Esa Sairio

Pöytäteline lento-ohjaimille

10 viestiä aiheessa

Onko saatavissa telineitä, joilla voisi kiinnittää pöytään sekä joystickin että kaasukahvan? Ajattelen lähinnä Thrustmasterin  Airbus-tyyppisiä ohjaimia, jotka saapuvat Suomeen marraskuussa. Olen tilannut nuo.

Itse en netistä telineitä löytänyt. Ellei ole saatavissa, onko kellään hyviä ohjeita, jotta voisi rakentaa telineet itse?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin tuossa tikussa on pohjassa M6 jengat ja paketissa tulee printattu "kaava" reikien paikoista, joten voit esim. porata pöytään siistit reiät ja vetää alakautta pultilla kiinni.

Joten itse tikun saa kyllä kiinni mihin tahansa levyyn, pitää vain miettiä mikä sellainen voisi olla. Esim ulosvedettävä ja ulos lukittuva näppisteline pöydän alle jossa siipimuttereilla "pikakiinnitys" noille että ne saa nostettua pois ja telineen työnnettyä kiskoilla pöydän alle piiloon?

Toisaalta tuon tikun pohjassa on metallilevy painona ja se pysyy aika hyvin kyllä pöydässä itsessäänkin, joten saattaa olla ettei pultteja edes tarvita.

Joku tämmöinen ehkä? https://www.e-ville.com/fi/3045851-ergonomia/44967-ulosvedettava-nappaimistotaso.htmlulosvedettava-nappaimistotaso.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Kuosmanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkeistä Tuomas. Ajattelin tehdä itse mahdollisesti jonkin systeemin. Ehkä siistit puuosat, joihin tikku ja kaasu ruuveilla kiinni ja puuosat pienoisvinkoilla sitten työpöytään.

Kuinka muuten teidät, että Airbus-tikun pohjassa olisi M6 jengat, vaikka itse tuote tulee myyntiin vasta marraskuussa?:P Itse  odottelen noita innokkaana.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Airbus-tikkuja oli verkkokaupassa erä syyskuussa mistä ostin omani.

Se toimii tosi hyvin myös pikkukoneiden kanssa, ja voi lentää vasemmalla tai oikealla kädellä. Magneettiset hall-anturit on tosi tarkat, tosin sivuperäsin on tehty potentiometrillä kahvaa kääntäen, mutta mä aion jossain vaihessa rakentaa jonkunlaiset polkimet joka tapauksessa.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Kuosmanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä juttu. Toivottavasti tilaamassani Airbus-kaasukahvassa on on myös ruuvinreiät.

Ratkaisu olisi sellainen, että teen ensin 8-10 mm vanerista hieman joyctickin ja kaasukahvan alustoja suuuremmat levyt joka viimeistelen mm. lakkaamalla siisteiksi. Sitten pulttaan levyn pohjapuolelta käsin uppokantaisilla M6-koneruuveilla levyt kiinni ohjainten pohjiin. 

Ohjaimet levyineen asetan työpöydän eturaunaan, ohjaimen vasemmalle ja kaasun oikealle, kuten kapteenilla (käytän simuissa myös kapteenin näkymää). Hankin kaksi pienikokoista siistiä ruuvipuristinta eli vinkaa, ja kiinnitän systeemit pöytään yhdellä vinkalla kummankin niin että vinkan pyöritettävä kiristysvarsi jää pöydän alle piiloon. Selvitän myös kuinka etäällä Airbussin ohjaamossa joystick ja kaasu ovat toisistaan. Työpöydälleni ohjaimet asennan vähintään sen verran kauas toisistaan että sekä tietokoneen näppäimistö ja hiirimatto hiirineen mahtuvat hyvin ohjaimen ja kaasun väliin. Tämän väin pitää olla ainakin 80 cm:n mittainen tai hieman isompikin.

Näin minulal on sekä lentäjän että tietokoneenkäyttän työpöytä!:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taidan tehdä itse edelläkuvaamallani tavoin, sopii paremmin meille. Tuo linkissä mainittu teline(pari) on myös kovin kallis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Aerosoftilta löytyy valmis pöytäteline kyseiselle joikkarille. Hinta on sen 65€. En ehtinyt katsoa, mutta niitä voisi todennäköisesti suomestakin saada.

Teline

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama ajatus on. Airbussissahan ohiaimet ovat aika paljon matalempana kuin istuintaso. Silloin esimerkiksi normi työpöydällä ohjaimet ovat liian korkealla. Itse ajattelin rakennella jonkinlaiset tasot noille. Tosin kerrostalossa kun asuu, niin rakentelumahdollisuudet ovat rajalliset, mutta parvekkeella varmaan sopii värkkäillä. Starkilta tjsp lankkua sopiva pätkä. Jos tarvii jotain sähkötyövälineitä niin käy vuokraamassa Ramirentiltä tjsp. Jos ei tarvi liikoja käyttää niin ei kannata ostaa kyllä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ne bussinkaan ohjaimet nyt sentään istuintason alapuolella ole. Ne olisi kyllä niin alhaalla täysin mahdottomat käyttää. Ihmisellähän on ranne suunnilleen istuintason kohdalla kun istutaan ja käsi on suorana.

Se on kuvien mukaan noin 10 - 20 cm istuintason yläpuolella riippuen siitä, että mitataanko sauvan alareunasta vai sauvan jalustasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään