Mikael Leinonen

Microsoft Flight Simulator 2020/2024 lisäosajulkaisut

1 868 viestiä aiheessa

14 minuuttia sitten, Teemu Koskinen kirjoitti:

Mistä lie ilmestynyt, pitää selvittää, mutta eiköhän sen saa katoamaan.

Jos kokeilet pelkällä demillä, "morko-dem-finland-lvl13", eli ilman heightmappeja, jatkuuko kaatuilu? En ole aiemmin kuullut kaatumisista, mutta heightmappeja ei ole suunniteltu suurien alueiden kattamiseen, niin ne vaativat "jonkin verran" muistia. Erityisesti Helsingissä, koska suuri osa PK-seudusta on katettu heightmapeilla.

Pelkällä demillä toimii, simu ei kaadu :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

Mites muilla, kaatuuko simu EFHK:lla kun on uusin Mörkön Suomi Dem asennettuna? Itselläni kaatuu jos valitsee lähtökentäksi Helsingin tai lentää muualta Helsinki-Vantaalle. Jos poistaa Mörkö Demin niin simu ei kaadu enää.

Ei kaatunut kun tein Airbussilla lenkin EFHK-EFHK. Tosin framet huonot, jotain 20. Toki riippuu simun asetuksista. Minulla ehkä eniten vaikuttaa Terrain LodFactor=3, koska muuten puusto ei näy riittävän kauas (eikä näy kolmosellakaan). Tähän muuten kai asia parantava tulossa lisäosa, koska MS/Asobo ei ole asiaa korjannut???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Saisiko kukkulan pois?

Korjattu.

3 tuntia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

Pelkällä demillä toimii, simu ei kaadu :thmbup:

Uusi versio heightmapeista päivitetty fs.to, saattaa vaikuttaa kaatumiseen, tai saattaa olla vaikuttamatta :D

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Teemu Koskinen kirjoitti:

Korjattu.

Uusi versio heightmapeista päivitetty fs.to, saattaa vaikuttaa kaatumiseen, tai saattaa olla vaikuttamatta :D

Suurkiitokset, ei kaadu enää :)

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Milloinkaan FS2020-simussa Saana ei ole näyttänyt näin aidolta!

Kuvissa Mörkön uusin, juhannusaattona 25.6.2021 lataamani ja asentamani DEM 10 Suomi.

Jos nyt ihan pientä toivetta olisi, niin Saanan radiomasto puuttuu ja syksymmällä otetun "Saana Pikkumallan päältä" kuvan ruskea väri ei vielä oikein onnistu FS2020:ssä, kun ei ole vielä vuodenaikoja. Mutta mitäs noista. Maisema on ensiluokkaisen realistista! Kiitos Mörkö ja muut Suomen maisemien tekijät!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

Suurkiitokset, ei kaadu enää :)

Oletko Teemu nimimerkki "Mörkö"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvaparissa näkee, kuinka tärkeä on riittävän tarkka mesh/DEM. 

Simukuvassa FS2020 Rukalta on käytössä Mörkön uusin versio DEM 10 Suomesta verrattuna todellisuuteen.

ruka.jpg

20170909_130115.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en ihan ymmärrä tätä mesh/dem -höpinää. Mulle simussa kaikkein tärkeintä on lentokoneen mallinnus ja ennen kaikkea FM - lentomallinnus. Mut kukin simuilee tavallaan. :)

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Mä en ihan ymmärrä tätä mesh/dem -höpinää. Mulle simussa kaikkein tärkeintä on lentokoneen mallinnus ja ennen kaikkea FM - lentomallinnus. Mut kukin simuilee tavallaan. :)

Ei siinä mitään. Liittynee siihen, että jotkut haluavat nähdä tutut paikat mahdollisimman samannäköisinä kuin oikeassa elämässä. Itseäni kiinnostaa jonkin verran se, miten hyvin simun saa "oikean" näköiseksi. Ja FS2020 kohdalla varsinkin.... se on maisemienkatselusimu. :P

Ymmärrän kyllä myös sinun pointtisi erittäin hyvin.

Sen sijaan en ymmärrä, miten Esalla näkyy simussa Rukalla hiihtohissi? Joku lisäosa?

Mulla on vain tylsiä tönöjä huipulla.Screenshot-(1078).thumb.jpg.ccac958c041dcb32afdeb02fa642ac37.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Ei siinä mitään. Liittynee siihen, että jotkut haluavat nähdä tutut paikat mahdollisimman samannäköisinä kuin oikeassa elämässä. Itseäni kiinnostaa jonkin verran se, miten hyvin simun saa "oikean" näköiseksi. Ja FS2020 kohdalla varsinkin.... se on maisemienkatselusimu. :P

Ymmärrän kyllä myös sinun pointtisi erittäin hyvin.

Sen sijaan en ymmärrä, miten Esalla näkyy simussa Rukalla hiihtohissi? Joku lisäosa?

Mulla on vain tylsiä tönöjä huipulla.Screenshot-(1078).thumb.jpg.ccac958c041dcb32afdeb02fa642ac37.jpg

Taitaa olla tuo Mamudesignin lisäosa, joka tuo hiihtohissit Eurooppaan ja Suomeenkin  kymmenille tuntureille. Kannattaa asentaa!

https://fi.flightsim.to/file/14840/project-litfts-europe

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Jari Tissari kirjoitti:

Onko tietoa, onko MSFS:ään tulossa Emppu 170-190 sarjaa sekä A321?

Eikös joku Emppu just julkaistu? Bussia olen ajanut siten että PMP:n a321 ja siihen fbw a32x ja vielä compatility-modi. Ihan kohtuullinen.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Kalli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Kalli kirjoitti:

Eikös joku Emppu just julkaistu? Bussia olen ajanut siten että PMP:n a321 ja siihen fbw a32x ja vielä compatility-modi. Ihan kohtuullinen.

VirtualColin EMB170/175 mutta ovat aika köykäisiä mallinnoksia :lol: 190/195 ovat tulossa myöhemmin.

simMarket: VIRTUALCOL - EMBRAER 170/175 SERIES FOR MSFS

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6/25/2021 at 20.07, Esa Sairio kirjoitti:

Oletko Teemu nimimerkki "Mörkö"?

Olen :)

6/25/2021 at 20.59, Esa Sairio kirjoitti:

Kuvaparissa näkee, kuinka tärkeä on riittävän tarkka mesh/DEM. 

Simukuvassa FS2020 Rukalta on käytössä Mörkön uusin versio DEM 10 Suomesta verrattuna todellisuuteen.

On tärkeää huomata, että jos simussa on päällä "Bing data world graphics", latautuu lähietäisyydellä pilvestä Asobon korkearesoluutioinen DEM, koska World Update 5 päivitti Pohjoismaiden DEMin saataville todella korkealla vaakaresoluutiolla (jopa luokkaa 0.5 metriä, eli paljon suurempi resoluutio, kuin esimerkiksi Suomesta käytetty lähdeaineisto). 
Ainoastaan alueet, jotka on modeissa katettu heightmapeilla, näkyvät lähietäisyydeltä kuten modin tekijä on tarkoittanut.

Muokattu: , käyttäjä: Teemu Koskinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Teemu Koskinen kirjoitti:

Olen :)

On tärkeää huomata, että jos simussa on päällä "Bing data world graphics", latautuu lähietäisyydellä pilvestä Asobon korkearesoluutioinen DEM, koska World Update 5 päivitti Pohjoismaiden DEMin saataville todella korkealla vaakaresoluutiolla (jopa luokkaa 0.5 metriä, eli paljon tarkempi, kuin esimerkiksi Suomesta käytetty lähdeaineisto). 
Ainoastaan alueet, jotka on modeissa katettu heightmapeilla, näkyvät lähietäisyydeltä kuten modin tekijä on tarkoittanut.

Nyt en ihan ymmärrä. Kun katselen simua mm. paikoista, joista olen täällä julkaissut vertailukuvia todellisiin kuviiin, olen käsittänyt että tarkin mesh/DEM on se joka näkyy. Esimerkiksi Saanalla minusta näkyy sinun tekemäsi DEM 10 Suomi ja Helsingin alueella Tatun tekemä 4,5 metrin Helsinki-mesh. Ohessa kaksi kuvaa Vantaanjoen suulta. Kuvassa 1 BING-data ei ole päällä ja kuvassa 2 on päällä (kuten minulla aina on ja on ollut). Kuvissa ei näe mitään eroa maastomn korkeuksien suhteen.

screenshot.1.jpg

screenshot.2.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Nyt en ihan ymmärrä. Kun katselen simua mm. paikoista, joista olen täällä julkaissut vertailukuvia todellisiin kuviiin, olen käsittänyt että tarkin mesh/DEM on se joka näkyy. Esimerkiksi Saanalla minusta näkyy sinun tekemäsi DEM 10 Suomi ja Helsingin alueella Tatun tekemä 4,5 metrin Helsinki-mesh. Ohessa kaksi kuvaa Vantaanjoen suulta. Kuvassa 1 BING-data ei ole päällä ja kuvassa 2 on päällä (kuten minulla aina on ja on ollut). Kuvissa ei näe mitään eroa maastomn korkeuksien suhteen.

Simu lataa (käsittääkseni) korkeusdatan seuraavassa järjestyksessä:

1. Paikallinen CGL-tiedosto.
  2. Pilvessä oleva CGL, jos sen korkein resoluutio suurempi kuin paikallisesti saatavilla oleva korkein resoluutio.
  3. Heightmapit prioriteettijärjestyksessä, suurempi prioriteetti viimeisenä. (Jos sama prioriteetti kahdella heightmapilla, käytetään mahdollisesti aakkosjärjestystä(?))

Näkyviin jää "viimeisenä ladattu".

Eli Pilvestä ladattu data ei tule/jää näkyviin alueilla, jotka on peitetty heightmapeilla. Esimerkiksi Rukalla tai Saanalla ei ole heightmappeja, joten niillä näkyy pilvestä ladattu data. Helsingistä taas on kaksikin eri heightmappia, minun ja Tatun, joiden kesken näkyvyys menee modia tehtäessä asetetun prioriteetin mukaan.

Sinulla on lisäksi käytössä "rolling cache", jossa pilvestä kertaalleen ladattu data pysyy käytettävissä, vaikka bingin laittaa pois päältä. Ilman sitä, offlinessa tulisi käyttöön automaattisesti generoidut tekstuurit, ei satelliittikuvaa.

Muokattu: , käyttäjä: Teemu Koskinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Teemu Koskinen kirjoitti:

Simu lataa (käsittääkseni) korkeusdatan seuraavassa järjestyksessä:

1. Paikallinen CGL-tiedosto.
  2. Pilvessä oleva CGL, jos sen korkein resoluutio suurempi kuin paikallisesti saatavilla oleva korkein resoluutio.
  3. Heightmapit prioriteettijärjestyksessä, suurempi prioriteetti viimeisenä. (Jos sama prioriteetti kahdella heightmapilla, käytetään mahdollisesti aakkosjärjestystä(?))

Näkyviin jää "viimeisenä ladattu".

Eli Pilvestä ladattu data ei tule/jää näkyviin alueilla, jotka on peitetty heightmapeilla. Esimerkiksi Rukalla tai Saanalla ei ole heightmappeja, joten niillä näkyy pilvestä ladattu data. Helsingistä taas on kaksikin eri heightmappia, minun ja Tatun, joiden kesken näkyvyys menee modia tehtäessä asetetun prioriteetin mukaan.

Sinulla on lisäksi käytössä "rolling cache", jossa pilvestä kertaalleen ladattu data pysyy käytettävissä, vaikka bingin laittaa pois päältä. Ilman sitä, offlinessa tulisi käyttöön automaattisesti generoidut tekstuurit, ei satelliittikuvaa.

Osittain ymmärrän. Mutta mikä korkeusmallinnus sitten näkyy tuossa edellä julkaisemassani Ruka-simukuvassa (jossa hiihtohissi-lisäosa), joka on hyvin lähellä todellisuutta (aito kuva tuolta paikalta)? Eikö se olekaan sinun DEM 10 Suomi-mallinnus?

Sitten minulla on simusta kytketty POIS päivittyvä välimuisti (mulla suomenkielinen käyttöliittymä). Eikö tuo ole Rolling cache? Useissa paikoissa on kerrottu että Rolling Cache kannattaa pitää pois päältä, jotta framet olisivat paremmat. Näin olen tehnyt jo monta kuukautta.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Osittain ymmärrän. Mutta mikä korkeusmallinnus sitten näkyy tuossa edellä julkaisemassani Ruka-simukuvassa (jossa hiihtohissi-lisäosa), joka on hyvin lähellä todellisuutta (aito kuva tuolta paikalta)? Eikö se olekaan sinun DEM 10 Suomi-mallinnus?

Asobon "0.5m". Se on erittäin hyvä kyllä,

11 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Sitten minulla on simusta kytketty POIS päivittyvä välimuisti (mulla suomenkielinen käyttöliittymä). Eikö tuo ole Rolling cache? Useissa paikoissa on kerrottu että Rolling Cache kannattaa pitää pois päältä, jotta framet olisivat paremmat. Näin olen tehnyt jo monta kuukautta.

Kyllä, sama asia, erikoista, että satelliittikuva näkyy silti. Mutta online/offline ei ole merkitystä Helsingin alueen maastoon, koska käytössäsi on heightmappeja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän mallinnus Saanasta minulla näkyy? Voisin kuvitella että se on Mörkön DEM 10, koska Saanan päällä oli melkoinen sinne kuulumaton "littana lisähuippu", jonka Mörkö poisti ja sitten Saanasta tuli aidon näköinen.

Rakettitiedettä?:o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Esa Sairio kirjoitti:

Mikähän mallinnus Saanasta minulla näkyy? Voisin kuvitella että se on Mörkön DEM 10, koska Saanan päällä oli melkoinen sinne kuulumaton "littana lisähuippu", jonka Mörkö poisti ja sitten Saanasta tuli aidon näköinen.

Rakettitiedettä?:o

Siinä saanan vieressä on pari heightmappia, joista toisen reuna osuu saanan jyrkkään rinteeseen, josta peli sitten extrapoloi, että heightmapin ulkopuolelle kuuluu, kuten sanoit, "littana lisähuippu". Korjaantui muokkaamalla heightmapin reunaa hieman epärealistiseksi käsin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi Saanan vieressä on heightmappeja, jos kerran Asobon Pohjoismaiden päivitys tuo sinnekin todella tarkan korkeusmallinnuksen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erinomainen kysymys!

Ne ovat siellä, koska heightmappien sisällä olevalla alueella on Maanmittauslaitoksen Maastotietokantaan merkitty "lentokenttäalue", joka on Rajavartiolaitoksen helikopterin laskeutumisalue :D

crop.png.51a48348c953bea818a54612be799c95.png

Eli eipä niillä juurikaan virkaa ole, joutaisi melkein poistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko saatavissa hyvää karttaa tai muuta informaatiota siitä, minkä tarkkuinen korkeusmallinnus tuli Pohjoismaiden päivityksen mukana?

Ainakin Yhdysvalloista muistaakseni on tuollainen kartta, mutta siellä tuskin lentelen.

Tämä auttaisi kovasti, kun tietäisi minne aluelle ja mihin maahan kannattaa asentaa minkäkinlainen DEM tai mesh, jotta saadaan realistisin korkeusmallinnus. Erityisen tärkeänä pidän tietenkin Suomea, mutta myös Norjaa.

Varmasti simulaattorineuvokset osaavat vastata!:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään