Jari Juvonen

Blenheim I IV sarjan pommiripustimet

22 viestiä aiheessa

Talvisodan aikana Suomeen lennetyissä IV sarjan Blenheim I koneissa näkyy kolmessa näkemässäni valokuvassa RAF:n Light Series Carrier - tyyppiset pommiripustimet koneiden takarungon alla. Ripustimet oli tarkoitettu pieniä pommeja varten. Ripustimia näkyy Juvalla 26.2.40 otetuissa kuvissa siviilitunnuksessa olevan OH-IPA (myöh. BL-134) ja OH-IPD (myöh. BL-137) koneiden takarungon alapuolella. Myös Luonetjärvellä 7.3.40 laskussa ympäri menneessä BL-134 koneessa ripustimet ovat vielä paikallaan. Kysymykseni kuuluukin:

1. Oliko kaikissa IV sarjan Blenheimeissä em. ripustimet kiinnitettynä kun ne tulivat Suomeen?

2. Olivatko ne kiinnitettyinä koneisiin koko Talvisodan ajan?

3. Olivatko ne käytössä myös sotatoimissa?

Talvisodan jälkeen valokuvissa ei ripustimia enää näy missään koneessa.

Terveisin
Jari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille Jari!

Asia on minullekin aika ajankohtainen. Nimittäin kirjoitin tämän vuoden Feeniksin syyskuun numeroon artikkelin Lentolaivue 42:sta Jukajärvellä 1940, jota varten jouduin hankkimaan aika lailla lähdemateriaalia. Useammassakin kirjallisessa lähteessä mainitaan, että koneista poistettiin pommiripustimet ja muu aseistus jo Englannissa. Tämä siksi, että siirtolento oli salainen ja koneet muutettiin lentoa varten siviilikoneiksi siviilitunnuksin. Myös koneiden miehistö, vaikka olivatkin RAF:n vapaaehtoislentäjiä, oli ”siviilikamppeissa” ja siviilipassein. Tämä kaikki Englannin ilmailuministeriön vaatimuksesta. 
Blenheim-koneet olivat käytettyjä ja RAF:n eri laivueista kerättyjä. Osa oli ollut hävittäjämuunnoksiakin, jotka muutettiin pommikoneiksi, kerrotaan lähteissä.

Kuvissa näkyy joissain koneissa Juvalla kuitenkin nuo mainitsemasi takarungon ulkopuoliset ”pikkupommiripustimet”. Ripustimet ja aseet (kk:t) tuotiin irroitettuina koneiden mukana Suomeen. Englantilaisia ripustimia vaihdettiin jo Juvalla kotimaisiin, mainitaan myös eri lähteissä. 

Koska artikkelini käsitteli isompaa kokonaisuutta, ja lehdessä rajallisesti sivuja, en syventynyt enempää noihin ripustimiin. Jotain kuitenkin, ote artikkelistani:


”Laivueen saamat 12 Bristol Blenheim Mk.1 konetta poikkesivat hieman aikaisemmista Suomeen tuoduista malleista. Ne saivatkin nimityksen IV-sarja. Koneissa oli englantilaismalliset ripustimet vain 526 kg:n pommikuormalle. Koneiden pommikuorma oli esimerkiksi 4 x 100 kg:n tai 4 x 50 kg:n pommit kuilussa, ja 4 x 12,5 kg siipeen tai 4 x 12,5 kg takarunkoon. Isot pommit voitiin korvata kahdella 230 kg:n pikkupommikasetilla. Pommit oli viritetty herkiksi, sillä Viipurinlahdella maalit olivat pääasiassa ilman suojaa olevia maajoukkoja.”

Pikkupommeja eli 12,5 kg:n pommeja pudotettiin (Raimo Heikkisen / Kansallisarkisto) koosteen mukaan Juvalta lähteneistä koneista kaikkiaan 147 kappaletta Lentolaivue 42:ssa 15.3.-40 mennessä. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta Jukka,

Mainitset että 12,5 kg pommeja voitiin asentaa neljä kappaletta takarunkoon. Tarkoititko takarungon ripustimiin vai oliko Blenheimin takarungossa pommikuilu 12,5 kg pommeja varten? Vaihdettiinko myös englantilaiset pikkupommiripustimet suomalaisiin vai poistettiinko ne kokonaan jos niitä sitten lainkaan käytettiin?

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin läpi uudelleen lähdemateriaaliani. Igor Kopiloff Ilmailumuseoyhdistyksestä on kirjoittanut Feeniks-lehden numeroon 4/2015 mainion artikkelin Bristol Blenheim IV-sarjasta. Sen mukaan koneissa oli seuraavat englantilaiset pommiripustimet:

- 4 kpl R.S. 250-150 lbs. No.1 tyyppi E.M./E.F.Mk.L

- 2 kpl R.S. 260 lbs. No.2 tyyppi E.M./E.F. Mk.I

- 4 kpl R.S. 20 lbs. siivissä tyyppi E.M./E.F. Mk.I

- 8 kpl R.S. 20 lbs. rungossa tyyppi E.M.Mk.I (nämä ovat nuo Jarin mainitsemat takarungon pikkupommien ripustimet)

Artikkelin mukaan pikkupommit oli ripustettu siiven tyvessä oleviin ja rungon alla oleviin kevytrakenteisiin ripustimiin. Suomalaiset käyttivät Jukajärvellä koneissa pikkupommeina suoritusilmoitusten perusteella kotimaisia 12,5 kg:n Tolfvan-sirpalepommeja.

Kävin läpi uudestaan myös LLv 42:n suoritusilmoituksia. Niissä BL-koneiden pommivarustus oli kaikissa koneyksilöissä pommituslennoilla Viipurinlahdelle yleensä joko 4 x 50 kg tai 4 x 100 kg sekä 4 kpl:tta 12,5 kg. Se viittaisi siihen, että Tolfvan-pikkupommit olisi ollut siiven tyvessä olevissa 4 kpl:een ripustimissa. Tämä on vain omaa spekulaatiotani, koska laivueen sotapäiväkirjamerkinnöissä ei ole mainittu pommien ripustuspaikkoja sen kummemmin. Muistakaan lähteistä en onnistunut löytämään varmaa vastausta tähän. Lukumäärä 4 kuitenkin viittaa siihen, että ne olisivat voineet olla siiven ripustimissa. Ainakin hieman aiemmin Englannista tulleissa Mk. IV pitkänokka-Blenheimeissä pikkupommit sijoitettiin siiven tyven ripustimiin, siitä oheinen SA-kuvasarja Luonetjärveltä päivättynä 3.8.1940, kyseessä on Lentolaivue 46:n Blenheim BL-134. 12,5 kg:n pommia kiinnitetään juuri sisäpuoliseen ripustimeen. Näyttää kuvasta päätellen, että molempien siipien tyvessä oli 2 ripustinta luukkuineen, eli yhteensä neljä.

Feeniksin artikkelissa on myös oheinen kaaviokuva, jossa ulkopuolisten ripustimien tilalle valmistettiin rungon sisäinen pommikasetti pikkupommeille. Sillä korvattiin nuo takarungon ripustimet.

Värikuva esittää kotimaista Tolfvan 12,5 kg:n pikkupommia ja ripustinta "Periksi ei anneta - Juvan Blenheimit talvisodassa" näyttelyssä Tea House of Wehmaisissa helmikuussa 2020. Kuva via Tumi Hämäläinen. Pommi on Ilmavoimamuseon kokoelmista. 138 -merkintä ripustimessa viittaa mahdollisesti BL-138:aan.

Jukka

 

bl_ripustin.jpg

5927.jpg

 

5928.jpg

Juva_kuva_21.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäyksiä, täsmennyksiä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LLv 42:n sotapäiväkirjasta löytyi ainakin 8.3. päivätty merkintä, joka viittaa 8 x 12.5 kg:n pommeihin.

 

Lentolaivue_42_20.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on selvästikin ristiriita jos vertaa alla oleviin 8.3. ja 9.3 lentueiden virallisiin suoritusilmoituksiin. Niissä kaikissa on merkittynä pikkupommien osalta vain 4 x 12,5 kg / kone. Kävin läpi kaikki laivueen suoritusilmoitukset aikavälillä  4.3. - 13.3. - 40, eikä yhdelläkään lennolla ollut koneissa enempää mukana pikkupommeja kuin 4 x 12,5 kg. Väittäisin vahvasti, että sotapäiväkirjaan tehdyt merkinnät ovat siltä osin virheellisiä, kuten ne monesti ovatkin eri yhteyksissä. Ohessa 8.3. ja 9.3. 1940 suoritusilmoitukset, toiseksi viimeisin ja viimeisin on juuri tuo sama sotapäiväkirjan lento 9.3., 2. lentueen kone (ohj. luutn Erkki Ahmo) kyseessä ja lähtö klo 6.30 aamulla. 4 x 50 kg + 4 x 12,5 kg:n pommit alla, minkä hän on nimikirjoituksellaan todistanut. Sekä käskyssä, että varsinaisessa suorituksessa on sama määrä pikkupommeja. 100 kg:n pommit on vaihdettu 50 kiloisiin. Lähde: Kansallisarkisto:

edit: onko kuitenkin niin, että sotapäiväkirjan merkintä tarkoittaa tuossa kohtaa kahden koneen (lentueen) yhteispommimäärää? Tuo kirjoitettu pommimäärä (4 x 100 kg + 4 x 50 kg + 8 x 12,5 kg = 700 kg) kun ylittää IV-sarjan alkuperäisen ripustimien maksimin joka oli 526 kg. Tämä voisi selittää tuon mainitsemani ristiriidan.

Jukka

Lentolai_44.jpg

Lentolai_45.jpg

Lentolai_46.jpg

Lentolai_47(1).jpg

Lentolai_48.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka vastauksistasi ja Ari kommenteistasi. Voidaanko tästä nyt vetää johtopäätös, että LLv 42:n Blenheim I (IV sarja) koneissa ei Talvisodan aikana käytetty rungon alapuolisia ripustimia  sotatoimissa? Tähän suuntaan viittaa vahvasti Jukan kommentteihinsa liittämät dokumentit. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä että ripustimet olisivat voineet olla paikoillaan koko Talvisodan ajan vaikka niitä ei käytettykään. Mekaanikoilla oli varmaan kiireisempääkin tekemistä kuin poistaa tarpeettomia ripustimia koneen alta...  Kysymyksiin 1 ja 2 ei siis ilmeisesti löydy varmaa vastausta ilman valokuvatodisteita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä tuossa vain ajattelin, että ehkä nuokin ripustimet olivat olleet optiona käytettävissä, koska joku oli niiden käytön käskyttänyt. Pommitustehtävän luonteesta lopulta riippuu, mitä alle oikeasti laitetaan. Tai sitten käskyn antaja / kirjaaja ei ole ollut perillä Blenheimin rakenteesta? Määttiijjä.

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuo pommikuorma 700 kg on 174 kg yli Blenheim III - ja IV -sarjojen pommiripustimien maksimipainon 526 kg. Vasta kotimainen pitkänokka-VI-sarja kantoi reilusti yli 900 kg (max 972 kg).

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole tähän aiheeseen juurikaan ehtinyt perehtyä, siksi laitan matskua mutusteltavaksi:hmm:

BL I - IV-sarjan kone BL-137 joutui Porin lentokentällä törmäyskurssille traktorin kanssa 21.5.1940. Koneessa ei ole ulkopuolisia pommiripustimia takarungossa. Entä koneen tuhoutuessa vihollisvaikutuksesta pommilastissa Värtsilän lentokentällä 3.9.1941, onko tuhoutuneiden asevälineiden joukossa Jarin kiinnostuksen kohteena olevat takarungon ulkopuoliset ripustimet?

BL1.JPG

BL2.JPG

BL3.JPG

BL4.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kyseessähän oli tämän näköiset kapistukset:

 

LSC_202.jpg

LSC-BL.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo, kysymykseni koski vain Talvisodan aikaa. Välirauhan ja Jatkosodan aikana otetuissa valokuvissa ei koneiden rungon alla näy pikkupommien ripustimia missään kuvassa joten siltä osin asia on selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

"Light series bomb rack carrier" taitaa olla virallinen RAF nimitys ja sopiva hakusana. Joidenkin tietojen mukaan on ollut vielä 2012 RAF palvelukäytössä (lue: mahdollisuus käyttöön).

Ko. vempelehän oli käytössä myös Lysanderissa. Kiinnitettiin laskutelineen "siipeen". Onni Kuuluvainen Hiljaa ja matalalla kirjoissa kertoo niiden käytöstä. Lisäys: briteillä myös Hurricanessa (Australian War Memorial -kuva):

3952487.JPG

Muistelin, että SA-kuvissa oli pommikuorma, jossa enemmän pikkupommeja kuin koneeseen sopii. Kuvathan löytyivät, mutta olikin BL-146 eli ensimmäinen II-sarjan Blenheim eikä siinä tietenkään ollut niitä ulkoisia pikkupommiripustimia. Laitan tähän pari kuvaa mukaan, koska palopommit lastataan koneen sisälle ampujan luukusta. BL-146:ssa lienee siis ollut yllä Nisulan Jukan viestissä näytetty "kaappi" palopommeille?

t.

Kari

Mikkelin kenttä ja laivueen esikunta 1941.07.30

"BL pommit maassa" (SA-kuva 31672)

86374_r500.jpg

"Palopommit nostetaan koneeseen." (SA-kuva 31683)
86385_r500.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Jari Juvonen kirjoitti:

Raimo, kysymykseni koski vain Talvisodan aikaa. Välirauhan ja Jatkosodan aikana otetuissa valokuvissa ei koneiden rungon alla näy pikkupommien ripustimia missään kuvassa joten siltä osin asia on selvä.

Löytyykö ripustimelle tyyppi/malli? Onko se mikään noista IV-sarjan ripustimista jotka ovat mainittu laittamassani (keltaisenvärisessä) luettelossa? Ari laittoi kuvan neljän pommin ripustimesta, onko sille tyyppi-/mallitietoa esittää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Nisulan vastauksesta:

"- 8 kpl R.S. 20 lbs. rungossa tyyppi E.M.Mk.I (nämä ovat nuo Jarin mainitsemat takarungon pikkupommien ripustimet)"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Jari Juvonen kirjoitti:

Jukka Nisulan vastauksesta:

"- 8 kpl R.S. 20 lbs. rungossa tyyppi E.M.Mk.I (nämä ovat nuo Jarin mainitsemat takarungon pikkupommien ripustimet)"

Samaa mieltä että on "rungon alapuolelle kiinnitettävä". Näin sanotaan BL-IV sarjan ripustimien luettelossa 15.5.1941.

IMG_5283.JPG

IMG_5290.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Moi!

"Light series bomb rack carrier" taitaa olla virallinen RAF nimitys ja sopiva hakusana. Joidenkin tietojen mukaan on ollut vielä 2012 RAF palvelukäytössä (lue: mahdollisuus käyttöön).

Ko. vempelehän oli käytössä myös Lysanderissa. Kiinnitettiin laskutelineen "siipeen". Onni Kuuluvainen Hiljaa ja matalalla kirjoissa kertoo niiden käytöstä. Lisäys: briteillä myös Hurricanessa (Australian War Memorial -kuva):

3952487.JPG

Muistelin, että SA-kuvissa oli pommikuorma, jossa enemmän pikkupommeja kuin koneeseen sopii. Kuvathan löytyivät, mutta olikin BL-146 eli ensimmäinen II-sarjan Blenheim eikä siinä tietenkään ollut niitä ulkoisia pikkupommiripustimia. Laitan tähän pari kuvaa mukaan, koska palopommit lastataan koneen sisälle ampujan luukusta. BL-146:ssa lienee siis ollut yllä Nisulan Jukan viestissä näytetty "kaappi" palopommeille?

t.

Kari

Mikkelin kenttä ja laivueen esikunta 1941.07.30

"BL pommit maassa" (SA-kuva 31672)

86374_r500.jpg

"Palopommit nostetaan koneeseen." (SA-kuva 31683)
86385_r500.jpg

Tuhoutuneissa Lysandereissa LY-117 ja -121 oli pommiripustimina kummassakin: 1 kpl. 25/4 Gavier ja 1 kpl. LS/16.

Nyt ollaan kaukana Jarin "talvisodan aikana" aiheesta, mutta onhan tämäkin käsiteltävä: BL-138:ssa oli pikkuisia palopommeja matkassa yhteensä 36 kpl. ja toisella lennolla peräti 120 kpl.! Mainitun "kaapin" sisukset olivat rajalliset, mihin mahtoi olla pommit mätetty?

BL5.JPG

BL6.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Joo. Ollaan hiukan ulkona talvisodan BL-pikkupommiripustimista ja niiden käytöstä jatkosodassa. Jos niiden käyttö kiinnostaa pienoismallin rakentamisen näkökulmasta niin Marabu Design tekee 1/72 skaalaan fotoetsisarjaa Light Bomb Carrier'sta: https://www.hannants.co.uk/product/MUDM72011

Allaolevan kuvan Lysander on omasta mielestäni varustettu Light Bomb Carrier -ripustimilla:

full?d=1521488066

 

Blenheimissä voitiin käyttää palopommeille myös englantilaista palopommikasettia 250lb Small Bomb Container (Mk IA ?). Minulla ei ole varmaa tietoa mikä Mark meillä oli.

Kasetteja on käytetty V-sarjan Blenheimeissä myös kun siinä oli hydraulisesti avattavat pommiluukut ja niitä ei tarvinnut poistaa kasettia käytettäessä. Joitain Itä-Karjalan "partisaani"yhteisöjä paimennettiin näillä välineillä 1943 ainakin. Kesästä -44 en ole käynyt tietoja läpi. (VAROITUS! tämä kappale muistinvaraista tietota).

Kuvia SBC:stä Blenheim-kontekstissa (Lancaster ym. käyttivät suurempaa SBC -versiota!):

  • Jukka Raunio (Pentti Manninen) Lentäjän näkökulma IV, sivu 25 alakuva,

sekä

Blenheimbombingup.jpg

SBC-1.jpg

 

Cheers!,

Kari

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On näissä jutuissa kuitenkin jonkinlaisia yhtymäkohtia noihin talvisodan Blenheimeihin. Sen lisäksi, että tuohon Karin liittämään Lysanderiin on asennettu kolme kappaletta LSC-ripustimia laskutelineisiin ja takarunkoon, pikkusiivissä on sisimmäisenä samantyyppiset E.M/ E.F-ripustimet, jotka mainitaan Raimon BL-dokumenteissa.

Ari

 

LSC lys.jpg

universal.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

. ja toisella lennolla peräti 120 kpl.! Mainitun "kaapin" sisukset olivat rajalliset, mihin mahtoi olla pommit mätetty?

 

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Suomellahan oli käytössä oheisia pommikasetteja.(Lähde: Karin postaus yllä ja Jukka Marttila, Bristol Blenheim Taitoa ja Tekniikkaa sivu 94 ) Sitten kuvasta oikean alareunan lastausvaihtoehto eli 3x 20 kpl pikkupommeja tekee 60 kpl. Näitä kasetillisia kaksi kpl rungon pommikuilun ripustimiin ja meillä on 120 kpl pommeja pudotettavaksi vainolaisen niskaan. Muutakin kuormaa oli mukana, joten riittääkö ripustimet?

Ari

kasetti.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lähteen lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaanpa tässä ketjussa vaikka asiani ei tällä kertaa koskekaan pommiripustimia. IV sarjan Blenheim I koneet olivat käytettyjä ja RAF:n eri laivueista kerättyjä koneita joista osa oli ollut hävittäjämuunnoksia ja muutettu pommikoneiksi ennen Suomeen tuloaan. Onko tietoa mitkä koneyksilöt olivat olleet hävittäjämuunnoksia? Eräässä lähteessä mainitaan että suomalaisiin IV sarjan koneisiin rakennettiin tarvikelaatikko ohjaajan niskapanssarin taakse ( paikka jossa tähystäjän laskuvarjoa alunperin säilytettiin). Löytyykö tällaisesta laatikosta mitään tarkempaa tietoa.

Jari   

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä on tullut mielenkiintoisia seikkoja esille ja joihin on palattava tuonempana. Nyt aiheeseen talvisota ja Lentolaivue 42.

BL-koneiden N:ot 134-145 luovutus- ja vastaanottopöytäkirja lentorykmentti 4:lle, 28.2.1940. Koneet vastaanotettu Lentorykmentti 4:lle alkuperäisten englantilaisten- sekä ins.maj Kuusisen pöytäkirjojen mukaan seuraavin huomautuksin. Koneiden mukana oli seuraavat irtovarusteet: (tässä po. pommiripustimet). Jokaisessa koneessa oli:

- 4 kpl. Pommiripustimia (12,5 kg.)

- 4 kpl. Pommiripustimia (50-100 kg.)

- 2 kpl. Pommiripustimia (250 kg.)

- 2 sarjaa (á 4 kpl.) pieniä pommiripustimia

- 2 kpl. Pommikasetteja 4-25 lb:n pommeja varten, Merton Abbey S.W. 19, lisälaitteineen erikokoisia pommeja varten.

Allekirjoittajan J. Sipilän lausunto: "2 sarjaa pieniä pommiripustimia koneen rungon takaosassa ehdotetaan nopeutta vähentävinä ja tarpeettomina poistettavaksi".

_______________________________________________________________________________________________________________________

Lentolaivue 42. 4.4.1940.

Taisteluväline-, a-tarvike ja pommi- ja ripustintilanne 15.3.40.

                                                        Varasto:  Menetys:  Kulutus:

- Pommiripustimia 250 kg.                  22             -               -

- Pommiripustimia 100 kg.                  20             2              -        (BL-144:n tuhoutuessa 7.3.)

- Pommiripustimia 12,5 kg.                 20             2              -        (BL-144:n tuhoutuessa 7.3.)

- Palopommiripustimia                        22             -               -

- Palopommikasetteja, täydellisiä       16             -               -

 

- Pommeja 100 kg.                           212             -              92

- Pommeja 50 kg.                             148             -            132

- Pommeja 12,5 kg.                          213             -            147

- Harjoituspommeja                            84             -              16

 

LLv.42:n komentaja: Majuri A. Eskola

Huoltopäällikkö: Luutnantti Spåre

            

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään