Ilkka Kangastalo

Matti S Kosonen

16 viestiä aiheessa

Lukaisin kirjan Timanttisiivet. Sehän oli ihan mielenkiintoinen. Aikamoinen elämäntarina. 

Tietääkö kukaan Matti S Kososen myöhemmistä vaiheista, onko mies  edelleen hengissä? Erään nettisivuston kautta löytyi osoite Stamfordiin. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tavannut Matti Kososen muutaman kerran. Lentäessäni DC-10:ä 1980-luvulla Matti vieraili ajoittaen Suomessa. Kerran hän vieraili lentovuorollani ohjaamossa ja huomasin hänen olevan varsinainen velikulta. Hän kertoi olleensa (muistaakseni) kadettikurssinsa vuosijuhlilla. Matti oli silloin reilut 50 vuotias ja seurusteli Amerikassa 29 vuotiaan neitosen kanssa. Kadettikurssin juhlissa Matti muistutti tovereitaan, kuinka he olivat kurssin aikana moittineet Mattia siitä, että hän seurusteli itseään vanhemman naisen (Taben) kanssa. Kurssitovereiden mielestä Matin oli syytä löytää ikäistään seuraa. Nyt 30 vuotta myöhemmin Matti kertoi kurssitovereilleen, että nykyään hän seurustelee 29 vuotiaan neidon kanssa ja nyt hän ymmärtää sen, mitä toverit kurssiaikana tarkoittivat. :)

Myöhemmin vierailin Joensuussa käydessäni joskus Laatokan Portissa ja juttelin Matin kanssa niitä-näitä. Matti oli laihtunut huomattavasti ja kertoi vakavana sairastelleensa eikä juttukaan soljunut entiseen iloiseen malliin. En saanut käsitystä, että hän olisi silloin Laatokan Portin aikoihin ollut kovin onnellinen mies. Toivon sydämestäni, että muutto takaisin USA:han on tehnyt hänelle hyvää. 

Seppo 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa Matti Sakari Kososen ura Suomen Ilmavoimissa. Menee taas OT:ksi, mutta kysymyksessä on kuitenkin Kosonen. Vuoden 1985 kadettimatrikkelissa on seitsemän Kososta. Kaksi heistä on palvellut myös vieraan maan armeijassa. Ensimmäinen oli Herkko Kosonen, joka oli vapaaehtoisena Saksassa Wiking-divisioonassa. Hän kävi Bad Töltzissä Junkerschulen ja Suomeen palattuaan Maasotakoulun. Hän kaatui luutnanttina Vuosalmella 13.7.1944.

Matti Kosonen palveli U.S. Armyssa Vietnamissa helikopterilentäjänä.

Vahva ostosuositus molemmista kirjoista.

Rodney

P.S. Ei kai tuo vajaan kymmenen vuoden ikäero nykyaikana olisi kovin ihmeteltävä asia. https://en.wikipedia.org/wiki/Tabe_Slioor

Ref: Kadettiupseerit 1920-1985 (ISBN 951-99690-4-7).5fc2a927e6adc_KosonenMattiS2.jpeg.78a37e0f194fe5a66582a9856fbc48f3.jpeg

Timanttisiivet.jpg.2fc57d64d927095eb687ec1e5ff801b4.jpg

Ref: Suomalaisten Waffen-SS-vapaaehtoisten matrikkeli 1941-1943 (ISBN 978-952-93-1930-5)5fc2afe5d35a8_HerkkoKosonenmatrikkeli.thumb.jpeg.09648e9ea9aaf87b9fca1cea0b9112c8.jpeg

Herkko Kosonen kuvassa äärimmäisenä oikealla.                                                                                                     .5fc2a90745a07_HerkkoKosonen.thumb.jpeg.57844f3e299e5cc09c0153eb8763264f.jpeg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Ilkka Kangastalo kirjoitti:

Onko sukua?

En ole tutkinut sukuani, mutta eivät ole ainakaan lähisukuani. Sukunimi sama ja suvun "pesä" Savonlinnan suunnalla.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti Kosonen oli nyt jo puretun Kymenlaakson Ilmakillan jäsen. Otos killan matrikkelista.

Kosonen, Matti Sakari, liikennelentäjä, s. 16.04.1936 Parikkala. Liitt.
2001. Opinnot: Yo, Kadk 1957-59, lentoups.kurssi. Asevelv: 1954-55.
Palvelus PV:ssa: 1954-60 Ilmavoimat, 1965-67 Vietnam. Lentolupak:
FAA liikennelentäjä. Lentotunnit: 20 000 h ohjaajana. Ohjannut:
Stieglitz, Viima, Vihuri, Saab Safir, Vampire, Gnat, B 757, B 767, B 747,
B 747-4

Kosonen Matti.png

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koponen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti Kosonen oli kurssitoverini LntUk 22:lla 1954-55. Olin itse kurssin toiseksi nuorin ja Matti kuusi päivää vanhempana kolmanneksi nuorin. Matti oli vilkas ja sanavalmis karjalaispoika, joka pärjäsi myös sekä lentämisessä että teoriassa. Hän kaipasi kuitenkin suurempiin ympyröihin ja niinpä hän erosi ilmavoimista 1960 Gnat-piloottina/luutnanttina tähtäimessään pääsy USA:n ilmavoimiin. Tämä toive ei kuitenkaan toteutunut. Hän pääsi kuitenkin USA:ssa jonkin aikaa oleskeltuaan ilmavoimien ilmailuelektroniikkakurssille, jonka hän selvitti kurssin priimuksena ja erinäisten vaiheiden jälkeen 1964 helikopterilentäjäkurssille, jolta hän valmistui jälleen priimuksena saaden suoraan siirron jatkokoulutettavaksi raskaisiin CH-17 "Chinookeihin". Matti palveli Vietnamissa kaksi kautta- yli tuhat sotalentoa. Hänet ammuttiin alas kaksi kertaa, jälkimmäisen ollessa varsin totinen paikka. Kunnia- ja urhoollisuusmitaleita hänellä on amerikkalaiseen tapaan niin paljon, että skoliosiksen vaara on lähellä. Matti on edelleenkin ainoa suomalainen sotilaslentäjä, joka on osallistunut sotaan toisen maailmansodan jälkeen. Sodan jälkeen hän lensi New Yorkissa helikoptereita siirtyen niistä ensin liikelentäksi ja sen jälkeen United Airlinesille liikennelentäjäksi, mistä hän jä eläkkeelle 2003. Vapaa-ajan harrastuksena hänellä on ollut kiinteistövälitys ja myöhemmin kiinteistösijoittaminen. Matin monella tapaa värikkäät vaiheet on kuvattu toimittaja Jyrki Melinin kirjassa "Timanttisiivet" (Kustannus Oy Suomen Mies 1997). Matti on itse kertonut Vietnamin ajastaan  "Lentoupseerikurssi 22 50 vuotta 2004" -juhlajulkaisussamme, josta on jo nyt tullut vaikeasti saatava varsinainen "collectors item". ;) Matti viettää eläkepäiviään kesäisin Connecticutissa ja talvisin Floridassa.

 

OJ

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Kaikki täällä Forumissa:)!

Minulla oli henkiläkohtainen tapaaminen hänestä siis Matti Kososesta kerran n. 20 v. sitten Hawaijin Honolulusta Japanin Tokioon...! Jos joku täällä Foorumissa tietää enemmän Matista ja onko hän OK - niin olisin enemmän kuin kiitollinen.. Sitten kertoisin myös enemmän lennosta Honolulu - Tokio...! Ja sitten -- on mulla sitten muitakin Suomalaisia UA -kippareita eri linjoilla...!

T. Martti T. Puisto

p. 0440 611 667

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Martti,

Joo niinkuin tuossa eka viestissä kerroin niin tosiaan matti on edesmenneen isäni serkku. Matti soittelee edelleen äidilleni kuulumisia. Näiltä tiimoilta hän voi hyvin. Minä ja minun kaksi veljeä olemme menossa tulevana kesänä moottoripyöräilemään Parikkalaan  katsomaan missä me nuorempana pyörimme ja samalla tapaamme matin ja myös meidän sukua. Tulen soittamaan matille kun saan hänen numeronsa, viimeistään moporeissun jälkeen.

Terkuin 

Reijo Heinonen

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Reijo & porukat,

Kiitos tiedosta :)! Olipa mukava kuulla että Matti on OK ja viettää aikaansa Floridassa. - Kuten aiemmassa viestissäni lupailin niin kerron nyt ensitapaamisestani Matin kanssa lennolla Honolulusta Tokioon. Vuosi oli jota kuinkin 1989. - Olin alunperin lähtenyt lomalle Los Angelesiin suoralla Finnairin DC10 -lennolla. Sitten otin lennon LAXista Honoluluun rantalomalle. Oahun saarelta sitten noin 2 viikon jälkeen matkani jatkui Tokioon United Airlinesin suoralla B747 -lennolla. Koska olin tuolloin vielä Ilmavoimissa töissä ja saanut myös lennonjohtajakoulutuksen, niin ainahan kiinnosti ohjaamovierailut ja niin nytkin. Heti boordauksen jälkeen annoin lennon purserille Finnish Air Force Crew Member Certificaten ja pyytelin pääsyä lennon jossain vaiheessa ohjaamon. Lennon alkuvaiheessa ruokailun jälkeen sitten purseri palautti ID:ni ja kertoi, että nyt lennon kapteeni on antanut luvan vierailuun B747:n ohjaamossa. Kiitin ja kumarsin. Astuessani ohjaamoon tietysti "mongersin" englantia  ja sanoin "Hellou", noniin, mies kapteenin paikalla kääntyi minuun päin ja sanoi selvällä suomen kielellä "hellou hellou, mutta kyllä täällä ymmärretään suomeakin" - olipa se meikäpojalle aikamoinen yllätys. Sitten esiteltiin itsemme ja koska perämies  oli amerikkalainen, niin jatkettiin englanniksi. Oltiin tuossa vaiheessa vasta alkumatkalla Tokioon. Vaihdettiin siinä Suomen kuulumisia ja mietittiin maailman menoa. Menin sitten omalle ikkunapaikalleni, minkä re-siittauksen purseri oli minulle tehnyt heti take-offin jälkeen. Matti järkkäsi ! - Myöhemmin noin 2-3 tuntia ennen Tokioon laskeutumista Matti tulikin yllättäen istumaan cabiinin puolelle vielä viereeni ja juteltiin lisää. No, kyllä se 1st Officer pärjäsi siellä nokalla, taisi olla vielä peltiohjaamo tuossa B747 -tyypissä millä lennettiin. - Aikanaan lensin Tokiosta Helsinkiin pohjoisnavan kautta Finnairin DC10:llä, taisi kestää 13 tuntia. - Koska Matti on ollut Vietnamissa ja lentänyt Chinookia niin sitä en häneltä "muistaakseni" ehtinyt kysyä että tunsiko hän Jyri Laatsin, Suomi-Eesti -pojan joka oli myös taistelemassa Neuvostoliittoa vastaan Törnin joukoissa 2. maailmansodassa. Jyri oli Green Baret ja myöskin soti Vietnamissa monta vuotta. Kyllä he varmasti tunsivat toisensa. Surullista että Jyri kuoli n. 2 vuotta sitten. Tutustuin häneen Honolulussa missä hän asui ja käytiin monesti armeijahotellissa edullisella brekkarilla ja hän kävi minun condossa drinkillä muutaman kerran. - Tunsikohan täällä joku jäsen Jyri Laatsin? - Reijo - välitä minun terveiset ja vaikka tämä koko tarina Matille jos saat häneen yhteyden ja olisi mukava olla häneen henkilökohtaisesti myöhemmin yhteydessä. Soitin hänelle joskus v. 1990 ollessani New Yorkissa muutaman päivän, mutta ei siellä enää ehditty tavata uudestaan.

Terveisin - Martti T. Puisto

PS. Mietin, että onko Niemen Pentti täällä FlightForumissa joka lensi myös UA:lla... Mutta palataan... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään