Pekka Suuronen

Enontekiö (EFET) kunnalle

2 viestiä aiheessa

"Kun yksi jättää, luo toisen lähden..."

Lainaa

 

Enontekiön kunnanvaltuusto Lapissa hyväksyi keskiviikkona paikkakunnan lentoaseman ostamisen Finavialta äänin 9–6.

Kauppa tietää sitä, että lentokenttä voi jatkaa toimintaansa, ja sen kiitotien perusteellinen kunnostus päästään aloittamaan näillä näkymin jo kesällä 2021 tai viimeistään seuraavan vuoden kesään mennessä.

 

 

Hieno homma että Lapin lentokentät saavat "jatkoaikaa".

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007613111.html

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/enotekio-ostaa-lentokenttansa-finavialta-kauppahintaa-ei-kerrottu-julkisuuteen-paatos-on-rohkea/7981352#gs.knxd9z

https://www.iltalehti.fi/talous/a/9690faf0-b647-4b3f-bcd3-c6cb4e8954aa

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.hs.fi/kotimaa/a

Lainaa

Turisti astuu koneesta shortsit ja t-paita yllään keskelle pakkasta – Syrjäisellä kentällä taotaan kaikkien aikojen matkailutalvea


Enontekiön kunta päätti vuonna 2020 ostaa tappiollisen lentokenttätoiminnan pelastaakseen kunnalle tärkeän matkailun. Ensimmäinen koronarajoitukseton matkailutalvi on ollut ennätyksellinen. Lentokentän johtaja kaavailee kentästä sähkölentokoneiden strategista solmukohtaa.

KOLME vihreää bussia odottaa seuraavia matkustajia Enontekiön lentokentän pääovien edessä. Bussien lisäksi parkissa on muutamia työntekijöiden ja tullin autoja, mutta paikallisten kulkuneuvoja tilavalla parkkialueella ei näy. Enontekiöläiset eivät käytä kenttää lentämiseen, sillä siitä operoidaan vain tilauslentoja. Tällä talvikaudella kentälle laskeutuu yhteensä 92 tilauslentoa Britanniasta ja Irlannista.

Jo ennen koronapandemiaa Finaviassa alettiin pohtiaToiminta on edelleen tappiollista. Kiitorataa on päällystetty, mutta suurimmat investoinnit ovat edelleen tekemättä. Kenttä kuitenkin toimii. Sen omistaa nykyään Enontekiön kunta ja kentällä on meneillään kaikkien aikojen matkailutalvi. Enontekiön lentokentän sulkemista, sillä toiminta oli tappiollista ja kentän infrastruktuuri vaati suuria investointeja, Finavian laskujen mukaan jopa 15 miljoonan euron edestä. 

...

Nyt matkustajia on terminaalissa vain yksi koneellinen eli noin 190. Joulukuussa brittien kiivaimman sesongin aikaan kentälle laskeutui parhaimmillaan kuusi lentokonetta päivässä. ”Tilan neliön ovat olleet niin sanotusti käytössä.” Nyt tammi–helmikuussa torstai on toinen kahdesta viikonpäivästä, kun Enontekiön kentälle saapuu ja sieltä lähtee lentoja. Lentoja saapuu ainoastaan talvikaudella.

Vuonna 2022 kenttä vastaanotti yli 31 000 matkustajaa, mikä on yli kolmetuhatta matkustajaa enemmän kuin edeltävänä ennätysvuonna 2019. Lentokentän johtajan Marko Hallan mukaan alkuvuoden matkustajamäärät ovat olleet korkeammat viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, minkä lisäksi matkanjärjestävät ovat alustavasti kertoneet lisäävänsä kapasiteettia seuraavalle talvikaudelle eli kuluvan vuoden marras–joulukuulle. ”Se tarkoittaisi, että tästä vuodesta tulee taas uusi ennätysvuosi”, Halla sanoo.

...

ENONTEKIÖN lentokentän toiminta on edelleen tappiollista, mutta se ei ole lentokentän johtajan Marko Hallan mukaan koko totuus. 

Hänen mukaansa aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittävät. Kuten monessa muussakin Lapin kunnassa, matkailu on suurin työllistäjä myös Enontekiöllä.

Hallan mukaan matkailijat eivät tule Enontekiölle lentokentän vuoksi, vaan sen vuoksi, että siellä on lentokenttä. Lapin matkailun kasvu nojaa lentämiseen ja lentoyhteyksiin.

Enontekiön kunnanjohtaja Samuli Mikkolan mukaan kunnalla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa lentämisen päästöihin.

”Käytännössä kaikki matkailijat ovat ulkomaisia ja he tulevat tänne lentäen”, Mikkola sanoo.

Hänen mukaansa ensisijaisesti matkanjärjestäjien pitäisi vastata päästökompensaatiosta ja tarjota kuluttajille mahdollisuus kompensoida lentonsa aiheuttamat päästöt.

MARKO Hallan mukaan lentokentällä voi olla muutakin toimintaa kuin lentämistä. Enontekiön lentokenttä haluaa profiloitua kouluttavana lentokenttänä. Osa työntekijöistä työskentelee kentällä Lappia ammattiopistolta oppisopimuksella.

...

Hallan mukaan on vain ajan kysymys, koska sähkölentokoneet yleistyvät. Silloin Enontekiöllä aiotaan olla valmiina. Sähkölentokoneilla ei Hallan mukaan pysty aluksi lentämään pitkiä matkoja, ja ”keskellä ei-mitään” sijaitseva Enontekiö on hänen mukaansa täydellinen sijainti sähkökoneille tehdä välilasku. Enontekiö on mukana pohjoismaisessa yhteistyöryhmässä, joka tutkii sähkölentokoneiden mahdollisuutta operoida Suomen, Ruotsin ja Norjan välisiä lentoja. ”Rovaniemi toimisi lähtöpisteenä, ja Enontekiön kautta pääsisi Tromssaan, Kiirunaan tai vaikka Ivaloon.” 

...

PUOLALAISEN tilauslentoyhtiön kone on laskeutunut Enontekiön sysimustaan iltapäivään. Koneesta laskeutuvat ihmiset pysähtyvät ottamaan kuvia lumisesta kentästä. Vielä joulukuussa iso osa matkustajista oli lapsia, mutta nyt koneesta poistuvat matkustajat ovat lähes kaikki aikuisia. Jollain on yllään shortsit ja t-paita.

...

Moni asia tehdään Enontekiöllä toisin kuin muilla lentokentillä. Esimerkiksi lähtöselvitys tehdään manuaalisesti yliviivaamalla matkustajan nimi tulostetusta matkustajalistasta.

 

rt-2000009345463.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään