Guest Puuhapete

Tietoa Suomen Ilmailuopiston hausta?

191 viestiä aiheessa

Täällä näyttää olevan paljon asiasta tietäviä :) Mitä neuvoja siis voisitte antaa lukiolaiselle, pitkä matikka ja fysiikan syventävät kurssit mulla on. Mutta kannattaa varmaan armeijassakin pyrkiä ilmavoimiin? Kokemusta kenelläkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kannattaa varmaan armeijassakin pyrkiä ilmavoimiin? Kokemusta kenelläkään?

 

En usko että Ilmavoimissa käynti sinänsä haussa juurikaan auttaa, muutakuin osoittaa mielenkiintoa alalle. Mutta onhan se peruskasarmeihin nähden aivan toinen paikka suorittaa asevelvollisuus (oli sitten kyse ohjaajalinjasta, tekniikasta tai viestipuolesta Ilmavoimissa). Eli pääosin mielenkiintoista touhua ja motivoitunutta porukkaa kaikki. Ja varmasti tuona armeija-aikana saattaa jotain hyödyllistä ilmailutietoakin muistiin jäädä, jotka avustavat myöhemmin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsella myös lähemmäksi länteen eli Ruotsiin Trafigflyghögskolanin suuntaan.

 

-Tero-

 

Näyttäisivät vaativan yksinomaan YO tutkinnon, mitä ei ainakaan tällä hetkellä ole pykälässä  :-\

Ja toinen mikä snadisti mietityttää on tuo kielijuttu. Kyllä englanti menee ihan enemmän kuin sujuvasti, mutta ruotsi on snadisti ruosteessa. Mutta kiitti vinkistä...kaikki vaihtoehdot pitää ottaa huomioon!

 

Vai osaako joku kertoa onko ko. koulu englanniksi, ja onko sinne kuitenkaan sen helpompi päästä kun SIOoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai osaako joku kertoa onko ko. koulu englanniksi, ja onko sinne kuitenkaan sen helpompi päästä kun SIOoon?

 

Opetuskieli on ruotsi. Materiaalit ovat PPL-vaiheessa ruotsiksi, ATPL-teorioita luettaessa englanniksi. Lennonjohdon kanssa puhutaan ensin ruotsia, sitten englantia, kun on vähän totuttu.

 

TFHS:n sisäänpääsyprosentti on pitkän ajan keskiarvona liikuskellut suuruusluokassa 2,3 - 2,5 % hakijoista.

 

Myös pääsykokeet ovat ruotsiksi.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin surffaillessa erään saksalaisen ilmailuviranomaisen sivuilla tähän:

http://www.hh.dlr.de/coaching/ucatinfo.pdf

 

Eli kyseessä on esite suoritettavista testeistä, joka annetaan etukäteen lentäjäkoulutukseen hakeville.

Edellisinä vuosina SIO:n kokeissa käyneet osaavat varmaan sanoa onko jotain saman tyyppisiä testejä odotettavissa täälläkin...

 

Minun mielestäni nuo esitteessä mainitut esimerkkitestit olivat helppoja esim. lennonjohtajien koulutusohjelmaan pyrittäessä suoritettuun testiin, joka on käytännössä sama kuin intin PK 1 (tai 2).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

huhhahhei,

 

Onko tietoa palikkatestin painoarvosta noissa esivalinnoissa suhteessa muihin esivalinnan testeihin? Eihän niitä ehtinyt erkkikään kaikkia tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselisin ihan mielenkiinnolla,että kuinka teillä muilla SIO:oon hakeneilla esivalinta meni :-\?

 

Muutoin testi oli ihan helppo ja mukiinmenevä,mutta se ensimmäinen noppatesti meni ihan päin prinkkalaa >:(. Vaikuttaako tuo yksi testin osa-alue kuinka merkittävästi jatkon kannalta ja voiko se haku tyssätä yhteen testin osaan vai katsovatko testaajat hakijaa yleensä kokonaisuutena ????

 

Muutenkin testit tuntuvat olevan hiukan aataminaikaisia SIO:oon hakiessa  ;D;):laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutoin testi oli ihan helppo ja mukiinmenevä,mutta se ensimmäinen noppatesti meni ihan päin prinkkalaa >:(. Vaikuttaako tuo yksi testin osa-alue kuinka merkittävästi jatkon kannalta ja voiko se haku tyssätä yhteen testin osaan vai katsovatko testaajat hakijaa yleensä kokonaisuutena

 

Eiköhän niistä jonkunlainen yhteispistemäärä lasketa ja sen mukaan katsota jatkoon pääsijät. Tietysti voisin olettaa (=arvailen) että jos yksi testi menee täysin puihin, niin se voi olla jo karsiva tekijä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopissa taitaa syntyä  aika selkeä etulyöntiasema niille, joilla on oikea ote tehtävään. Hyvällä tekniikalla koppaa varmasti ainakin 80% pisteistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän niistä jonkunlainen yhteispistemäärä lasketa ja sen mukaan katsota jatkoon pääsijät. Tietysti voisin olettaa (=arvailen) että jos yksi testi menee täysin puihin, niin se voi olla jo karsiva tekijä.

 

Kyllä se näin taitaa mennä, yks (jos toinenkin) kaveri haki aikoinaan SIOon, ja saatuaan ekalta kierrokselta hylkäävän tuomion soitteli sinne ja kyseli tuloksia. Muuten oli kuulemma mennyt aika mukavasti, mutta nimenomaan tuosta noppatestistä oli saanut nohevat 23% tjsp. Oli sitten ollut ainoa karsiva testitulos. Tosin meni sen verran matalalta ettei edes rima pudonnut :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, se menee niin (ainakin sillon näin sanoivat kun sinne soitin), että tulokset suhteutetaan siihen ryhmään kenen kanssa sä teet niitä testejä. Eli esimerkiksi se joka on paras nopissa saa 10 pistettä ja muita ruvetaan sitten vertaamaan siihen nähden. Ja sama taktiikka kaikissa muissakin tehtävissä. Sitten tehdään karsintarajat, eli esim. nopista pitää saada 6 pistettä, matemaattisista tehtävistä 7 pistettä, sanoista 6 pistettä, jne. Jokainen osa-alue pitää olla yli noista karsintarajoista. Viime Finnairin haussa minulla jäi yksi osa-alue pistettä vaille ja se oli siinä. Se noppatesti on vaikea, mutta koska se on melkein kaikille vaikea niin siinä ei sinäänsä vaadita mitään älytöntä, että pääsee karsintarajan yli. Mä en itse ole hvyä siinä, mutta viimeksi sain juurikin tuon karsintarajapistemäärän. Se on sitten vaan kun on SIO:n tai Finnairin hausta kyse niin se hakijavolyymi on niin iso, että aina löytyy väkeä jolla on reippaasti yli noi karsintarajat, joten turha kyykistellä niitä kohtaan, jotka ovat pisteenkin vaille. Ymmärrettävää ja loogista - vaikka riman alapuolella oleville surullista.

 

Mutta vähän asiaa sivuten - jos ilmailu on elämä ja medikaalit sen vaan sallii niin on niitä paljon muitakin keinoja päästä lentämään. Monet hakevat SIO:oon kerran tai kaksi (ehkä jopa kolme) ja kun ei onnistu niin homma jää siihen. Tästä päästään näihin motivaatiokysymyksiin. Kävin kerran keskustelua erään Finnairin kouluttajan kanssa, joka oli kouluttanut silloisen Finnairin opiston läpikäyneitä oppilaita ja jotka olivat sittemmin päässeet Finnairille. Kyseessä oli md80:n tyyppikurssi ja eräänä päivänä oli määrä tutustua koneen siiven yläpintaan. Mutta koska vettä oli tullut kaatamalla niin oppilaat halusivatkin jäädä bussiin, eikä kivuta koneen siivelle. (Hit**, minä kiipeisin (jos saisin) sille siivelle vaikka sataisi lumiukkoja.) Tämä on luultavasti hyvin kärjistävä ja ainutlaatuinen esimerkki, mutta en sinällänsä epäile yhtään kouluttajan puheita. Jos hakee ensimmäisen kerran SIO:oon, pääsee sisälle, käy Porin koulun ja sieltä suoraan töihin Finnairille niin kyllä on menny kivasti "putkeen". Osaako sitä sitten arvostaa samalla tavalla kun ne arvostavat jotka "rämpivät suossa" päästäkseen töihin ilmailualalle? Suurin osa varmasti arvostaa ihan yhtä paljon, mutta en ihmettele yhtään jos joukosta löytyy niitä, jotka ajattelevat että näinhän tämä aina menee. Voisin kuvitella, että yleisellä tasolla yksityisillä Salpauslennon tai Patrian oppilailla olisi korkeampi motivaatio kuin SIO:n oppilailla. Useimmat Salpauslennon ja Partian oppilaat ovat esimerkiksi ottaneet riskiä taloudellisesti jahdatessaan päämääräänsä, vaikka jatkosta ei ole mitään tietoa. Tiedän Porista valmistuneita, jotka ovat sanoneet, että mikäli he eivät olisi päässeet Poriin niin homma olisi jäänyt siihen. Miten tää nyt näihin meni... noista testeistä piti puhua...  ;D ;D

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Minkälainen tämä noppatesti on? Olen hakemassa ensi syksyn haussa SIO:on. Vinkkejä kaivataan.

 

Sitten sellaisesta kysyisin, että alkavatko SIO:n kurssit aina kesäkuussa? vai vaihtuuko alkamisajankohta vuosittain?

 

-Tuomas Lindholm

 

Ihan näin ohimennen, onkohan ensi syksynä hakua ollenkaan? Tätä syksyä edeltänyt hakuhan oli 2003 vuonna, sitä en muista/tiedä oliko keväällä vai syksyllä.

 

Siinä valossa, mitä SIOn sivuilta ja yleisistä kommenteista on saanut, vaikuttaisi ainakin minun silmiin siltä, että kiertoaika on 1,5-2 vuotta.

Jos oppilaita nyt otetaan se n. 50 kipaletta ja se jaetaan ryhmiin joiden maksimikoko on SIOn mukaan 18 oppilasta, tulee tosta yksinkertaisella laskutoimituksella 3 ryhmää. Jos ryhmien aloitusväli on nyt esim. puoli vuotta (ei mitään faktatietoa), voidaan sitten seuraavan haun ensimmäinen ryhmä ottaa koulutukseen 1,5 vuotta edeltävän haun ensimmäisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä tuota kuinka varma tieto tai sellai kun ilmailuopiston sivuilla sanotaan FAQ-osiossa "- -Haku järjestetään yleensä syksyllä- -"?

 

Tuohan ei tarkoita samaa kuin "joka syksy". Viime vuonnahan esimerkiksi hakua ei ollut lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä tuota kuinka varma tieto tai sellai kun ilmailuopiston sivuilla sanotaan FAQ-osiossa "- -Haku järjestetään yleensä syksyllä- -"?

 

Jep, se on ainakin faktaa, että vuonna 2004 ei ollut SIO:on hakua. En tietenkään tulevaisuuden kuvioista ja seuraavan haun ajankohdasta osaa mitään vedenpitävää kertoa, sanoinpahan omia mietteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime Finnairin haussa minulla jäi yksi osa-alue pistettä vaille ja se oli siinä. Se noppatesti on vaikea, mutta koska se on melkein kaikille vaikea niin siinä ei sinäänsä vaadita mitään älytöntä, että pääsee karsintarajan yli. Mä en itse ole hvyä siinä, mutta viimeksi sain juurikin tuon karsintarajapistemäärän.

 

Mikä mahtoi olla tuo karsintapistemäärä silloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtoi olla tuo karsintapistemäärä silloin?

 

Hei

 

Tarkotatko noppatestissä vai ylipäänsä? Sillä ei sinänsä ole väliä, koska pistemäärät elävät juurikin sen ryhmän mukaan ja voi näin ollen käsittääkseni vaihdella jonkin verran. Muistaakseni kaikki tehtävät olivat 5-7 pisteen välissä. Näillä pisteillähän ei sinänsä ole mitään merkitystä ja niiden arvot selviävät vasta käsittelyn jälkeen, joten muuta vinkkiä ei voi antaa kun että olet vaan oma itsesi ja teet kaikki tehtävät parhaan kykysi mukaan. Jossain vaiheessa sitten tiedät riittikö pisteet vaiko eivät.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noppatestiä tarkoitin, kun tässä hikoiluttaa oma testi :) ja pitää jotenkin "rauhotella" itseään. Kun se tuntui kyllä vaikealta. En päässyt meinaan loppuun asti tehtävässä, huoh!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noppatestiä tarkoitin, kun tässä hikoiluttaa oma testi :)

 

No ei kukaan viitsisi vihdoin kertoa, mikä on noppatesti? :P

 

-m, etsä viitsisitsä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperilla on kuva nopasta, jossa silmälukujen sijaan on muistaakseni aakkosia. Tämä samainen noppa on piirretty kolmeen eri asentoon, eli jos ensimmäisessä kuvassa etusijalla olevassa seinämässä näkyy G, niin seuraavassa kuvassa noppaa on käännetty siten, että G on esimerkiksi yläpinnalla. Viimeisessä kuvassa nopan seinämistä sitten yksi tai kaksi on tyhjiä ja sinun tehtävänä on merkitä, mikä kirjain missä asennossa tyhjälle seinämälle kuuluisi. Tätä voi harjoitella, vaikkapa piirtelemällä niitä noppia paperille.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jooh :) Eli noppatestissä annetaan kuutiosta kolme kuvaa kuution eri puolilta. kullekin kuution sivulle kuuluu kirjain, joka voi olla missä tahansa asennossa. Jotkut kirjaimet annetaan kuutioon valmiiksi mutta tyhjiin sivuihin pitää löytää oikeat kirjaimet oikeisiin asentoihin, ja kirjaimet johdetaan valmiiksi annetuista kirjaimista. Oikeasta kirjaimesta 1 piste, oikeasta kirjaimesta oikeassa asennossa 2 pistettä. Ja oliko tarpeeksi sekavasti selitetty? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kolmiulotteista hahmottamiskykyä koetellaan. Onhan noita joskus työnhaussa tullut itsekin täyteltyä (tekninen ala). Rgr ja tattis!

 

-m

 

ps. Ai niin, joku sanoi, että aika loppui kesken testin; niinhän se taitaa noissa älykkyystesteissä useimmiten olla. Tehtäviä on niin paljon, että vain Einstein pääsee loppuun asti. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt netistä kaivaa esiin tollasta testiä, mutta tuloksetta. Voisin yrittää sellaista laatia esimerkiksi mutta se vaatii jo graafistakin taitoa ja sitä ei oikein löydy :) Testeissä annettiin kuitenkin 20 minuuttia aikaa tehtävän tekoon ja tapauksiakin taisi olla suunnilleen parikymmentä, joista kussakin oli keskim. 3 tyhjää sivua täytettäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se selviää sitten ensimmäisellä hakukerralla. ;)

 

Täytyy sanoa, että oli se aikamoinen tilanne kun semmonen ensimmäistä kertaa ja vieläpä ensimmäisenä testinä lykättiin eteen. Varmaan aika ratkaisevassa roolissa tulee olemaan. Lukkoon menevät tapaukset varmaan kärsivät tuossa testissä aika raa'asti. Mullakin oli alkuun pahoja ongelmia, mutta sitten lähti sujumaan, tosin luonnollisesti aika pukkasi sitten vastaan. Reippaan puolikkaan kai sain tehtyä siitä, ainakin semmonen mielikuva jäi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään päin Suomea näkynyt vielä ilon tai surun kyyneliä aiheuttavia kirjeitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään