Kirjoitettu Marraskuu 24, 2020 Terve! Olen ollut pitkään ilmailusta (etenkin taitolennosta) kiinnostunut ja tähän mennessä takana on PP2-asteen varjoliitäjän koulutus. Harkinnassa on ollut myös paramoottorin hankkiminen. Olen lisäksi käynyt parilla esittelylennolla purjekoneella, joilla päästiin tekemään taitolentomanöövereitäkin. Myös kolmi- ja nelipaikkaisissa moottorikoneissa on tullut istuttua kyydissä. Tämän vuoden aikana olen kasvattanut halua PPL-lupakirjan suuntaan, mutta samalla mietityttää, kun esim. MGPL/TMG-taitolento taitaa olla yleisempää Suomessa. PPL-lupakirjan vaativia taitolentokelpoisia koneita tuntuu olevan kerhoilla vähän (DA20, DA40, C152, C172 eivät täytä ainakaan minun vaatimuksiani, kun niissä ei vakiona ole aerobatics-luokitusta). Osaisiko joku kertoa, että missä ilmailulajeissa taitolento on Suomessa yleisimmillään ja missä voisi saada koulutusta & kalustoa käyttöönsä? Koen, että koneessa tulisi kuitenkin olla moottori eli mieluusti jotain muuta kuin GPL:ää. Onko PPL-lupakirja järkevä hankinta, jos tähtää vähäänkään taitolentoon? Voiko PPL:n muuntaa helposti MGPL:ksi? Asun itse Espoossa ja harrastelisin mielellään max. 200 km säteellä täältä. PS: Suomessa pidetyistä UPRT-kursseistakin kuulen mielelläni (millä kalustolla, missä ja mihin hintaan)! En tosiaankaan oleta, että pääsisin suoraan lentämään temppua PPL-lupakirjan saatuani. Kiitokset! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2020 Hei! Mikäli moottorillinen taitolento on haaveenasi niin suorita PPL-lupakirja ja kerrytä "tavallista" lentokokemusta minimissään 100h ennen taitolentokurssille menemistä. Peruslentotaito pitää olla hallussa ennen taitolentoharrastuksen aloittamista. MGPL-taitolentokoneita ei oikeastaan ole, muutamat RF-4 "Tuuliat" eivät ole varsinaisia temppukoneita vaikka niilläkin silmukan saa väännettyä. Moottoritaitolento alkaa yleensä Cessna 150 Aerobatilla, näitä on ainakin Hyvinkäällä ja Kokkolassa. Kursseja on viime vuosina järjestetty ainakin purjepuolella Kauhavalla Ilmasotakoulun Lentokerhon toimesta. Tutustuithan jo urheilutaitolentäjien sivuihin? https://taitolento.fi/ 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2020 Jos Aerobat käy (alkeis)temppukoneesta, niin onhan BF-Lennolla OH-NEU Malmilla. Ainakin tällä kirjoittamalla ja toistaiseksi. Siirtynee joskus Nummelaan, mikä on myös lähellä Espoota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2020 MGPL on kansallinen lupakirja ja poistumassa näillä hetkillä. Sen tilalle voi hankkia joko purjelentäjän lupakirjan TMG (Touring Motor Glider) oikeuksilla tai PPL(A) lupakirjan TMG-oikeuksilla. Taitolentoon soveltuvia tyyppihyväksyttyjä koneita on melko vähän. Yleensä firmojen tai kerhojen vuokrattavat koneet ovat tyyppihyväksyttyjä. Cessnalla on 150 ja 152 aerobat versiot, joita löytyy muutamista kerhoista. Mallimerkinnät FA150, A150, FA152 ja A152. F-alkumerkinnällä olevat on Reimsin Ranskassa lisenssillä valmistamia Cessnoja, muuten sama kone. Bellanca/American Championin Decathloneja ei taida Suomesta löytyä yhtään - jossain vaiheessa jollain oli tällaisen hankinnasta suunnitelmia. Zlin 126/326/526 koneita on pari, yksi tiettävästi kuitenkin experimental-rekisterissä, pari tyyppihyväksyttyä. Extra 300/330 koneita on muutamia myös, mutta hinta on aika paljon kovempi kuin Zlinissä tai Cessnassa. Tietysti myös suorituskykyä on vähän eri tavalla. Sitten tyyppihyväksymättömiä (experimental) koneita löytyy taitolentokelpoisina useampia. Van's aircraftin RV-sarjassa on useampi, Pitt's Spcialeja on muutama, Christen Eagleja taitaa olla pari, Ultimate on ainakin yksi ja Neuvostoaikojen Yakolev- ja Sukhoi-koneita on myös jokunen (JAK-52, JAK-55, SU-26). RV-koneet ovat enemmän yleisilmailukoneita kuin temppukoneita ensisijaisesti ja loput enemmän temppukoneita. Christen Eagle ja JAK-52 on noista kaksipaikkaisia, joten niissä voisi saada opetustakin lajin saloihin. Monet harrastajat lentävät juurikin näillä tyyppihyväksymättömillä koneilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2020 (muokattu) Hyppään vähän OT. Onko tietoa onko Suomessa yhtään lentokelpoista Sorrell SNS Hiperbipeä? Taisi sekin olla jossain määrin temppukelpoinen experimental. Muokattu: Marraskuu 24, 2020, käyttäjä: Pekka Suuronen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2020 Kerhoilla ei varsinaisia taitolentokoneita taida juuri olla moottoripuolella. Purjepuolella löytyy paremmin. Moottoritaitolentokoneet on yleensä kimppakoneita. Niin ja kannattaa keväällä tulla käymään Oripään kentällä taitolentoleirillä. Siellä pääsee tutustumaan porukkaan ja taitolentämiseen. Yleensä on hyvin koneita ja lentäjiä paikalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2020 Hyvinkäällä Jukolan piloteilla taitaa olla Malmin perään lähin taitolentokone c150 ja opettajia löytyy. Eikä tuntihintakaan ole paljoa yli satasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla