Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 God kväll mina damer och herrer! Eilen lentokoneessa matkustaessani mieltäni alkoi askarruttamaan eräs matkustamon valaistusta koskeva asia. Tästä on varmasti ennenkin ollut täällä puhetta, mutta untuvikko kun tällä foorumilla olen, niin teinpä sitten uuden aiheen tästä. Kysymykseni koskee siis lentokoneen matkustamon valaistusta nousun ja laskun aikana pimeällä lentäessä. Miksi matkustamon valot himmennetään ennen nousua ja heti nousun jälkeen ne taas syttyvät ja sama laskun aikana? Vai onko lentoemosilla vaan tekemisenpuute nousujen ja laskujen aikana joten ränkläävät valokatkaisimia ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Olisiko syynä se, että hätävalot (ne jotka johdattavat exiteille) näkyvät paremmin? Nousut ja laskut ovat kuitenkin ne onnettomuusalttiimmat hetket. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Onnettomuuden sattuessa on helpompi toimia, jos on ollut valmiiksi hämärässä ja valaistus heikkenee entisestään jostain syystä, kun silmät ovat valmiiksi sopeutuneet hämärään. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Onnettomuuden sattuessa on helpompi toimia, jos on ollut valmiiksi hämärässä ja valaistus heikkenee entisestään jostain syystä, kun silmät ovat valmiiksi sopeutuneet hämärään. -Tero- Veit jalat suustani. Juu, juuri tuosta on kyse..Jos kone rysähtää johonkin pellolle pimeässä niin tosiaan silmät jo tottuneet hämärään.. (Kaikkea ne miettivät suunnitellessaan matkustamista, olisi mukawa tietää koska ja minkä tapauksen? johdosta tuo käytäntö on otettu) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Kiitokset vaan vastauksista teille! Tulipas kerrassaan ihan blondi fiilis, kun en tuollaisia tullut ollenkaan ajatelleeksi.. Noh, aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Onnettomuuden sattuessa on helpompi toimia, jos on ollut valmiiksi hämärässä ja valaistus heikkenee entisestään jostain syystä, kun silmät ovat valmiiksi sopeutuneet hämärään. -Tero- Itselläni on pistänyt silmään ainakin talviaikana se, että lentoemot pitää niitä hanskoja käsissään ainakin lähdön aikana. Olisiko sama onnettomuustilannetta varten varautuminen kyseessä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Itselläni on pistänyt silmään ainakin talviaikana se, että lentoemot pitää niitä hanskoja käsissään ainakin lähdön aikana. Olisiko sama onnettomuustilannetta varten varautuminen kyseessä? Vai olisiko uniformuun kuuluva asuste, jota kuuluu pitää yllä lähdön ja laskun aikana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Vai olisiko uniformuun kuuluva asuste, jota kuuluu pitää yllä lähdön ja laskun aikana? Niin entiedä. Jotenkin vaan tuntuisi typerältä muuten vaan pitää hanskoja kädessä "sisällä" ... Pepe tietäis ainakin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Tuo nahkahanska-juttu on myös tuohon varautumista jos tulee onnettomuustilanne...kummasti pystyy paljon "rajummin" esim. repimään jotain ovea tms. auki jos on nahkahanskat kädessä vrt. paljainkäsin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Voisi muutenkin uskoa, että pimeällä lennettäessä lennon tapahtumarikkaimmista vaiheista (nousut/laskut) matkustajat näkisivätkin jotain, kun sisällä on lähes yhtä pimeää kuin ulkopuolella. Mutta varmasti tuo Knuthin Teron ehdotus on se kaikkein suurin syy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2005 Muistelen taas lukeneeni jostain, että hanskoja pidetään käsissä tulipalojen takia. Palaneilla käsillä ei juurikaan availla lentokoneen ovia ja lentoemäntien tärkein tehtävähän on matkustajien turvallisuudesta vastaaminen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Mielenkiintoinen asia on myös se, että kun matkustamon valot on himmennetty, niin melkein kaikki sytyttää sen lukuvalon ja sitten matkustamossa onkin taas melkein saman verran valoa kun ennen himmentämistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 No, lentoemoilla ne hanskat kuuluu "univormuun" nousun ja laskun aikana varmaan vähän samasta syystä kuin poliisin univormuun kuuluu pamppu ja pyssy Eli sen tehtävän suorittamista varten. Emothan on oikeasti koneessa sitä varten että jos jotain menee pieleen, ne muuntuvat aika äkisti vienosti hymyilevistä kahvinkaatajista rautaisiksi ammattilaisiksi jotka evakuoivat koneen ja pelastavat henkesi. Vrt. se Air Francen viimeisin kaputti - emot siinä olivat ne sankarit joiden ansiosta kukaan ei kuollut. Toki sitten tuo asiakaspalvelupuoli kuuluu työhön myös, mutta tuo toinen puoli usein unohtuu kun ko. ammattiryhmästä puhutaan. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Mielenkiintoinen asia on myös se, että kun matkustamon valot on himmennetty, niin melkein kaikki sytyttää sen lukuvalon ja sitten matkustamossa onkin taas melkein saman verran valoa kun ennen himmentämistä. Luulisi koneen valmistajalle olevan melko helppoa asentaa jokin pääkytkin lukuvaloillekin jos asia on kovin tärkeä.. ??? Toisaalta, jos valot eivät toimisi alkaisi joku varmasti kysellä syytä, ja jos ilmoittaa syyksi onnettomuuteen valmistautumisen, saattaisi hampaiden kalina matkustamossa käydä sietämättömäksi Toinen jännä juttu on mielestäni kyllä se että siinä parissa minuutissa jonka ne valot on himmennettynä ennen starttia ei silmä vielä ehdi kovin paljoa sopeutua.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Toinen jännä juttu on mielestäni kyllä se että siinä parissa minuutissa jonka ne valot on himmennettynä ennen starttia ei silmä vielä ehdi kovin paljoa sopeutua.. Eikös se aika ollut noin 20 minuuttia, jotta silmän tappisolut (tai sauvasolut) ehtii tottua pimeään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Eikös se aika ollut noin 20 minuuttia, jotta silmän tappisolut (tai sauvasolut) ehtii tottua pimeään? Kuullostaa pitkälle ajalle. Ainakin itse koen ajaksi enemmänkin parisen minuuttia. Tietysti ehkä 100% tottuminen vie aikaa enemmän, mutta muuten silmä tottuu aika nopsaan. Kokeilkaapa vaikka valoisassa huoneessanne iltapimeällä, peittää silmät 10 sekuntia ennen valojen sammuttamista, niin jo silloin huomaa eron näkökyvyn tottumisessa pimeään, verrattuna siihen että sammuttaa valot "varautumatta" ja alkaa tihrustella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Minä kun luulin että ne sammutetaan sen takia että näkee paremmin ulos!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Toinen jännä juttu on mielestäni kyllä se että siinä parissa minuutissa jonka ne valot on himmennettynä ennen starttia ei silmä vielä ehdi kovin paljoa sopeutua.. Juuri tämän takia olen sitä mieltä, että valojen himmentämisellä haetaan erityisesti hätävalojen parempaa näkyvyyttä. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2005 Kyllä siinä adaptoitumisessa pimeään menee noin puoli tuntia, ennen kuin silmät ovat täydellisesti sopeutuneet. Tällöin näkeminen tapahtuu sauvasolujen avulla, päivällä taas sekä tapeilla että sauvoilla. Mutta kyllä ensimmäiset pari-kolme minuuttiakin pimeässä toki auttavat verrattuna täysin kirkkaaseen. Väittäisin kyllä että ilmiö on osittain psykologinen, koska teemme havaintoja eri tavalla eri valaistusolosuhteissa. Tuo pimeäadaptaatio muuten tapahtuu molemmissa silmissä erikseen, eli jos haluaa säilyttää toimintakyvyn pimeässä, kannattaa sulkea toinen silmä valon sytyttämisen ajaksi, jos vaan mahdollista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2005 Heh, matkustajakoneissa tapahtuu aina kaikenlaista hassua... toissailtana oli vuorossa matka Shanghaihin Köpiksen kautta, ja taas huomasi joitakin "vanhoja totuuksia": - Ihmiset eivät odota turvavyö-kyltin sammumista portilla ennen vyön irroitusta (aasialaisia kun oli SAS:n A340:issä 3/4 niin Kiinaan laskeutumisen jälkeen ennen kuin kone oli rullannut pois kiitotieltä alkoi jo naksua vöitä äkäseen auki) - Kun kabiini on pimennetty ilta/yönousua varten puolet laittaa sen lukuvalon kuitenkin päälle (luulis, että se pitäis kieltää, menee muuten kaikki hyöty). - Kun turvavyö-valokyltti syttyy laskeutumisen alussa, ihmismassat ryntäilee vessaan vaikka 10 minuuttia aiemmin on kuulutettu, että "10 minsan päästä valo syttyy, käykää vessassa nyt jos tarvii" - long-hauleilla on kypsimmät emännät... Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2005 - Ihmiset eivät odota turvavyö-kyltin sammumista portilla ennen vyön irroitusta (aasialaisia kun oli SAS:n A340:issä 3/4 niin Kiinaan laskeutumisen jälkeen ennen kuin kone oli rullannut pois kiitotieltä alkoi jo naksua vöitä äkäseen auki) "Lentokapteenina tiedän, että kärsimättömät matkustajat nousevat vastoin ohjeita usein seisomaan ja tungeksivat käytävällä, ennen kuin kone on kokonaan pysähtynyt. Lentoemännät kehottelevat heitä pysymään aloillaan, joskus varsin kireään sävyyn. Kerran kuulin tavanomaisen muistutuksen sijaan lentoemännän kuuluttavan: ”Lentoyhtiömme historiassa kukaan matkustaja ei vielä ole ehtinyt perille ennen konetta. Joten, hyvät naiset ja herrat, pyydän teitä istumaan paikoillanne.” (Valitut palat 07/2003)" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2005 Ja tämähän asia taas riippuu aivan täysin siitä millä yhtiöillä lentää, Finskillä ja Same As Sabenalla tietty näin...mutta kokeiles joskus huviksesi vaikkapa 15-18h vetoa ja Tyynen Valtameren ylitystä jollakin aasialaisella carrierilla...muuttuupi käsityksesi. Yhtiön kypsimmät niilläkin on, siellä vaan annetaan kenkää, kun ylittää 30-v... (miten niiltä mahtaa sujua se evakuointi...) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2005 Varmasti aivan yhtä hyvin kuin härmäläiseltä, elämäänsä kyllästyneeltä, vahvasti ylipainoiselta, eläkeikää lähestyvältä liki kyysikymppiseltä lonkkavikaiselta naispurserilta... Hän on myyttinen hahmo, jolle ei todellisuudessa ole vasinetta. No, oikeasti en tällä tasolla halua keskustella, joskus vain harmittaa kun pelkän iän ja ulkomuodon perusteella haukutaan kokeneita kotimaisia ammattilaisia. Tuo evakuointikyky muuten testataan vuosittain ja lonkkavikaiset eivät lähesty eläkkeellepääsyhetkeä vaan loittonevat siitä - me muut lähestymme, oli matka miten pitkä tahansa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2005 - Ihmiset eivät odota turvavyö-kyltin sammumista portilla ennen vyön irroitusta (aasialaisia kun oli SAS:n A340:issä 3/4 niin Kiinaan laskeutumisen jälkeen ennen kuin kone oli rullannut pois kiitotieltä alkoi jo naksua vöitä äkäseen auki) Omien havaintojeni perusteella tuo vöiden aukominen jo kiitotiellä heti laskun jälkeen liittyy usein lentopelkoon. En kyllä tiedä miten, olisiko joku helpotuksen tunne, kun on päästy onnellisesti alas. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2005 Aasialaiset eivät tunnetusti osaa odottaa tai jonottaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla