Guest mikmat1

Kylmä lento - AY 1744 Chania-Helsinki B757 21.10.2005

38 viestiä aiheessa

nii mutta finnairin lentäjän asuun ei kuulu toppatakki :-\. Vaan valkoinen puku ja musta krevatti ja mustaakseni mustat housut ;D

 

Kyllähän niillä muistaakseni takitkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kyseisen lennon jälkeen on käynyt mielessä, että olis ehkä ollut parempi jäädä vielä päiväksi Haniaan, kun siellä oli perjantaina niin lämmintäkin.

Kyllä toi lämpötila pitää paikkansa. Lennon aikana tuli kyllä mieleen tämä Helios -turma, kun näppejä alkoi palella. (Lämmin tee auttoi vähän niiden lämmitämiseksi). Lapset siitä viileydestä eniten kärsi.

Lauantaina nokka vuosi ja tuntui hyvältä olla kotona.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Iltasanomissa tämä juttu on tänään.

 

Harvinaisen maltillisesti ja asiallisesti kirjoitettu juttu, ei lainkaan sensaatiohakuinen. Luonnolisesti tuodaan esille Helios-onnettomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Jos ohjaamossa on ollut noin kylmää eli sama kuin meidän kellarissa (6 astetta), niin enpä oikein jaksa uskoa lennon jatkamiseen. Olisiko ollut tämä lämpötila vasta lennon loppuvaiheessa, jolloin laskeutuminen muualle kuin määräkentälle ei ollut enää perusteltua? Yeh, itse en ainakaan suostuisilentämään mitään konetta 6 asteen lämpötilassa...

 

Viittaan tässä nyt vähnä muihinkin viesteihin, kuin mihin quottasin... ;)

 

No haloo nyt! Tuollaiset lämpötilat ovat ihan arkipäivää purjekoneessa. Joskus keväisin ollaan ylempänä selvästi nollan alapuolellakin. En tosiaan lakse vaikka maastoon vain siksi, että on noin kylmä. Tietenkin sitä pukeutuu usein sen mukaan, mutta selviää sitä tarvittaessa normaaleilla vaatteillakin.  Purtsikassa liikkuminenkin on vielä rajoitetumpaa eikä kahvitarjoilua ole odotettavissa. Vessajono on tosin lyhyt, mutta jotenkin se on aika laiha ilo siellä ;) Purtsikkalentokin kestää usein ainakin saman veran kuin tuo lomalento. Eikä ainakaan minun käsittääkseni lentoturvallisuutta missään tapauksessa vaaranneta tuolla lämpötilalla.

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä noissa Ilta-Sanomien jutuissa ärsyttää on se, että aina kuulopuheista ja ihmisten tuntemuksista tehdään uutinen tai niitä nostetaan esille ja niitä esitetään totuuksina.

 

 

Eikös siitä ole välillä kyse täälläkin?

 

Ei tuossa kai kukaan ollut "kuolemassa", mutta on mielestäni eri asia lentää purtsikalla ja verrata sitä matkustakoneessa matkustamiseen. Kun maksetaan jostain palvelusta, niin voidaan odottaa, että matkaa tehdään lämpimällä koneella. Eri asia on, kun mahdollisista olosuhteista tietää etukäteen ja se myös on enemmän itsestä kiinni, haluaako niihin itsensä viedä.

Kyllä minäkin sopeudun, että mökillä on alussa viileää kun sinne menee syksyisin viikonlopun viettoon, mutta jos hankin majoitusen vaikka motellista, saan odottaa että pärjään sisällä ilman villapaitaa tai huopaa.

 

Ei tuosta IS:n jutusta mielestäni mitään väärää kuvaa saanut. Varmasti itsellänikin olisi matkalla käynyt mielessä Helioksen paineongelmat, mutta en olisi epäillyt, että turvallisuus olisi ollut vaarassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa kai kukaan ollut "kuolemassa", mutta on mielestäni eri asia lentää purtsikalla ja verrata sitä matkustakoneessa matkustamiseen. Kun maksetaan jostain palvelusta, niin voidaan odottaa, että matkaa tehdään lämpimällä koneella. Eri asia on, kun mahdollisista olosuhteista tietää etukäteen ja se myös on enemmän itsestä kiinni, haluaako niihin itsensä viedä.

Kyllä minäkin sopeudun, että mökillä on alussa viileää kun sinne menee syksyisin viikonlopun viettoon, mutta jos hankin majoitusen vaikka motellista, saan odottaa että pärjään sisällä ilman villapaitaa tai huopaa.

 

 

No lähinnä kommentoin asiaa vain koneen pilottien suhteen... Eli ei se lentäminen nyt niin ihmeellistä pitäisi olla noissa lämpötiloissa.  Ja luulisi, että tällaiseenkiin ongelmaan on jotenkin varauduttu  (varsinkin, kun ongelma oli kai jotenkin havaittavissa jo maassa, jos muistan oikein)

 

Matkustajat saa mun puolesta vapaasti valittaa ihan miten paljon vaan ;) Ja voihan siellä motellissakin tulla joku tekninen ongelma, jolloin olettaminen ei auta mitenkään. Jos homma ei toimi, niin se ei toimi, vaikka kuinka olisi maksanut. Tietty siinä tapauksessa voi vaihtaa hotellia, jos tilaa muualta löytyy, vaikka esim. yöllä voi olla pienempi riesa mennä tiukemmin peiton alle, kuin lähteä etsimään toista huonetta.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh kaikkea sitä voikin käydä, no kuitenkin matka sujui turvallisesti niin ei siinä onneks mitään, mutta varmasti oli kylmä. Yleensä kun suomituristeja kentällä kattoo, niillä on päällä sortsia ja teepaitaa ja sen sellasta  ;D Mitenköhän vilu niillä on ollu???  ::)

No onneks toi esimerkki lööppi ei toteutunut  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkuisen vielä pilkun viilaamista...

 

 

Eri asia on, kun mahdollisista olosuhteista tietää etukäteen ja se myös on enemmän itsestä kiinni, haluaako niihin itsensä viedä.

Kyllä minäkin sopeudun, että mökillä on alussa viileää kun sinne menee syksyisin viikonlopun viettoon, mutta jos hankin majoitusen vaikka motellista, saan odottaa että pärjään sisällä ilman villapaitaa tai huopaa.

 

 

Purtsikalla lentämään lähdettäessä ei välttämättä aina odottavia olosuhteita. Jos esim. pilviraja on korkealla (esim. yli 2300 m), on siellä ylhäällä kylmä. Jos kuitenkin joutuu mataliin (jossa saatta helposti mennä vaikka puoli tuntia), niin auringon sopivasti paistaessa ja tuskanhien auttaessa tulee todella nopeasti kuuma. Itselläni on toppakengät kesälläkin lentäessä ja muutenkin otan mieluummin välillä hien, kuin palelen - vaikka sopivissa olosuhteissa tulee kylmä hyvästäkin pukeutumisesta huolimatta. Etenkin sen hikisen vääntämisen jälkeen, kun pääsee ylemmäs ja rauhoittuu ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse yllätyin kun tässä jokunen vuosi sitten pääsin elämässäni ensimmäisen kerran pienkoneen kyytiin. Kesäisen lämmin syyskuun päivä ja ei kun t-paitasilleen kyytiin. Kyseessä oli vain lyhyt temppulentosessio. Mutta siinä kun alettiin kelaamaan neljää tuhatta jalkaa korkeutta alkoi meikäpoika vapisemaan koneessa kunnolla. Eikä johtunut (vain) jännityksestä!  :)

No, loppulennon aikana ei enään ehtinyt palella, mutta tuo kokemus avasi silmiä juuri noiden lämpötilojen vaihtelujen suhteen aika hyvin.

 

Tuo Finskin kylmä lento on ollut varmasti monelle epämieluisaa, mutta toisaalta itse yleensä käännän tuollaiset tahattomat sattumat, jolle ei mitään itse voi, enemmänkin "ompas tämäkin nyt koettu"-osastolle. Ei se murjottaminen tuollaisessa tilanteessa ainakaan auta.

Toivottavasti tajusivat ainakin antaa pikkaisen "lämmikkeitä" ilman eri korvausta?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Standardiolosuhteissa ulkoilman lämpötila laskee keskimäärin 2 Celsiusastetta per 1000 jalkaa, kun noustaan ylöspäin.

 

Laskuvarjoukkojen sivuilta poimittua:

 

Merenpinnan korkeudella + 15 C

 

10000 feetissä                  -   5 C

 

15000 feetissä                  - 15 C

 

20000 feetissä                  - 20 C

 

Pari kertaa olen ollut SLK:n Twin Otterin kyydissä "pakettina" vakiokorkeudessa 13,500 feet Malmin kentän päällä, kesäkelillä.

 

Tuli vilu, etenkin kun ovi oli auki, tai tarkemmin sanoen, koska ovea ei ollut ollenkaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään