uudessa simussa mutta luultavasti puuttuu paljon maamerkkejä. Ja tarkempi Suomen meshi ei olisi pahitteeksi - saa nähdä minkälaisia työkaluja tähän löytyy uudesta SDK:sta. Kaikin puolin kiinnostava ja erilainen pohja uusien asioiden kehittämisellehän tämä uusi simu on. Ja kyseessähän on pitkäaikainen, jatkuvasti kehittyvä ja päivittyvä projekti, ei mikään one-off versio joka myöhemmin korvataan uudella.

Opittavaa on paljon, ja vaatii myös hieman erilainen ajattelutapa kuin aikaisemmat simut. Itse aion tutustua uusiin työkaluihin ja mahdollisuuksien mukaan konvertoida omia tekeleitäni uuteen simuun. Olen jo tehnyt joistakin EFHN, EFPR ja EFKG rakennuksista tarkempia versioita Blenderin uudella versiolla joka tukee PBR-tekstuureja.

Kysymys: Mitä muut aikovat tehdä? Olisiko syytä puhaltaa uutta elämää Finnish Scenery Designers-nimeen ja julkaista uusia sceneryitä uuteen simuun FISD-nimen alla?   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti, itse olen kyllä mukana taas jahka tulee uusi simu ulos. Maisemahommat jäivät vuosiksi tuolle lähinnä siksi että edelliset simut olivat jo niin vanhentunutta tekniikka eikä jaksanut enää sitä loputonta purkka/liima/sinitarra virittelyä että sai jonkun perusjutun toimimaan. Uuden kanssa luultavasti suurin osa noista ongelmista on historiaa ja pystyy ihan eri tehokkuudella tekemään asioita.

Vanhoja maisemia voidaan saada suht kivuttomastikin konvertoitua uudelle simulle. FS2020 default kenttien photopohjat/tekstuurit ym on jo vakiona niin hyviä että suurimpaan osaan riittänee kun lyö vaan oikeat tönöt paikalleen. Tiskin alta saatujen tietojen mukaan isoin ongelma lienee tällä hetkellä se että SDK:n export työkalut ovat tällä hetkellä saatavilla vain 3DS Maxille minkä hintalappu onkin sitten toista tonnia vuodessa eikä monella sunnuntaidesignerillä ole siihen varaa. Eli blenderillä tms. tekeminen ei vielä onnistu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannatan FISDIN uutta elämää. Itse tein photosceneryjä vuosina 2005-2015 ja aiemmin myäs Finnterrainia, mutta uuden simun grafiikka on hyvää, että se korvaa kaikki Suomen photosceneryt kirkkaasti.

En kuitenkaan enää opettele uusia tekniikoita simulisäsosien tekoon, koska riittävää lahjakkuutta ja taitoa ei riitä. Mielellään näkisin että nuoremmat ryhtyisivät uuden simun parantamiseen Suomen osalta, mikäli tämä on tarpeen ja mahdollista. Itse keskityn nykyään Airbus-lentelyyn P3D4.4:lla  Suomen ja Euroopan hienoissa maisemissa.

FS2020-simuun toivoisin jälleen, että Suomeen tehtäisiin kunnon 5 tai 10 metrinen mesh. Lisäksi kaikki hienot ja suuret erillisrakennukset Helsinkiin Espooseen, Vantaalle, Tampereelle, Turkuun, Ouluun ja muihin isoimpiin kaupunkeihin. Myöskin radiomastot ja maamerkit olisi kiva lisäosa. Toki lentokenttien saaminen tosi realisitisiksi olisi hieno juttu.

Ei liity FISDIIN, mutta en tiedä millainen uuden simun A320 on lentää ja ohjelmoida lentotietokone (tästä on jo täällä kritiikkiä ja osin omitunen lento näkyy useilla videoillakin), mutta jos se on heikompi esitys kuin Aerosoftin A320/321, niin siinä tapauksessa ja muutenkin pidä ehdottomasti P3D4:n koneellani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...isoin ongelma lienee tällä hetkellä se että SDK:n export työkalut ovat tällä hetkellä saatavilla vain 3DS Maxille minkä hintalappu onkin sitten toista tonnia vuodessa eikä monella sunnuntaidesignerillä ole siihen varaa. Eli blenderillä tms. tekeminen ei vielä onnistu.

Ja tiskin alta löytyy myös tietoa siitä että Blenderille on tulossa exportteri (ymmärtääkseni on jo hyvin pitkällä) ja lisäksi tämä seuraava uutinen kertoo siitä että MS ottaa Blenderin vakavasti: https://www.blender.org/press/microsoft-joins-the-blender-development-fund/?utm_source=www-homepage  Joten uskon vakaasti että Blenderillä pääsee vauhtiin hyvinkin pian!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...en tiedä millainen uuden simun A320 on...

Minäkään en tiedä minkälainen se on tällä hetkellä - en ole isoista koneista kovinkaan kiinnostunut joten en ole siihen paneutunut lainkaan Alpha/Betan aikana. Sen sijaan pitää muistaa että koko tämä simu koneineen on kehittyvä paketti johon tulee päivityksiä ja parannuksia ja lisäyksiä muutaman kuukauden välein. Joten julkaisuvaiheessa löytyvät mahdolliset viat ja kummallisuudet korjaantunee pikkuhiljaa! Plus että tulee kolmannen osapuolen tuotoksia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkään en tiedä minkälainen se on tällä hetkellä - en ole isoista koneista kovinkaan kiinnostunut joten en ole siihen paneutunut lainkaan Alpha/Betan aikana. Sen sijaan pitää muistaa että koko tämä simu koneineen on kehittyvä paketti johon tulee päivityksiä ja parannuksia ja lisäyksiä muutaman kuukauden välein. Joten julkaisuvaiheessa löytyvät mahdolliset viat ja kummallisuudet karjaantunee pikkuhiljaa! Plus että tulee kolmannen osapuolen tuotoksia...

Hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän AS:n bussit julkaista myös myös uudelle alustalle, ja kun on jo aiemmat ostanut, niin todennäköisesti ne saa edelliset ostajat myöskin alelapulla varustettuina. Samoin varmaankin FSLabsin bussit, jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän AS:n bussit julkaista myös myös uudelle alustalle, ja kun on jo aiemmat ostanut, niin todennäköisesti ne saa edelliset ostajat myöskin alelapulla varustettuina. Samoin varmaankin FSLabsin bussit, jne...

Hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei liity FISDIIN, mutta en tiedä millainen uuden simun A320 on lentää ja ohjelmoida lentotietokone (tästä on jo täällä kritiikkiä ja osin omitunen lento näkyy useilla videoillakin), mutta jos se on heikompi esitys kuin Aerosoftin A320/321, niin siinä tapauksessa ja muutenkin pidä ehdottomasti P3D4:n koneellani.

FS2020 A320 on todella paljon heikompi kuin AS A320. Todennäköisesti järjestelmämallinnus ja yleisesti ottaen toimivuus on ehkä hädin tuskin murto-osa AS:n bussista. En tiedä mitä oikein kuvittelet. Että default bussi olisi maksullisen lisäosan veroinen? Aerosoftin bussi, vaikkakin on onneton esitys verrattuna FS Labsiin, on kuitenkin laadukas lisäosakone. FS:n default bussi ei tule ikinä olemaan samalla tasolla miltään osin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joissakin videoissa olen nähnyt metsiin raivattuja suoria puuttomia linjoja. Lienevät sähkölinjoja. Ovatkohan tulossa simuun myöhemmin? Sitä odotellessa sinne voisi asentaa FISDn tolpat. Linjoja ei luultavasti tarvitse raivata itse. Puskalentäminen huutaa piuhoja tolppien väliin, mutta minulla ei aavistustakaan miten ne olisivat toteutettavissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
16.8.2020 at 12.42, Jari Kaskelin kirjoitti:

Joissakin videoissa olen nähnyt metsiin raivattuja suoria puuttomia linjoja. Lienevät sähkölinjoja. Ovatkohan tulossa simuun myöhemmin? Sitä odotellessa sinne voisi asentaa FISDn tolpat. Linjoja ei luultavasti tarvitse raivata itse. Puskalentäminen huutaa piuhoja tolppien väliin, mutta minulla ei aavistustakaan miten ne olisivat toteutettavissa.

Mun mielestä siellä on tolppiakin. Pitää vähän kartoittaa tarkemmin, mutta ainakin Ummeljoen kentän finaalissa olevan voimalinjan tolpat ovat olemassa.

T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tuomas Kuosmanen kirjoitti:

Mun mielestä siellä on tolppiakin. Pitää vähän kartoittaa tarkemmin, mutta ainakin Ummeljoen kentän finaalissa olevan voimalinjan tolpat ovat olemassa.

Ihan ensimmäisessä versiossa, minkä MS julkaisi elokuussa ei ollut tolppia, ne tulivat sitten päivityksessä ja nyt niitä tosiaan on siellä. Vähän heikkorakenteinen malli tosin, mutta minkäs teet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Ihan ensimmäisessä versiossa, minkä MS julkaisi elokuussa ei ollut tolppia, ne tulivat sitten päivityksessä ja nyt niitä tosiaan on siellä. Vähän heikkorakenteinen malli tosin, mutta minkäs teet.

Joo, mä olin vähän jälkijunassa kun oon niitä jotka päivittää aina PC:n kun FS päivittyy. Edellisestä oli tovi ;D

Mutta tässä on hieno tää SDK, vaikka on kauheesti tongittavaa ja epäselviä juttuja, toi on mainio että Blenderiin on noin hyvä plug-in.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Kuosmanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Tuomas Kuosmanen kirjoitti:

toi on mainio että Blenderiin on noin hyvä plug-in.

Juu, itse yllätyin myös, että noinkin hyvin toimii. Yleensä näissä on ollut jotain säätöä ja värkkäämistä ennen kuin modelin saa simuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään