Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

13/03/2022 at 14.16, Jukka Immonen kirjoitti:

Kyllä, näin se on nyt tehtävä! Mutta kun ennen päivitystä ei ollut mitään ongelmaa AP altituden kanssa, kun homma hoitui pelkästään napauttamalla kaksi kertaa hiiren keskeltä alt näpyskää, niin miten tämä nyt on niin vaikeaa? Ohje kertoo, että asetettuani lentokorkeuden, pitää ensin klikata hiiren keskeltä ja sitten vas.puolella. Tämä ei kuitenkaan ohjeesta huolimatta aktivoi korkeutta. Varmasti tähän on ihan yksinkertainen ratkaisu! 

Selected altitude ja managed altitude on kaksi eri asiaa. Managed on käytännössä tietokoneen ohjaama ja selected lentäjän ohjaama. Et siis klikkaa ensin keskinappia ja sitten vasenta nappia, vaan jompi kumpi. Aseta korkeus kohdalleen ja sitten klikkaa keskinappia kerran niin selected altitude menee päälle. Sillä sen pitäisi lähteä sitten open descend modessa laskeutumaan alaspäin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
14.3.2022 at 13.17, Jukka Immonen kirjoitti:

Hei Markku, kyllä saan joko lisättyä+ tai vähennettyä-. Mutta vaikka klikkaan mistä kohdadta tahansa, joko ALT tai v/s nipukkaa, ei tapahdu mitään! Ei näy nuolikuvakkeita. Millä osalla hiirtä pitäisi painaa: oik,keski,vas? Tosin mihinkään painallukseen ei reaktiota. Sama tilanne, jos haluan nousta lentokorkeuteen. Pystyisitkö ottaa kuvan niistä ilmestyvistä pikkunuolista? Aikaisemmassa kuvassa näkyy ohje; klikkaa hiiren keskeltä ja sitten vasemmalla, kun valitsee lentokorkeuden. Tämä ei siis toimi! Ennen päivitystä tämä tapahtui kaksoisklikkaamalla hiiren keskeltä, tuolloin se toimi. Ei tämän nyt pitäisi olla näin vaikeaa!

Heureka! Ratkaisu ei tosiaan ollut vaikea! Lopulta löysin itse ratkaisun yksinkertaiseen kysymykseeni yksinkertaisen vastauksen! Ja vastaus on: paina hiiren vasenta eli ykkösnäppäintä alhaalla samanaikaisesti, kun klikkaat hiiren keskinäppäintä, Ja vola, kone nousee/laskee valittuun korkeuteen! Mutta kiitos kuitenkin teille vastanneille avustanne:) 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
15.3.2022 at 10.29, Joona Väisänen kirjoitti:

Minkä tekoälyn? Kuulostaa turvalliselta lentokoneelta, missä tekoäly ohjaa lentokonetta lentäjän puolesta ja ohittaa lentäjän käskyt.

Siis simun tekoälyn. Säätäähän se nopeudenkin korkeuden mukaan, kun autotrottle on määriteltynä, kun yli 10000 niin nostaa nopeuden 320.

Olen huomannut, että kun ohittaa lentosuunnitelma kohdan, jossa lasku aloitettaisiin, niin silloin alkaa tottelemaan laskupyyntöä.

Toisaalta ei taas lähde itsekseen laskeumaan kuitenkaan. Vähän vaihtelevasti tuo kylläkin toimii.

Kerran laitoin 5000 korkeudeksi, niin muutti 6000 ja ennen kenttää olikin mäkistä eli ihan oikein reagoi.

Onhan tuo bugi, jos haluaa aloittaa laskeutumisen eikä simu sitä tee, mutta paljon ovat kyllä korjailleet, kun muistaa 

mitä kaikkea alussa oli vialla.

Saattaahan tuo liittyä assistance määrityksiin, en oo niitä juurikaan muutellut, kunhan lentelen ja kattelen maisemia.

Muokattu: , käyttäjä: Rainer Karvonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Rainer Karvonen kirjoitti:

Toisaalta ei taas lähde itsekseen laskeumaan kuitenkaan. Vähän vaihtelevasti tuo kylläkin toimii.

Airbussit eivät lähde itsekseen laskeutumaan tai nousemaan. Vaatii aina pilotilta asettaa korkeus ja joko painaa tai vetää "nupista" riippuen siitä millä moodilla haluaa laskun/nousun tapahtuvan. Se, että tekeekö Asobon bussi näin, en tiedä. En myöskään ihan ymmärrä kun meille on tarjolla huimasti parempi ilmainen FBW A320 että miksei vaihtaa siihen. Siinä alkaa perusasiat olla kunnossa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Airbussit eivät lähde itsekseen laskeutumaan tai nousemaan. Vaatii aina pilotilta asettaa korkeus ja joko painaa tai vetää "nupista" riippuen siitä millä moodilla haluaa laskun/nousun tapahtuvan. Se, että tekeekö Asobon bussi näin, en tiedä. En myöskään ihan ymmärrä kun meille on tarjolla huimasti parempi ilmainen FBW A320 että miksei vaihtaa siihen. Siinä alkaa perusasiat olla kunnossa.

Minulla on tuo  FBW A320, mutta se ei toiminut, taisin ottaa jonkin kokeiluversion enkä toimivaksi todettua. Poista tuon ja laitan toimivan tilalle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt ongelmaa, mutta kun tuossa laskeuduin Alaskassa Anchoragen kentälle ja rullasin portille, jossa oli vastaanotto ja laukkupojat, niin portin matkustajasilta, siis sellainen tuubi, lähti rullaamaan kohti konetta ja kiinnittyi koneen kylkeen. Koskaan ei ole mulle käynyt noin. Sitten tuli ohje, että sammuta moottorit painamalla sitä ja sitä. 

Muokattu: , käyttäjä: Rainer Karvonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Assistance asetuksista otat toimintoja pois, niin ei itsestään tapahdu enää mitään.

Kuvassa ei auki välttämättä oikea valikko, mutta tuolla hirvittävä määrä kaikkea häiritsevää avustustoimintoa... :P

Screenshot-(1415).thumb.jpg.2f4ac1f8e5e8200447da5c08341da32c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako kenelläkään olla käyttökokemusta peräsinpolkimista mallia Thrustmaster TFRP? Mulla rupes pikkuhiljaa kolmisen vuotta käytössä ollut  Thrustmasterin joystic T.A 320 Pilot reistailemaan.Sivuperäsin vipattaa varsinkin keskiasennossa mikä vaikeuttaa lentoonlähtöä kevyemmillä koneilla.Oon kokeillut säätää herkkyysasetuksista tuloksetta.Pyöreä pallukka siinä säätöjanalla heiluu edestakaisin. Muistelisin että täälläkin ois ollut puhetta että sen vois saada toimimaan purkamalla se.Jotkut piuhat olis liian kireellä tai vastaavaa.Monethan on myös maininneet että peräsinpolkimet ois enemmän realistisemman tuntuiset.Ei välttämättä tarvii olla samanmerkkiset mut vois ehkä toimia paremmin niitten kanssa.Ois mukava kuulla kommentteja asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Mahtaako kenelläkään olla käyttökokemusta peräsinpolkimista mallia Thrustmaster TFRP? Mulla rupes pikkuhiljaa kolmisen vuotta käytössä ollut  Thrustmasterin joystic T.A 320 Pilot reistailemaan.Sivuperäsin vipattaa varsinkin keskiasennossa mikä vaikeuttaa lentoonlähtöä kevyemmillä koneilla.Oon kokeillut säätää herkkyysasetuksista tuloksetta.Pyöreä pallukka siinä säätöjanalla heiluu edestakaisin. Muistelisin että täälläkin ois ollut puhetta että sen vois saada toimimaan purkamalla se.Jotkut piuhat olis liian kireellä tai vastaavaa.Monethan on myös maininneet että peräsinpolkimet ois enemmän realistisemman tuntuiset.Ei välttämättä tarvii olla samanmerkkiset mut vois ehkä toimia paremmin niitten kanssa.Ois mukava kuulla kommentteja asiasta.

Tarkoitatko nyt sitä "tikun" kiertoliikettä? Jos näin, niin olen ymmärtänyt että siellä rakenteissa menee piuhat vähän tiukalle tai jotenkin muuten kireällä.

Itselläni on 1600 tikku, mikä on käytännössä sama, ja kiertoliike ei toimi enää oikein. En tosin ole enää jaksanut tutkia asiaa sen kummemmin...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä just tarkoitan.Mennyt pikkuhiljaa ja nyt vipattaa sivuperäsin rauhattomasti varsinkin siinä keskiasennossa ku koneen pitäis mennä suoraan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Sitä just tarkoitan.Mennyt pikkuhiljaa ja nyt vipattaa sivuperäsin rauhattomasti varsinkin siinä keskiasennossa ku koneen pitäis mennä suoraan.

Avaa tikku (minulla Airbus-sellainen) ja siirrä sisällä olevat sähköjohdot hieman parempaan paikkaan pois kiertopotentiometrin läheltä. Minulla auttaa ainakin pariksi kuukaudeksi kerrallaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Avaa tikku (minulla Airbus-sellainen) ja siirrä sisällä olevat sähköjohdot hieman parempaan paikkaan pois kiertopotentiometrin läheltä. Minulla auttaa ainakin pariksi kuukaudeksi kerrallaan.

Samasta ohjaimesta puhutaan.Tarkoitatko pohjalevyä,mikä on ruuvattu kuudella ruuvilla kiinni? Itse kiertokahvaa ei viitsi alkaa purkamaan,voi muuten käydä niin ettei saa enää takaisin paikoilleen.No jos sen sais sillä konstilla kuntoon niin täytyy joku kerta avata se.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Samasta ohjaimesta puhutaan.Tarkoitatko pohjalevyä,mikä on ruuvattu kuudella ruuvilla kiinni? Itse kiertokahvaa ei viitsi alkaa purkamaan,voi muuten käydä niin ettei saa enää takaisin paikoilleen.No jos sen sais sillä konstilla kuntoon niin täytyy joku kerta avata se.

https://forums.flightsimulator.com/t/thrustmaster-rudder-axis-noise-fix/417704

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollahan näytti olevan hyvät ohjeet.Kiitos!

Korjaus auttoi,eikä ollut niin hankalakaan mitä oletin!Aikaakaan ei mennyt kuin noin15min.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Aaltonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei olisi uskonut miten paljon tikun avaaminen ja piuhojen siirto vakautti varsinkin pienten koneitten lentoa.Vaikutti eniten juuri kun kone irtautui kentän pinnasta.Sama laskeumisen aikana.Isommilla koneilla sitä ei niinkään huomannut.Kyseessä on Thrustmasterin T.A 320 pilot ohjain.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos joku saanut nuo Fouga Magisterin suomi liveryt toimimaan, asennettu Communityyn mutta eivät näy valitessa liveryä?

-eelis-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Juha Elovaara kirjoitti:

Onkos joku saanut nuo Fouga Magisterin suomi liveryt toimimaan, asennettu Communityyn mutta eivät näy valitessa liveryä?

-eelis-

Tarkista, ettei livery kansiossa mikä lisätään Communityyn ole ylimääräistä kansiota. Toisin sanoen, ne json-fileet pitää näkyä heti kun avaat sen livery kansion Communitystä. (Vähän sekava selitys, mutta kysy jos ei aukea... :P )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo näkyvät molemmat json-fileet. En oikein ymmärrä, olen kuitenkin asennellut liveryitä sun muita, mutta nyt tökkäs...

-eelis-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Elovaara kirjoitti:

-eelis-

Tuo Fougan Suomi-liveryhän on tarkoitettu Flightsim.to:sta ladattavalle freeware Fougalle. Minulla on  simun Marketplacesta ostettava Fouga ja sille ei tosiaan tuo livery näy.

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Ehder
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

D’OH! 🤦🏻

Asia ymmärretty. 
-eelis-

Muokattu: , käyttäjä: Juha Elovaara
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin kokeilla FS2020-simussa resoluutiota 3440 x 1440. Simun resoluutiovalikossa asetuksissa ei kuitenkaan ole tätä vaihtoehtoa. Miten voisi kokeilla tuota "laajakulmakuvaa"? Toki tällöin zoom-asetuksen tulisiolla Avsimun mukaan jotain 65-75%. 

Nykyinen resoluutio on 4k-resoluutio eli 3840 x 2160 ja toimii erinomaisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voit valita vain niitä näyttökokoja, joita näyttölaite tukee. Paras ja terävin kuva saavutetaan AINA natiivi-resolla.

Itse säädin ennen VR-laseja zoomin sen mukaan miten laajan alueen näyttö kattaa näkökentästä. Eli sopiva zoom-asetus riippuu näytön fyysisestä leveydestä eikä korkeudesta. Zoom on sopiva silloin kun koneen ikkunasta nähtynä suorakulmainen rullausteiden risteys näyttää suorakulmaiselta (risteävät rullaustiet menevät 45° kulmassa oikealle ja vasemmalle). MSFS2020 tekee tuo zoomauksen jotenkin väärin, joten tuota korjausta ei sillä pysty tekemään oikeaoppisesti (sivulla olevia juttuja levitetään keinotekoisesti). 

Olen myös sitä mieltä, että tuo sinun 4K TV on paremman muotoinen kuin minun 34" 3440 x 1440 monitori. Haluaisin nähdä enemmän mittareita ja taivasta. Lentosimussa perinteisen muotoinen monitori on parempi kuin laajakulma kunhan se on riittävän kookas ja näytönohjaimessa riittää paukkuja suuren näytön päivitykseen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos neuvosta Jari. Unohdetaan. Olen hyvin tyytyväinen nykyiseen 4k-telkkuun simunkin näyttönä. Vakiozoom on simussa kait 50% ja minusta arvo 60% on lähempänä oikeata. Usein lennettäessä ja maisemia katsellessa laitankin 60%:iin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4/12/2022 at 19.54, Esa Sairio kirjoitti:

Kiitos neuvosta Jari. Unohdetaan. Olen hyvin tyytyväinen nykyiseen 4k-telkkuun simunkin näyttönä. Vakiozoom on simussa kait 50% ja minusta arvo 60% on lähempänä oikeata. Usein lennettäessä ja maisemia katsellessa laitankin 60%:iin.

Simun uudelleen asennuksen ja ChasePlanen uudelleen konfiguroimisen jälkeen (viime heinäkuussa) olen pari kertaa laittanut countermeasuresin päälle, ja todennut zoomin olevan melko hurja, noin 0.80. Äsken palailin Rodokselta, ja hieman säätelin matkalla.

Kiitos vinkistä, nyt on parempi :thmbup:

Alkuperäinen 0.80

Z80.jpg

0.60Z60.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Virolainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään