Mika Laakso

Saab Viggen / Helsinki Aero show

21 viestiä aiheessa

Helsinki Air Show -77, ajalla 26.8.-28.8.77 (pe-su). Tämä taisi olla se sateinen näytös Helsinki-Vantaan lentoasemalla, joka vähensi yleisön määrää reippaasti.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno raina, kiitos Markku! Ilmeisesti 70-luvulla ei ollut lentonäytöksissä vielä minimilentokorkeuksia?

esim. kaitafilmin kohdista 5.57 ja 6.11!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Hieno raina, kiitos Markku! Ilmeisesti 70-luvulla ei ollut lentonäytöksissä vielä minimilentokorkeuksia?

esim. kaitafilmin kohdista 5.57 ja 6.11!

Määräykset tiukkenvat vasta kymmenkunta vuotta myöhemmin Frecce tricolorin elokuun 1988 onnettomuuden jälkeen.

Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuva tuli samassa nipussa. MiG-21:siä, Tuskin suomesta, kuva?

FullSizeRender - 2020-10-31T005104.643.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Helsinki Air Show -77 oli kiinnostava lennonjohdonkin näkökulmasta.
 
Ennen Viggeneitä esiintyi Klemm 25. Katsojat tykkäsivät kaulaliina lepattaen lentävän ohjaajan esityksestä. Tämä päätti yllättäen vähän pidentää näytöstään yleisön iloksi. Samaan aikaan Viggen pari aloitti lentoonlädön tyhjäksi ilmoitettuun ilmatilaan. Jännittävä hetki.
 
Lisäksi yksi vanha lentokone teki pakkolaskun pusikkoon. Moni luuli, että se kuului näytökseen.
 
Esa
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:
 
Lisäksi yksi vanha lentokone teki pakkolaskun pusikkoon. Moni luuli, että se kuului näytökseen.
 
Esa

Pusikkoon mennyt oli muuten Viima OH-VII, joka nykyään roikkuu Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

42 minuuttia sitten, Akseli Keränen kirjoitti:

Niin se epäonnistunut Viiman nousu tapahtui Malmilla.

Ohessa Ilmailun 9/1977 uutisointia Helsinki 1977 Water Showsta (EFHK).

Rodney :cool:

5f9d7e007ec63_Ilmailu1977-09s27.thumb.jpeg.07bad0141aef921f77c2c0698d49a1ea.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
EFHK
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klaus Vesa kertoo olleensa paikalla kuvaamassa Helsinki Air Showssa ja näki tapauksen:

”Muistan kuin elisen päivän kun OH-VII putosi Helsinki International AirShow'ssa(26.-28.8.1977). Putoamispäivämäärä on 27.8.1977. Kuvasin kaitafilmille Viiman ja Vinkan esityksen perjantaina 26.7. ja ajattelin lauantaina, etten kuvaa uudestaan, joten vain seurasin koneiden nousua ja -HUPS- Viimaa ei yhtäkkiä näkynyt missään.  :o Pusikkoonhan se meni kun ilma karkasi siiven alta. Käyntihäiriötä en huomannut.( Viima alinopeudella ilmaan ja kaartosakkaus. M. Tiiro hyppäsi ulos koneesta ja näytti OK-merkkiä Vinkalle. J.Laukkanen rauhoitteli PEPA:a./ Ilmailu 9/77) Vinka jatkoi ohjelmaansa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuuluttajakaan ei nostanut asiasta mitään älämölöä. Sunnuntaina näin vaurioituneen Viiman Finnairin tekniikan alueelta. Oli tuotu sinne Ilmavoimien Helikopteripalvelun helikopterilla (muistaakseni MI-8 Sikorsky). Kalustoahan oli paikalla.”

Lähde: https://www.flightforum.fi/topic/9495-jälleen-kuvakyssäri/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en käynyt tuossa air showssa, mutta tulin juuri silloin ekaa kertaa pääsykokeitten jälkeen Otaniemeen, kun kaksi Vigeniä lensi Laajalahden päältä kohti kenttää. Upeita koneita, mutta todella aggressiivisen näköisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin olin isäni kanssa paikalla tuossa vesi-showssa ja näimme Viiman lähdön. Muistelen, että se olisi lähtenyt poikittain 15/33 nähden, ehkä nykyiseltä twy YF:ltä, yrittäen STOL-lähtöä.

Ihmettelimme, kun kone katosi puiden taakse eikä ilmestynyt näkyviin. Kohta metsää kohti ajoi pillit päällä Holger Pitkäsen ambulanssi ja näkyihän sieltä puiden välistä Viiman pyrstö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Vesa Halme said:

Minäkin olin isäni kanssa paikalla tuossa vesi-showssa ja näimme Viiman lähdön. Muistelen, että se olisi lähtenyt poikittain 15/33 nähden, ehkä nykyiseltä twy YF:ltä, yrittäen STOL-lähtöä.

Ihmettelimme, kun kone katosi puiden taakse eikä ilmestynyt näkyviin. Kohta metsää kohti ajoi pillit päällä Holger Pitkäsen ambulanssi ja näkyihän sieltä puiden välistä Viiman pyrstö.

Kyllä se Viima lähti ihan normaalisti 15:n suuntaan, en nyt muista miltä kohdalta, mutta LEKO-70:n perään kumminkin. Ensimmäinen Vinka ei tuolloin ollut vielä lentänyt, kun ihan tarkkoja ollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Kyllä se Viima lähti ihan normaalisti 15:n suuntaan, en nyt muista miltä kohdalta, mutta LEKO-70:n perään kumminkin. Ensimmäinen Vinka ei tuolloin ollut vielä lentänyt, kun ihan tarkkoja ollaan.

Tässä Viima, OH-VII,  rullaa LEKO-70:n perässä. Pian nousun jälkeen tapahtui se Viiman putoaminen pusikkoon.

IMG_4040.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Viimasta vielä. Olin paikalla ja näin tapauksen. Leko starttasi ensin ja ilmaan päästyään veti jyrkästi ylös sen verran mitä nopeus riitti ja oikaisi sitten vaakalentoon. Syystä tai toisesta Viima yritti samaa "temppua" perässä. Ilmeisesti oikaisu vaakalentoon myöhästyi koska kone jäi alinopeudella ikäänkuin roikkumaan moottorin varaan. Siitä sitten joko harkittu tai harkitsematon kaarto vasemmalle lepikkoon. Tuli silloin mieleen että mahtoiko se pehmentävä lepikko olla harkittu "osoite", kun ohjaaja huomasi että ilmassa ei pysytä? Miten lie olisi käynyt jos olisi pudonnut kovalle maalle?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Nordsten

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla näytöksessä puolestaan tapahtui 2-tasokoneen startti suunnilleen radan poikki, jossa potkuri raapaisi maahan tai kasvustoon noin vuonna 1982. Asia liittyi lentonäytöksen "koneen varastus" -numeroon, jossa yleisölle väitetään koneen tulleen varastetuksi. Lentäjä toimi kuitenkin järjestäjien luvalla, ja oli lentotaitoinen. Lentonumero onnistui näytöksessä, mutta tapaus oli jälkeenpäin jossain ehkä Ilmailu -lehden numerossa mainittu incidenttinä. Helsingin Sanomista tuosta en löytänyt juttua.  Olin itse katsojana paikalla.   

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään