Petri Lehtovirta

Kaivopuiston lentonäytös elokuu 2021

82 viestiä aiheessa

8 hours ago, Jorma Kosonen said:

Vaikka Italiaa täälläkin joskus parjataan, niin kyllä näytöksen ohilennoista AMI:n F-35 oli mielestäni paras. Jotenkin eteläeurooppalaiset osaavat taivuttaa säännöksiä paremmin kuin luterilaiset.

Rodney :cool:

P.S. Kaikkiaan hieno näytös!

No tuota, F-35:n esitys ei kyllä minua huikaissut muiden kisaajien ja varsinkaan HN-soolon näyttäviin vääntöihin verrattuna. Mutta eihän se olekaan mikään esitys- tai koiratappelukone vaan enemmänkin näkymätön elektronisen sodankäynnin lavetti. Kummallista vedota siihen että olisi pitänyt saada joku varsinainen esityspilotti tekemään tiukempia vääntöjä kun ainkakin useimpia muita esityksiä lensi tavallisia laivuelentäjiä. Mutta juu, kiva nähdä kerrankin ilmassa sekin. Kyllähän se ladonovikin lentää kun tehoa riittää. Ehkä tulevaisuuden sotaan riittää sekin, kunhan ladonovessa on sähkölukko:P:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Kummallista vedota siihen että olisi pitänyt saada joku varsinainen esityspilotti tekemään tiukempia vääntöjä kun ainakin useimpia muita esityksiä lensi tavallisia laivuelentäjiä.

Kuinka niin? Andre Brännström on Gripen E-koelentäjä ja display pilot. Jerome Thoule on Rafale solo display pilot 2021. James Sainty on Englannin Typhoon display pilot 2021. Peter Fallen on Gripen C display pilot 2019 ja voitti RIATissa best overall solo display-palkinnon. (Ja vielä Anssi Nieminen on Hornet display pilot 2021),

Ainoat rivimiehet, joita ei mainittu nimeltä, olivat Saksan Typhoon-pilotti ja Italian F-35-pilotti.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minutes ago, Ilkka Mäkelä said:

Kuinka niin? Andre Brännström on Gripen E-koelentäjä ja display pilot. Jerome Thoule on Rafale solo display pilot 2021. James Sainty on Englannin Typhoon display pilot 2021. Peter Fallen on Gripen C display pilot 2019 ja voitti RIATissa best overall solo display-palkinnon. (Ja vielä Anssi Nieminen on Hornet display pilot 2021),

Ainoat rivimiehet, joita ei mainittu nimeltä, olivat Saksan Typhoon-pilotti ja Italian F-35-pilotti.

Selvä juttu. Mutta on se vähän merkillistä, että Lockheed Martin ei ole saanut vastaavaa näytöslentäjää tärkeään näytökseen, jossa ständiinkin oli satsattu melkoisesti.  

Mitä erityisvaatimuksia näytöslentäjän työnkuvassa on mitä joku kokenut pilotti ei pysty kohtuullisessa ajassa täyttämään?

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On F-35:llä tietysti demo team, mutta ei Lockheed Martinin vaan ilmavoimien yksikön alaisuudessa. Ja displaylentäjä on nainen, majuri Kristin Wolfe.

F-35 demo team esiintyy melkein yksinomaan USA:ssa. Sen saaminen Suomeen olisi ollut mahdottomuus jo senkin takia kun samana viikonloppuna oli jo ohjelmaa. Ja esiintymiset lyödään yleensä lukkoon hyvin varhaisessa vaiheessa ennen esiintymistä.

Näytöslentäjän koulutuksesta en osaa sanoa, muut tietävät paremmin. Wolfe on aloittanut F-35:een kouluttautumisen jo v. 2017. Ehkä se kertoo jotakin.

https://www.388fw.acc.af.mil/F-35A-Demo-Team/

https://www.388fw.acc.af.mil/About-Us/Biographies/Display/Article/2098569/major-kristin-beo-wolfe/

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Mitä erityisvaatimuksia näytöslentäjän työnkuvassa on mitä joku kokenut pilotti ei pysty kohtuullisessa ajassa täyttämään?

Ei mitään. Kyse on siitä, että se näytösohjelma on suunniteltu ja harjoiteltu.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno show, väkeä ja nähtävää riitti. Kiitos järjestelyissä mukana olleille :thmbup:

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Kyyrönen, Jouppi ja Karivalo osasivat rakentaa näytöksen ja tiimin ja onnistuivat hyvin säätä myöten, . Taloudellinen puoli oli varmistettu jo ennen näytöstä, näytteilleasettajia oli paljon HXien lisäksi. Itselleni oli yllätys Frequentis, joka on kuulema maailman johtava etätornivalmistaja. Olivat muuten tietoisia Liikenne 12 -hankkeen lausumista koskien pienlentokenttiä osana liikennejärjestelmää. Boeingin osastolta sai vielä jääkiekkojakin!

Seuraavaan näin isoon näytökseen saattaakin mennä sitten 30 vuotta. Mikähän silloin on hävittäjävalinta vai onko silloin enää hävittäjiä?

Timo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Ei mitään. Kyse on siitä, että se näytösohjelma on suunniteltu ja harjoiteltu.

Pystyykö operaationaalisessa käytössä olevassa koneella lentämään tuosta vain taitolentoa? Lennätetään pilotti paikalle ja ajetaan koneeseen pilotin ja taitolennon konfiguraatiot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Pystyykö operaationaalisessa käytössä olevassa koneella lentämään tuosta vain taitolentoa? Lennätetään pilotti paikalle ja ajetaan koneeseen pilotin ja taitolennon konfiguraatiot?

Pystyy lentämään. Ei ole olemassa mitään erillistä taitolentokonfiguraatiota. Yleensä ajetaan pienemmällä polttoainemäärällä esitys, jotta teho/paino-suhde on parempi.
Ainoa ero fyysisesti saattaa olla, että lennetään esim. ripustimet paikoillaan, jotta siipi saa tukea niistä. Mutta sekin on enemmän koneen rakenteiden rasituksen vähentämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisessä lähetyksessä oli jossain vaiheessa juttua G-voimista. Muistaakseni sanottiin  Hawk:in rakenteellinen maksimi olevan 8 G ja Hornetillla jonkin verran pienempi. Olisiko ollut jotain 7.5 G. Rajoittaako kone/ koneet automaattisesti näitä arvoja? Ettei vahingossa mene yli ja pilotti on tajuton?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Eilisessä lähetyksessä oli jossain vaiheessa juttua G-voimista. Muistaakseni sanottiin  Hawk:in rakenteellinen maksimi olevan 8 G ja Hornetillla jonkin verran pienempi. Olisiko ollut jotain 7.5 G. Rajoittaako kone/ koneet automaattisesti näitä arvoja? Ettei vahingossa mene yli ja pilotti on tajuton?

Ensinnäkään G-rajat eivät ole olemassa pilotin tajuissaan pysymien vuoksi ja G-rajan ylitys ei tarkoita, että pilotilta lähtisi samantien taju.

On siellä erilaisia rajoituksia. Sähköisellä lentotietokoneella varustetussa sitten myös aktiivisia rajoituksia. Ainakin Hawk voidaan kuitenkin vetää yli G:lle. Hornettia en niin hyvin tunne, mutta voisin veikata että senkin jossain tilanteessa saa yli G:lle vedettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gripenin spaakissa on ”mjukstopp” suurimman kuormitusmonikerran kohdalla, mutta siitäkin voidaan hengenhädässä kiskoa yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat on myös noteerannut F-35 koneen italialaisen ohilennon, joka videomateriaalin mukaan kesti ainakin reilut viisi minuuttia koneen pysyessä koko ajan kuvaruudussa.  https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008178239.html

Rodney :cool:

P.S. Ehkä ilmailunäytöksien terminologiaan voidaan lisätä italialainen ohilento.

"...italialainen F-35 teki liki kahdenkymmenen tuhannen näytöstä seuranneen suomalaisen iloksi enemmän kuin etukäteen luvatun ohilennon. Se esitteli muun muassa hidaslento-ominaisuuksiaan, hienovaraisesti liikehtimiskykyään ja väläytti tyhjän asetilansa sulkuluukut apposen auki. Se oli toimiva ja onnistunut teko hälventämään etukäteen virinneitä arvailuja, joissa kysyttiin tuleeko operatiivisessa valmiudessa olevasta yksiköstä irrotettu Nato-maan hävittäjä Suomen ilmatilaan niin sanotusti kovat piipussa eli aseistettuna."

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään on turvallisuusmääräykset selvästi  koventuneet. Esim näytöksen alaraja oli ennen jotain aivan muuta.  Unohtumattomia elämyksiä tuottivat Kauhavan Ilmasotakoulun juhannusjuhlissa nähdyt Safir-esitykset. Mentiin matalalla ja hiljaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-voiman aiheuttamassa tajunnanmenetyksessä on suuntaa-antava likimääräisohje 5/5, eli, jos 5g:n ylitys ei kestä yli 5 sekuntia, pilotti ei mene nk pimeäksi. Näiden viiden sekunnin aikana voi hetkellisesti käydä hyvinkin korkealla - (mm Extra 300:n max rakenteellinen sallittu g-rasitus on +(sisäpuolinen) ja - (ulkopuolinen) 10g). Toisaalta, jos g-rasitus ei ylitä 5g:tä, voi sitä ylläpitää hyvinkin pitkään ilman ongelmia. G-housuilla g:n sietoa voidaan lisätä noin kaksi pykälää > 7+, mutta sitten vähitellen tulevat rajoittavaksi tekijäksi mm niskalihakset. Ulkopuolisissa liikkeissä näitä tajunnanmenetysongelmia ei ole, mutta tällöin tulevat kuvaan verenpurkaumat ja pitkällisen miinusg:n jälkeinen alentunut plusg:n sieto. Esim. pitkäaikaisessa selkälennossa laskimot tulevat n.s. huolettomiksi. Veren saanti aivoihin on taattu, joten ne eivät ole varautuneet vastustamaan veren valumista jalkoihin päin positiivisen g:n alkaessa vaikuttaa, ja seurauksena on huomattavan alhaisella g:llä tajunnan menetys. (nimimekki: Kokemusta on).

Muistaakseni Hawkeilla vedettiin alkuvuosina tavanomaisesti 7+ g:tä, mutta sitä rajoitettiin 6:teen, koska 7 g:n vetäminen tavanomaisissa harjoituksissa on tarpeetonta. Koneen rakenteet keräävät muistiinsa kaikki g:t, ja turhan korkeat g:t lyhentävät selvästi rakenteiden elinikää. 

OJ

  

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilpo Isoluoma kirjoitti:

Nykyään on turvallisuusmääräykset selvästi  koventuneet. Esim näytöksen alaraja oli ennen jotain aivan muuta. 

Tästä aiheesta meinasin kirjoittaa jo aiemmin, mutta Ilpo otti asian esille. Kyllä minä ymmärrän, että turhaa riskinottoa pitää välttää. Toiseksi isoissa ja nopeissa hävittäjissä on kokoa ja näköä siksi paljon, että alarajat ovat varmaan niille ihan kohdallaan. Mutta pienemmillä potkurikoneilla esityksen näyttävyys kärsii liiaksi korkeasta alarajasta. En tarkoita, että alakauttavedon aloituskorkeutta tai silmukan lakikorkeutta pitäisi oleellisesti laskea. Mutta se se pitäisi olla sallittua, että pilotti silmukan tai alakauttavedon lopun tekee hieman loiventaen nykyisen alarajan alittaen, että kone on lähempänä yleisöä. Siinä ei ole mitään riskiä eikä aloitusnopeus seuraavaan liikkeeseen juurikaan kärsi. 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilpo Isoluoma kirjoitti:

Nykyään on turvallisuusmääräykset selvästi  koventuneet. Esim näytöksen alaraja oli ennen jotain aivan muuta.  Unohtumattomia elämyksiä tuottivat Kauhavan Ilmasotakoulun juhannusjuhlissa nähdyt Safir-esitykset. Mentiin matalalla ja hiljaa.

Siellä on suomenlinnan kirkon tornia ja kaikenmaailman autolauttaa lähelle 200 jalkaa asti (vai meneeköhän isoimmat jo ylikin jonkun maston osalta), keskellä näytöslinjaa oli rakennus (Harakan saarella) liki 100 jalkaan asti, vartiolaiva Turva oli myös näytösalueella lentoesteenä, sitten siellä on lokkeja jotka nytkin lensivät iloisesti 100-200 jalassa ja vielä viimeisenä asiana näkyvyys on sellainen, että hirveästi alempana lentäessä näytöstä ei näe kuin pieneltä alueelta epätasaista kaivaria ja hernesaarta.

Näytöksen alaraja oli 500 jalkaa kiinteäsiipisille ja koptereilla hieman pienempi. Sama 500 jalan alaraja oli käytössä myös 2017.

edit: niin, ja vielä melusyyt, kyseisellä näytöspaikalla ei voi aiheuttaa niin kovaa äänenpainetta maahan kuin kuin tyypillisellä lentoasemalla voisi, sijainnista johtuen.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Jos oikein näin, niin tuo Italian F-35 teki yhden ohilennon ruuman luukut auki, eli haluttiinko näyttää, että ilman aseistusta ollaan liikkeellä. Sitä kun on epäilty millaisessa statuksessa kone tulee, kun on kuitenkin Naton Baltiaa auttavaa osastoa.

Kai F35 kutakuinkin jokaisella näytöslennolla on lentänyt luukut auki pätkän, onhan siinäkin näyttämistä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran hieno näytös. Omasta puolesta toive järjestäjille seuraavaa kertaa ajatellen olisi hieman useampi vesipiste, josta täyttää juomapulloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamia hajahuomioita näytöksestä:

- Esiintyjäkaarti oli mukavan monipuolinen laajalla ikähaitarilla
- Gripen E vaikutti hieman laiskemmalta kuin vanhempi Gripen C. Vai onkohan uudemmassa vielä sisäänajovaihe päällä, eikä kaikkea oteta irti. Tietääkö joku muuten mikä on sen Gripen E:n peräliekin funktio? Vai onko vaan joku lentonäytösjippo?
- Red Arrows pesee kyllä ranskalaiset virkaveljensä mennen tullen.
- Typhoonin ja Rafalen kaksintaistelussa vaaka kallistunee hieman Rafalen puolelle.
- Saksalaiset ottivat NH90:stä enempi irti kuin suomalaiset - tosin suomalaisille soihduista plussaa.
- F-35 oli kiva bongata. Mukavaa että esiintyminen ei jäänyt pelkkään ohilentoon.
- Hornet-soolo oli parempi kuin viime vuonna Kauhavalla - joka oli mielestäni vähän pliisu. Nyt siinä oli taas niitä samoja elementtejä kuin RIAT:ssa palkituissa esityksissä.
- Midnight Hawkseja en valitettavasti nähnyt kun piti kiirehtiä junalle. Mutta tiukkaa vinoneliötä näytti taas olevan tarjolla.

Noin yleisesti ottaen tällaiseen näytökseen saapuminen näin maalaispoikana on hieman haasteellista. Nyt korona-aikana piti tarkkaan miettiä, minkälaisia riskejä ottaa vaikka pari piikkiä onkin tullut jo otettua (toinen tosin vasta tällä viikolla). Onneksi junat eivät olleet niin täyteen ammuttuja kuin vuonna 2017. Mutta muutoinhan paikka on mitä hienoin lentonäytöksen pitämiseen. Tosin oikealla lentokentällä on nähtävillä nousut ja laskut jotka ovat yksi ohjelmanumero jo itsessään.

 Näin lopuksi: kiitoksia järjestäjille hienosta näytöksestä. Harvemmin, jos koskaan, sitä on ollut tuollaista kattausta tarjolla.
 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Tero Ekholm kirjoitti:

Tietääkö joku muuten mikä on sen Gripen E:n peräliekin funktio?

Valistunut arvaukseni on, että dumppasi hieman polttoainetta eli näytösjippo. Sehän oli ainakin RAAF:n F-111 näytösten bravuurinumero aikanaan.

Rodney

https://youtu.be/WpPEdOMSIgQ

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Valistunut arvaukseni on, että dumppasi hieman polttoainetta eli näytösjippo. Sehän oli ainakin RAAF:n F-111 näytösten bravuurinumero aikanaan.

Rodney

https://youtu.be/WpPEdOMSIgQ

 

Kiitoksia infosta. Kaikkea sitä näköjään onkin - ensi ajatus oli että hajosiko siitä mylly... :laugh:  Parikymmentä vuotta on tullut näitä kotimaan näytöksiä kierreltyä - niin en ole moista ennen nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Tero Ekholm kirjoitti:

Kiitoksia infosta. Kaikkea sitä näköjään onkin - ensi ajatus oli että hajosiko siitä mylly... :laugh:  Parikymmentä vuotta on tullut näitä kotimaan näytöksiä kierreltyä - niin en ole moista ennen nähnyt.

Sama onnistuu tosiaan Gripen C/D:llä, polttoainetta saadaan ulos huohotusjärjestelmän kautta jonkin verran. Aiheesta on keskusteltu esimerkiksi täällä reilu 10 vuotta sitten: https://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?t=13440

Ja täälläkin on kuvaa aiheesta https://www.facebook.com/gripenhungary/photos/3552772191444648

gripen_c_flames.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gripen E tosiaan dumppasi Kaivari 21 -näytöksessä kirassia jälkipolttoon. Kun näin sen ensimmäisen kerran torstaina harjoituksessa, ensi ajatus oli että lintutörmäys. Kuva perjantain varsinaisesta esityksestä.

kaivari21_pe_gripen.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään