Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

Kokeilin hakea viimeisimmät Windowsin päivitykset ja konetta on käynnistelty lukemattomia kertoja uudelleen.

Se mikä lopulta auttoi, oli jonkun XBOX nimisen sovelluksen asennus, käynnistäminen, kirjautuminen sisään ja ulos ja sitten vielä uudelleen sisään. Sen jälkeen storen lataussivulle ilmestyi simulaattorin päivitys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni oli sama ongelma ettei updatea löydy, tällä korjaantui

Cant start the sim it says new update available sends me to MS Store which says im up to date with version 1.18.14.0

In windows search bar type

powershell

Right click on it and select run as administrator.

Copy the command below and paste into powershell (right click to paste into powershell)

get-appxpackage Microsoft.GamingServices | remove-AppxPackage -allusers

press enter

Copy the command below and paste into powershell (right click to paste into powershell)

start ms-windows-store://pdp/?productid=9MWPM2CQNLHN

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lensin "oikeastaan" ensimmäistä kertaa A32NX:llä (dev-versio) Helsingistä Turkuun. Lentosuunnitelma oli syötetty purkkiin: EFHK-AVIDO-EXUPA-EFTU ja kaikki tarvittavat arvot.

Tämä oli ensimmäinen lento, jolloin framet pysyivät rajoitetussa arvossa 30 ja itse lentäminen Airbussilla oli jouhevaa. Simussa siis uusin päivitys 1.18.15.

Mistä johtuu että heti lentoon lähdettyäni alkoi ilmetä pieniä katkoksia, joiden aikana kaikki pysähtyi pieneksi hetkeksi, muutamaksi sekunniksi? Sitten lento taas jatkui. Katkoksia oli pitkin matkaa. Silti framet olivat hyvät koko ajan.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin kukaan osaa kysymykseesi vastata, mutta lähdin tässä juuri Helsingistä kohti napapiiriä bussin uusimmalla Dev versiolla, aivan täysin sulavaa menoa koko ajan. Minullakin FPS rajoitettu, 35.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Tuskin kukaan osaa kysymykseesi vastata, mutta lähdin tässä juuri Helsingistä kohti napapiiriä bussin uusimmalla Dev versiolla, aivan täysin sulavaa menoa koko ajan. Minullakin FPS rajoitettu, 35.

Kokeilin simua niin että Communityssä oli ainoastaan A32NX Dev. Lennolla Helsingistä länteen päin samalla pilvisyydellä ei ollut yhtään katkoksia.

Sitten laitoin Communityn sellaiseksi, kuin tällä hekellä sitä pidän eli se sisältää kuvan mukaiset 71 lisäosaa. Vastaava A32NX-lento alkoi tökkiä heti kiitoradalle asettamisen jälkeen. Hiiren osoitin ei tahtonut aina liikkua. Ilmaan päästyäni toistuivat samanlaiset sekunnin-parin katkokset, josista tuossa yllä valitin.

Syy siis on lisäosalistassani, ei itse Airbussissa. Onko listallani jokin tai jotkut lisäosat, joita ei kuulu olla? Voiko olla että jokin lisäosa ei sovi yhteen Airbuswsin kanssa?

Vaikka lisäosia on aika monta, toivoisin teiltä kommentteja sekä itseni että yhteiseksi hyvväksi, kiitos!

screenshot.1.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistäpä tuon tietää.... mutta nuo DEM maisemat ovat lähtökohtaisesti tehty "vaihtoehtoisilla" menetelmillä, samoin kuin se Helsinki-heightmap.

En usko, että kenttämaisemat varsinaisesti vaikuttavat mihinkään, ei mulla ainakaan töki vaikka nuo etelä-Suomen kentät ovat asennettuna.

Eli seulo tuolta ne, mitkä vaikuttavat isommalla alueella, ja poista kokeeksi. Treefexit, shorter trees, GAIST*** (taisi olla laivaliikenne) ja DEMit.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Mistäpä tuon tietää.... mutta nuo DEM maisemat ovat lähtökohtaisesti tehty "vaihtoehtoisilla" menetelmillä, samoin kuin se Helsinki-heightmap.

En usko, että kenttämaisemat varsinaisesti vaikuttavat mihinkään, ei mulla ainakaan töki vaikka nuo etelä-Suomen kentät ovat asennettuna.

Eli seulo tuolta ne, mitkä vaikuttavat isommalla alueella, ja poista kokeeksi. Treefexit, shorter trees, GAIST*** (taisi olla laivaliikenne) ja DEMit.

Nyt taisi selvitä tökkimisen aiheuttaja. Tein pari kolme tuntia hommia ja etsin Communityn "puolittamismenetelmällä" ja kokeilemalla, kunnes löysin sellaisen filun, joka aiheutti tökkimistä lennettäessä Airbussilla ja myös Cessnallakin. Taitaa olla niin, että tämä lisäosa on Helsinki-heightmap. Tuossa Tatu sanoikin että "vaihtoehtoisilla" menetelmillä tehty lisäosa voi olla epäyhteensopiva - ainakin simun uusimman version 1.18.15 kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Taitaa olla niin, että tämä lisäosa on Helsinki-heightmap. Tuossa Tatu sanoikin että "vaihtoehtoisilla" menetelmillä tehty lisäosa voi olla epäyhteensopiva - ainakin simun uusimman version 1.18.15 kanssa.

Tein uuden version, ei minulla kyllä töki tämä yhtään.

Helsinki Hightmap SU5

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo varmasti uusin versio (Helsinki Heightmap SU5)?

Valitettavasti minulla tuo lataamani versio tökkii edelleen. Airbussilla on sekuntien taukoja pääkaupunkiseudulla lennettäessä, kuten oli aiemmallakin heightmap-lisäosalla.

Poistin SU5:n vielä varmuuden vuoksi ja tein uuden, samanlaisen lennon. Ei yhtään tökkimistä.

Lisäys: Kokeilin niin että Communityssä olivat ainoastaan A32NX Dev sekä Tatun uusin Helsinki Heightmap SU5.  Kuinka ollakaan, mitään tökkimisiä ei lennolla esiintynyt. Ilmeisesti minulla tökkimisen aiheuttaakin useamman lisäosan ja hightmapin yheisvaikutus. Jos haluan selvittää, mistä yhteisvaikutus tulee, pitää taas lisätä Communityyn muita käyttämiäni lisäosia vähän kerrallaan ja kokeilla tökkiikö lento.:cool:

Vai tietääkö joku suoraan, mitkä lisäosat aiheuttavat tökkimistä hightmapin kanssa?

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Vai tietääkö joku suoraan, mitkä lisäosat aiheuttavat tökkimistä hightmapin kanssa?

Liekö tuo kovin monella edes käytössä, kun on kuitenkin normaaliin lentelyyn aika turha lisäosa.

Minulla on nuo etelän kentät asennettuna, sekä FISD library, southcoast lighthouses ja flight obstacles.Screenshot-(1196).jpg.e532e2bb82f62e11af29550865d3998f.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla fiksuinta, että jätän Hesan heightmapin asentamatta. Tosiaan normaalin Cessna-lennon tai maisemien katselun kannalta lisäosa ei tuo juurikaan etua korkeusmallinnukseen. Kiitos kuitenkin Tatulle, että hän tekee lisäosia. Kaikki muut Tatun FS2020-lisäosat ovat loistavia ja toimivat hienosti. Ja minullakin Hesaheightmap toimi hyvin yksinään Communityssä mutta ei yhdessä joidenkin muiden lisäosieni kanssa.

Toiveena olisi että Tatu (tai muu erinomainen lisäosantekijä) laatisi Suomesta sellaisen lisäosan, joka tekisi pienistä puroista aidon näköisiä. Nyt esimerkiksi Saanan juurella oleva puro on monta kertaa leveämpi (ja todella epärealistisen näköinen) kuin miltä puro näyttää todellisuudessa. Toinen esimerkki on Finnoonjoki Espoon Suomenojalla. Oikeasti metrin-kaksi leveä ja simussa kuin keskikokoinen joki.:)

Tämä "vesilisäosa" vaikuttaisi pikkukonelennoilla ja maisemia ihaillessa aika paljon realismiin. Mm. Madeiralta on olemassa jokia parantava lisäosa, minullakin asennettuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MSFS tekee vesilinjat epätarkasti, eli vesilinjaa "levennetään" jollain tietyllä määrällä ihan kaikkialla. Tämä näkyy liian leveinä puroina, saaristossa ja sisävesillä rannat ja pienet saaret ja laiturit ovat veden peitossa. Olen laittanut tästä ilmoituksia ja kuvia zendeskiin. Toivottavasti Asobo korjaa tätä jossain vaiheeessa. Kuten myös täysin luonnoton veden liike saarien ympärillä, jossa aallot fysiikan lakien vastaisesti liikkuvat rantoja kohti joka suunnasta. Todellisuudessahan saaren suojan puolella on tyyntä, tuulen puolella tärskyjä ja sivuilla aallot menee tuulen määräämässä suunnassa. Korjattavaa siis löytyy näissäkin. En usko että tätä voisi korjata jollain lisurilla joka tekisi muutokset automatiikalla vaan tuo vaatisi käsin näpertelyä. Olen mm kaventanut puroa EFTO vieressä ja ottanut saaria paremmin esille EFHN pohjoispuolella ja rantoja ja laitureita Maarianhaminassa. Käsipelillä....

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maltillisesti olen seurannut ja päivitellyt oman koneeni simua viime päivityksen jälkeen seuraten teidän kommenttejanne. Olen ollut ikään kuin hiljainen osallistuja vertaisryhmässä...;) Osa noista ongelmista on minulle tavallaan vain sellaisia häiritsemättömiä, mutta olisihan se mukava jos kaikki pelaisi niin kuin pitäisi. Kokemuksesta kyllä sanon, älkää unta nähkö osaltani.:laugh: Oma osanne olkoon parempi.:thmbup:

Yksi asia vielä minua hiertää. Ennen päivitystä mielestäni varvasjarrut toimivat niin kuin mielestäni pitää. Nyt vieläkin jumivat päälle, ja ne pitää vapauttaa käsijarrua päällä käyttämällä?? Olen kokeillut sun siunaamat plussat ja miinukset asetuksissa. Mitkä asetukset siinä pitäisi olla?? En usko, että näppiksen ja tikun jarrutoiminnat sotkevat. Pitäisihän vaihtoehtoistenkin viritelmien toimia!

Minulla on nämä hiljattain hankitut CH Pro polkimet, rapakon takaa tilatut. Muuten olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Rudder toimii tosi hyvin. Onko minulla osa tuosta herkkyyspuolesta varvasjarrujen kera oppimatta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

MSFS tekee vesilinjat epätarkasti, eli vesilinjaa "levennetään" jollain tietyllä määrällä ihan kaikkialla. Tämä näkyy liian leveinä puroina, saaristossa ja sisävesillä rannat ja pienet saaret ja laiturit ovat veden peitossa. Olen laittanut tästä ilmoituksia ja kuvia zendeskiin. Toivottavasti Asobo korjaa tätä jossain vaiheeessa. Kuten myös täysin luonnoton veden liike saarien ympärillä, jossa aallot fysiikan lakien vastaisesti liikkuvat rantoja kohti joka suunnasta. Todellisuudessahan saaren suojan puolella on tyyntä, tuulen puolella tärskyjä ja sivuilla aallot menee tuulen määräämässä suunnassa. Korjattavaa siis löytyy näissäkin. En usko että tätä voisi korjata jollain lisurilla joka tekisi muutokset automatiikalla vaan tuo vaatisi käsin näpertelyä. Olen mm kaventanut puroa EFTO vieressä ja ottanut saaria paremmin esille EFHN pohjoispuolella ja rantoja ja laitureita Maarianhaminassa. Käsipelillä....

Hyvä että hoidat asioita Asobon suuntaan, Bamce. :)

Kyllä viime aikoina on tapahtunut paljonkin MS/Asobon toimesta ja nyt nimen omaan hyviä asioita. Pohjoismaiden dem, puiden näkyminen kauas, simun suorituskyvyn selkeä lisääntyminen ja maaston tarkkuuden lisääntyminen kun sitä katsoo korkealta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Seppo Kalkas kirjoitti:

Minulla on nämä hiljattain hankitut CH Pro polkimet, rapakon takaa tilatut. Muuten olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Rudder toimii tosi hyvin. Onko minulla osa tuosta herkkyyspuolesta varvasjarrujen kera oppimatta?

Tarkista, että jarrujen asetukset ovat Right brake axis ja Left brake axis. Ei esim. kuvassani näkyvä "Left brake" tai "Right brake" tms.Screenshot-(1207).thumb.jpg.5888fa080d2c9935545e1f9bdd1a2585.jpg

Tämän jälkeen Sensitivity valikosta voit säätää käyriä ja herkkyyksiä jarruille. Minulla nuo ovat Joystick R-axis X ja Y, koska pedaalit on kytketty kaasukahvaan. Oletan, että tuo nimi voi olla eri riippuen laitteistosta.

Screenshot-(1208).thumb.jpg.44f8ea556e84807a0c8a7d3162fd3858.jpgScreenshot-(1209).thumb.jpg.6306c3b6cd41c2949063289463026a86.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Tarkista, että jarrujen asetukset ovat Right brake axis ja Left brake axis. Ei esim...

Kiitos Tatulle jälleen kerran. Aika lähellä totuutta olin jo, mutta viimeksi noita säädellessä loppui usko kesken. Nyt tuli nuo kuviot opeteltua vähän perusteellisemmin, uskonvahvistuksen kera. Aivan samalla tavalla nuo eivät mene. Johtuen siitä että meillä on eri laitteet. Minulla oikein toimiakseen asetukset ovat kuvan mukaiset. Pääasia että nyt kaikki ohjaimet pelaavat kuin pitää.:thmbup:

Tatulle.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11.8.2021 at 12.02, Jari Tissari kirjoitti:

Viimeisimmän päivityksen myötä B787 engine 1 ei käynnisty. Muillakin samaa ongelmaa?

Vähän lisäystä ongelmaan eli, käytössä on Thrustmaster TCA Officer Pack Airbus Edition ja ENG 2 kytkin toimii kuten ennenkin mutta ENG 1 kytkimestä ei tapahdu mitään. Ohjainten asetuksissa ei ole tapahtunut muutoksia. Saman ongelman huomasin myös A320 koneessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Jari Tissari kirjoitti:

Vähän lisäystä ongelmaan eli, käytössä on Thrustmaster TCA Officer Pack Airbus Edition ja ENG 2 kytkin toimii kuten ennenkin mutta ENG 1 kytkimestä ei tapahdu mitään. Ohjainten asetuksissa ei ole tapahtunut muutoksia. Saman ongelman huomasin myös A320 koneessa.

Täällä on ainakin Joona Väisäsen ohje, kuinka 1-moottorin kytkin saadaan myös toimimaan. Minua ohje auttoi A32NX:ssä. En muista missä ohje on, mutta löydät sen kun etsit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen sanonut aikaisemmin ja sanon ainakin vielä kerran uudelleen, että jos näistä ongelmista kirjoitettaisiin / kyseltäisiin aina kyseistä ongelmaa koskevasta asiasta sen omassa keskusteluosiossa, niin mahdolliset ratkaisut löytyisivät käden käänteessä sen sijaan että kahlaat esim. tämän osion kaikki 21 sivua läp miettien, että onkohan täällä juuri minua koskevaa ongelmaratkaisua. Tämä vaan ei tunnu sopivan jostain mystisestä syystä kaikille.

Kunhan nyt sanoin taas kerran...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Olen sanonut aikaisemmin ja sanon ainakin vielä kerran uudelleen, että jos näistä ongelmista kirjoitettaisiin / kyseltäisiin aina kyseistä ongelmaa koskevasta asiasta sen omassa keskusteluosiossa, niin mahdolliset ratkaisut löytyisivät käden käänteessä sen sijaan että kahlaat esim. tämän osion kaikki 21 sivua läp miettien, että onkohan täällä juuri minua koskevaa ongelmaratkaisua. Tämä vaan ei tunnu sopivan jostain mystisestä syystä kaikille.

Kunhan nyt sanoin taas kerran...

Jep kannatetaan....mutta miten ehdottaisit tämän synsteemin luotavaksi Ja jos se saadaan tehtyä vaikkapa ohjainlaitteet, maisemat, jne. ja olisko myös asiallista lisätä esim ongelma ratkaistu tms. johonkin kohtaan kysymystä. Saaneeko kukaan tästä selvää..mitä tavoittelen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MSFSn tapauksessa ongelmatilanteet ja niiden ratkaisut muuttuvat aina kunkin päivityksen yhteydessä. Tietorakenne pitäisi olla sellainen että vain validit ongelmat ja niiden ratkaisut näytetään. Vaatisi oman sivuston ja jonkun joka viitsisi sitä ylläpitää. Ei taida löytyä vapaaehtoisia…

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 minutes ago, Jari Kaskelin said:

MSFSn tapauksessa ongelmatilanteet ja niiden ratkaisut muuttuvat aina kunkin päivityksen yhteydessä. Tietorakenne pitäisi olla sellainen että vain validit ongelmat ja niiden ratkaisut näytetään. Vaatisi oman sivuston ja jonkun joka viitsisi sitä ylläpitää. Ei taida löytyä vapaaehtoisia…

Eipä se tarvis ku yhden ketjun mihin laitetaan ongelma ja ratkaisu siihen yhteen viestiin. Mutta tietäähän sen että sinne menee joku väliin kommentoimaan jotain ja sen jälkeen se on 20 sivua pitkä ja ei löydy mitään.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Jep kannatetaan....mutta miten ehdottaisit tämän synsteemin luotavaksi Ja jos se saadaan tehtyä vaikkapa ohjainlaitteet, maisemat, jne. ja olisko myös asiallista lisätä esim ongelma ratkaistu tms. johonkin kohtaan kysymystä. Saaneeko kukaan tästä selvää..mitä tavoittelen

Lähtökohta pitäisi olla ensinnäkin siinä, että pysytään keskustelun aiheessa eikä "kaapata" sitä vieden tarinaa aivan toisaalle, koska tällöin itse aihe katoaa kaiken maailman jorinoiden sekaan. Tämän ei pitäisi olla täällä mikään ongelma, koska foorumin käyttäjäkunta on kuitenkin melko suppea verrattuna nyt melkein mihin tahansa simufoorumiin. AVSIMissäkin toimii keskustelut melko hyvin - ei tosin aina, mutta tällöin moderaattorit puuttuvat asiaan.

Tällä foorumilla ei ole juurikaan moderointia tarvittu, sillä harvoin täällä ainakaan henkilökohtaisuuksiin mennään eli sanoisinko, että käyttäjäkunta on asiallista.

Kuten J. Rönkkö tuossa edellä kirjoitti -> On ongelma -> Avaa keskustelu ongelmaa kuvaavalla nimellä -> Odota vastausta -> Ongelma ratkaistu -> Kiitos ja kuulemiin.

Tulee toinen samaan aiheeseen liittyvä ehkä hieman erilainen ongelma -> Keskustelu ja ongelman mahdollinen selvittäminen jatkuu.

Uusien ongelmien esiintyessä sille sitten oma ketjunsa jne. Mielestäni näin asiat voisivat palvella simuilijoita ainakin hieman helpommin, mutta joo - kunhan pohdiskelin.

PS. Toki tällekkin olisi voinut avata ihan oman keskustelun, mutta tämä ei nyt kuitenkaan taida herättää mitään suuria tunteita asian tiimoilta, joten meni nyt näin...

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8/12/2021 at 15.04, Esa Sairio kirjoitti:

Täällä on ainakin Joona Väisäsen ohje, kuinka 1-moottorin kytkin saadaan myös toimimaan. Minua ohje auttoi A32NX:ssä. En muista missä ohje on, mutta löydät sen kun etsit.

Joonan kanssa ongelmaa yritettiin ratkaista mutta ei onnistuttu. Kiitos Joonalle tästä. Tuolla Microsoftin omalla msfs palstalla oli paljonkin juttua tästä ongelmasta joten.... uutta päivitystä odotellessa Asobolta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään