Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

10.12.2020 at 14.08, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Kokeilin nyt ensimmäistä kertaa CH:n FlightSim Yokea. Ohjaaminen tuolla on kyllä täysin mahdotonta. Simu reagoi ohjaimen liikkeisiin suunnilleen sekunnin viiveellä. Ohjainta veivatessa ja simulaattorin koneen ohjaussauvaa katsoessa tulee sellainen vaikutelma, ettei simu tunnista lainkaan, kun ohjaimen palauttaa takaisin keskiasentoon. Eli simun ohjaussauva kääntyy vasemmalle, kun CH:n ohjainta kääntää (riittävästi), mutta simun ohjaus ei enää palaa takaisin lähtöasentoon, vaan jää vasemmalle käännetyksi (tai eteen, oikealle, taakse). Tarkistin asetuksista ohjaimen kalibroinnin ja herkkyydet. Käyrät käyttäytyvät, kuten pitääkin, eli siellä ohjainpinnat palautuvat takaisin neutraaleiksi.

Mitäs ny?

Palatakseni tähän... Ei näytä löytyvän ongelmaan ratkaisua. Otin pikku videopätkän, miten ohjaimet toimivat - tai eivät toimi. Ohessa linkki iCloudiin. Toivottavasti se toimii...

https://share.icloud.com/photos/0MeCG5VUgXuIXjuxoXXAHszcA#Kirjalansaari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Palatakseni tähän... Ei näytä löytyvän ongelmaan ratkaisua. Otin pikku videopätkän, miten ohjaimet toimivat - tai eivät toimi. Ohessa linkki iCloudiin. Toivottavasti se toimii...

https://share.icloud.com/photos/0MeCG5VUgXuIXjuxoXXAHszcA#Kirjalansaari

Laitatko screenshotin sensitivity valikosta simun asetuksista. Vaikuttaisi että deadzonea on vähän liikaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10.12.2020 at 14.52, Rolf Niemi kirjoitti:

Tässä minun säädöt jos noista olisi jotain apua:

FlightSimulator 2020-12-10 14-49-50-88.jpg

Ne on säädetty samoiksi, kuin tuolla Rolfin viestissä aikaisemmin. Siis pilkulleen samoiksi. Kun videota katsoo, niin ohjaimet simussa eivät palaudu lainkaan keskiasentoon, vaikka fyysinen ohjain palutuukin jousivoimalla. Vain "nyityttäminen" vastakkaiseen suuntaan palauttaa ohjaimen vähitellen keskiasentoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Ne on säädetty samoiksi, kuin tuolla Rolfin viestissä aikaisemmin. Siis pilkulleen samoiksi. Kun videota katsoo, niin ohjaimet simussa eivät palaudu lainkaan keskiasentoon, vaikka fyysinen ohjain palutuukin jousivoimalla. Vain "nyityttäminen" vastakkaiseen suuntaan palauttaa ohjaimen vähitellen keskiasentoon.

Nuo kyllä sit pitäs olla ok.

Varmistetaan vielä että windowsissa on kalibroitu tuon näköisessä työkalussa kuin tuossa liitteessä, ja siellä kaikki liikkuu ok?

entäs mitä bindauksia tuolla akselille on? Eli simun asetuksista search for input, siihen klikkaat ja käännät yokea jompaan kumpaan suuntaan.

79E1BD35-0E9C-49F3-B696-B4F6966DFA8F.png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen kyllä käyttänyt kalibrointiin CH Control Manageria 4.55 versio

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt ladattu CH Control Manager, kalibroitu ohjain. Siinä kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Mutta simussa edelleenkin sama, eli simussa näkyvä ohjain ei palaudu keskiasentoon, kun keskittää CH Yoken takaisin keskelle. Jos pidän ohjainta vasemmalle käännettynä, kääntyy simun ratti vasemmalle täysille. Kun päästän CH:n keskellä, jää simun ratti ääriasentoon vasemmalle. Houkuttelemalla CH:n ohjaimella vähän kerrallaan kääntämällä sitä oikealle, saan simun ratin keskitettyä. Jos pidän CH:ta käysin oikealle käännettynä, kolahtaa simun ratti oikeaan ääriasentoon, ja jää sinne. Sama eteen-taakse -akseleilla:(

Onkohan minulla jokin rasti väärässä kohtaa simun asetuksissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

Onhan sulla varmasti tuo kytkettynä Axis-kohtaan eikä left/right...?

Saattaa hyvinnii olla väärässä kohtaa::)Olisiko laittaa screenshotia, mitkä akselit tuohon pitäisi olla kytkettynä. Tuolla on aika paljon erilaisia kohtia, joista en ymmärrä yhtään mitään...:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Saattaa hyvinnii olla väärässä kohtaa::)Olisiko laittaa screenshotia, mitkä akselit tuohon pitäisi olla kytkettynä. Tuolla on aika paljon erilaisia kohtia, joista en ymmärrä yhtään mitään...:(

Jos kukaan muu ei laita infoa, niin postaan sinulle huomenna kuvan asiasta. En ole nyt tietokoneella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne pitää siis olla noissa Axis-kohdissa kaikki, ei niissä left/right/up/down-kohdissa!  Tässä mun Thrustmaster-joystikin asetukset, mutta samalla periaatteella (kirjaimet saattaa ola eri).

Image1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmi kun noiden Controlsien kera on monella ongelmia. En osaa kyllä täsmällisiä neuvoja antaa, mutta ihan mielenkiinnosta olen näitä opetusvideoita katsonut. Mietityttää mahdollisen poljinhankinnan jälkeen, mitkä ongelmat alkavat. Minun tikku kun on pelannut aivan hyvin. Kuvittelen mielessäni ilotikkua kiertäessäni, mitä se on oikeasti. Varpaat ainakin mielikuvallisesti painelevat polkimia myötätunnosta.

Jos tästä nyt sitten mitään apuja ongelmaan, niin var så god.

https://www.youtube.com/watch?v=N18KdQct9n4&ab_channel=Huddison

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hitto!!

Väärissä kohdissahan ne oli. Nyt toimii! Suuret kiitokset!

Mutta kaiken kaikkiaan nuo asetukset ovat aika monimutkaiset. Ehkä pienin helpotus olisi pikkuiset "Help" -lipukkeet, jotka kunkin asetuksen kohdalla edes vähän kertoisivat, mitä sillä olisi noin edes periaatteessa tarkoitus säätää. Nuo termit kun eivät ole itsestään selvyyksiä kaikille.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

No hitto!!

Väärissä kohdissahan ne oli. Nyt toimii! Suuret kiitokset!

Mutta kaiken kaikkiaan nuo asetukset ovat aika monimutkaiset. Ehkä pienin helpotus olisi pikkuiset "Help" -lipukkeet, jotka kunkin asetuksen kohdalla edes vähän kertoisivat, mitä sillä olisi noin edes periaatteessa tarkoitus säätää. Nuo termit kun eivät ole itsestään selvyyksiä kaikille.

Tuo on ihan totta. Jotenkin hankalasti (ranskalaisittain?) toteutettu nuo ohjainten asetukset, tuntuu, että muissa simuissa jotenkin helpompi ymmärtää. Toisaalta, tässä simussa on ehkä uusia toimintoja, kuten Drone ja erilaisia näkymiä, joden nimet ovat outoja, ja ne pitää vain opetella.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä oikealla Description-otsikon alla lyhyt teksti kun vie hiiren jonkun toiminnon nimen päälle... Tosin ei kovin tyhjentäviä.

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän perustaa oma "En vaan osaa" -ketju...:-\

Yritän tässä asennella nyt uusia lisäosia MSFS2020:aan. Ymmärtääkseni ne vain puretaan (tai ainakin osa näistä) Community Folder -nimiseen kansioon. Tai jotain siihen suuntaan. Mutta missä ihmeessä tuo kansio oikein on??!! En löydä itse asiassa koko Flight Simulator -kansiota tai siihen viittaavaa koneelta. 15 vuotta Mac -ympäristössä on tehnyt sen, että tämä Windows -maailma on ihan uskomattoman kömpelö, ja vaatii melkoista perehtymistä, että yksinkertainenkin asia hoituu. Mur!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Pitäisiköhän perustaa oma "En vaan osaa" -ketju...:-\

Yritän tässä asennella nyt uusia lisäosia MSFS2020:aan. Ymmärtääkseni ne vain puretaan (tai ainakin osa näistä) Community Folder -nimiseen kansioon. Tai jotain siihen suuntaan. Mutta missä ihmeessä tuo kansio oikein on??!! En löydä itse asiassa koko Flight Simulator -kansiota tai siihen viittaavaa koneelta. 15 vuotta Mac -ympäristössä on tehnyt sen, että tämä Windows -maailma on ihan uskomattoman kömpelö, ja vaatii melkoista perehtymistä, että yksinkertainenkin asia hoituu. Mur!!!

Jospa se tästä lähtisi:

There seems to be some confusion as to where Microsoft Flight Simulator's “Community” folder is located, and a lot of this confusion is due to where the simulator has been installed (default or custom). Not only this, but there are also differences between the Microsoft Store install and the one purchased from Steam.

If you happened to use the default location for your installation, then you can find it here:

For the Windows Store install:

C:\Users\[Your User Name]\AppData\Local\Packages\ Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages\

For the Steam install:

C:\Users\[Your User Name]\AppData\Local\Packages\

Microsoft.FlightDashboard_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages\

Important: Windows 10 by default hides the “AppData” folder, so you will have to go to “View” in the menu of File Explorer, and select “Hidden items” so as to see it.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ookkei... Toistaiseksi ollaan kartalla. Mutta mitens nuo lisäosat, joita olen ladannut, ja vihdoinkin siirtänyt tuonne Community -kansioon? Olen purkanut zip-paketin suoraan tuonne Communityyn, eli sieltä löytyy nyt kansioita, kuten aiemmin mainittu Suomen DEM20 jne. Toimivatko ne nyt suoraan sieltä käsin silleen vaan? Vai pitääkö tehdä lisää jotain toimenpiteitä?

Ja hei... Olisiko jollain ylimääräistä aikaa vaikka kasata listaa "must have" -parannuksista ja maisemalisäosista tänne? Ihan siis vaan listaa, jotta tällaiset urvelotkin vähän pysyisivät kärryillä, mitä kannattaa, ja mitä pitää olla asennettuna. Kiitoksia etukäteen!:cool:

Muokattu: , käyttäjä: Arttu Lahdenperä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
19.12.2020 at 14.36, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Fuck joo... Tuo koko kansio lienee siis piilotettu, joten ei ihme, ettei wanhus sitä löytänyt.

Kiitos!

En usko että olet mikään wanhus, Arttu. Taisimme aloittaa simuharrastuksen samoihin aikoihin, enkä itsekään tunne olevani mikään wanhus, vaan huippunuorekas eläkeläis-simuilija!:laugh:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Kaikki lisäosat toimii suoraan, kun ne on purettu communityyn. Nykyaikaa..

Opin tässä itse, että liverytkin laitetaan sinne communityyn. Latasin nimittäin bussiin vähän paintteja. Tämän lisäksi huomasin, että nyt olen ne yli 30 Frontier "eläintä" heittänyt sinne Community kansioon, niin simu käyttää niitä AI liikenteessä. :cool: Ilmestyvät nyt sitten sekaisin ympäri maailman AI koneina.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Kaikki lisäosat toimii suoraan, kun ne on purettu communityyn. Nykyaikaa..

Juu, ja siis tarkennuksena: Riittääkö, että lisäosa on omana kansionaan Community -kansiossa. Ei siis tarvitse itse tiedostojen olla siellä sikin sokin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Juu, ja siis tarkennuksena: Riittääkö, että lisäosa on omana kansionaan Community -kansiossa. Ei siis tarvitse itse tiedostojen olla siellä sikin sokin?

Tässä kuvassa esimerkkinä lentokenttä. Valitettavasti zip tiedostoja on monenlaisia, ja saattaa olla ylimääräinen kansio paketissa, jolloin simu ei tunnista lisäosaa. Olisivatko nuo layout.json ja manifest.json hyviä esimerkkejä, jotka pitää olla heti lisäosan juuressa.

Screenshot-(524).jpg.92d0091afd72f32b1474befddb5e7911.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21.12.2020 at 09.46, Esa Sairio kirjoitti:

En usko että olet mikään wanhus, Arttu. Taisimme aloittaa simuharrastuksen samoihin aikoihin, enkä itsekään tunne olevani mikään wanhus, vaan huippunuorekas eläkeläis-simuilija!:laugh:

Nooh... Paljon on vettä Aurajoessa virrannut sittemmin;D

Minä taisin aloitella simuilun joskus vuonna 1987 - 1988 tienoilla. Sen verran on näkymät ja systeemit muuttuneet, ettei oikein pysy enää perässä ilman täällä olevia ystävällisiä diginatiiveja:thmbup:

Mutta kysymys: Miten helv... saan 787:n nokka pyörää käännettyä rullauksen aikana, kun ei ole polkimia (eikä joystickiä, jonka akseliin sen laittaisi). Nyt jo kolmasti törmännyt EFTP:n terminaaliin!>:(

Kysymys2: Saanko jotenkin "irroitettua" FMS:n (FMC:n tjsp) ihan omaksi näytökseen, jonka voisin sitten nopeasti avata ja sulkea?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään