Martti Kujansuu

Ilmavoimille autogyroja vuonna 1941

6 viestiä aiheessa

Ilmavoimien Esikunnan sotapäiväkirjasta, liite 946, 3.9.1941 (SPK 8187): "Herra Von Bahr ilmoittanut asettavansa Suomen Ilmavoimien käytettäväksi kaksi autogiirokonetta tarjoutuen itse mekanikkonsa kanssa avustajaksi koneiden käytössä. Autogiirot voivat ottaa kuljettajan lisäksi yhden matkustajan. Matkustajatila voitanee muuttaa sairastilaksi. Nämä autogiirot tarvitsevat 20-30 metrin starttikentän ja voivat laskeutua paikalle. Stackelberg."

Von Bahrilla tarkoitettaneen ruotsalaista Rolf von Bahria, joka omisti kaksi autogyroa (Cierva C.19, SE-ADU, ja C.30, SE-AEA) ja joka vieraili Suomessa vuonna 1938.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on tuttu paperi, olen siihen myös törmännyt ja aihe on mielenkiintoinen. Kauppoja ei Ilmavoimien kanssa syntynyt. Itse asiassa von Bahr kävi Suomessa Santahaminassa jo kesällä 1935 esittelemässä autogiroaan. Eli ennen Vaasan ja Malmin kentän vihkiäisiä 1938, joissa hän esitteli konetta. Vuoden 1935 vierailusta Santahaminassa löytyy valokuvakin. Mahdollisesti tämän ensimmäisen Suomen vierailun innoittamana pyysi helsinkiläinen liikemies Olavi Tommila 21.10. 1935 tarjousta von Bahrilta Cierva-autogirosta ostettavaksi tai vuokrattavaksi Suomeen. Von Bahrin maahantuontifirmasta tulikin kirjallinen tarjous tuolloin myynnissä olevista autogiroista 30.11.1935, mutta kauppoja ei kuitenkaan syntynyt. Havitteliko tämä monessa liike-elämän kuviossa mukana ollut liikemies Tommila kyselyllään jotain mahdollista liiketoimintaa autogiroilla tai niiden maahantuontia Suomeen, sitä en osaa sanoa. 

Jukka
 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjaus ja lisäys päivämäärään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Marko, en arvannut, että tämä on nyt sinun kokoelmissa, näin sen toisessa yhteydessä facebookissa aiemmin. Tuohon Tommilan osoitteeseen semmoinen huomio, että kyseessä on tosiaan Keskusvankilan pappila. Tommilan isä oli vankilapastori, ja viranhaltija asui perheineen virkamiesasunnossa siellä. Tommilasta sen verran. - tämä ja edellä oleva tieto tuli Kimmo Lampisen kautta facebookin ilmailuhistoria-ryhmässä - että ”Tommilalla oli monenlaisia virityksiä liike-elämässä. Osa niistä oli onnistuneita ja osin ei, niinkuin tavallista. Hän oli tuolloin liikemies, mahdollisesti näki näiden maahantuonnissa sopivan tilaisuuden, vaikka se ei sitten toteutunutkaan”.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään