Tapani Österberg

MSFS 2020 ongelmaa

1 733 viestiä aiheessa

Tänään taas ehdin hieman lentelemään. Minulla tuo Live sää antoi kyllä alkuasetuksista lähtien heti hieman lunta maahan. Nyt kun on tuota pakkasta aiempaa hieman enemmän, niin perus Cessnan kanssa vaan tuli ongelmia. Se ei taida olla pakkaslentokelpoinen kone. Lasit jäässä vaikka kaikkea lämmitystä kokeilin (Pitot heat, ja ne vedettävät lämmöt + puhallus olivat 100%). Sitten kun lähdin lentämään, ei jaksanut nousta, vaikka urku oli auki. Stall, stall vain huusi varoitusta pienelläkin nousukulmalla. Se lento päättyikin sitten Kiteeltä hätälaskuun Kiesjärven rantaniitylle. Vaihdoin sitten Daheriin, ja mukavasti sujui kaikki jäänestonippelit päällä lento.

Onko minulla taas jäänyt jotain huomaamatta, vai onko muilla samaa ongelmaa.

jäätynyt C.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asobo liioittelee tuon jäätävyyden suhteen. Siihen saakka, kunnes tuohon saadaan korjaus, käytä tätä modia

https://flightsim.to/file/5779/jd-no-windshield-icing-effect-default-aircrafts

Modi pitää lasit auki ja simun asetuksista saat poistettua muut jäätymisen haittavaikutukset

OPTIONS --> ASSISTANCE --> FAILURE & DAMAGE --> ICING EFFECT --> ON / VISUAL ONLY

Tuo lienee toistaiseksi ainoa tapa jolla Cessnalla voi nauttia talvimaisemista "turvallisesti". Ehkä jäätävyys vähenee sitten kun pakkanen kiristyy ja ilma on kuivempaa. En tiedä. Itse en ole talvilentänyt IRL kuin kevättalven aurinkoisilla hangilla ja silloin jäätävyyden kanssa ei ollut ongelmia.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpäs löytänyt aiheesta polemiikkia. New york. Onko vika minussa vai hänessä? :hmm: Nuo toki poistuu lähestyttäessä. Liittyvät aina vesistöön. 

Nimetön.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapsa Tulisalo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Tapsa Tulisalo kirjoitti:

Enpäs löytänyt aiheesta polemiikkia...

Noitten tietojen perusteella on mahdotonta muuta kuin arvailla. Itse aloittaisin tyhjän Commynitykansion kanssa kokeilemalla. Jos et ole sinne mitään lisännyt, sitten se on hänessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jossain on patsi tuolle ilmiölle USA:ssa, muistaakseni. Itse en siellä lennnä niin en tarvi. Flghtsim.to? Tai MS:n palsta?

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin. Taas vanha ongelma. Kaikki simun päivitykset on asennettu ja A32xx:n uusin versio.

Tein lennon LOWI-EDDM, lähtö radalta 08 ja lentokorkeudeksi 10000 jalkaa, reaalisäätila eli kaunis talvinen joskin pilvinen ja tuulinen sää tuolla Alpeilla.

Lentotietokone antoi pitkän ja mutkikkaan reitin eli Innsbruckista ensin itään, ohi Munchenin. Sitten jyrkkä u-käännös takaisin ja taas länteen ohi Munchenin ja lopulta u-käännös takaisin itään Muncheniin.

Muutin reittiä lennon alettua lyhemmäksi DIR-komennolla, jolloin syntyikin uusi reittiviiva, joka johti reittipisteelle  lentosuunnassa vasemmalle eli jäisi pois kaukana idässä käynti. Airbus alkoikin heti seurata uutta reittiä, mutta kun uusi oikoreitti yhtyi Muncheniin lännen kautta menevään reittiviivaan, ei kone kääntynytkään alkuperäisen reitin suuntaan vaan aivan päin vastoin eli oikealle väärään suuntaan (itään).

Ohjasin käsin koneen oikealle reitille, länttä kohti ja kytkin autopilotin uudelleen toimintaan. Eipäs seurannut reittiä, vaan aloitti taas kaarron vasemmalle etelään, pois reitiltä.

Ajoin sitten käsin Munchenin kiitoradan linjalle ja noin 15 mailia ennen EDDM:ää painoin APPR:n päälle ja kone alkoi (kuten pitkään, muttei aina ole onnistunut minulla) seurata ILS-sädettä kiitoradalle ja lasku onnistu joten kuten. Änkesi käsiohjauksessa oikealle kiitoradan reunaan, kai johtui laskustani melkoiseen takaa sivulta tuleeseen myötätuuleen. Tämä ei ole ongelma.

Ongelma on se, että miksei Airbus seuraa reittiä, jolle sen ohjasin DIR-komennolla? Ja miksei kone ala seurata oikeaa reittiä enää uudelleen, jos ajaa koneen käsin reitille ja painaa autopilotin päälle?

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1/16/2021 at 16.14, Esa Sairio kirjoitti:

Ongelma on se, että miksei Airbus seuraa reittiä, jolle sen ohjasin DIR-komennolla? Ja miksei kone ala seurata oikeaa reittiä enää uudelleen, jos ajaa koneen käsin reitille ja painaa autopilotin päälle?

Sehän lentää suoraan sille reittipisteelle, jonne olet komentanut sen DIR-toiminnolla. Sen jälkeen kone jatkaa normaalisti reittiä pitkin eteenpäin. Mille reittipisteelle se yritti kääntyä, kun laitoit autopilotin uudestaan päälle? Näkyy ND:n oikeassa yläkulmassa, mikä reittipiste on aktiivinen. Bussissa on tällä hetkellä bugi, että tuloreittiä ajaessa se jossain vaiheessa kääntyy suoraan kiitotielle tai jollekin toiselle pisteelle päin. Sille ei voi mitään toistaiseksi; Asobo on vastuussa tuosta. Vika korjaantuu kunhan FBW saa oman koodinsa valmiiksi tuolta osin. Se on tulossa täysin erillisenä simusta Working Titlen tyyliin eli reitti ajetaan ns "irrallaan" simusta, jolloin reitin voi ajaa oikein juuri niin kuin haluaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää. Odotan korjausta.

En enää muista, minne bussi yritti kääntyä laitettuani ap:n uudelleen päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma:

Mihin on hävinnyt aloitusvalikossa näkyvä Discovery Flight.. muistan lentäneeni sitä sitä jokin aika takaperin. Jouduin tässä taannoin lataamaan koko simun uudelleen ja siinä rytäkässä sitä ei näy...mikähän multa on TAAS jääny huomaamatta??:hmm:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Mihin on hävinnyt aloitusvalikossa näkyvä Discovery Flight.. muistan lentäneeni sitä sitä jokin aika takaperin. Jouduin tässä taannoin lataamaan koko simun uudelleen ja siinä rytäkässä sitä ei näy...mikähän multa on TAAS jääny huomaamatta??:hmm:

Muuttuvaa/päivittyvää sisältöä nuo Discovery flightsit. Varmaan tulee uusi lento UK päivityksen yhteydessä taas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajattelin että jos ostan fs20 parin kolmen vuoden päästä niin se on varmaan silloin aika hyvässä kunnossa vai mitä?

Mutta kysymys on että pitääkö minun onkia ne kaikki päivitykset mitkä siihen mennessä on tullut sieltä sun täältä vai onko ne mukana osto paketissa?

nyt en tarkoita kolmannaen tekijän teoksia jotka saa hakea sieltä minne hän on ne laittanut

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Pertti Lode kirjoitti:

Ajattelin että jos ostan fs20 parin kolmen vuoden päästä niin se on varmaan silloin aika hyvässä kunnossa vai mitä?

Mutta kysymys on että pitääkö minun onkia ne kaikki päivitykset mitkä siihen mennessä on tullut sieltä sun täältä vai onko ne mukana osto paketissa?

nyt en tarkoita kolmannaen tekijän teoksia jotka saa hakea sieltä minne hän on ne laittanut

Netissä on välillä vaikea tulkita asioita.... en tiedä liittyykö ensimmäiseen kysymykseen kuinka paljon sarkasmia, joten jätän vastaamatta.

Yleensä, nykyään, ladattavissa ohjelmissa pätee se, että saat heti tuoreimman version.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Yleensä, nykyään, ladattavissa ohjelmissa pätee se, että saat heti tuoreimman version.

Tuossa se vastaus on jonka halusin

kiitos Tatu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Utelenpa tämmöistä seikkaa....MSFS:n käynnistyminen on todella hidasta...osaisko ken kertoa kikkavitosta sen eliminoimiseksi?

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Utelenpa tämmöistä seikkaa....MSFS:n käynnistyminen on todella hidasta...osaisko ken kertoa kikkavitosta sen eliminoimiseksi?

Onko sulla paljon lisäosia? Ne hidastaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testasin huvikseni itse. Aikaa ikonin klikkauksesta simun valikkoon meni 2 minuuttia 50 sekuntia, tämä oli päivän ensimmäinen käynnistys.

Heti perään toinen yritys, päivityksien tarkistaminen ei kestänyt niin kauan, aikaa meni 2 minuuttia 35 sekuntia.

Tyhjällä Community kansiolla 2 minuuttia 35 sekuntia, mutta ei mulla olekaan juuri mitään lisäosia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käynnistymisaika voi riippua myös koneen tehosta. Minulla vanhassa koneessa P3d käynnistyi 10 minuutissa. Nyt uudessa n. 2,5 minuutissa samoinkuin MSFS:kin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo...noita lisureita on tullu kyllä koko joukko hankittua, joten siitä johtunee sitten tuo käynnistymisen hitaus...parhaimmillaan..tai huonoimillaan menee noin 4 minuuttia, mut kärsitään sitten:cool:

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse otin MSFS Addons Linker käyttöön kun alkoi olla hidasta. Tosi kätevä (ulkopuolinen softa). Siinä tein erilaisia profiileja jossa on vain tulevaan lentoon liittyvät modit mukana ja valitsen sitten sopivan profiilin aina ennen simun käynnistystä. Lataa silloin vain halutut lisurit! Tuo löytyy muistaakseni flightsim.tosta.

Kaikki lisurit laitetaan siis johonkin eri hakemistorakenteeseen (ei Communityyn), ja linkkeri tekee sitten Communityyn vain linkkaustiedostot haluttuihin lisureihin.

Muokattu: , käyttäjä: Bamce Fabricius
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

...

Kaikki lisurit laitetaan siis johonkin eri hakemistorakenteeseen (ei Communityyn), ja linkkeri tekee sitten Communityyn vain linkkaustiedostot haluttuihin lisureihin.

Kuulostaa hyvältä.

Voiko sen erillisen hakemiston/kansion rakentaa millaiseksi itse haluaa?

Se, että kaikkien lisurien (maisemat, koneet, jne.) pitäisi olla sikin sokin samassa Community-kansiossa ei ole minusta kovin fiksua. Jos noita lisäosia tulee vähänkin enemmän, on esimerkiksi muokkaamista varten tarvittavan etsiminen lukuisien muiden joukosta hankalaa.

Minulla oli parhaimmillaan/pahimmillaan FSX:ssä n. 350 GB erilaisia lisäosia tuhansissa hakemistoissa/kansioissa. Jos esimerkiksi kenttämaisemia ei olisi voinut laittaa eri maista koostuviin kansioihin ja niiden alikansioihinsa (nimet aakkostettuina ICAO-koodin mukaiseen järjestykseen), olisi halutun maisemakansion löytämiseen yhdestä ainoasta AddonScenery-kansiosta kulunut hyvinkin yksi työpäivä (pikkaisen liioitellen :lol:).

No, MSFS:ään tuskin tarvitsee lisätä tuhansia maisemaosia koska jo perussimu on niiden osalta kertaluokkaa parempi (ja kehittyy koko ajan).

Tuo tieto, että sinulla simu hyytyy jo nyt (vaikka lisureita ei ole maailmanlaajuisestikaan tehty kuin "kourallinen"), antaa minulle myös syyn odottaa vielä MSFS:n hankintaa kunnes on mahdollista rakentaa "super-hyper-tietokone", joka ei hyydy ihan ensi kättelyssä (komponenttien - tarkoitan lähinnä näytönohjainta - tarjonta on vielä huonoa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

Itse otin MSFS Addons Linker käyttöön kun alkoi olla hidasta. Tosi kätevä (ulkopuolinen softa). Siinä tein erilaisia profiileja jossa on vain tulevaan lentoon liittyvät modit mukana ja valitsen sitten sopivan profiilin aina ennen simun käynnistystä. Lataa silloin vain halutut lisurit! Tuo löytyy muistaakseni flightsim.tosta.

Juu...hommasin ja tein saman havainnon..Ei koko liutaa lisureita tartte ladata, jos aikoo lennellä vaikkapa kotomaassa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään