Mikko Lindström

Uusi Microsoft Flight Simulator (2020), sen SDK ja maisemointi yleisesti

43 viestiä aiheessa

Kerätääs tänne tietoa kaikesta mahdollisesta maisemointiin liittyvästä uuden simulaattorin osalta. Päivän verran tuo on vasta ollut ulkona eli ollaan erittäin alkutekijöissään mutta pitihän sen SDK jo ladata ja pelleillä developer moodilla. SDK:n oma manuaali on tällä hetkellä täysin raakile ja suurin osa sen linkeistä näyttää pelkkää TODO:ta.

 

FSDeveloper foorumilla on hyvä tiivistelmä tämän hetkisestä tilanteesta, kannattaa lukea molemmat postaukset läpi ajatuksella:

 

High Level Overview of MSFS2020 Tech part 1

 

https://www.fsdeveloper.com/forum/threads/high-level-overview-of-msfs2020-tech.448406/#post-851078

 

High Level Overview of MSFS2020 Tech part 2

 

https://www.fsdeveloper.com/forum/threads/high-level-overview-of-msfs2020-tech.448406/#post-851082

 

TLDR tiivistelmä

 

There are no longer standalone command line tools to compile various file formats, everything is a "package" and is either built in the sim using the GUI or from the command line sim package tool launcher tool in the SDK.

 

The sim comes from FSX, so SimConnect is still the standard API

 

Sloped runways are supported, as the airport textures are projected / draped onto the underlying mesh.

 

As you are not able yet to customize elevation data, the only way to adjust slopes and airport elevations is with local "terraforming" polys, which take some getting used to but are very powerful.

 

The FSX terrain system is officially dead

 

There is unfortunately no backwards-compatible way to load FSX / P3D style terrain data. It will have to be rebuilt in the new format, and terrain addons are not yet supported by the sdk tools, although they are coming soon.

 

lso to note is that now many urban areas now contain photogrammetry from Bing Maps. They also don't integrate in with the other scenery types, it is all or nothing and you can easily see where the photogrammetry ends and the generated world begins

 

FSX autogen and annotations are dead.

 

 

 

Alkuun kannattanee ihan vain tutustua toki itse simulaattoriin ja lennellä sillä että tulee tutuksi kaikki mahdollinen ja odottaa että Asobo/FS korjailevat pahimpia lastentauteja.

 

Tässä tämän hetkinen tilanne siltä osin kuin olen itse perillä:

 

- Terrain työkaluja ei käytännössä vielä ole eli meshejä ym saadaan vielä odottaa. Kaikki datahan meillä on jo saatavilla ja pitäisi vain tietää miten se survotaan uuden simulaattorin vielä olemattomien työkalujen läpi itse simuun. Tällä hetkellä ainoa tapa muokata default meshejä on tehdä polygoneja simulaattorin sisällä ja säätää nillle korkeudet mikä on käytännössä käsityötä eikä tämä ole pitkän aikavälin ratkaisu. Odotellaan... Testasin tuota EFHF vieressä olevan laskettelukeskuksen jyräämistä ja hyvin tuntui toimivan.

 

- Käytännössä kaikki kenttien luonnit, pohjatyöt, objektien asettelut ym. tehdään suoraan simulaattorista ja kaiken näkee livenä heti silmien edessä. Tämä on hieno feature kun ei aina tarvitse käynnistellä simua uusiksi ja saa asiat kerralla juuri oikeaan paikkaan.

 

- Simulaattorin omat default objektit lienevät vihdoin riittävän hyviä ettei tarvitse aivan kaikkea tehdä itse kuten pohjatekstuurit, tuulipussit, valaistus, papi valot, lähestymisvalot, ajoneuvot jne. Vakiojutuilla pääsee jo tosi pitkälle, tottakai custom rakennukset pitää edelleen mallintaa muualla.

 

- Omien custom 3D objektien luominen käytännössä 3DS MAxilla tai Blenderillä, Blenderille tuli jo myös oma export moduuli ulos

 

- Olemassa olevien default kenttien muokkaaminen ei tällä hetkellä vielä onnistu vaan pitää jyrätä excludella ne maan tasalle ja tehdä itse alusta uusi, tähänkin toivottavasti saadaan kohtuu pian parannusta. Yritin muokata esim. EFHF:lle oikeanlaiset lähestymisvalot ja sulkea toisen baanan mutta ei onnistunut.

 

Eräs itseä paljon askarruttava kysymys on että kuinka usein Microsoft päivittelee omaa Bing kartastoaan ilmakuvien osalta ja kuinka nopeasti ne päätyvät simulaattoriin. Voinee olla turhauttavaa jos käyttää kuukausia jonkun alueen paranteluun käsin ja seuraavassa Bing päivityksessä tuleekin koko alue vimosen päälle fotogrammetrialla mallinnettuna jo valmiiksi :P

 

Mielenkiintoista nähdä missä ollaan parin vuoden päästä tämän kanssa  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Eräs itseä paljon askarruttava kysymys on että kuinka usein Microsoft päivittelee omaa Bing kartastoaan ilmakuvien osalta ja kuinka nopeasti ne päätyvät simulaattoriin. Voinee olla turhauttavaa jos käyttää kuukausia jonkun alueen paranteluun käsin ja seuraavassa Bing päivityksessä tuleekin koko alue vimosen päälle fotogrammetrialla mallinnettuna jo valmiiksi :P

...

 

Ainakin Joensuusta Googlella näkyy alle vuoden vanha ilmakuva ja päivityksiä on tullut viime vuosina lähes vuoden välein. Bingillä taas viimeisin kuva on eräiden maamerkkien mukaan (en löytänyt päiväystä) vähintään 4 vuotta vanha tai sitäkin vanhempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se työkalu jolla kentät on viimeistelty lienee mukana SDKssa? Ainakin videossa näytti näppärältä käyttää. Ei siis ole iso ongelma vaikka pienet kentät joutuisi tekemään uudelleen tyhjästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se työkalu jolla kentät on viimeistelty lienee mukana SDKssa? Ainakin videossa näytti näppärältä käyttää. Ei siis ole iso ongelma vaikka pienet kentät joutuisi tekemään uudelleen tyhjästä.

 

Kyllä vain. Pääsee käsiksi kun menee vain simun asetuksista nappaamaan Developer moden päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tutustun työkaluihin ja SDK:iin ja voi veljet kun on helppoa ja näppärää vaikka luoda forssaan puuttuva lentokenttä oikeille mestoille  :thmbup: Vaikuttaa erittäin lupaavalta ja tehokkaalta nämä uudet työkalut kenttien luomiseen sekä maaston muokkaamiseen paikallisesti.

 

edit: SDK dokumentaatio mainitsee rectanglejen käytön maaston excludaamiseen ja tasoittamiseen SEKÄ myöskin terraformingiin maaston muotojen muuttamiseksi. Tämä tarkoittaisi pahimmissa paikoissa livenä visuaalisesti maaston muotojen editoinnin suurimpien bugien tasoittamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään otin tehtäväkseni tutkia miten vanhat hyvät MML:n ortokuvat saadaan työstettyä sellaiseen muotoon jotta ne saisi syötettyä fsdeveloper foorumilla Eugen_1975 nimisen tyypin työkaluun "Tile system Tool" joka pilkkoo ne 256x256 palasiksi quadkey koordinaateilla. Muutama tuntia myöhemmin ja ilmakuva saatiin kuin saatiinkin simuun asti  :thmbup: Nyt on Forssaan keskustan kattava ilmakuva ja erityisesti forssan kentälle, johon oli tarkoitukseni.

 

[attachment]433003_forssa_aerial.jpg[/attachment]

 

Tämä oli vasta ensimmäinen testi että saa jotain konkreettista valmiiksi simuun asti. Varmaan lähitulevaisuudessa voisi jonkunlaiset ohjeet tehdä millä työkaluilla MML:n ilmakuvat saadaan simulaattoriin asti.

 

 

 

forssa_aerial.jpg.a4d8b822bcf460e305cd2d04455a38a3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehheh.. Tileproxy 2020 alle ja Kapsin kuvapalvelin osoitteeksi?  8) Googleltakin varmaan jotenkin irtoisi ilmakuvat. Ymmärtääkseni myös 3D-skannaukset voisivat irrota (selaimesta) jotenkin, vaikkei näitä voisi julkiseen jakoon laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehheh.. Tileproxy 2020 alle ja Kapsin kuvapalvelin osoitteeksi?  8) Googleltakin varmaan jotenkin irtoisi ilmakuvat. Ymmärtääkseni myös 3D-skannaukset voisivat irrota (selaimesta) jotenkin, vaikkei näitä voisi julkiseen jakoon laittaa.

Ottaen huomioon maisemien tason yleisesti, ei välttämättä hirveästi järkeä tai tarvetta itse työstää ilmakuvia, mutta forssassa jota lähdin tutkimaan bing mapsissa on hillitön pilvi juuri kentän kohdalla eikä bing mapsi tiedä forssan lentokentän olemassaolosta ollenkaan. Tällaisissa paikoissa on suht olennaista parannella ilmakuvan saatavuutta, mutta sekin voi muuttua "turhaksi työksi" kuukauden-parin tai vasta vuosien jälkeen kun Asobo itse saa aikaiseksi "refreshata" suomen/pohjoismaiden maisemia.

 

 

Tämäkin ajatus lähti siitä ettei viitsi turhaan vaan luoda uutta kenttää (kun se alunperin puuttuu kokonaan) forssaan vaan kyllähän siihen olisi hyvä panostaa hieman extraa ja pyöräyttää ilmakuva kentän alueelle kans. Kenttärakennuksiakaan ei olisi montaa tehtäväksi jos vain olisi kuvamateriaalia jonka pohjalta tehdä (ehkä aikanaan tästä niin vakava projekti tulis että saisi aikaiseksi nekin)

 

 

Ja nyt kun on kerran tehnyt tuon prosessin ilmakuvien saamiseksi simuun niin osaa toivottavasti neuvoa muita taitavampia tekijöitä heidän työnsä helpottamiseksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Earth palvelussa EFFO kentästä on kesäinen kuva vihreällä nurmella. Tuo MML kuva on otettu turhan aikaisin keväällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö rakennuksista tehdä erikseen talviversiot? SDKn tarjoamat kenttäpohjat lumettuvat automaattisesti. Jos kentän pohjana käyttää omaa kuvaa, niin tuleeko siihenkin lumipeite automaattisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetin noilla Kimin antamilla ohjeilla FSDevin puolella saada kuvapohjaa simuun mutta tuloksetta, joku herjaa tuossa map to pdf osassa qgis:in kanssa ja antaa siansaksaa tulokseksi joten sitä edemmäs en ole päässyt. Olisiko tähän jotain kikkaa. Kuopiossa on bingin kartoissa pahasti syksy menossa eikä myöskään yhtä tarkka kun mml ortoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa olee selvillä itelle miten helpoin näitä ilmakuvia tuoda simuun, ja homma toimii. Tässä maskattu sopivasti tuota Forssan kentän aluetta niin että reunat häviää suht mukavasti ympäröivään defumaisemaan ja osittain MSFS:n ilmakuvamaisemaan. Vielä kun värejä ihan pikkasen hioo ni tuo forssan kentän ympärystö alkaa näyttää oikein kivalta.

 

[attachment]433016_forssapreview.jpg[/attachment]

Täysikokoinen kuva

forssapreview.jpg.acf53ceb65ae31f193123cbec3fcfa05.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetin noilla Kimin antamilla ohjeilla FSDevin puolella saada kuvapohjaa simuun mutta tuloksetta, joku herjaa tuossa map to pdf osassa qgis:in kanssa ja antaa siansaksaa tulokseksi joten sitä edemmäs en ole päässyt. Olisiko tähän jotain kikkaa. Kuopiossa on bingin kartoissa pahasti syksy menossa eikä myöskään yhtä tarkka kun mml ortoissa.

Tarkasta että QGIS projektin koordinaatit, sen kuvalayerin koordinaatit mätsää. Tässä vaiheessa sen ilmakuvan koordinaatiston pitäisi olla EPSG:3395 .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa olee selvillä itelle miten helpoin näitä ilmakuvia tuoda simuun, ja homma toimii. Tässä maskattu sopivasti tuota Forssan kentän aluetta niin että reunat häviää suht mukavasti ympäröivään defumaisemaan ja osittain MSFS:n ilmakuvamaisemaan. Vielä kun värejä ihan pikkasen hioo ni tuo forssan kentän ympärystö alkaa näyttää oikein kivalta.

 

Täysikokoinen kuva

 

 

Todella hienosti istuu. Haluatko tehdä vastaavaa pohjaa EFPR:lle?  ::).  Itselläni niin paljon tekemistä eri kenttien mallien kanssa ettei tuohon juuri nyt ehdi perehtyöä. Muiden kenttieni ympäristöt ovat simussa ok.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienosti istuu. Haluatko tehdä vastaavaa pohjaa EFPR:lle?  ::).  Itselläni niin paljon tekemistä eri kenttien mallien kanssa ettei tuohon juuri nyt ehdi perehtyöä. Muiden kenttieni ympäristöt ovat simussa ok.

 

Mielelläni, mutta kuten aikasemmin puhuttu niin vähän harmillinen tuo tilanne niiden ilmakuvien kanssa EFPR:ltä. Olispa edes hiukan uudempaa saatavilla niin ei olisi hiekkakasoja yms siinä hallin ympärillä.

 

edit: muistui tällainen sivusto mieleeni, https://tilannekuvapalvelu.maanmittauslaitos.fi/ilmakuva tällä hetkellä ei näytä Pyhtäällä olevan mitään ilmakuvausta olevan käynnissä tai tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisiköhän mahdollisesti esimerkki .map tiedostoa ja mitä tuosta PDF tiedostosta siirretään ja mihinkä, meni nyt hieman puurot ja vellit sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisiköhän mahdollisesti esimerkki .map tiedostoa ja mitä tuosta PDF tiedostosta siirretään ja mihinkä, meni nyt hieman puurot ja vellit sekaisin.

Mahdollisesti helpompi työkalu on myös eilen/tänään julkaistu fsdeveloperissa, jossa qgis pilkkoo ilmakuvan valmiiksi tileiksi, ja sitten työkalu prosessoi ne 256x256 .png tiedostot quadkey formaattiin simulaattorin kasattavaksi. Tällöin ei tuota .mapia tarvita. https://www.fsdeveloper.com/forum/threads/finally-aerial-imagery.448513/page-2#post-852443 En ole itse vielä kokeillut, mutta kuulemma toimii mainiosti. Osaa paljon paremmin käyttää prosessorin ytimiä kuvien pilkkomiseen kuin tuo aikaisempi tile tools, joten varmaan jatkoa ajatellen parempi työkalu. Ilmakuvan värien säätö vielä mietityttää jos tuota käyttää, kun photoshop kadottaa geotiffistä geodatan tallenuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Forssan kentän lähiympäristö näyttää jo oikein hyvältä. Mitä tapahtuu kun vuodenajan vaihtaa talveksi? Olisin kovin kiinnostunut tuosta kentästä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Vähän erilaista juttua MSFS2020 maisemoinnista, nimittäin video siitä miten dronea käyttämällä saa tehtyä oman ilmakuvan kentän alueesta, sekä photogrammetryllä kenttärakennukset samalla! Todella vaikuttavaa jälkeä, mutta kuten videolla näytetään voi olla todella vaikeaa saada dronen lennätyslupa lentokenttä-alueelle.

 

 

Forssan kentän lähiympäristö näyttää jo oikein hyvältä. Mitä tapahtuu kun vuodenajan vaihtaa talveksi? Olisin kovin kiinnostunut tuosta kentästä...

 

Ei vielä toki mitään, vuodenajat täytyy tehdä käsin ja siinä onkin lisähommaa ennenkuin nämä on julkaisukelpoisia.

 

edit: Tein testin, ja vaikuttaisi että perinteisesti vuodenajaan liittyvät tekstuurit on heivattu mäkeen ja säämoottori luo lumi"maskin" pelin sisällä ilmakuviin. Sinänsä ihan loogista, sillä miten teet kaikki eri vuodenajat koko maapallon bing ilmakuviin.. Mutta vaikuttaa siltä, että periaatteessa simussa on maisemallisesti vain kaksi vuodenaikaa, sillä syskyllä ei tule ruskaa ja keväälläkään ei mitään erityisiä efektejä tule, vaan valon luoma efekti vähän tummemmasta ilmakuvasta.

 

[attachment]433052_forssantalvi.jpg[/attachment]

forssantalvi.jpg.6bb38084d3cec0e5412818f62dc72d1a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, taisit jossain vaiheessa toivoa että uudet työkalut tekisivät viivojen vetämisen helpoksi ja että olisivat tasaisia mutkissa. Nyt kun alkaa oppia näitä työkaluja niin on ilo tehdä maisemia! Taxiway pointit paikoilleen, yhdistetään ne Taxiway pathiksi ja rasti ruutuun Center line niin työkalu hoitaa automaagisesti loput. Bezier-käyrillä, joten helppo säätää sopiviksi. Näinkin monimutkaiset viivoitukset onnistuu helposti! Noissa mutkissa on vain 2-3 pistettä ja kuitenkin täysin tasaisia kurveja!  :thmbup:

 

EFHF-viivat.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään