Joona Väisänen

Sekalaisia screenshotteja..

6 728 viestiä aiheessa

Taas kysymys. Eikö molemmat fd:t pidä olla päällä, että lentoonlähtö tapahtuisi "oikeaoppisesti"? Ainakin näin muistelen. Korjatkaa, jos olen väärässä :).

juu, molemmat pitää olla päällä jotta voi armata vnav ja lnav maassa ennen lentoonlähtöä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu, molemmat pitää olla päällä jotta voi armata vnav ja lnav maassa ennen lentoonlähtöä  :)

 

Mutta toki lentoonlähtö ilman LNAV+VNAV armausta on oikeaoppista, sillä monella firmalla (mm. TRA) LNAV napataan aikaisintaan päälle vasta 400ft AGL ja sitten FLCH kiihdytyskorkeudessa. VNAV vasta, kun sileänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palma De Mallorcalla

 

 

Mallorca näkyy jo

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Vielä viimiset tarkistukset ennen laskeutumista

[ attachment removed / expired ]

 

 

Touchdown

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja nyt ollaan onnellisesti parkissa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noustaan Munchenista pilvien läpi lämpöiseen Sharm El Sheikhiin :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

8)

[ attachment removed / expired ]

 

IVAO:ssa taas bugaa servut/koko homma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta toki lentoonlähtö ilman LNAV+VNAV armausta on oikeaoppista, sillä monella firmalla (mm. TRA) LNAV napataan aikaisintaan päälle vasta 400ft AGL ja sitten FLCH kiihdytyskorkeudessa. VNAV vasta, kun sileänä.

 

Itse armaan vain vnavin ja hdg-select lähdössä firmasta riippumatta.. Mites tuo flch toimii esim brittien matalalentosidien luvatussa maassa?? Acceleration height on vissiin defaulttina 3000 ft fmcssa, muistaakseni, kun ei ole tullut kokeiltua eikä nyt reisun päällä ole mahdollista, niin noudattaako Sid -korkeuksia tuolla FLCH-modella??

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
niin noudattaako Sid -korkeuksia tuolla FLCH-modella??

 

jari

Konehan ei tee mitään ilman kipparin käskyä. Eli kun ruuvaat sen max. korkeuden niin ei se kone siitä ylemmäs paukutele, ennen kuin kippari niin määrää. :P Oli vertical mode sitten mikä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konehan ei tee mitään ilman kipparin käskyä. Eli kun ruuvaat sen max. korkeuden niin ei se kone siitä ylemmäs paukutele, ennen kuin kippari niin määrää. :P Oli vertical mode sitten mikä tahansa.

 

Näinhän se periaattessa on, inehmo ohjaa konetta. EGLL BPK5K dep 09L ja ruuvat vaikkapa FL100 tavoitekorkeudeksi noin alkuunsa niin vnav päällä ajaa D10LON 3000, D10BPK 4000 ja D6BPK 6000 tasan tarkkaan noille SIDin korkeusrajoituksille. Sen jälkeen lähdetään nokka pystyssä tuohon FL100. Tätä eroa tässä nyt hain. Mutta tuli selväksi.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se periaattessa on, inehmo ohjaa konetta. EGLL BPK5K dep 09L ja ruuvat vaikkapa FL100 tavoitekorkeudeksi noin alkuunsa niin vnav päällä ajaa D10LON 3000, D10BPK 4000 ja D6BPK 6000 tasan tarkkaan noille SIDin korkeusrajoituksille. Sen jälkeen lähdetään nokka pystyssä tuohon FL100. Tätä eroa tässä nyt hain. Mutta tuli selväksi.

 

jari

 

Joo flchlla joutuu itse ruuvaamaan sitä korkeutta sitä mukaa rajoitus loppuu tai atc käskee uuden korkeuden. Yleensähän nuo rajoitukset tulee lennonjohdolta joten vnavillakaan se korkeus ei pitäisi muuta olla kuin mitä on käsketty ettei kone ylitä käskettyä rajoitusta. Ja jos taas johtaja antaa korkeuden siihen saa kiivetä sidin rajoutuksista piittaamatta ellei muuta käsketä. :) Mutta jokainen lentäköön kuten itse kokee parhaaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo flchlla joutuu itse ruuvaamaan sitä korkeutta sitä mukaa rajoitus loppuu tai atc käskee uuden korkeuden. Yleensähän nuo rajoitukset tulee lennonjohdolta joten vnavillakaan se korkeus ei pitäisi muuta olla kuin mitä on käsketty ettei kone ylitä käskettyä rajoitusta. Ja jos taas johtaja antaa korkeuden siihen saa kiivetä sidin rajoutuksista piittaamatta ellei muuta käsketä. :) Mutta jokainen lentäköön kuten itse kokee parhaaksi.

 

No aivan näin. Tilanne on tietty eri jos johto on paikalla. Silloin mahdollisesti saa sidistä poikkeavia suuntia/korkeuksia. Ja tietty noudatetaan johdon korkeusrajoituksia oli mode mikä tahansa, ei näitä itsestään selvyyksiä nyt jaksa joka viestiin raapia.  ;D

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Oulu väliltä

 

Tässä rullaillaan kiitotielle 4R,MD-11 kerkes ensin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten ollaankin jo ilmassa

[ attachment removed / expired ]

 

Oulussa oli aivan karsea keli

[ attachment removed / expired ]

 

Kohta maassa

[ attachment removed / expired ]

 

Ihan hyvin tuli maahan

[ attachment removed / expired ]

 

Ja jälleen kerran turvallisesti parkissa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parit sekalaiset fiilistelyt  :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään