Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

Seuraava pulma tupsahti esiin. Vanha kunnianarvoisa EFHF kentässä esiintyy outo piirre. Maasto itse lennonjohtotornin edessä kohoaa ihan omituisesta ( heh tornin juureen kiivetään kentän pinnasta n 3 m.  parkissa oleviin koneisiin verraten. Onpiko kellään muilla vastaavaa ongelmaa ja mitekähän sen voisi poistaa?:hmm:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Seuraava pulma tupsahti esiin. Vanha kunnianarvoisa EFHF kentässä esiintyy outo piirre. Maasto itse lennonjohtotornin edessä kohoaa ihan omituisesta ( heh tornin juureen kiivetään kentän pinnasta n 3 m.  parkissa oleviin koneisiin verraten. Onpiko kellään muilla vastaavaa ongelmaa ja mitekähän sen voisi poistaa?:hmm:

En tiedä Malmista, mutta EFHK:lla on samanlaista ongelmaa. En sitten tiedä, vieläkö Mörkön paketteja tarvitaan, mutta ne ovat olleet edelleen käytössä ainakin minulla. Johtuisiko noista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitänee olla asennettuna:

morko-dem-finland-heightmap-airports
morko-dem-finland-heightmap-poifix

Ja jos on käytössä fotogrammetria Helsingin alueelle, niin morko-dem-finland-heightmap-airports\scenery\heightmaps\finland kansiosta poistetaan:

EF_HELSINKI.bgl
EFHF.bgl

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nii ja sitte vielä yks pieni kymysys...äskeisen simun uudelleen asennuksen jälkeen on noi framet tuossa 20 korvilla ja paikoin meno melko nykivää.

Nvidia Controll Panelin kautta olen yrittänyt asioita selvitellä, mutta Youtube on täys kaikenlaista nikkaria, joten niiden neuvoista män ihan poskelleen piti palautella takas alkutilaan.

JOssain tällä palstalla olen joskus nähny ihan kelvollisen ohjeen...mut ko vanaha ei muista...jos vielä joku kehtais vinkata.

Näyttis gefoce gtx 1070, prosessori amd Ryzen 7 3700X, win 11 ja muisti 32 Gtavuva. Pullonkaula lienee toi vanaha näytönohjain, muta jos sitä jotennii ....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin varmaan poistanut aikaisemmin noi kaksi tiedostoa koska mulla tuntuu näkyvän oikein Malmin kenttä.Ei vaan muista kaikkea tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.Hyvä että sait Tatun ohjeella kentän näkymään oikein.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Nii ja sitte vielä yks pieni kymysys...äskeisen simun uudelleen asennuksen jälkeen on noi framet tuossa 20 korvilla ja paikoin meno melko nykivää.

Nvidia Controll Panelin kautta olen yrittänyt asioita selvitellä, mutta Youtube on täys kaikenlaista nikkaria, joten niiden neuvoista män ihan poskelleen piti palautella takas alkutilaan.

JOssain tällä palstalla olen joskus nähny ihan kelvollisen ohjeen...mut ko vanaha ei muista...jos vielä joku kehtais vinkata.

Näyttis gefoce gtx 1070, prosessori amd Ryzen 7 3700X, win 11 ja muisti 32 Gtavuva. Pullonkaula lienee toi vanaha näytönohjain, muta jos sitä jotennii ....

Laitoin omat tämänhetkiset asetukset tänne:

Nvidia Control Panelin kanssa ei tarvitse juuri värkkäillä oman kokemukseni mukaan. Minä käytän vain FPS rajoitinta ja Vsync pois päältä. Tähänkin simuun, niin kuin aikaisempiin Microsoftin simuihin pätee sama "rauta ratkaisee" filosofia. Simun asetuksista voi säätää kaiken tarvittavan, paitsi tuon FPS rajoittimen ja riippuen tilanteesta (ehkä) vsync.

En myöskään käytä GeForce Experienceä, se ei siis ole asennettuna koneelle.

Meillä on sama prosessori, mutta näytönohjain on minulla vähän parempi, GTX 2080 Ti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä toi frame ainakan noussu...17-24 välillä. Tiedä onko trollit linjoilla, mutta nää internet yhteydet tuntuu tökkivän hela tiden..vaikka politiikkaa ei saakkaan puhua näillä palstoilla.

Elisan langaton toimi joten kuten aiemmin, mutta nyt tuntuu, ettei mikään simussa pelaa. Simun käynnistyessä pukkaa ilmoitusta " Current bandwidht is too low properly stream photogrammetry data" ja sen jälkeen maisema onkin pelkää puuroa. Tämä tapahtuu joka s..nan kerta, kun yritän käynnistää simua...turhauttaa hiljaisempaakin miestä p..kle>:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Laitoin omat tämänhetkiset asetukset tänne:

Nvidia Control Panelin kanssa ei tarvitse juuri värkkäillä oman kokemukseni mukaan. Minä käytän vain FPS rajoitinta ja Vsync pois päältä. Tähänkin simuun, niin kuin aikaisempiin Microsoftin simuihin pätee sama "rauta ratkaisee" filosofia. Simun asetuksista voi säätää kaiken tarvittavan, paitsi tuon FPS rajoittimen ja riippuen tilanteesta (ehkä) vsync.

En myöskään käytä GeForce Experienceä, se ei siis ole asennettuna koneelle.

Meillä on sama prosessori, mutta näytönohjain on minulla vähän parempi, GTX 2080 Ti.

Ikuinen kysymys. Jos simusta rajoittaa fps=30 ja Vsync päälle, niin eikö tämä ole paras ratkaisu?

Jos Vsync ei ole minulla toiminanssa, niin simun maisema liuskottuu ja tökkii aina kun lennettäessä kaarretaan.

Missään tapauksessa ei frameja minusta tarvitse rajoittaa ainakaan kahteen kertaan eli simussa rajoitin päälle ja Nvidia control paneelissa rajoitus. Siellä kannattaa kuitenkin valita "Paras suorituskyky".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Ikuinen kysymys. Jos simusta rajoittaa fps=30 ja Vsync päälle, niin eikö tämä ole paras ratkaisu?

Jos Vsync ei ole minulla toiminanssa, niin simun maisema liuskottuu ja tökkii aina kun lennettäessä kaarretaan.

Missään tapauksessa ei frameja minusta tarvitse rajoittaa ainakaan kahteen kertaan eli simussa rajoitin päälle ja Nvidia control paneelissa rajoitus. Siellä kannattaa kuitenkin valita "Paras suorituskyky".

Se simun rajoitin ei yllättäen toimi niin kuin monet ymmärtävät. 60 on monitorin max refresh rate, 30 puolittaa sen ja 20 on yksi kolmasosa. Luvut tulevat siihen valikoon siitä ajatuksesta, että monitorin refresh rate on 60 MHz.

Minun monitorin max refresh rate on 165, josta kolmasosa (simun asetus 20) olisi 55, mutta kun minä halusin 30. ;) Helpoin tapa on rajoittaa se Nvidia control panelista.

Vsync on todellakin tarkoitettu liuskottumisen ja tökkimisen eliminointiin. Tätä tapahtuu silloin, kun simun fps menee monitorin refresh raten yli. Gsync ja yhteensopivat monitorit pystyvät käsittelemään muuttuvat FPS:t, eikä simussa ole pelkoa että esim. minun tapauksessa menisi yli 165, joten en tarvi vsync asetusta päällä.

Minulla ei ole myöskään "Paras suorituskyky" näyttikselle, mutta kukin tavallaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla taitaa nyt piillä ongelma tuossa netissä, Pätkii ja ampuu pihalle tuon tuostakin. Täällä periferiassa ei ole 5 g;tä, joten neljällä on pärjättävä. Kummallista, että muutamia hetkiä sitten se toimi ihan moitteettomasti. Muljahti mieleen, että olisko tuommoisella ulkoantennilla positiivista vaikutusta megatavujen kulkuun.

Yritin olla yhteydessä Elisaan, jonka asiakas olen ollu muutamia vuosia...mut eihän sielläkään enää voi keskustella kun jonkun minuakin tyhmemmän robotin kanssa..p..kle.

Mieltä mieltä olette tuosta ulkoantennista...onko jollain kokemusta.. positiivista.

Alkaa tympiä niin maan s..nasti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Mulla taitaa nyt piillä ongelma tuossa netissä, Pätkii ja ampuu pihalle tuon tuostakin. Täällä periferiassa ei ole 5 g;tä, joten neljällä on pärjättävä. Kummallista, että muutamia hetkiä sitten se toimi ihan moitteettomasti. Muljahti mieleen, että olisko tuommoisella ulkoantennilla positiivista vaikutusta megatavujen kulkuun.

En ota kantaa antenneihin, mutta oletko kokeillut yksinkertaisesti resetoida network asetukset Windowsista? Joku tubettaja kipuili huonon netin kanssa ja Network reset auttoi häntä. Tuli vain mieleen. En ole tutkinut asiaa sen kummemmin, mutta tuskin siitä haittaa on.(?)

Screenshot-(446).jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole minäkään kovin hyvin perillä noista asetuksista mutta mun koneelle sopii parhaiten Windowsin suorituskykyasetuksista mistä valitsen kohdan paras ulkoasu.Ja simussa pidän  V-synciä päällä ja N-vidiassa fps 40.Olen myös kokeillut muita asetuksia mutta jostain syystä nää asetukset toimii mun koneella parhaiten.

Vaikuttaako verkkoprofiilin valinta mitenkään? Itse pidän asetuksena julkinen verkko,mikä näyttäisi olevan suositus.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Aaltonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Tein ton jutun, mutta hidas on 35-50 megaa ja simun käynnistys takkuilee ja bandwith is too low......voe hitto

Sen verran asiasta, että kun tein noita säätöjä Tatun opastuksella ja käynnistelin simua, niin alhaalla oikealla ruudussa rullasi pyöreä ilmaisin, joka kertoo kaiketi ettei yhteys ole parasta a-laatua. Tovin se siinä pyöri ja katosi sitten eli kyse voi olla jostakin "globaalista" yhteysvirheestä eikä suinkaan sinun laitteissasi. Minä olen valokuidun päässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Se simun rajoitin ei yllättäen toimi niin kuin monet ymmärtävät. 60 on monitorin max refresh rate, 30 puolittaa sen ja 20 on yksi kolmasosa. Luvut tulevat siihen valikoon siitä ajatuksesta, että monitorin refresh rate on 60 MHz.

Minun monitorin max refresh rate on 165, josta kolmasosa (simun asetus 20) olisi 55, mutta kun minä halusin 30. ;) Helpoin tapa on rajoittaa se Nvidia control panelista.

Vsync on todellakin tarkoitettu liuskottumisen ja tökkimisen eliminointiin. Tätä tapahtuu silloin, kun simun fps menee monitorin refresh raten yli. Gsync ja yhteensopivat monitorit pystyvät käsittelemään muuttuvat FPS:t, eikä simussa ole pelkoa että esim. minun tapauksessa menisi yli 165, joten en tarvi vsync asetusta päällä.

Minulla ei ole myöskään "Paras suorituskyky" näyttikselle, mutta kukin tavallaan.

Hyvä kun selitit, Tatu.

Itselläni homma toimii, koska monitorina on 60 Hz:n 4k-televisio. Eli rajoitus simussa 30 on minulla ok. Tatulla on Gsync-monitori, joten ei ilmeiseti ongelmaa liuskottumisesta, vaikka vsync ei ole päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Täällä periferiassa ei ole 5 g;tä, joten neljällä on pärjättävä.

Mieltä mieltä olette tuosta ulkoantennista...onko jollain kokemusta.. positiivista.

Alkaa tympiä niin maan s..nasti

Ulkoantenni voi olla ratkaisu, jos mastoon on kohtuullinen matka ilman isoja mäkiä. Antenneissa on valittavana suuntaava- tai 360-antenni. Suuntaava on tehokkaampi, mutta mitä pidempi matka mastoon on, sitä tarkempi suuntauksen pitää olla, joskus puhutaan antennin kääntämisestä liikahduksen verran.

Itselläni oli paljon ongelmia 4g:n kanssa ja kokeilin erilaisia antenneja, kunnes vaihdoin n.6 vuotta vanhan 4g-reitittimen uuteen elisan 5g-malliin. 5g ei täällä elisan puolesta vielä toimi, mutta 4g nopeutui aika huimasti vanhasta 10Mbps nykyiseen n. 80-100Mbps:n. Todennäköisesti uusi laite tukee jotain uutta prtokollaa, mitä vanhassa ei ollut. Minulla olisi ollut laittaa tähän reitittimeen vielä 360 asteinen MIMO-antenni, mutta laite ei tue ko antennia kuin yhdellä 5g taajuudella, joka ei ole täällä saatavilla. Tätähän ei tietenkään missään lukenut ennen ostoa... Toisaalta Elisan myymälässä eivät edes löytäneet ulkoisille antenneille paikkaa tästä reitittimestä::)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Sen verran asiasta, että kun tein noita säätöjä Tatun opastuksella ja käynnistelin simua, niin alhaalla oikealla ruudussa rullasi pyöreä ilmaisin, joka kertoo kaiketi ettei yhteys ole parasta a-laatua. Tovin se siinä pyöri ja katosi sitten eli kyse voi olla jostakin "globaalista" yhteysvirheestä eikä suinkaan sinun laitteissasi. Minä olen valokuidun päässä.

Jep sama pallukka kieppuu...ihan v..ttaa katella

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Mikko Westerlund kirjoitti:

Ulkoantenni voi olla ratkaisu, jos mastoon on kohtuullinen matka ilman isoja mäkiä. Antenneissa on valittavana suuntaava- tai 360-antenni. Suuntaava on tehokkaampi, mutta mitä pidempi matka mastoon on, sitä tarkempi suuntauksen pitää olla, joskus puhutaan antennin kääntämisestä liikahduksen verran.

Itselläni oli paljon ongelmia 4g:n kanssa ja kokeilin erilaisia antenneja, kunnes vaihdoin n.6 vuotta vanhan 4g-reitittimen uuteen elisan 5g-malliin. 5g ei täällä elisan puolesta vielä toimi, mutta 4g nopeutui aika huimasti vanhasta 10Mbps nykyiseen n. 80-100Mbps:n. Todennäköisesti uusi laite tukee jotain uutta prtokollaa, mitä vanhassa ei ollut. Minulla olisi ollut laittaa tähän reitittimeen vielä 360 asteinen MIMO-antenni, mutta laite ei tue ko antennia kuin yhdellä 5g taajuudella, joka ei ole täällä saatavilla. Tätähän ei tietenkään missään lukenut ennen ostoa... Toisaalta Elisan myymälässä eivät edes löytäneet ulkoisille antenneille paikkaa tästä reitittimestä::)

Joo olen sitä hunttaillu...meiltä on matkaa lähimmälle Elisan mastolle linnuntietä n. vajaa kaksi km, eikä välillä mäkiä...tuuheita kuusipuita kuitenkin senkin edestä.

5g ulottuu kuuden km:n päähän, mutta ei kait niillä ole kiinnostusta yhen käppänän takia sitä laajentaa...niät sen ku näillä mailla ei lie paljoa potentiaalisia asiakkaita....maalikylissä enempi

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilasin ulkoisen antennin...matkahuolto kuljettelee...ei oo vielä saapunut.  Mittasin tupaan tulvat megat..huitelee 45-50 kieppeissä..nimellinen nopeus pitäis olla 100.Sain kilpailevalta operaattorilta tarjouksen 200 megaisesta liittymästä samalla hinnalla koekäyttöön. Lähetinkin sijaitsee samassa n 2 km:n päässä olevassa antennissa. Suurin toivein nyt päivystetään milloin pääsee antennin asennushommiin.( könöttää vielä hesassa matkahuollossa)

Yritin nyt aamulla päästä simulaattoriin, mutta huonolta näytti. Pääsin siihen saakka, kun se rupesi lataamaan lentoa ja sit jumahti...ei saa.na kyllä on henkimaailman hommia ..ei vanaha ymmärrä ekä voi käsittää mistä tää ...keleen takkuaminen voi johtua. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Tilasin ulkoisen antennin...matkahuolto kuljettelee...ei oo vielä saapunut.  Mittasin tupaan tulvat megat..huitelee 45-50 kieppeissä..nimellinen nopeus pitäis olla 100.Sain kilpailevalta operaattorilta tarjouksen 200 megaisesta liittymästä samalla hinnalla koekäyttöön. Lähetinkin sijaitsee samassa n 2 km:n päässä olevassa antennissa. Suurin toivein nyt päivystetään milloin pääsee antennin asennushommiin.( könöttää vielä hesassa matkahuollossa)

Yritin nyt aamulla päästä simulaattoriin, mutta huonolta näytti. Pääsin siihen saakka, kun se rupesi lataamaan lentoa ja sit jumahti...ei saa.na kyllä on henkimaailman hommia ..ei vanaha ymmärrä ekä voi käsittää mistä tää ...keleen takkuaminen voi johtua. 

Näissä jutuissa ihmisiä kyllä loivasti huijataan. Asuin joitakin vuosia sitten Espoossa ja kun asukastoimikunta suuressa viisaudessaan (vanhat muorit) päättivät luopua Welhon liittymistä, jotka toimivat periaatteella rajaton nopeus ja siirtyivät Elisan asiakkaiksi keltään mitään kyselemättä, niin silloin alkoi mennä huonosti. Ensinnäkin oli pakko siirtyä Elisan asiakkaaksi - Welhon vermeet vietiin pois ja Elisan romut tilalle. Tässä kyllä tarjottiin 10 Megan nopeutta kaikille ja jos oikein muistan, niin siitä ei tarvinnut maksaa ainakaan tuolloin mitään ja se kai noita akkoja innosti, koska pelkkään surffailuunhan tuo nopeus riittää vallan mainiosti.

Otin sitten yhteyttä Elisaan ja tein 100 Megan sopimuksen ja makselin liittymää melko kauan. Silloin puhuttiin, että talo on valokuidun päässä ja toki näin olikin, MUTTA talon vastaanottimet eivät tuohon soveltuneet. Asia selvisi kun otin asian esille ihmetellessäni yhteyksien hitautta. Olin siis maksanut asiasta, jota en koskaan saanut. En muista enää, että sainko huijauksen johdosta jotain korvausta, mutta silloin meni usko myös tähän yritykseen.

En tiedä Welhon laitteista tuolloisessa talossa, mutta yhteydet toimivat nikottelematta vuosia mainiosti. Tuolloin olin vielä melko kiltti, mutta tänä päivänä jos joku menisi tekemään sopimuksia siten kuin talotoimikunnan akat tuolloin, niin asiasta kehkeytyisi melkoinen polemiikki tuollaista diktatuuria kohtaan, Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten jopa valtiojohdossa asiaa tuntemattomia ihmisiä huijataan hankkimaan täyttä sutta ja sekundaa - tuossa tapauksessa maksumiehiksi tosin joutuu koko Suomen kansa eikä virheen tehnyt kööri, joka saattaa jopa tienata tekemillään päätöksillä.

Toivotaan, että Juhani saa mitä tilasi:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmi että Rolfilla on huonoja kokemuksia Elisasta. Itselläni kokemukset ovat pääasiassa hyviä. paitsi että tyrkyttävät turhan innokkaasti esim. 5G:tä, jota en hanki.

Olen hyvin tyytyvänen Elisan kiinteään nettiyhteyteen, joka on 100 Megaa (valokuitu tulee lähelle omakotitaloamme, mutta loppupätkä taloomme kulkee kuparipuhelinkaapelia pitkin) ja riittää hyvin FS2020:llekin. En kyllä vaihtaisi kiinteää linjaa mihinkään avaruudesta toimivaan.:cool:

Olen samaa mieltä siitä, että usein poliitikot ja virkamiehet tekevät vääriä ja Suomen kansalle liian kalliita ratkaisuja.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Harmi että Rolfilla on huonoja kokemuksia Elisasta. Itselläni kokemukset ovat pääasiassa hyviä. paitsi että tyrkyttävät turhan innokkaasti esim. 5G:tä, jota en hanki.

Olen hyvin tyytyvänen Elisan kiinteään nettiyhteyteen, joka on 100 Megaa (valokuitu tulee lähelle omakotitaloamme, mutta loppupätkä taloomme kulkee kuparipuhelinkaapelia pitkin) ja riittää hyvin FS2020:llekin. En kyllä vaihtaisi kiinteää linjaa mihinkään avaruudesta toimivaan.:cool:

Olen samaa mieltä siitä, että usein poliitikot ja virkamiehet tekevät vääriä ja Suomen kansalle liian kalliita ratkaisuja.

Joo, mutta minä vertasinkin asioita Welhon ja Elisan kesken - edellä mainittu toimi kaikilla tasoilla paremmin kuin Eiisa sekä kritisoin tapaa, millä tuo pakkosiirros aikoinaan hoidettiin.

Minulla on täällä, missä nyt oleilin oikein hyvät yhteydet (paitsi 5 G, joka on katveessa torppaan nähden) ja kuidusta liikenne hoituu. Käytössä on myös vähän pakon sanelemana Elisa Viihde ja saman firman pari muuta juttua, jotta on jotakin töllöstä tuijotettavaa silloin tällöin - peruskanavilta kun ei tule kerrassaan mitään lukuunottamatta miljoona kertaan uusittuja juttuja.

Asiaan liittyen nyt yhteysnopeus on sitä, mitä on luvattukkin sopimusta tehdessä. Täällä päin on myös paljon ihmisiä, jotka eivät aikoinaan liittyneet kaapeliin ja ovat nyt ilmateitse hoidettavan nettiyhteyden varassa ja huonoa kuuluu ajoittain olevan. Jälkeenpäinhän tuo kaapelin veto on järjettömän kallista, vaikka pääkaapeli kulkisi vierestä.

Loppukaneetiksi - ostaessasi mitä hyvänsä nykyisin, niin kehenkään ei voi suoralta kädeltä luottaa ja kun saat roskaa kouraan ostaessasi, niin kaupan purut ja takuuhuollot ei sujukkaan kuin elokuvissa. Tähän pessimistiseen päätelmään olen tullut siten, että olen kuitenkin osteskellut kaikenlaista tässä vuosien satossa ja trendi on kuin se kuukuisa lehmän häntä.

Tämä tästä ajoittaisesta off-topicista - sorry!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään