Jouni Halme

Texan Suomeen?

8 viestiä aiheessa

Air Britain News julkaisee ansiokkaasti maailman ilma-alusten rekistereissä tapahtuvia

muutoksia. Sen viimeisimmässä numerossa (10 / 2020) mainitaan, että syyskuussa

Suomeen olisi rekisteröity North American SNJ-3 Texan (78-6840, ex N4488W). Onko

jollain tämän forumin lukijoista tarkempaa tietoa ko. koneesta? Omistaja, rekisteri

tai koneen fyysinen sijainti.

Alla netistä löytyneitä historia tietoja

 

Tiedot.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Petteri Tarma teki rohkean päätöksen ja hankki tuon.

Milloinkas tuo nähdään vaikkapa Malmilla ? 

Seuraavaksi voisi hankkia tuohon pariksi Trojanin eli T-28.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Eli Petteri Tarma teki rohkean päätöksen ja hankki tuon.

Milloinkas tuo nähdään vaikkapa Malmilla ? 

Seuraavaksi voisi hankkia tuohon pariksi Trojanin eli T-28.

Sillä pitäisi lentää paljon, jotta pysyisi kunnossa. Trojanilla on ikävä maine siviilikäytössä moottoriongelmiensa vuoksi, jotka johtuu pienistä lentotuntimääristä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli ilo ja kunnia olla SNJ:n kyydissä Oshkoshissa v. 1980 19 koneen puljassa. Tosin kolme viimeistä olivat T-34 Mentoria, joka oli T-6:n seuraaja ja korvaaja. Kyllä meteliä kabiinissa piisasi kypärästä huolimatta.

Meno oli aika heittelehtivää, mutta elokuussa Wisconsinissa oli kuuma ja edellä  lentävät 15 T-6:ta aiheuttivat paljon turbulenssia. Lasku oli aika hurja mutta jälleen, laskeutuvat koneet edellä olivat sotkeneet ilman.

Petteri Tarma kertoo esittelyssään, että T-6 on vaativa kone lentää. Suomessahan oli melko vastaava kone Valmet Vihuri jota käytettiin 1953-1959 (51 kpl). Vihureille sattui paljon onnettomuuksia, joissa kuoli 5 lentäjää. Kone asetettiin lentokieltoon. Toisaalta Joppe Karhunen arvioi koneen jopa erinomaiseksi. Tikkakosken museossa on ainoa säilynyt yksilö (VH-18).

Vihurissa oli nimellisesti 840 hv moottori kun T-6:ssa oli 600 hv. Vihurin ilmoitettu huippunopeus oli 444 km/h, AT-6:n 335 km/h.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone on näemmä rekisteröity 12.11.2020 tunnuksella OH-NAT. Jos jollain on tietoa koneen kotipesästä,

niin pistäkää infoa tänne.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään