Mika Laakso

Suomen Ilmailumuseon takapiha

59 viestiä aiheessa

Tarkemmista Tiistai-kerhon ja museon suunnitelmista en osaa sanoa muuta kuin, että tietääkseni Vesivehmaan vanhat arvokkaat Ilmavoimien puukoneet ovat kuitenkin prioriteettina näissä kunnostustalkoissa tällä hetkellä. Caudron C.59 on seuraava kohde. Työn alla oleva Myrsky tietenkin on se numero 1 nyt. Korona on vaikuttanut valitettavasti Tiistai-kerhonkin toimintaan niin, että ”pelit ja pensselit” ovat olleet seis aina välillä. Myrskynkin rakentamisen aikatauluun se on vaikuttanut.

Fairchild 24 (sekä Leivo) oli yleisilmailukoneena 1950-luvulla vähän kuin Piper ja Cessna myöhempinä vuosikymmeninä. Nostalginen ”Föörsaitti” olisi kiva olla jäljellä vaikka museossa ja onhan yksi kone tekeilläkin yksityisellä puolella lentäväksi eli OH-FCK. Mutta mistä tekijät ja rahat? Ikuisuuskysymys... Tuisku ja BL ovat osaltaan myös kysymysmerkkejä, sillä museoissa sellaiset jo ovat.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin vielä kaverilta, että mikä on tuo kuvan  Pyryn tarina? On tullut samasta paikasta Jämsästä samassa kaupassa Tuiskun kanssa Riihimäelle 80-luvun puolivälissä. Mutta ei tietoa mihin Isänsä on sen eteenpäin myynyt? Koneen kohtalo, ja varsinkin tunnus kiinnostaa kun se mun kannussuksi on ilmeisesti samasta koneesta!

https://www.flightforum.fi/topic/32099-kannussuksi/#comment-763931

 

FullSizeRender - 2020-11-17T203434.012.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.11.2020 at 19.06, Mika Laakso kirjoitti:

Soitto Riihimäelle selvitti. TU-169 runko löytyi Jämsästä jonkun sorakuskin laanilta 80-luvun lopulla. Sieltä on kuulemma ennekin löydetty jotain, ja jotain jäänyt pelastamatta? Jämsästä Riihimäelle. Riihimäeltä jollekin, joka on nykyään telkkarissa Vintage valtakunta. Ja sieltä vaihtokaupalla (?)  Ilmailumuseolle. Olisiko vaihtokauppa ollut se Rajavartiolaitoksen JetRanger OH-HRD, joka on nykyään Tuusulassa antiikkiliikkeen katolla?

lataus (1).jpg

Espoon Mäkkylässä seisoi tämä JetRanger aikoinaan. Kopterin vieressä maassa irtonaisena oli lätkä josta ilmeni valmistusnumero 8061, joka kuuluu Rajavartioston entiselle kopterille OH-HRD. Lätkän taakse on vapaalla kädellä kirjoitettu sana VERDE.

IMG_4029.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tämä, lainaus ilmailumuseot.fi

"OH-HRD oli yöllisellä etsintä- ja pelastuslennolla Koutaniemessä 2.10.1987 ja putosi järveen. Konetta ei korjattu ja se myytiin hylkynä pois. Tämän jälkeen kopteri oli mm. paintball-firman maalina, kunnes päätyi antiikkiliikkeen katolle huomion herättäjäksi."

https://www.airhistory.net/photo/184490/OH-HRD

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuo selittää kirjavan värityksen. Lisäksi olihan kopteri myös SFS:n "palveluksessa" jossain roolissa?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka Autereen kirjassa "Rajavartiolaitoksen lentotoiminta" sivulla 54 mainitaan, että tuo OH-HRD oli Rajavartiolaitoksen ensimmäinen

Jet Ranger.

www.airhistory.net OH-HRD kuvasta kerrotaan 14 May 1976 Helsinki / Kaivopuisto. Osaako kukaan 70-luvun Helsinkiä tunteva

määritellä tarkempaa kuvauspaikkaa?

https://www.airhistory.net/photo/184490/OH-HRD

 

OH-HRD.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se lentokuva kopterista on otettu Kaivopuiston ja Harakan saaren välisen vesialueen yllä. Kuvaaja on ollut Kaivopuiston puolella ja kuvassa näkyy Harakkan saarta.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Osaako kukaan 70-luvun Helsinkiä tunteva

määritellä tarkempaa kuvauspaikkaa?

Eiköhän tuo ole Harakan päärakennus eli nykyään taiteilijatalo Harakka ja sen laituri?

Rod

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Raimo, onko tästä Espoon Mäkkylästä otetusta kuvasta tarkenpaa kuvausajankohtaa, edes vuosi?

Nyt ei ole kuin vuosi tiedossa, joka on 2005.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.11.2020 at 18.22, Jukka Nisula kirjoitti:

Tarkemmista Tiistai-kerhon ja museon suunnitelmista en osaa sanoa muuta kuin, että tietääkseni Vesivehmaan vanhat arvokkaat Ilmavoimien puukoneet ovat kuitenkin prioriteettina näissä kunnostustalkoissa tällä hetkellä. Caudron C.59 on seuraava kohde. Työn alla oleva Myrsky tietenkin on se numero 1 nyt. Korona on vaikuttanut valitettavasti Tiistai-kerhonkin toimintaan niin, että ”pelit ja pensselit” ovat olleet seis aina välillä. Myrskynkin rakentamisen aikatauluun se on vaikuttanut.

Fairchild 24 (sekä Leivo) oli yleisilmailukoneena 1950-luvulla vähän kuin Piper ja Cessna myöhempinä vuosikymmeninä. Nostalginen ”Föörsaitti” olisi kiva olla jäljellä vaikka museossa ja onhan yksi kone tekeilläkin yksityisellä puolella lentäväksi eli OH-FCK. Mutta mistä tekijät ja rahat? Ikuisuuskysymys... Tuisku ja BL ovat osaltaan myös kysymysmerkkejä, sillä museoissa sellaiset jo ovat.

Jukka

 

OH-FCK on myynnissä ja en ihmettelisi jos menisi ulkomaille.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä sekaannustako?

Jukan laittamassa linkissä mainitaan koneen eri rekisterinumeroista seuraavasti:

OH-FCK, ex. G-AKIZ, ex.FK315 (RAF), ex. 41-38842 (USAAF).

Eino Ritaranta & Tuomo Mäkinen:

OH-FCK, ex. G-AKIZ, ex. EV779 (RAF), ex. 41-38843 (USAAF).

OH-FCJ, ex. G-AJPC, ex. FK315 (RAF), ex. 42-32119 (USAAF).

British Military Aircraft Serials 1912-1966:

FK313-FK361 (RAF), ex. 42-32117 to 32165 (USAAF).

British Civil Aircraft Registers 1919-1978:

G-AKIZ, ex. EV779 (RAF), > OH-FCK.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi 271 sivua papereita tarjolla tuostakin yksilöstä Kansallisarkiston digipalvelussa. Sieltä yleensä näkyy alkuperäiset myyntimaan siirtopaperit ym. rekisteröintipaperit. Todennäköisesti tai mahdollisesti siis tuokin selviäisi. Mutta kun kone on yksityisomistuksessa vielä, niin näin siinä käy:

”Aineisto on käyttörajoitettua ja on katsottavissa Kansallisarkiston sisäverkosta kirjautumalla. Pääsy edellyttää tunnusten ja tarvittaessa käyttöluvan anomista Kansallisarkiston tutkijasaleissa.”

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä alkuperäisessä brittiläisessä dokumentissa näkyy, että G-AKIZ:n valmistusnumeroksi on ensin merkitty EV779, se on sitten vedetty yli ja korjattu 287:ksi. Eli RAF:n tunnus on ollut tuo ensin mainittu. Näkyy myös, että G-AKIZ on poistettu rekisteristä 10.1.52, myyty Suomeen tunnuksella OH-FCK. 

https://cwsprduksumbraco.blob.core.windows.net/g-info/HistoricalLedger/G-AKIZ.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sama dokumentti G-AJPC:stä, entinen RAF:n tunnus FK315 on vedetty yli, ja korjattu väärin USAAF:n tunnuksella 42-32119. Oikea valmistusnumero on 324. Koene on poistettu brittirekisteristä päivä AKIZ:n jälkeen, 11.1.52, ja kuten paperista näkyy, myyty Suomeen tunnuksella OH-FCJ.

https://cwsprduksumbraco.blob.core.windows.net/g-info/HistoricalLedger/G-AJPC.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Tässä alkuperäisessä brittiläisessä dokumentissa näkyy, että G-AKIZ:n valmistusnumeroksi on ensin merkitty EV779, se on sitten vedetty yli ja korjattu 287:ksi. Eli RAF:n tunnus on ollut tuo ensin mainittu. Näkyy myös, että G-AKIZ on poistettu rekisteristä 10.1.52, myyty Suomeen tunnuksella OH-FCK. 

https://cwsprduksumbraco.blob.core.windows.net/g-info/HistoricalLedger/G-AKIZ.pdf

Tämä on oikein, näin sen kuuluukin olla:thmbup:.

13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kuvatekstin alarivissä on joitakin virheitä. Tässä korjatut rekisteritiedot:

OH-FCK, (c/n 287), ex. G-AKIZ, ex. EV779 (RAF), ex. 41-38843 (USAAF).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/19/2020 at 20.39, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Liitekuvani on otettu 2011, jolloin maalikerroksista erottuu mm. rungon puna-valkoinen vauhtiviiva (jota Mikan kuvassa ei juurikaan enää näy). Vauhtiviivan kulkulinja ei tosin natsaa Jukan laittaman kuvan kanssa, mutta on kone saatettu maalata uudelleenkin. Kuitenkaan tämän perusteella ei voi päätellä yhtään mitään. 

Fairchild-romu2.JPG

Tämän koneen yksityiskohdat sopivat mielestäni parhaiten tähän: https://www.airhistory.net/airframe/101273/324

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.11.2020 at 19.51, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Museolla on sekä FCJ:n keskirunko että FCK:n runkokehikkoa. 

Siltä se näyttäisi ja onhan tässä entisen museonjohtajan vastaus.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jouni. Tämä runko on nyt selvitetty lopullisesti: OH-FCJ.

Olisipa mielenkiintoista tietää koneen silloinen sijainti.

Lisäys. Entäs jos tuo paljas putkirunko onkin kuulunut OH-FCK :lle?

 

IMG_0003.JPG.eb45951432a49caf56ca93a4bac6484f.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty Mika Laakson ottama kuva
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo otti koville. Mutta sekin selvisi !

Toistan edellleen sen kysymykseni: ” Miten foorumilla kerätty tieto saadaan arkistoitua ?”

Myös yksi tärkeä ilmailukirja puuttuu. Sen nimi voisi olla ” Romujen kertomaa”.

Myös noista 1950-luvun lentokoneyrittäjistä voisi saada hyvän kirjan tai jopa kirjoja.  Kuvia, tarinoita, faktaa....Puskalentoa, yleisölennätyksiä,saaristolentoa, postia,  lannoitusta jne... Nisulan Jukka ja avustajat töihin ? Feeniksissähän on tarinan alkuja.

ja nuo Mannisen lehdet ennenkaikkea !

Jorma

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä määritellään vanhan lentokoneen identiteetti? onko se joku stanssattu laatta, joka on niitattu johonkin runkoputkeen?

Vanhoja moottoripyöriä olen tehnyt, niissä aina pelataan suoraan runkoon stanssatun numeron mukaan.

1910-1920-luvuilla motskareissa mentiin moottoriin stanssatun numeron mukaan.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään