Vesa Lääkkö

TU-154 lennot käymässä vähiin

3 viestiä aiheessa

Instagramissa eri kanavilla pyörii tietoa että tänään Alrosan TU-154M RA-85757 olisi lentänyt viimeisen lentonsa Mirny-Novosibirsk reitillä täten lopettaen koko konetyypin reittilennot. Jäljellä olevat aktiiviset TU-154 koneet ovat kaikki ilmavoimien/hallitusten käytössä ehkä "poikkeuksena" Air Koryo mutta ainoastaan Pohjois-Korean sisäisillä reiteillä ja ilman aikatauluja. Miten kauan tuon kyseisen B-2 koneen lennot vielä jatkuu on sitten toinen juttu.

Pari vuotta sitten tuli tuolla Alrosan yksilöllä lennettyä Mirnystä Moskovaan ja oli varsin mukava lento varsin kauniilla koneella. Saattoi hyvinkin jäädä viimeiseksi lennoksi tällä konetyypillä. Jos itsellä olisi varaa omaan koneeseen olisi se ehdottomasti TU-154, paras ulkonäkö ja paras äänimaailma :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika monta kertaahan nämä Alrosan Tupolev-lennot ovat olleet jo katkolla. Kerran olen yrittänyt kyytiin päästä, mutta ongelmaksi muodostui, että tämä viimeinen Tupolev Tu-154M palveli pitkään lähinnä Boeing 737-700:n varakoneena ja vaihdettiin reitille satunnaisesti. Kovin paljon etukäteen ei konetta esim. varauskalenterista koskaan löytänyt. RA-85757:n lentokelpoisuustodistus umpeutuu 30.10. ainakin jos on tähän sivuun uskominen. Tällä kertaa todennäköisesti viimeistä kertaa. :-\

Izhmaan onnistuneen pakkolaskun tehnyt sisarkone RA-85684 tuli hieman yli vuosi sitten bongattua Novosibirskin kentällä. Lisätietoa täältä: Alrosa Flight 514

IMG_4946.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Heinonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin pari vuotta sitten tuli Alrosan kyydillä mentyä osana brittiläisen Ian Allan Travelin järjestämää reissua, jossa tuli lennettyä useammallakin yhtiön masiinalla ja illastettua yhtiön johtoportaan kanssa. Tällöin kertoivat että pitävät TU-154 kalustosta erittäin paljon eikä siitä haluttaisi luopua mutta talouselämän realiteetit tulevat vastaan. Kyseiset koneet vaatisivat tässä vaiheessa isomman huollon jatkaakseen ja kuten kaikki tietää ei koneen taloudellisuus ole ihan nykyajan tasolla, joten ei siinä juuri olisi pointtia.

Kone on erityisen hyvin sopinut Polyarnyn reitille, josta mekin itseasiassa lennettiin takaisin Moskovaan eikä Mirnystä kuten yllä vahingossa kirjoitin. Polyarnyn kiitorata on erittäin pomppuinen ja nousu sieltä oli aikamoista ryskytystä, varsin moni matkatavarahyllyn luukku aukesi siinä touhussa yms mutta TU-154 on kuin tehty ottamaan vastaan tämänlaista penaltia, ei tunnu missään kuten henkilökunta siitä mainitsi ;D

Polyarny palvelee lähistön Udachny nimistä kaupunkia ja tämän timanttikaivosta. Alrosalla on näillä alueilla useampi timanttikaivos ja kaikki muukin on käytännössä Alrosan omistamaa. Hyvin luultavasti tuo meidänkin Moskovan kone oli timanttilastissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään