Mikko Lindström

Uusi Microsoft Flight Simulator (2020), sen SDK ja maisemointi yleisesti

43 viestiä aiheessa

Voitisko nyt oikeasti lopettaa tämä meshistä jankkaaminen.  :-\ Kun työkalut julkaistaan, niin varmasti alkaa mesh maisemiakin tulla.

 

Meshillä ei voi tehdä sellaista Matterhornia mistä puhut. Se on 3D-malli, joka sisältää todennäköisesti erittäin monimutkaisen mallin ja/tai paljon tekstuureja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitisko nyt oikeasti lopettaa tämä meshistä jankkaaminen.  :-\ Kun työkalut julkaistaan, niin varmasti alkaa mesh maisemiakin tulla.

 

Meshillä ei voi tehdä sellaista Matterhornia mistä puhut. Se on 3D-malli, joka sisältää todennäköisesti erittäin monimutkaisen mallin ja/tai paljon tekstuureja.

En todellakaan tiennyt että Matterhorn on 3d-mallinnus. Siksi kysyin.

 

Poistan sen simusta, koska taitaa olla Google-lainausksia tämäkin ja tappaa framet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, näin oletinkin Matterhornin suhteen, mutta Suomen mesh ei kauheasti kosketa Sveitsiä, eihän?  ;)

 

Vaikka kerroinkin tuosta Google-objektien "lainaamisesta", niin jos sattuu hyviä maisemia saamaan itselle omaan simuun, niin ei niitä sen vuoksi tarvitse alkaa poistella. Eri juttu on sitten maisemien toteutus ja raskaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka FS2020-maisemasta saa poistettua rakennuksen tai useampia rakennuksia? Onko kovinkin vaativaa?

Harmittaa kun Espoossa meidän ja naapurin talojen välissä on olematon talo ja toisen naaputin tontilla niin ikään kaksikerroksinen olematon talo.

Ei tarvitse välttämättä vastata, koska jos nuo talot poistaisin tekisin sen ihan vaan omaan simuun huvikseni.

Toisaalta olisi hienoa, että pääkaupunkiseudun maisemasta joku (minä jopa?) poistaisin ison joukon taloja, joita ei ole olemassakaan todellisuudessa tai joiden mallinnus perussimussa on ihan väärä. Esim 8-kerroksinen talo omakotitalon tai pienen liikerakennuksen tilalla. Tälalinen lisäosa kiinnostaisi monia simuilijoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos scenen teossa käyttää omia 3D malleja kannattaa ottaa huomioon että Asobo suosittelee että malleilla on vähintään 4 LODia. Nykyisessä versiossa ei ole vielä ongelma vaikka käyttää pelkkää LOD0:aa, mutta tulevaisuudessa siitä voi tulla aika isokin ongelma.  
Kova työhän tuossa on alkaa olemassa oleviin malleihin lodeja tekemään, varsinkin kun se blenderin lod exportti taitaa olla vähän buginen vieläki?

 

Lisää aiheesta:

https://docs.flightsimulator.com/html/Asset_Creation/3D_Models/LoDs.htm?rhsearch=Lod&rhhlterm=lods lod

Muokattu: , käyttäjä: Juha Rönkkö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minutes ago, Bamce Fabricius said:

Juu, saa nähdä... Onneksi sentään ei mene kerrasta poikki niinkuin vielä pari päivää sitten vaikutti... 😬🥴

Toivottavasti Asobo kommunikoi selkeästi jos tuohon LOD streamaukseen tulee muutoksia ja miten se vaikuttaa käytännössä jos käytössä on pelkästään LOD0.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo LOD asiahan on varmasti monisyinen... tässä kun olen noita Rovaniemen objekteja pyöritellyt, niin eipä ne paljon LODeista hyödy. En ole juuri käyttänyt metalness/roughness tekstuureita, vain albedo ja night light. Ei kauheasti auta, vaikka olisikin yksinkertaisempi malli, kun tekstuuri pysyy samana. Ja mallit ovat niin yksinkertaisia, ettei siitä synny mitään ongelmia.

Totta sen LODin voi tarvittaessa konffata samallekin mallille :P Vähän niin kuin workaround, kun on vähän paha alkaa laatikosta tekemään jotenkin kevyempää laatikkoa.

* Taxivalojen tolpat voisin lodeilla tehdäkin, kun se toistuu niin paljon, niin saattaa polygonimäärässä jotain eroa olla, mutta tuskin käytännössä edes huomaisi.

* Terminaaliin voisi yksityiskohtia tehdä lodeilla, mutta tässä tapauksessa varmasti siinäkin sama kuin aiemmassa, tuskin näkyy missään.

* Mastot missä rakenteet ovat 3D mallia, voisi hyötyäkin lodeista.  Alpha channelin kanssa objektin näkyvyys on huono. Lentoestemastoissa onkin LODit, olen ollut huomaavinani. Mulla on siihen yks idea mitä virittelin viime kesänä XPlaneen, pitää testata saanko miten toimimaan MSFS:ssä.

Asobon ohjeet, mitkä tähän linkattiin, ovat kyllä hyvät ja järkevät. Käytännössä, jos kaikissa malleissa on "kaikki" tekstuurit käytössä, niin tekstuurien vähentäminen LOD malleissa auttaa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu näinhän se on että jollekkin yksinkertaiselle objektille on aika turha mitään lodeja alkaa tekemään.

 

Mutta, jos objektille ei ole lodeja niin FS ei välitä onko objektissa kymmenen vertexiä vai miljoona vertexiä, se käsittelee LOD0:n aina samalla tavalla. Nykyisessä versiossa kun objektin koko ruudulla menee alle 0.5% niin objekti häviää, jatkossa se tulee olemaan 5% joka näkyy sitten aika selkeästi tyhjästä ilmaantuvina objekteina. Näin siis jos käyttää pelkästään LOD0. LOD3 on sitten sama 5% kuin nykyisinkin.

Ja tietenkin sitä samaa mallia voi käyttää joka lodissa mutta ne on kuitenkin oltava.

Dev modesta kun laittaa LOD:t näkyviin niin näkee sen screen sizen, voi vähän hahmottaa miltä se näyttäis sitten tulevaisuudessa yhdellä lodilla.

 

Eilisessä dev updatessa oli tuosta tarkemmin juttua SDK update osiossa. Kuulostaa siltä että tuo uudistus on jossain vaiheessa tulossa kun betassa se oli jo testissä mutta ”väliaikaisesti” otettiin se vanha LOD streaming käyttöön SU5 julkaisussa.

https://www.flightsimulator.com/july-29th-2021-development-update/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin rullausteiden kyltit häviää ja ilmestyy jo nyt, ne defaultit siis. Eihän se FPS parannus ole tyhjästä tullut, noita objektien piirtoetäisyyksiä on varmaan aika tavalla muuteltu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Ainakin rullausteiden kyltit häviää ja ilmestyy jo nyt, ne defaultit siis. Eihän se FPS parannus ole tyhjästä tullut, noita objektien piirtoetäisyyksiä on varmaan aika tavalla muuteltu.

FPS parannus on kaikki kaikessa, jotta simu on lennettävä ja realistinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on tämäkin kyllä taas jännittävää... Mulla oli EFRO:lla samanniminen tekstuuri kuin FISD_libraryssä. FS2020 ei näköjään osaa lukea ja erotella paikallisesti tekstuureita, eli jos sattuu samanniminen, niin ilmeisesti siitä ladataan muistiin vain yksi versio. Pitää siis noista tiedostonimistäkin pitää huolta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään helppoa kikkaa, jolla saa Bingin ilmakuvassa sekä myös simulaattorissa näkyvän laiturin ja vesilentokoneen kuvan häivytettyä? Vesilentopaikka oli tarkoitus rakennella.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Liukkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko kokeillut tekemällä niiden päälle polygnin jossa Water rastitettu? En muista ihan ulkoa saiko tuolla tavalla piilotettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuota aikaisemmin, mutta se ei toiminut odotetulla tavalla. Täytyy vielä testata uudelleen. Kaikkein simppeleinhän tuo olisi, kun polygoniin saisi liitettyä tekstuurin. Tämän videon metodilla ilmeisesti onnistuisi, mutta on aikas työlään näköinen homma ainakin ensikertalaiselle.

Opetteluahan tämä on näin alkuun, yrityksen ja erehdyksen kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile vielä laittamalla water-polygonin alle hyvin tummapintaisen apronin. Ja polygoni korkeammalle prioriteetille kuin apron. Tein muistaakseni jitain tuollaista kun lisäsin EFHN-skeneeni kosteikkoalueen joka puuttui bingmapistä. Polygonin vesityypillä (pond, lake, ocean...) taitaa myös olla vaikutusta.

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä korjaantui suht hyvin laittamalla polygonin materiaaliksi Water ja pienellä virittelyllä (15m falloff ja sävytys). Kokeilin apronia polygonin alle, mutta sitä ei välttämättä tarvitse. Rantaa joutuu vielä fiksaamaan tai sit rakennettava uusi laituri päälle. Itse vesilentopaikka on siirretty tästä satakunta metriä pohjoisemmaksi, jos Karttapaikan ilmakuviin on luottaminen.

msfs_sdk_sj_waterfix.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivää,

 

Olen tässä muutaman päivän ajan koittanu saaha Flight Simulatoriin Oulun alueelle Google Earthissa näkyviä 3d rakennuksia, eli photogrammetriaa, mutta onnistumatta siinä. 

Näitähän on olemassa jo muutamasta kaupungista Suomesta, sekä muualta, joten niitä on kyllä tehty, mutta nyt kun koittaisin itse saada Oulun kaupunkia niin ei vaan onnistu. 

 

Lähtökohdat ovat heikot, en kauhean paljoa ymmärrä maisemien tekemisestä, mutta olen seurannut Youtubesta ohjeita sekä lukenut keskusteluja. Onko Täällä kenelläkään kokemusta vielä vastaavanlaisesta hommasta, ja mikäli on, niin olisiko mahdollista saada ihan yksityiskohtaista ohjetta jotta se homma onnistusi.

 

Ongelma on siinä kohtaa kun olen ladannut Google Earth decoderilla tiedostot, jotka pitäisi olla msfs luettavassa muodossa, mutta sieltä puuttuu yksi tiedosto joka avataan MSFS:llä ja sen vuoksi homma jää siihen kohtaan. 

 

Pahoittelut sekavasta selittelystä, koska en osaa varmastikkaan puhua asiasta oikeilla termeillä, mutta toivottavasti tämä ongelma aukeaa mikäli on kokemusta asiasta.

Voipihan se olla että haukkaan liian suurta palaa kun yritän tämmöstä, mutta ompaha ainakin kokeiltu, jos ei rupea onnistumaan.

 

t. ToniH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään