Mikael Leinonen

Microsoft Flight Simulator 2020/2024 lisäosajulkaisut

1 886 viestiä aiheessa

Täydensin MSFS2024 Eesti-kokoelmaani hieman, eli nyt voi lentää EEPU-EERU-EEKE tekemilläni lisureilla MSFS2024ssä. Tätä reittiä lennetään IRL lokakuusta huhtikuulle Diamond Sky nimisen lentoyhtiön Britten Norman Islander BN-2 koneella. Kesäaikaan Ruhnuun pääsee meriteitse sekä Pärnusta että Kuressaaresta. Ruhnun saari on kiinnostava paikka ja sen korkeimmalla kalliolla on Gustave Eiffelin suunnittelema, v. 1877 rakennettu majakka.  Kiitotie on vain 600m pitkä.

fsaddons.fi ja flightsim.to

EERU_26.thumb.jpg.2c8ae95f42201bb59a86b3ff71e17fdc.jpg

EERU_13.thumb.jpg.21a6248d1d3d92b25503456f87b2653f.jpg

EERU_08.thumb.jpg.ff880f25ca19cf4de61c70fc7baf8ea8.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

Täydensin MSFS2024 Eesti-kokoelmaani hieman

"Eesti"- sana on Viron kieltä ja tarkoittaa Viroa. Sitä ei tule käyttää Suomenkielessä. Nyt taas joku poika alkaa vinkumaan, mutta meidän taloudessa on puolet Virolaisia ja asia on siksi meillä yksi "pet peeve". Ei se huononna sinun tutettasi eikä sinua ihmisenä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Toni Määttänen kirjoitti:

"Eesti"- sana on Viron kieltä ja tarkoittaa Viroa. Sitä ei tule käyttää Suomenkielessä. Nyt taas joku poika alkaa vinkumaan, mutta meidän taloudessa on puolet Virolaisia ja asia on siksi meillä yksi "pet peeve". Ei se huononna sinun tutettasi eikä sinua ihmisenä. 

Ok, kiitos, hyvä tietää. Minulle uusi tieto.  Itselläni ruotsi äidikielenä ja Viro siinä mielessä hieman vieras kun meillä  puhutaan Estlandista ja englanniksi Estoniasta... Yritän parantaa tapojani jatkossa... 😊

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Bamce jälleen lähialuekentistä Eestissä. Noita olen odoteltukin, taisi olla viimeksi FS2004 tai FSX:n Rihnu ja Kuhnu. Annan itse vielä 2024:n kypsyä hetken, sitten tulevat nuo varmasti aktiiviseen käyttöön.

Eesti vs. Viro onkin hyvä keskusteluaihe. Suomessa käytetään kyllä molempia, vaikka Viro on virallinen ohjeistus: https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/nimenvalinta-viro-vai-eesti/.

Minulle eestin kielen opettajani kun jonkin aikaa sitä opiskelin, kertoi että mieluummin soisi Suomessa käytettävän Eesti-sanaa. Hän oli siis eestiläinen, ja erittäin hyvin myös suomen kieltä taitava. Viro viittaa eestiläisten näkökulmasta enemmän Virumaahan, eli Tallinnan ympäristöön, mikä luonnollisesti on Viro-sanan taustalla. Kunnioitan itse tätä alkuperäisväestön toivetta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi. Itse Tallinnan lapsena koen kanssa tuon viro nimityksen outona - muutenkin kaiken mikä "käännetään" paikalliselle kielelle tyyliin Stockholm-tukholma on tarpeetonta. En ymmärrä mitä vikaa siinä alkuperäisessä on. Emmehän me oikeastaan ihmisten nimiäkään käännä, vaikka välillä George onkin jossain Yrjönä ja vice versa.
Mutta aasiaan - Bamcelle iso kiitos jällen kerran hienosta lisurista. Kaikki muut onkin jo olleet pitkään käytössä joten Jussin uudelleen nimeämät KuhnutRihnut tulee munkin osalta saamaan useammin vieraluja.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksen myös minulta Bamcelle uudesta Eestin lentokentästä. :thmbup: Ja tosiaan. Kannattaa olla varovainen noiden sanojen kanssa. Taitaa yhden Petran vuoksi olla Lappland ja Lappikin kohta paha sana. :laugh:

EERU.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen korkein rakennus eli 185 m korkea uusi torni Kirkkonummella, Prysmian Groupin kaapelitehtaalla on nyt mukana Torbackan (EFTO) lisurissa. Lisäsin sen tähän pieneen lisuriin, koska torni sijaitsee vain vajaat 10 km EFTOsta itään ja kunnollisten huomiovalojen teko MSFSssä edellyttää että lähistöllä on lentokenttä. Mukaan tuli myös malli vierekkäisestä vanhasta, 75 m korkeasta tornista. Joten laittakaa EFTO latautumaan (löytyy tietenkin fsaddons.fi:stä) ja käykää katsomassa uutta, hulppeaa tornia!

EFTO_p1.thumb.jpg.4a26096b3989fd13d46cfb2e57a544ae.jpg

EFTO_p2.thumb.jpg.83dde67cdbd0f6b3f3d0813271f2a588.jpg

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään