Jari Allan Lappalainen

"Suuret Manöverit 1929"

20 viestiä aiheessa

Presidentti Relanderin vierailu Utissa. Hänen vierailunsa kunniaksi järjestettiin paraati ja lentonäytös.Kuva on otettu vesitornin laelta. Etualalla Ahvenanmaalta Granbodasta siirretty halli ja kilometrin päässä metsän reunassa oikealla näkyy hävittäjäeskaaderille rakennettu "takahalli". Sen puuosat paloivat talvisodan pommituksessa, mutta runko on edelleenkin soveltuvin osin rykmentin käytössä.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Presidentti Relanderin vierailu Utissa. Hänen vierailunsa kunniaksi järjestettiin paraati ja lentonäytös.

Julkaisuissa käytetty valokuva Relanderista Caudron C.60 alkeiskoulukoneen n:o 1.F.39 edessä on otettu Utissa 2.7.1926. Luutnantti Osmo Malinen (ei Pukkinen) vei tuolloin Presidentin viiden minuutin tutustumislennolle.

Kävikö Relander siis myös vuonna 1929 Utissa vierailulla? Hänen toimikautensa vv.1925-1931 riitti kyllä siihen. Jarin kuva on ilmiselvästi vuodelta 1929.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvatun halvattu! Kuvan alle oli kirjoitettu tuo vuosiluku 1929... mutta nyt vasta huomasin, että kuvan oikeaan yläkulmaan on raapustettu 12.8.28. Olisi pitänyt olla tarkempi... Osaisiko joku nyt selventää?

Jari 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen tässä myös ihmetellyt, kun en ole löytänyt vuosien 1928 ja 1929 Ilmavoimien AERO-lehdistä yhtään mitään mainintaa presidentti Relanderista Utista eikä edes lentonäytöksestä.

Jukka 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo esittämäsi kuva Relanderin vierailusta on alkuperäisenä negatiivina/kuvana Suomen Ilmavoimamuseossa. Virkakuvaaja on ottanut kolme perättäistä kuvaa alkaen Utin lentokentän pohjoiseunasta ja päättyen eteläreunan tallirakennuksiin ja halkopinoihin. Nyt nähty kuva on keskimmäinen.Näin niistä on saanut panoraaman koko kentän toiminnasta ja maisemasta. Virallisiin SA-kuviin laitettiin tarkka päivämäärä kellonaikoineen. Tuon kuvan yhteydessä on: Utti, paraati lentokentällä, 12.8.1928 12.30, 30.25. Miettinen.

Muuten presidentti Relander (kutsuttiin myös Reissu-Lasseksi, kun oli presidenttikautenaan tehnyt valtiovieralut Baltian maihin ja Ruotsiin,Tanskaan ja Norjaan) oli myös "ilmailumiehiä". Lainaus Tampereen kadunnimet kertovat -julkaisusta: Heiskalankatu   Vuonna 1928 Helsingissä Katajanokan lentosatamassa luovutti tasavallan presidentti Lauri Relander Heiskalalle arvostetun Harmon patsaan. Presidentti Relander luotti lentäjiemme kuntoisuuteen matkustaen esimerkiksi vuonna 1931 yli 4000 kilometriä ilmavoimien Junkers -koneella ohjaajana enimmäkseen lentomestari Heiskala. Puolustusministerin kiertopalkinto parhaalle ohjaajalle myönnettiin hänelle vuosina 1931, 1932 ja 1933.

 

 

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selkis! Sotaharjoituksen päättymisen loppukatselmus Utin kentällä 12.8.1928, jossa Tasavallan Presidentti puhui ja josta tilaisuudesta tuo valokuvakin on otettu.

Toivottavasti saatte päiväkäskyn tekstistä selvää.

IMG_0825.JPG

IMG_0826.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin selkis, kiitos Raimo. Manööveri on tietenkin harjoitus, enkä minä ainakaan yhdistänyt sitä varsinaisiin sotaharjoituksiin vaan lentonäytös pyöri koko ajan mielessä. Ei olekaan ihme, kun tämä tapahtuma eli sotaharjoitus on vedetty lehdistössä ja aikakauslehdissä todella matalalla profiililla. Yritin etsiä tietoa ja mainintoja nimittäin sanomalehdistä, niin valtakunnan kuin paikallisistakin, mutta huonolla menestyksellä. Sen sijaan kevään ja kesän muista lentonäytöksistä ympäri maata on uutisia.

EDIT:

Korjaus edelliseen. Hakusanat Utti, Relander, ilmavoimat, lentonäytös ei tuottanut tulosta, mutta kun hain arkistosta hakusanalla ”sotaharjoitukset”, niin johan alkoi löytyä. Eli kyllä nämä on noteerattu kuitenkin isosti, eikä ollenkaan matalalla profiililla kuten kirjoitan yllä. Sen sijaan Ilmavoimien osuutta ei oikein tuoda esille sen kummemmin, kunhan ”keltaisten” tiedustelulentokoneet mainitaan. Rankkasadetta kerrotaan olleen, joten lentokelit on voineet olla huonot. Alin kuva ”valkoisten” Hansoista on osasuurennos ensimmäisestä Hesarin leikkeestä.

Tuosta kirjeestä päätellen ”manööverit” ovat olleet suurimmat siihen asti. 
No löytyi sentään elokuun 1928 Suomen Sotilas-lehdestä.

edit: Helsingin Sanomista (molemmat uutiset alla) ja muistakin sanomalehdistä löytyy myös tietoa.

Jukka
 

B2220483-A737-4CB7-8EB6-2A40CCF660A3.jpeg

BD48EB65-0DF0-4FE7-A2E1-9DEC6CEC1AA2.jpeg

0E4C14D9-9C2B-446F-A003-D6CFAE41DAFD.jpeg

3ED2F576-8285-4102-B978-35D443252303.jpeg

 

779C7869-F0DB-4884-BBD5-53C08E1711B7.jpeg

 

B37AC190-AE1A-4B15-8FBE-43E8CAEE6818.jpeg

18E4DB0B-28D5-4C0B-BE9D-584491352785.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus, lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouvolan Sanomat 14.8.1928: ”5 lentokoneen muodostama laivue liiti juhlallisena ryhmänä lavan yli.”

Jukka

53FA760F-5158-4F73-833C-EC138229DAC6.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin täältä kiitos.

Tämän keskustelun kautta aukeni vasta nyt koko ainutlaatuisen tapahtuman juoni täysin. Minulla on tähän saakka ollut käsitys tuosta 12.8.1928 -päivästä Utissa että kyseessä oli presidentin vierailu, lentonäytös ja paraati. Kaikkea muutakin. Ehkä kaikkien aikojen mittavimman sotaharjoituksen ( 1939 – 1945 kovapanosammunnat erikseen) erikoisen juhlava päätös pidettiin tuon ajan mittapuun mukaan valtavalla lentokenttäalueella sotilashierarkian huipun: presidentti, puolustusministeri, sotaväen päällikkö jne. sekä arvovaltaisten muidenkin kutsuvieraiden läsnä ollessa. Paikalla kaikki harjoitukseen osallistuneet aselajit laivaston kalustoa lukuunottamatta. Hienoa työtä teiltä ilmailuhistorian pöyhijöiltä.

Tässä alla on Utin Ilmakillan Utti 100 vuotta 1918-2018 -näyttelyn eräältä seinältä kuva, jossa on tuosta 12.8.1928 -tapahtumasta tehty 1,5 metrin levyinen panoraamakuva kolmesta peräkkäin otetusta kuvasta. Näyttelyn kuvatuotanto on pääosiltaan tuotettu Suomen Ilmavoimamuseon yhteistyönä.

Utti 100 näytt FS.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka on penkonut aihetta kunnolla. Hienoa:thmbup:

Kouvolan Sanomien mukaan oli loppuparaatissa "juhlallisena rivistönä 22 konetta". Koska läheiseltä Haukkajärveltä operoineet "valkoisten" lentolaivueen Hansat olivat vesikoneita kellukkeineen eivätkä osallistuneet lentokentällä pidettyyn paraatiin muuten kuin (mahdollisesti) lehdessä kerrottuun viiden koneen ylilentoon, pidän kaikkia kentällä seissyttä 22 konetta Maalentoeskaaderin omina koneina. Valokuvassa erottuvat eturivissä eskaaderin Hävittäjälaivueen Martinsyde-hävittäjät joita elokuussa 1928 oli rivissä lentokuntoisena kaikkiaan 12 konetta. Samassa ryppäässä näkyy eskaaderin Tiedustelulaivueen Aero A.11 -koneita joita oli tuolloin lentokunnossa 7 konetta. Muita eskaaderissa lentokunnossa olleita koneita olivat 1 Potez, 1 Fokker C.V., 3 Morane-Saulnier 50, 9 Gourdou-Leseurre sekä 2 Haukkaa.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset minunkin puolesta kaikille muille penkojille. Kyllä tämä 15000 miehen manööveri minutkin yllätti, lentonäytöksen tietoja kun ensin yritin hakea. Vuosi 1929 ensin hiukan sekoitti pakkaa, mutta sitten palaset alkoivat loksahdella. Hyvä kun vuosiluku löytyi kuvan reunasta. Tässä innostuin vielä kaivella muutaman leikkeen. Laatokka-lehti 9.8.-28, sitten Uusi-Suomi 12.8. jossa Mannerheim ja 14.8.-28 ja siitä parit osasuurennokset. Lähde: digikansalliskirjasto.

Jukka

37DF3C9F-CEE1-4B6F-B57D-804A8CF7C884.jpeg

326A54AB-5CA9-4A6B-82C5-B16455BEE3AA.jpeg

 

4D167062-0EBE-4706-B09F-573FA8608E15.jpeg

3B122B18-CFE8-4FC2-B744-8F050D321CDF.jpeg

 

C254A6F0-CF19-44B6-9420-21817CA4451C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjaus tekstiin
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manoverin päättymisen loppuparaati Utissa myös elokuvattiin.

Maalentoeskaaderin Aero A.11 -maatiedustelukone AE-46 miehistönään ohj.vääp Syrjänen ja täh.luutn Parkkonen, tekivät kaksi ´filmauslentoa´ kello 12:05-12:20 (korkeus 400 m.) ja klo. 13:10-13:35 (200 m.).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän nuo filmit tai ilmakuvat löytyy? Finna.fi -palvelussa on vanhoja puolustusvoimien ”rainoja”, muttei tätä Utin. Sen sijaan sotaharjoitus on noteerattu myös filatelistien sivuilla:

”Rauhanajan kenttäpostia lähettiin eri sotaharjoitusten yhteydessä. Kymenlaakson sotaharjoitus 1928, Jaakkiman talvisotaharjoitus 1937, suuret sotaharjoitukset ja linnoitustyöt 1939 sekä sotaharjoitukset 1963 ja 1983 aiheuttivat kenttäpostin ylläpidon rauhan aikana. Kenttäpostijärjestelmän rakentamisessa otettiin mallia Saksasta. Talvisodan alkaessa kenttäposti pystytettiin kiireellä ja käytänteet olivat osittain epätarkkoja. Tästä syystä talvisodan aikainen kenttäposti on monipuolista.”

lähde: https://www.tampereenfilatelistiseura.fi/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jari Allanin postittamassa kuvassa juuri AE-46 on ilmassa ja kuvan tunnisteessa kello on 12.30? Siis ko. Aero A.11 näkyy kuvassa lentävän matalalla, että voisikohan olla kyhäämässä laskua linjalla hallin yli takahallille johtavan tien viereen lähes sen suuntaisesti tai olisiko juuri nousussa ja lähtökiito alkanut hallin nurkalta. Isossa kuvassa sen runkotunnus näkyy selvästi ja se lentää melkein pinnassa. No pikkujuttu, mutta ajat ei ole synkassa etenkin kun klo 12.15 otetussa kuvassa AE-46 on maassa kylmänä ja kolme äijää ympärillä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hispano-Aero" AE-46 oli tyyppinsä ainoa edustaja jolla lennettiin Utissa 12.8.28 eli mainitusta filmauslennosta on juurikin kyse. Kelloajat todellakin heittävät reippaanlaisesti, tässä koneen kirjan ajat:

IMG_6829.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jari Allanin kuvassa on III. halli joka joutui väistymään (1930-luvun lopulla?) uuden 3.hallin tieltä. Laitan tähän jatkoksi tammikuussa 1928 Utin vesitornissa (huomaa varjo) otetun kuvan. Oikealla puolella sijaitseva halli oli sitkeähenkinen, sen viimeiset käyttövuodet poikkesivat alkuperäisestä tarkoituksesta. Hallin lattialle oli levitetty reippaasti sahanpuruja pehmikkeeksi, sillä se toimi Laskuvarjojääkärikoulun hyppykoulutuksen hallina, kunnes vuonna 1970 valmistui uusi viimeisenpäälle oleva harjoitushalli sen tilalle.

Mielestäni kaksi viimeistä venäläisvalmisteista lentokonehangaaria purettiin pois vasta vuonna 1970. Ne olivat tämä Utin nk. "puruhalli" sekä Turun Vähä-Heikkilässä sijainneen entisen venäläisen merilentoaseman samanlainen halli, joka myös purettiin 1970.

Minulla oli tilaisuus tutustua tuohon Utin hangaarin vuonna 1969, kun olin Suomen Laskuvarjokerhon kurssilla ja siihen liittyi harjoitukset mainitussa puruhallissa, muutama harjoitushyppy hyppytornissa ja lopuksi vielä paluumatkalla Helsinkiin poikkesimme verestämään kokemuksiamme Speden Saluunaan Kouvolassa.

IMG_4032.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään