Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

On tuo kummallinen vehje nimittäin Airbus 32NX dev FS2020-simussa, kun se ei tottele ohjelmoitua lentosuunnitelmaa. Eikä ole eka kerta.

Tein ensin P3D4.5-simullani pienen lentoreitin EFHK-EFHK lentotietokoneeseen, kaikki pakolliset arvot. Aerosoftin bussi lensi ihan oikein autopilotilla reittiä seuraten.

Tein heti perään saman reitin FS2020-simuun 32NX:llä. Heti ilmaan päästyäni reitissäni on kaarros koilliseen. Ensin kone alkoi kääntyä ihan oikein, mutta kun sen piti oikaista reittiviivalle kohti suunnilleen pohjoista, kone jatkoi kaartamista vasemmalle länttä kohti. Ei hyvä.

Onko mulla edelleen tällaisia perusongelmia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minutes ago, Esa Sairio said:

Onko mulla edelleen tällaisia perusongelmia?

Todennäköisesti, se flight plan manager on niin buginen. Se on kuitenkin työn alla ja toivottavasti pian tulee tuohon dev versioon.

 

jos haluaa kokeilla uudistetulla flight plan managerilla niin voi ladata tästä: https://api.flybywiresim.com/api/v1/download?url=https://flybywiresim-packages.b-cdn.net/autopilot-custom-fpm/A32NX-autopilot-custom-fpm.zip

 

Tuosta kuitenkin puuttuu ominaisuuksia kuten säätutka ja tcas. Mutta reitti muodostuu kyllä paljon paremmin tuolla enkä ongelmia huomannut. Bugeja kuitenkin voi olla joita ei dev versiossa ole joten se kannattaa pitää mielessä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asensin tuon version, siis koko Airbus meni uusiksi tuon linkin tiedostolla.

Eipä valitettavasti auttanut. Tein jälleen ohjelmoidun lennon EFHK:lta etelään ja sitten kaarto pohjoiseen. Ei ruvennut seuraamaan kaartoa vaan lensi suoraan.

Jään odottamaan A32NX dev:iin korjausta valmistajalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minutes ago, Esa Sairio said:

Asensin tuon version, siis koko Airbus meni uusiksi tuon linkin tiedostolla.

Eipä valitettavasti auttanut. Tein jälleen ohjelmoidun lennon EFHK:lta etelään ja sitten kaarto pohjoiseen. Ei ruvennut seuraamaan kaartoa vaan lensi suoraan.

Jään odottamaan A32NX dev:iin korjausta valmistajalta.

Kerrotko vielä lähtöreitin/reitin/tuloreitin ja kiitotiet mitkä syötit niin kokeilen itsekin ihan mielenkiinnosta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 hours ago, Esa Sairio said:

On tuo kummallinen vehje nimittäin Airbus 32NX dev FS2020-simussa, kun se ei tottele ohjelmoitua lentosuunnitelmaa. Eikä ole eka kerta.

Mulla on tehnyt pari kertaa erityisesti lähestymisvaiheessa, että kone on lähtenyt omille teilleen. Eipä ole mikään muu auttanut kuin tehdä lähestyminen käsipelillä.

Pitänee odotella korjauksia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Rönkkö kirjoitti:

Kerrotko vielä lähtöreitin/reitin/tuloreitin ja kiitotiet mitkä syötit niin kokeilen itsekin ihan mielenkiinnosta.

Lähtö 22L, jolle myös tulo ILS:n avulla. Lähtöreitti Vavis - Renku, tuloreitti Intor - Luvex - Bimvu -Tixed - EFHK 22L ILS. Muistaakseni poistin välipisteitä niin, että koneen piti kääntyä heti Vavisilta kohti Luvexia, siis lähes 180 astetta. Voi olla että minulla ei ole uusin versio noista SID/STAR-reiteistä, mutta sama toimii hyvin P3D4.5- simulla ja Aerosoftin Airbussilla.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Muistaakseni poistin välipisteitä niin, että koneen piti kääntyä heti Vavisilta kohti Luvexia, siis lähes 180 astetta.

Vähän luulen, että tämä on se mikä sekoittaa FBW bussin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Vähän luulen, että tämä on se mikä sekoittaa FBW bussin.

Voi olla hyvinkin näin. Välipisteitä pitää voida poistaa, kun muuttaa reittiä ilman että lentotietokone/autopilotti sekoaa?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku muukin vissiin testaa... :P

Screenshot-(1221).thumb.jpg.48c39734c63f50f9a6fc38e7c488fef9.jpg

 

SID RENKU 3F

STAR INTOR 5A

VAVIS oikaisu suoraan HK891, eli tiukka vasen heti. Lensi kyllä ihan ok, vaikka näytöllä reitti meni kuvan mukaisella tavalla sekaisin. Bussi kuvittelee lentävänsä suoraan BIFIX pisteelle, mutta teki sen kuitenkin HK891 ja VEMMI kautta. Piirsin punaisen viivan sinne, missä vihreäkin pitäisi olla, mutta minkä kone todellisuudessa lensi.

Eli tällä kertaa reittipisteiden poistaminen ei ollut ongelma.

Screenshot-(1222).thumb.jpg.34a8e9668e96143daab36121dcbe58d5.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama SID ja STAR samoilla poistoilla näyttää tuolla uudella FPM buildilla tältä:
unknown.pngVähän fiksumman näköinen on.

unknown.png

Ensimmäinen käännös väkisinkin menee pitkäksi kun on niin tiukka, mutta palasi kyllä hyvin reitille eikä mitään ongelmia ilmennyt. Autolandikin onnistui hyvin

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Asensin tuon version, siis koko Airbus meni uusiksi tuon linkin tiedostolla.

Eipä valitettavasti auttanut. Tein jälleen ohjelmoidun lennon EFHK:lta etelään ja sitten kaarto pohjoiseen. Ei ruvennut seuraamaan kaartoa vaan lensi suoraan.

Jään odottamaan A32NX dev:iin korjausta valmistajalta.

Poistithan vanhan kansion ettet vain purkanut pakettia vanhan päälle? Vasta stable on varmasti toimiva versio. Se kuitenkin päivittyy niin harvoin, että suurin osa käyttää development versiota.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En poistanut vanhaa kansiota. Kiitos ohjeesta Joona. Seuraavaksi poistan sen ja asennan uuden vasta sitten. Sen jälkeen kokeilen taas lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt asennettuna Juhan linkistä Airbus (uudistttu flight plan manager). Vanha Airbus A32NX dev poistettu ensin Communitystä.

Onnistuin jotenkin saamaan kuvan mukaisen lentosuunnitelman aikaiseksi. Ongelmina on se, että hiiri takkuaa useassa paikassa kun syöttää lentosuunnitelmaa. Kun yrittää esim. poitsaa reittipisteen, ei se aina onnistu. Samoin kun yrittää poistaa suunnitelmasta tyhjän välin, ei sekään aina onnistu. Kun koittaa monta kertaa, lopulta sain tyhjät välit pois.

Onko FS2020:ssa toimintoa, kuten Preparissa, jolla saisi lentotietokoneen näppiksen näkymään painamalla yhtä nappulaa (Preparissa F10)? Nyt on hankalaa kun pitää zoomata ja kierrellä ohjaamossa, jotta saa näkyviin lentotietokoneen.

Sitten ilmeni iso ongelma, kun lähdin lentoon EFHK 22L. Jostain syystä koko lentosuunnitelma ei asentunut lentotietokoneelle eli tekstit EIVÄT muuttuneet vihreistä keltaisiksi ja insert-toimintoa ei ollut missään? Mitä tein väärin? Preparissa kun on syötetty esim SID, painetaan Insert ja muutos astuu voimaan ja tekstit keltaisiksi.

En käsitä, kuinka aiemmilla vastaavilla koelennoilla lentoreitti on kuitenkin toteutunut, eli Airbus on alkanut seurata sitä kun painan autopilotin päälle nousussa.

Tänään näin ei tapahtunut (siis lentotietokoneen kaikki tekstit ja lukemat olivat vihreitä ja suunnitelma näkyy näytössä oheisen kuvan mukaisena) vaan kone lähti kaartamaan rajusti oikealle kun painoin AP1:n päälle. Olisi pitänyt lähteä  seuraamaan reittiä.

En siis voinut testata, kuikna lentokone nyt seuraisi kuvan reittiä.

Älkää hermostuko, mutta tälalista tämä taas on...mikä neuvoksi?

 

screenshot.1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

...ilmeni iso ongelma, kun lähdin lentoon EFHK 22L. Jostain syystä koko lentosuunnitelma ei asentunut lentotietokoneelle eli tekstit EIVÄT muuttuneet vihreistä keltaisiksi ja insert-toimintoa ei ollut missään? Mitä tein väärin? Preparissa kun on syötetty esim SID, painetaan Insert ja muutos astuu voimaan ja tekstit keltaisiksi.

En nyt ihan ymmärrä tätä, varsinkaan kun sanot, että "kun lähdin lentoon..". Totta se lentosuunnitelma on silloin jo koneessa näpytelty valmiiksi. Vihreä on voimassaoleva, keltainen on tilapäinen.

CTRL-5 niin ei tarvi zoomailla vaan MCDU on valmiina näkymänä. Muutkin ctrl + numerot ovat ihan käteviä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktiivisena on toi 730 piste ja koneen kyllä pitäisi lentää sinne, mikäli managed heading on aktiivisena. Pitäisi nähdä pfd ja nd kun se lähtee kääntymään muualle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä tätä, varsinkaan kun sanot, että "kun lähdin lentoon..". Totta se lentosuunnitelma on silloin jo koneessa näpytelty valmiiksi. Vihreä on voimassaoleva, keltainen on tilapäinen.

CTRL-5 niin ei tarvi zoomailla vaan MCDU on valmiina näkymänä. Muutkin ctrl + numerot ovat ihan käteviä.

Olisiko mahdollista että Insert-toimito ei olisi ollut näkyvissä, kun syötin arvoja lentotietokoneeseen?

Kiitos Tatu tuosta namiskaneuvosta. Kokeilen taas lentoa kunhan ehdin. Sitten pitää tarkistaa Joonan ohjeen mukaan, että managed heading on aktiivisena, kiitos Joonalle tästä.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minutes ago, Esa Sairio said:

Olisiko mahdollista että Insert-toimito ei olisi ollut näkyvissä, kun syötin arvoja lentotietokoneeseen?

Tuo Insert tulee silloin kun lähtökentälle valitaan lähtöreittiä eli SID:iä, eilen Tatun ja mun plaaneissa se oli RENKU3F. Tuossa tilanteessa myös plaani on keltaisena niin kauan kuin painat sitä inserttiä. Sama tapahtuu myös kun tulokentälle valitan tuloreittiä eli STARia, ja eilen meillä oli käytössä INTOR5A.

Jos taas lisäät pisteet erikseen ilman SIDiä tai STARia niin silloin plaani ei mene keltaiselle eikä Insert nappia ole missään.

Managed headingin tunnistaa siitä että FCU:ssa HDG:n alapuolella ei näy suuntaa vaan kolme viivaa ja piste.

aircraft:airbus_a320 [Aerofly FS Wiki]

 

Käy myös painamassa vaikka jossain myötätuulella MCDU:sta Perf napin alta Activate Approach Phase, se tuossa versiossa ei tee sitä automaattisesti. Siten toimii tuo nopeus myös Managed moodissa finaalissa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt onnistui ensimmäisen kerran Airbus-lento FS2020:ssä kait suunnilleen oikein. Reitti oli EFHK 22L - EFHK 22L. Renku3F - Intor5A. Poistelin välipisteitä ja lentoreitti näkyy oheisissa kuvissa. Nopeutta jouduin pudottamaan käsin arvosta 250 arvoon 220 ensin ja sitten finaalissa aina arvoon 130 saakka (laskeutuminen). Samoin korkeuden pudotus 5000 jalasta 3000 jalkaan piti tehdä käsin.

Kiitos Juhalle, Joonalle ja Tatulle ja kaikille hyvistä ohjeista. Yksi ongelma minulla oli epämääräinen syöttö lentotietokoneelle, joka johti virheisiin, kun zoomailin ohjaamoa. Tatun CTRL + 5 on loistava ja nyt voin syöttää arvot kunnolla.

screenshot.3.jpg

screenshot.4.jpg

screenshot.6.jpg

screenshot.8.jpg

screenshot.9.jpg

screenshot.10.jpg

screenshot.11.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako Kilpisjärveltä tuota jyrkännettä pois mitenkään? Käytössä ei ole Mörkön Suomen mesh vaan MS/Asobon Pohjoismaiden päivitys.

screenshot.1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma kun käytän dronea maisemissa liikkumiseen:

Teen siis seuraavasti. Menen ensin Cessnalla Pyhätunturia lähimmälle kentälle eli Sodankylään. Kone on lähtövalmiina kiitoradalla, sää kirkas ja tuulet nollattu. 

Painan Ins-nappulaa siirtyäkseni droneen ja siirrän sitten dronea (näkymää) reilusti ylöspäin, pari kolesataa metriä ja käännän suunnan kohti Pyhätunturia ja Luostoa. Ovat suunnilleen etelään Sodankylästä.

Liikutan dronenäkymää täydellä vauhdillla lähemmäs Pyhätunturia. Noin 30 km ennen pyhätunturia, kun pysäytän joysticistä dronen liikeen (jolloin näkymän pitäisi pysähtyä siihen paikkaan) ei näkymä pysähdykään vaan jatkaa "lentoaan", vaikka tikku on neutraalissa eli keskiasennossa. Pikku hiljaa korkeuskin putoaa ja drone kait osuu maahan. Jos painan uudelleen Ins-nappia palauttaakseni Cessnan ohjaamonäkymän, on Cessna (tai muu konekin) selällään jossakin epämääräisessä maastonkohdassa tuolla seudulla.

Kone pyärii maassa epämääräisesti eikä liikettta saa mitenkään lopetettua. Ainoa keino on ladata koko lento uudelleen. Ohjainten asetukset ja herkkyydet ovat kunnossa eikä simun sammuttaminen ja uudelleenkäynnistäminen auta.

Aina ei ole ollut tuota ongelmaa. Onko niin että dornea voi liikkuttaa vain tietyn säteen sisällä lähtölentokentästä lukien, jos haluaa pysäyttää dronen liikkeen ja sitten täsmäsiirtää droena hitaasti jonkin kohteen lähelle esim. Suomenlinnan muureja katsomaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Ongelma kun käytän dronea maisemissa liikkumiseen:

Teen siis seuraavasti. Menen ensin Cessnalla Pyhätunturia lähimmälle kentälle eli Sodankylään. Kone on lähtövalmiina kiitoradalla, sää kirkas ja tuulet nollattu. 

Painan Ins-nappulaa siirtyäkseni droneen ja siirrän sitten dronea (näkymää) reilusti ylöspäin, pari kolesataa metriä ja käännän suunnan kohti Pyhätunturia ja Luostoa. Ovat suunnilleen etelään Sodankylästä.

Liikutan dronenäkymää täydellä vauhdillla lähemmäs Pyhätunturia. Noin 30 km ennen pyhätunturia, kun pysäytän joysticistä dronen liikeen (jolloin näkymän pitäisi pysähtyä siihen paikkaan) ei näkymä pysähdykään vaan jatkaa "lentoaan", vaikka tikku on neutraalissa eli keskiasennossa. Pikku hiljaa korkeuskin putoaa ja drone kait osuu maahan. Jos painan uudelleen Ins-nappia palauttaakseni Cessnan ohjaamonäkymän, on Cessna (tai muu konekin) selällään jossakin epämääräisessä maastonkohdassa tuolla seudulla.

Kone pyärii maassa epämääräisesti eikä liikettta saa mitenkään lopetettua. Ainoa keino on ladata koko lento uudelleen. Ohjainten asetukset ja herkkyydet ovat kunnossa eikä simun sammuttaminen ja uudelleenkäynnistäminen auta.

Aina ei ole ollut tuota ongelmaa. Onko niin että dornea voi liikkuttaa vain tietyn säteen sisällä lähtölentokentästä lukien, jos haluaa pysäyttää dronen liikkeen ja sitten täsmäsiirtää droena hitaasti jonkin kohteen lähelle esim. Suomenlinnan muureja katsomaan?

 

Auttaako, jos käytät dronea ASWDRF näppäimillä?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dronen siirto Sodankylästä Pyhälle toimi hyvin ASVDRF-nappuloilla. Pyhäällä siirryin käyttämään tikkua dronen ohjaukseen. Alussa toimi ok, mutta sitten drone alkoi liikkua epämääräisesti ja lopulta putosi kait maahan. Siirsin Alt-nappulalla koneen ohjaamonäkymään, jolloin vaikutti siltä että lentokone kieriskeli maassa jotenkin oudossa ympäristössä. Kuvassa oli osin sinistä taivasta tms. ALT + Z toiminto näytti koneen korkeudeksi NEGATIIVISIA lukuja, jotka vaihtelivat miinus 1000:sta jonnekin miinus 1400 jalkaan. Ihmeellistä?

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin homma toimi ihan hyvin. Siirryin droneen Ins-napilla, kun kentällä olevan koneen moottori oli tyhjäkäynnillä, ja sähköt päällä.

Täytyy testata uudelleen Joonan ohjeen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs crash? Se on edelleen ihan yhtä hölmö kuin aiemmissakin simuissa, joten kannattaa ottaa pois päältä. Kai sitä itse tietää jos tulee tonttiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään