Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

Olen tässä kärvistellyt koronan kourissa viikon verran. Nyt vointi sen verran kohentunut, että jaksoin laittaa FS:n tulille. Kokeilin nyt ensimmäistä kertaa CH:n FlightSim Yokea. Ohjaaminen tuolla on kyllä täysin mahdotonta. Simu reagoi ohjaimen liikkeisiin suunnilleen sekunnin viiveellä. Ohjainta veivatessa ja simulaattorin koneen ohjaussauvaa katsoessa tulee sellainen vaikutelma, ettei simu tunnista lainkaan, kun ohjaimen palauttaa takaisin keskiasentoon. Eli simun ohjaussauva kääntyy vasemmalle, kun CH:n ohjainta kääntää (riittävästi), mutta simun ohjaus ei enää palaa takaisin lähtöasentoon, vaan jää vasemmalle käännetyksi (tai eteen, oikealle, taakse). Tarkistin asetuksista ohjaimen kalibroinnin ja herkkyydet. Käyrät käyttäytyvät, kuten pitääkin, eli siellä ohjainpinnat palautuvat takaisin neutraaleiksi.

Mitäs ny?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on CH:n Yoke ja polkimet -> minulla ne ainakin toimivat kuten pitääkin. Kyllä ne sieltä simun asetuksista pitäisi saada toimimaan.

Paranemisiin:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha sananlasku: Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.

Kuten todettu niin minulla Logitech Extreme 3D pro ilotikku, ja madalletuilla prosenteilla Rudder toimii minun ymmärrykselleni ja lento-operoinnilleni / taidoilleni optimaalisesti.  Polkimet silti hankin, kunhan tutkin ja lueskelen teidän juttujanne vuoden verran. Hätäilemällähän ei tule, eikä aikaan saa, kuin yhtä tunnettua.;)

Jos asuisin Esaa lähempänä, auttaisin paremmin, tuntisin ehkä itsenikin. Voisimme kokeeksi vaihtaa nuo Joystickit. Ehkä ongelmanratkaisuun löytyisi joku jyvä.

Näin joulua odotellessa, ja majakoita etsiessäni löysin pirullisen hyvän, mutta satumaisen, Liveryn. Värit toki kuin kuusen koristeissa. Vai onko tuollainen oikeasti olemassa??

Kuva puhukoon puolestaan.

screenshot.4.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Alkaa tuntua siltä että kyseessä on bugi. Korjaakohan MS/Asobo tämän? Vai olenko toiminut jotenkin väärin itse?

World mapissa mistä valitaan sää. Valitsen sieltä myös klo ajan vaakasuorasta viivasta jossa palloa vetämällä voi esim. klo aikaa säätää. Sitten alempana on teksteillä sivunuolilla joista voi esim. päiviä jne vaihdella? Alasvetolaatikko pitäs löytyä samasta valikosta jossa voi valita live weather tai jotain muuta vaihtoehtoja.

Lennon aikana valkoinen kolmio, josta aukeaa lista ja oikealla on pilven kuvake eli weather ja sieltä aukeaa sitten samantyylinen ikkuna kuin world mapissakin, josta voi samalla tyylillä säädellä jutut.

Muistaakseni jos on sitten asetuksissa real-time ja real-weather, niin näitä ei voi säätää. Pitää napsauttaa custom (=olikohan presets vai millä nimikkeellä) ensin sieltä toisesta paikasta. En muista nyt just mikä se oli ja mistä sinne valikkoon mentiin, mutta näen sen tässä vähän myöhemmin. Kuitenkin se sama paikka mistä valitaan näkyykö real ai traffic ja muita simuilijoita simussa.

Mikäli ei luonnistu antamillani ohjeilla, niin olisko mahdollista saada sitten vielä jotain kuvakaappauksia joista säädät ja mitkä ei toimi?

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Rasmussen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aah ok, minä en olekaan tainnut tallentaa ja avata tallennettua lentoa ollenkaan. Pitää testailla. 

EDIT lisäsys klo 15.05:

Testailin ja jooh. Näyttää siltä että kun avaa tallennetun lennon, niin päivä ja klo aika on lukittu. Mikäli tämä esiintyyn uuden lennon luomisen jälkeen voi sitten olla joku multiplayer asetus ON asennossa tms.

Vaihtoehto on napata koordinaatit paikasta ja aloittaa uusi lento sieltä ilmasta. Tehdä lasku jonka jälkeen sitten aloittaa varsinaisen lennon maasta/vedestä.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Rasmussen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loin ihan uuden lennon niin silloin ainakin valkoinen kolmio ilmestyi ja säävalikon avattuani pystyin säätelemään myös kuukautta. Varmaan näin ainakin toimii, en muista kaikkia uusia lentojani.

Ongelma onkin siinä, että tämän pitäisi toimia myös tallennetuilla lennoilla. Koska osittain myös toimii. Tallennettu lento on erittäin kätevä, kun haluaa nopeasti tietylle alueelle Suomessa tai maailmallakin. Sen tähden valikonkin tulisi toimia aina ja täysin, kun valitsee tallennetun lennon.

Saattaa edelleen olla että minulla on joku ratkaiseva asetus väärin?

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

.

Saattaa edelleen olal että minulla on joku ratkaiseva asetus väärin?

Ei ole sellaista asetusta. Bugihan tuo on ihan selkeästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Saattaa edelleen olal että minulla on joku ratkaiseva asetus väärin?

En usko. Se on joko bugi, kuten Joona sanoi tai joku hölmö juttu ollut tarkoitus niin tehdä ettei voi vaihtaa. En tiedä liittyiskö jotenkin challenges lentoihin, ettei voi sitten niihinkään vaihtaa helpommaksi säitä tai muita juttuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaan tuon lähettämäni kuvan osalta Esalle, että se on kuvattu Showcase kameraa käyttäen. Kun saavuin Porkkalan majakalle, painoin pause näppäintä. Sitten dronella etsimään sopivaa kuvakulmaa.  Huomasin tuon linssiheijastuksen, ja ajattelin asetella sen sopivasti koneen taakse. Kuvasta on rajattu toinen näyttö pois. Kakkosnäytöllä minulla on yleensä auki Littlenavmap. Muuten kuva on manipuloimaton.

Kuvakaappaukset suoritan nyt keskustelujanne seurattuani Lightscreenellä. Myös Fraps on asennettuna koneelleni, mutta se kyseli 33 eemeliä fyrkkaa, jos aikoisi jpg. muotoon heti kuvat räpsiä.

Hyviä lentoja toivottelen kaikille. Jatketaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Ongelma onkin siinä, että tämän pitäisi toimia myös tallennetuilla lennoilla. Koska osittain myös toimii. Tallennettu lento on erittäin kätevä, kun haluaa nopeasti tietylle alueelle Suomessa tai maailmallakin. Sen tähden valikonkin tulisi toimia aina ja täysin, kun valitsee tallennetun lennon.

Saattaa edelleen olla että minulla on joku ratkaiseva asetus väärin?

Eihän tuo nyt kestä montaa minuuttia kun valitsee koneen ja sijainnin. Sama aika menee kuitenkin kun naputtelet valikosta tallennetun lennon ja laitat sen latautumaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma on siinä, että aina en muista ulkoa joidenkin kenttien ICAO-koodia tai edes sitä paikan/kaupungin tarkaa nimeä, jolla määräkentän voi hakea. Sen sijaan tallennettujen lentojen luettelo on tässä suhteessa helpompi käyttää. World map-load/saven avulla muodostuvaan omien lentojen taulukkoon voi laittaa haluamansa nimen lennolle. Se on helppo löytää. Esimerkiksi "Cessna Kilpisjärvi", "Airbus Salzburg".

Mitä tulee FS2020:n hakuaikoihin, ne ovat minusta liian pitkiä kaikilla lennon hakutavoilla. Kuten myös koko simun käynnistysprosessi. Minulla on ohjelma, joka simua käynnistettäessä hypää yli heidän omat "mainokset", mutta silti aika on liian pitkä. Kuten myös lennon hakeminen ja meneminen tietylle kiitoradalle on varsin hidas. Toki ymmärrän että tämä simu on hurjasti laajempi kuin vaikka P3D4.5 runsaillakaan lisäosilla. Toivoisin että MS/Asobo pystyy lyhentämään näitä lataus ym. aikoja, koska eikös ole niin että FS2020 pystyy hyödyntämään nykyisiä moniydinprosessoreita ja muuta tietokonetekniikkaa paremmin kuin vanhat simut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Mitä tulee FS2020:n hakuaikoihin, ne ovat minusta liian pitkiä kaikilla lennon hakutavoilla. Kuten myös koko simun käynnistysprosessi. Minulla on ohjelma, joka simua käynnistettäessä hypää yli heidän omat "mainokset", mutta silti aika on liian pitkä. Kuten myös lennon hakeminen ja meneminen tietylle kiitoradalle on varsin hidas. Toki ymmärrän että tämä simu on hurjasti laajempi kuin vaikka P3D4.5 runsaillakaan lisäosilla. Toivoisin että MS/Asobo pystyy lyhentämään näitä lataus ym. aikoja, koska eikös ole niin että FS2020 pystyy hyödyntämään nykyisiä moniydinprosessoreita ja muuta tietokonetekniikkaa paremmin kuin vanhat simut?

Asiaa voisi ajatella myös niin päin, että kun toimit edellä ja yllä mainitulla tavalla kaikesta huolimatta, niin et pääse puusta pitkään vaan junnaat saman ongelman kanssa maailman tappiin asti. ICAO-koodit löytää hakukoneella ilman suurta vaivaa eikä kallista aikaakaan kulu kuin muutama sekuntti. Esa tuntuu olevan hätänen kuin papin "se":laugh:

Kannattais keskittyä vähän enemmän tosielämää matkiviin lentokapteeni-proseduureihin ja lähteä joko parkista tai putkelta liikkeelle. Siinä sitä sitten oppii hommat kun koittaa jonkin kunnollisen addonkoneen hankinta - defaultbussin kanssa olisi mielestäni hyvä opetella ennen siirtymistä kunnolla mallinnettuihin koneisiin.

Tutkii sään ja tekee lentosuunnitelman, laskee tarvittavan polttoaineen sään ja painojen mukaan sen sijaan että loikkaa pikakäynnistettyyn koneeseen kiitoradalla. Toki jokainen tekee tavallaan, mutta hosumisen voisi jättää pois ja relata nauttien simuilusta muuten tressi kasvaa lopulta tappiin asti. Yritä nauttia äläkä aina etsi pelkkiä oikoteitä - ihan vilpittömästi toivon näin - relaa äläkä kelaa, muuten relaamatta delaat sanoo vanhan kansan sananlasku;)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomio Rolf. Olen varsin dynaaminen luonne, mutten enää ihan niin "hosuja" kuin nuorempana.;)

Niinhän ne ICAO-koodit löytyvät helposti. Käytänkin siihen nettiä aika paljon ja Suomen osalta ne lähes osaan ulkoa.

Kannattaa muistaa että Airbussin lentämisen ja jonkinmoisen kyvyn ohjelmoida lentotietokone olen opetellut P3D4.5-simussani ja käytänkin sitä, jos haluan realistista Airbus-lentoa. Kyseessä on siis Aerosoftin mallinnus.

FS2020:n bussi ei vielä vastaa tasoltaan Aerosoftin Prepar-mallinnusta, joten en oikein tykkää lentää sillä, ennen kuin se kehityy vielä selvästi lisää tai kunnes markkinoille tulee kaupallinen Airbus FS2020:een.

Sen sijaan potkurikoneilla lentely ja maisemien katseleminen on FS2020:ssä mukavaa jo nyt.

Se miksi haluan nopeasti siirtyä johonkin paikkaan FS2020:ssä, johtuu lähinnä siitä että olen innostunut tekemään kuvavertailuja simu/todellisuus. Koska tässä harrastuksen osa-alueessa on aika paljon hommaa (tuollaisen 12 kuvaparin tekemiseen ja julkaisemiseen täällä ja Facebookissa saattaa mennä useita tunteja), olisi huomattavasti hyötyä, jos simulla pääsisi äkkiä vaikkapa Rukatunturille silloin kun tekee kuvavertailuja Rukan seudulta.

Olen huomannut että en pysty tai osaa tallentaa "lentoa" tai dronea esimerkiksi Rukatunturin päälle. Jos näin tallennan ja avaan myöhemmin ko. lennon, heittä simu minut lähimmälle lentokentälle eli Kuusamoon. Sieltä pitää sitten lentää dronella Rukalle, jotta voi siellä jatkaa kuvakaappauksia. Onko tähän hyviä neuvoja?

Preparissa pystyy tallentamaan minkä tahansa lentotilanteen, myös Slew-toiminnalla (vastaa FS 2020:n dronea suunnilleen) ja simu menee juuri siihen tilanteeseen kun avaa tallennuksen myöhemmin - ja menee äkkiä, notkumatta.

Yleisenä huomiona minusta on erittäin mukavaa että FS2020 tuli markkinoille ja että täälläkin oleva keskustelu on nyt vauhdissa, mikä sopii hyvin luonteelleni!:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Olen huomannut että en pysty tai osaa tallentaa "lentoa" tai dronea esimerkiksi Rukatunturin päälle. Jos näin tallennan ja avaan myöhemmin ko. lennon, heittä simu minut lähimmälle lentokentälle eli Kuusamoon. Sieltä pitää sitten lentää dronella Rukalle, jotta voi siellä jatkaa kuvakaappauksia. Onko tähän hyviä neuvoja?

World mapissa klikkaat aloituspaikaksi Rukan seudun.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimii tavallaan. Arrivalia painamalla ei saa itseään koneen kanssa maahan varmaan sen takia, ettei ole lentokenttää jossain erämaassa, johon itseni klikkasin World mapista.

Ainakin klikkaamalla Departurea saa itsensä haluttuun paikkaan, lentävässä koneessa. Jos tästä siirtyy droneen ins-napilla, niin droneen kyllä pääsee mutta drone liikkuu ko. lentokoneen nopeudella.

Ajan takaa tilannetta, kuinka pääsisin vaikka Kanarialle Teide-vuoren juurelle, jossa ei ole lentokenttää lähelläkään. Ja nimen omaan saisin dronen sinne. Siitä voisi sitten helposti liikkua dronen avulla minne vaan ja lähtöpiste pysyisi paikoillaan. Lienee mahdotonta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Ainakin klikkaamalla Departurea saa itsensä haluttuun paikkaan, lentävässä koneessa. Jos tästä siirtyy droneen ins-napilla, niin droneen kyllä pääsee mutta drone liikkuu ko. lentokoneen nopeudella.

Ajan takaa tilannetta, kuinka pääsisin vaikka Kanarialle Teide-vuoren juurelle, jossa ei ole lentokenttää lähelläkään. Ja nimen omaan saisin dronen sinne. Siitä voisi sitten helposti liikkua dronen avulla minne vaan ja lähtöpiste pysyisi paikoillaan. Lienee mahdotonta?

Irrotat dronen lentokoneesta. Muistaakseni TAB on oletusnäppäin sille eli drone ei ole follow modessa enää, jolloin kone jatkaa lentoaan eteenpäin ohjaamattomana ja sinä ohjaat ainoastaan dronea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennä sinne lähelle, aktivoi ylävalikosta active pause, ja mene sitten Joonan ohjeella dronella minne haluat. Kone jää silloin siihen pisteeseen odottamaan paluutasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään on ilon päivä FS2020-simun suhteen!:)

Perheenjäsenemme, ICT-ammattilainen, sai laitettua joystickin toimimaan oikein myös sivuperäsimen osalta. Nyt sivuperäsimen liike on analoginen joystcikin kierron kanssa, kuten pitääkin.

Vika oli tikun kalibroinnissa. Täällä sivustolla sinänsä oikein ehdotettiin, että kalibroisin tikun uudelleen. Airbus-tikun ajurit ilmeisesti olivat asentuneet automaattisesti, eikä niitä enää voinut kalibroida, vaikka Thrustmasterin kalibrointitaulukon sai esiin. Siinäkin näkyi että tikun kierto toimii on/off-tavoin vihreässä palkissa.

Tikun alkuperäinen kalibrointi nollattiin oheisen linkin ohjeen mukaisesti ja linkissä olevien ohjeiden ja kalibrointiohjelman avulla tikku kalibroitiin uudelleen. Tämä ratkaisi ongelman!

Kiitos paljon useista neuvoista. Aika moni ehdotti nimen omaan kalibroinnissa olevaa ongelmaa.

MS/Asobo saavat tässä puhtaat paperit!

https://www.reddit.com/r/hotas/comments/3mylfn/tflight_hotas_x_throttle_sensitivity_jumps_to_100/

On muuten aivan fantastista kun lentokoneen saa pidettyä kiitoradalla lähdössä ja lennettäessäkin toiminto pelaa oikein!:D

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskon, että tunne on fantastinen.:thmbup:

Teistä muista en tiedä, mutta minä olen luonteeltani, ainakin tanssimaan, hyvin puolijäykkä suomalainen mies.  Kaikkein viimeisimmäksi itse ryhdyn lukemaan mitään käyttöohjetta. Jos mahdollista, saatan kysellä tuttavalta tai lähipiiriltä, miten pelaa.

Noin kahdeksan vuotta sitten minulle sanottiin kirjainlyhenteellä KVG. En heti ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Nyt ymmärrän. Ei kenellekään pahalla.

Ei siinä mitään, kun on hyvä piiri, kaikki kunnossa, ja olemme kohteliaita herrasmiehiä toisillemme.

Minä nyt sitten aina silloin tällöin katson esim. tämän simulaattorin kera runsaan aikani kera tuubista opetusvideoita.

Tabu-näppäin tosiaan irrottaa dronen lentokoneesta. Kokeilin Rukalla. Irrotin sen näennäismaailmankuulun kuvauskoneen rinnalta. 3500 ft. ja autopilotti päälle luoteeseen, niin ennen rajaloukkausta ehtii paljon tutkia dronella. Sitten num 5 painamalla drone etsii isäntänsä.

Upeaa, mahtavaa, että Esa sai tikun pelaamaan.

Ja tämän opetusvideon katsoin noin tunti sitten.

https://www.youtube.com/watch?v=uaemiMPUMsQ&ab_channel=Q8Pilot

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Tänään on ilon päivä FS2020-simun suhteen!:)

On muuten aivan fantastista kun lentokoneen saa pidettyä kiitoradalla lähdössä ja lennettäessäkin toiminto pelaa oikein!:D

Mutta koville se otti;D

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään