Mika Laakso

Suomen Ilmailumuseon takapiha

59 viestiä aiheessa

Tuiskun tunnus TU-169 selvisi ilmailumuseot.fi sivuilta. Koneet - varastoidut koneet, josta lainaus

Koneen tunnus: TU-169

Kone on varastoituna Suomen Ilmailumuseossa. Kone runkokehikon käsittävä hylky.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Tuisku TU-169, joka valmistui 1937, ehti olla monessa mukana. Käyttäjiä olivat järjestyksessä LAs 2, Er.LLv, ISK, LeR 2, Er.LLv, ISK, LeR 1, Er.LLv, ISK, LLv 30, T-LLv 17, LLv 46, LeSK, T-LLv 35, LeSK, HLeLv 11, LeSK, IlmavVP, LeSK, HLeLv 23, varikolle, sen jälkeen poisto 1.10.1952. Semmoinen historia!

Mistähän lie löytynyt runko lopuksi...

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mistä löytyisi tietoa nuotten Fairchild'in tunnuksista? voisiko olla Ilmavoimien OH-RIM = FD-1 tai OH-FCL? :hmm:

Olihan noita: Fairchild 24R/24W: OH-RIM, OH-FCA, - FCB, - FCC, - FCD, - FCE, - FCF, - FCG, - FCH, - FCI, - FCJ, - FCK, - FCL, -FCM, - FCN, - FCO, - FCP, - FCR, - FCS, - FCT.

Lisäksi OH-VSD ja OH-VSE = OH-FCS.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Mistähän lie löytynyt runko lopuksi...

Soitto Riihimäelle selvitti. TU-169 runko löytyi Jämsästä jonkun sorakuskin laanilta 80-luvun lopulla. Sieltä on kuulemma ennekin löydetty jotain, ja jotain jäänyt pelastamatta? Jämsästä Riihimäelle. Riihimäeltä jollekin, joka on nykyään telkkarissa Vintage valtakunta. Ja sieltä vaihtokaupalla (?)  Ilmailumuseolle. Olisiko vaihtokauppa ollut se Rajavartiolaitoksen JetRanger OH-HRD, joka on nykyään Tuusulassa antiikkiliikkeen katolla?

lataus (1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisätty liite
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Mika Laakso said:

Mistä löytyisi tietoa nuotten Fairchild'in tunnuksista? voisiko olla Ilmavoimien OH-RIM = FD-1 tai OH-FCL? :hmm:

Minulla on semmoinen käsitys, että se Suomen Ilmailumuseon Fairchild on OH-FCJ. Ehkä joku voisi vahvistaa?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain äsken TU-169 kuvia Riihimäeltä 1980-luvun lopulta. Silloin hiekkapuhallettu ja maalattu.

FullSizeRender - 2020-11-17T203416.145.jpg

FullSizeRender - 2020-11-17T203434.012.jpg

IMG_2660.JPG

IMG_2661.JPG

IMG_2662.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Mika kun selvitit TU:n runkokehikon tarinan valokuvineen:thmbup:

Huutokaupassa rungon ostanut romutusfirma ei toteuttanut myyntisopimuksessa olevaa ehtoa: "Konerunkoa ei sallita käyttää sellaisenaan, vaan on ne ostajan toimesta paloiteltava pienempiin osiin ennen poiskuljetusta". Viimeisten Tuiskujen joukossa oli myös TU-178 joka onneksi säästyi museokoneeksi.

TU-169 valmistui Valtion Lentokonetehtaalla ´TU-ohjaajavesikoneeksi´. Tässä liitteeksi koneen ensimmäinen ja viimeinen lentosivu:

 

TU1.JPG

TU2.JPG

TU3.JPG

TU4.JPG

TU5.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-FCJ:llä, joka viimeksi oli rekisterissä ja käytössä Maarianhaminassa, ei ole lennetty enää vuoden 1957 jälkeen ja se on romutettu 1966.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Minulla on semmoinen käsitys, että se Suomen Ilmailumuseon Fairchild on OH-FCJ. Ehkä joku voisi vahvistaa?

Museolla on sekä FCJ:n keskirunko että FCK:n runkokehikkoa. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se sitten Fairchild OH-FCL? Kone joutui ilmavoimien omaisuudeksi maksamattomien varastointimaksujen vuoksi vuonna 1959, jolloin se oli jo niin huonossa kunnossa ettei sitä kannattanut korjata ja joutui poistettavaksi ilmavoimien kirjanpidosta lokakuussa -59. FCL siirrettiin Tampereella sijainneen Ilmavoimien varikon romuvarastoon.

Mutta entäs sen jälkeen...

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin kuvan koneesta, tässä olympiavuonna 1952 päivätyn lentokäsikirjan kannesta. Olisikohan tähän Raimon kysymykseen vastauksia ja apuja Tampereen suunnan tietäjiltä... Lähde: Kansallisarkisto

Jukka

 

FAADDFAA-5D64-4605-B7F1-1A436DE88377.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitekuvani on otettu 2011, jolloin maalikerroksista erottuu mm. rungon puna-valkoinen vauhtiviiva (jota Mikan kuvassa ei juurikaan enää näy). Vauhtiviivan kulkulinja ei tosin natsaa Jukan laittaman kuvan kanssa, mutta on kone saatettu maalata uudelleenkin. Kuitenkaan tämän perusteella ei voi päätellä yhtään mitään. 

Fairchild-romu2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone (OH-FCL) on varmaankin maalattu tuon kuvanoton (1952) jälkeen, kuten Raimo toteat. Koneen dokumenteissa löytyy siihen viittaavia mainintoja. Vuoden 1953 katsastuksessa huomautettiin, että siipien, perärungon ja korkeusohjainpintojen yläpintojen maalaus on halkeillut ja lohkeillut irti. Korjattava. Samoin v. 1955 katsastuksessa huomautettiin huonosta rungon verhouksesta, samoin maalauksesta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä kysellä kun käyn seuraavaksi museolla, onko mitään luovareita tehty silloin kun koneromut on museolle rahdattu, siis mistä ovat tulleet.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä suunnitelmia museolla on noiden takapihan tavaroiden suhteen ? Toisen romuhan on toki toisen aarre, mutta kovin huonoon kuntoon nuo ovat jo joutuneet. Tiistaikerho on toki tehnyt melkein ihmeitä, mutta vieläkö noista saa lentokoneen näköisen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään