Mikael Leinonen

Microsoft Flight Simulator 2020/2024 lisäosajulkaisut

1 868 viestiä aiheessa

En muuta sano, kuin, tuohon tarvitaan jonkun sortin boomeri. Opin iltalehtilennosta jotain uutta!!:)

No, tuo Hawk T1 alkoi kiinnostaa. Hinta ilmeisesti noin 40 eemeliä. Kauhavan lähellä joskus perunapeltoa kitkeneenä ja Fouga Magistereita siipien heilutukseen usuttanut ja heiluttanut renkipoika.

Te sen hankkineet, mitä sanotte, onko hintansa väärtti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitänee sitten käydä vinkuen Just Fligtin sivuilla. :laugh: Turhempaankin rahaa haaskaan.;)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
24.10.2021 at 18.39, Seppo Kalkas kirjoitti:

No, tuo Hawk T1 alkoi kiinnostaa. Hinta ilmeisesti noin 40 eemeliä. Kauhavan lähellä joskus perunapeltoa kitkeneenä ja Fouga Magistereita siipien heilutukseen usuttanut ja heiluttanut renkipoika.

Te sen hankkineet, mitä sanotte, onko hintansa väärtti?

Ostin tuon Hawkin, ja nyt täytyy sanoa, että alkaa olemaan tunnelmat kohillaan, kun sain viimein myös VR-lasit toimimaan:D

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin tämän kuvaparin tänne tarkoituksella. Aito on Wikimedia commonsilta, cc-lisenssi ja simukuva FS2020:stä.

Tuon paikan kaikki varmaan tunnistavat (vihje: Kreikassa) mutta asiani on se, että miksi mm. tuota lisäosaa tehdessä ei saada aikaan tarkempaa ja terävämpää jälkeä, kuin mitä ovat nuo kalliomuodostelmat simukuvassa. Jos simussa lentää tai zoomaa ihan lähelle, pikselöityy kalliotekstuuri aika rajusti eli menee epärealistisempaan suuntaan.

Simun asetukset ovat käytännössä täysillä ja näyttötila 4k.

Mistä saisi tosi tarkkoja lisäosia etenkin vuoristoseuduilta?

1.jpg

2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Välillä kyllä ihmettelen mitä Esa oikein simulla puuhailee, jos tuo tarkkuus ei riitä lentämiseen. Itse olen aloittanut lentosimulaattoreilla lentämisen jo 80-luvun alussa C64:llä ja kun nyt katson tuota esimerkkikuvapariasi, niin olen yhä ihan ällikällä lyöty, että nykyään voi kotikoneella lentää minne tahansa telluksella ja maisemat on näin käsittämättömän fotorealistisia. Pitkälle ollaan tultu. Toki kun tästä mennään taas vuosia eteenpäin, niin en näe mitään syytä etteikö simulaatio tulisi olemaan yhä vaan parempaa, mutta itse en tästä nykyisestä laadusta kyllä kehtaa valittaa.

Tässä muuten kuva samasta paikasta noin 15 miljoonan euron A350-simusta. Mun mielestä tämä alle satasen simu kestää vertailun. ;)

IMG_20211109_015704.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Mikko Kartano kirjoitti:

Välillä kyllä ihmettelen mitä Esa oikein simulla puuhailee, jos tuo tarkkuus ei riitä lentämiseen. Itse olen aloittanut lentosimulaattoreilla lentämisen jo 80-luvun alussa C64:llä ja kun nyt katson tuota esimerkkikuvapariasi, niin olen yhä ihan ällikällä lyöty, että nykyään voi kotikoneella lentää minne tahansa telluksella ja maisemat on näin käsittämättömän fotorealistisia. Pitkälle ollaan tultu. Toki kun tästä mennään taas vuosia eteenpäin, niin en näe mitään syytä etteikö simulaatio tulisi olemaan yhä vaan parempaa, mutta itse en tästä nykyisestä laadusta kyllä kehtaa valittaa.

Tässä muuten kuva samasta paikasta noin 15 miljoonan euron A350-simusta. Mun mielestä tämä alle satasen simu kestää vertailun. ;)

IMG_20211109_015704.jpg

Tuo vertailukuvani Meteorasta on FS2020:n LISÄOSA. Defaulttia en edes kokeillut, koska se lienee aika huono. Harrastan maisemien katselua lentämisen lisäksi ja maisemien takia tarkkuus saisi olla vielä parempaa. Finnairin aidoissa simuissa grafiikka on aika kamalaa maaston osalta muuta kiitoradat on hyvin mallinnettu. Takeoffin simussa on tyydyttävä grafiikka, kun taustalla pyörii Preparin uusin versio. Näiisä oikeissa simuissa olennaista on itse ohjaamo ja lentämisen realistinen mallinnus. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

(...) lentämisen realistinen mallinnus. 

Jos lentomallinnus on tärkeää, pysyt kaukana P3D- ja MSFS-simuista! ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Tuo vertailukuvani Meteorasta on FS2020:n LISÄOSA.

MSFS2020 ympärillä pyörii kaiken karvaisia lisäosatoimittelijoita eikä maksullisuus takaa mitään laatua. Jos jostain aikoo maksaa, niin kannattaa ottaa ennakkoon selvää siitä, mitä muut ovat laadusta mieltä. Ilmaisia lisäosia on mieletön määrä. Ne ovat laadultaan paikoin jopa erinomaisen hyviä ja niitä päivitetään jatkuvasti.

Ilmaisesta lisäosasta ei kannata pahemmin valitella,mutta ongelmista voi raportoida tekijöille. Maksullissuden taas pitäisi taata jonkinmoinen taso ja jos se ei vastaa sitä siitä voi valittaa ja vaatia rahojaan pois, mikä taas onnistuu vain harvoita lisäosien tekijöiltä.

Maapallo on melkoinen urakka mallintaa jokaista nyppylää myöden yks' yhteen vaikka vettä onkin n. 70%. Minä en ole keikkunut mukana kuin vasta 2005 lähtien tässä simumaailmassa, mutta sen sanon, että melkoisesti on menty eteenpäin kun katsotaan tähän hetkeen 9.11.2021 klo 09:33:)

Simussa on "lastentauteja", mutta maisemat kyllä hivelevät silmää - realisuutta taas saa vain menemällä reaalimaailmaan ja istumalla oikeaan koneeseen...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Mikko Kartano kirjoitti:

IMG_20211109_015704.jpg

Oletko ollut itse Finnairin aidossa simussa ja pyytänyt siirtämään koneen Meteoran lähelle vai kuinka ihmeessä olet tuon maisemakuvan saanut aikaan?

Vai onko kuva sittenkään Meteorasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Oletko ollut itse Finnairin aidossa simussa ja pyytänyt siirtämään koneen Meteoran lähelle vai kuinka ihmeessä olet tuon maisemakuvan saanut aikaan?

Viime yönä oli taas yövuoro ja simu sattui olemaan vapaana, joten kävin itse siirtämässä koneen tuonne Meteoraan. :)

Eli tähän se kuusnelosella aloitettu simulaattorilentoharrastus on lopulta johtanut. Useiden käänteiden ja työpaikkojen jälkeen olen nyt viimein unelmaduunissani simulaattori-insinöörinä. Vaikka ammattilentäjäksi toki olisin halunnut, mutta kun ei sattunut geeniperimään hyviä silmiä, niin mennään näillä annetuilla...

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu oudolta että esimerkiksi Kanarian saarilta on tällä hetkellä saatavissa kaksi eri korkeusmallinnusta, joilla molemmilla mainitaan 2 metrin resoluutio (joka on kyllä tarkka ja riittää minullekin).

Outoa on se että toinen on ilmainen (Canarydem) ja toinen maksullinen (Islandcreationsin tuotteet).

Itselläni on asennettuna Canarydem, ja olen siihen tyytyväinen. Miksi ostaa maksullisena samalla tarkkuudella tehty lisäosa?

https://fi.flightsim.to/file/22276/canarydem

https://secure.simmarket.com/islandcreations.mhtml

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Mikko Kartano kirjoitti:

Viime yönä oli taas yövuoro ja simu sattui olemaan vapaana, joten kävin itse siirtämässä koneen tuonne Meteoraan. :)

Eli tähän se kuusnelosella aloitettu simulaattorilentoharrastus on lopulta johtanut. Useiden käänteiden ja työpaikkojen jälkeen olen nyt viimein unelmaduunissani simulaattori-insinöörinä. Vaikka ammattilentäjäksi toki olisin halunnut, mutta kun ei sattunut geeniperimään hyviä silmiä, niin mennään näillä annetuilla...

Loistavaa! En tiennytkään ammatistasi. Olisi muuten tuollainen homma ollut minullekin unelmaduuni. Insinöörin koulutus löytyy, mutta englanninkielitaito on kehno. Siksi teinkin työurani kaupallis-hallinnollisissa tehtävissä.

Aloitin muuten minäkin Commodore 64:lla ja Flight Simulator II:lla.

Voisitko muuten järjestää minut Finnairin oikeaan simuun (A320) joskus, kun simussa on vapaata ja olet siellä paikalla?  Olen kerran ollut  A320-simussa vuosia sitten, ja kirjoitin aiheesta jutun Ilmailu-lehteen. Pääseehän tuonne rahalla Takeoffin tai Ilmailumuseon kautta, mutta maksaa noin 400 euroa yksi lentotunti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

FS Realistic lisäosakilke julkaistu, kukaan kokeillut?

http://www.fsrealistic.com/

Kokeilin demoversiota. Ei se ihan hassumpi ole. Muistuu mieleen A2A:n Accufeel. Vähän samantapaista vaikutusta, ehkä enemmän tärinää ja tuollaista.. Hinta 22 eur, ei ole paha. Taidanpa ostaa tuonkin isänpäivä lahjana!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Voisitko muuten järjestää minut Finnairin oikeaan simuun (A320) joskus, kun simussa on vapaata ja olet siellä paikalla?  Olen kerran ollut  A320-simussa vuosia sitten, ja kirjoitin aiheesta jutun Ilmailu-lehteen. Pääseehän tuonne rahalla Takeoffin tai Ilmailumuseon kautta, mutta maksaa noin 400 euroa yksi lentotunti!

No tuota, eihän sitä tietenkään mitään saa, jos ei koskaan kysy, mutta...

Nyt kun koronan takia on tehty satojen miljoonien tappiot ja joku on keksinyt edes pienen keinon saada positiivista kassavirtaa ottamalla ulkopuolisia ilmailun ystäviä lentämään full flight simulatoreita, niin ei se varmaan ole kovin hyvä ajatus, että alkaisin täältä ottamaan kiinnostuneita tuon virallisen kanavan ohi ilmaiseksi lentämään? Ymmärrät varmaan.

Ja yleisesti ottaen mä teen siellä töitä, kun olen paikalla. ;D Sillä kun simut vapautuu lentäjiltä, niin silloin alkaa insinöörin työt. Tuonkin liittämäni kuvan otin simulaattorin daily checkin yhteydessä.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta kai ymmärrän! Kunhan kysyin huvikseni.;)

Tosin Finnairin A320-simun tuntihinta Takeoffin kautta saisi olla vähän edullisempi. Tuo 400 euroa on varmaan valtaosalle kiinnostuneista liikaa. Takeoffin kiinteä A320-simu maksaa runsaan satasen/lentotunti. Pitäisin kohtuullisena aidosta Finnairin simusta maksimissaan 300 euroa/lentotunti. Luulisin että tuolla hinnalla yksityisten harrastajien volyymin kasvu kattaisi hyvinkin nykyisestä hinnasta satasen alentamisen.:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2021-11-08 at 12.09, Esa Sairio kirjoitti:

Tuon paikan kaikki varmaan tunnistavat (vihje: Kreikassa) mutta asiani on se, että miksi mm. tuota lisäosaa tehdessä ei saada aikaan tarkempaa ja terävämpää jälkeä,

Kun katselen tuota simukuvaa ja vertailen aitoon kuvaan niin en voi todeta mitään muuta kuin että WOW miten tarkasti tämän päivän kotisimulaattorissa on onnistuttu tekemään maastomuotoja. En todellakaan ymmärrä miksi lentosimulaattorissa pitäisi olla vielä tarkempaa. Kyseessähän ei ole maastosimulaattori tai real-world 3D-esitys. Tiedän että olet erittäin kiinnostunut näistä tarkoista maisemista ja mesheistä, mutta jos vielä ajattelet asiaa eteenpäin niin varmaan ymmärrät että koko homma perustuu maastomuoto-datan ja satelliittikuvan yhdistelmään. Molemmat tavallaan otettu suoraan ylhäältäpäin joten jyrkänteiden sivuilla olevat yksityiskohdat, railot yms eivät näy eivätkä kerta kaikkiaan voi näkyä  olipa sitten mesh kuinka tarkka tahansa. Ja meshi pehmenee simussa koska se ei ole 2cm tai 10 cm luokkaa vaan parhaassa tapauksessa ehkä 2m tai 5m. Kaikki näiden korkeuskäyrien välissä olevat alueet pitää interpoloida niin että siitä syntyy ehjä kokonaisuus ja silloin syntyy sitä pehmeyttä. Jos kaikki data olisi esim. 10cm niin palvelimien kapasiteetti pitäisi olla vielä valtavampi kuin mitä se on nyt ja laskentatehoa tarvittaisiin huimasti. Ainoa tapa saada jyrkänteiden sivuille yksityiskohtia olisi niiden 3D-kuvaaminen.  Kaikki vuoret kaikkialla maailmassa! Voi vaan arvataa sitä datamäärää mitä siitä tulisi. Käytännössä mahdotonta ja montako kymmentä vuotta siihen menisi...?  Emme tule koskaan näkemään tällaista sadan euron kotisimulaattorissa... Ainoastaan pienien custom-tehtyjen paikkojen osalta. Olen itse enemmän kuin tyytyväinen nykyiseen, ja simun maastohan vielä kehittyy sitä mukaa kun parempaa dataa tulee saatville!

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään