Kari Lumppio

Itämeren sahuri = spårvagn?

8 viestiä aiheessa

Hei!
 

Törmäsin YouTubessa ainakin omasta mielestäni erinomaiseen ohjelmaan Fredens hav. Vain ruåtsia, joten 10% jäi ymmärtämättä.

Kysymys: Olivatko "Itämeren sahurit" samoja konetyyppejä kuin tässä videossa? Ulkomainen kalustoesittely n. 33:30-35:00. Erityisesti kiinnostaa 60-luvun loppupuoli (1968).

Toinen kysymys: ko. video keskittyy eteläiseen Itämereen. Minkälaisia ratoja "Itämeren sahurit" lensivät Suomen lähialueilla? Suomenlahdella paluu immelmannilla, kun oli kapeaa? Olen myös ymmärtänyt että "sahureilla" tarkoitettiin aina länsimaisia tiedustelukoneita. Oliko asia niin ja oliko itämaan tietäjien koneille oma nimityksensä?

Mielenkiinnolla lukisin varsinkin heidän kommentteja, jotka "olivat siellä". Itämeren taivaalla siis.

t.

Kari

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sahurit

Helsingin lähestymislennonjohdossa itämeren sahuri tarkoitti 1970 luvun alkupuolella lännestä tullutta ja sinne takaisin häipynyttä tunnistamatonta ensiötutkakaikua, johon ei ollut radioyhteyttä. Puolustuslaitoksen ilmavalvonta, taso, myös kutsui niitä sahureiksi.
 
Neuvostoliiton lennot Suomenlahden kautta Kaliningradiin myös näkyivät tunnistamattomina radiottomina primääriblippeinä, mutta useimmat lennot olivat yksisuuntaisia.
 
Jokin myös toisinaan häiritsi tutkaa. Näytön keskipisteestä etelää kohti ilmestyi moin kymmenen asteen kirkkaita sektoreita, joista ei pystynyt erottamaan kaikuja. 
 
Helsingin lentoasemalla oli tuolloin perinteiseen radioputkitekniikkaan perustuva Plesseyn ensiötutka. Taivaalle lähetettiin hirmuisia sähkömagneettisia energiapulsseja, joista hyvin pieni osa sirosi maalin kyljestä hentona henkäyksenä takaisin tutkalle.
 
Näyttölaiteena oli katodisädeputki ja näyttötapana elokuvista tuttu pyörivä Plan Position Indicator (PPI). Tänä päivänä nuo vekottimet edustaisivat tyylipuhdasta steampunkia.
 
🙂  Esa

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hei!
 

Törmäsin YouTubessa ainakin omasta mielestäni erinomaiseen ohjelmaan Fredens hav. Vain ruåtsia, joten 10% jäi ymmärtämättä.

Kysymys: Olivatko "Itämeren sahurit" samoja konetyyppejä kuin tässä videossa? Ulkomainen kalustoesittely n. 33:30-35:00. Erityisesti kiinnostaa 60-luvun loppupuoli (1968).

Toinen kysymys: ko. video keskittyy eteläiseen Itämereen. Minkälaisia ratoja "Itämeren sahurit" lensivät Suomen lähialueilla? Suomenlahdella paluu immelmannilla, kun oli kapeaa? Olen myös ymmärtänyt että "sahureilla" tarkoitettiin aina länsimaisia tiedustelukoneita. Oliko asia niin ja oliko itämaan tietäjien koneille oma nimityksensä?

Mielenkiinnolla lukisin varsinkin heidän kommentteja, jotka "olivat siellä". Itämeren taivaalla siis.

t.

Kari

 

 

Huomenta Kari.

80- luvulla olen käynyt tunnistamassa Itämerellä Brittien Nimrod- tiedustelukoneen (käytiin "siivellä"). Tuli vastaan reilusti Maarianhaminan eteläpuolella. Paluumatkalla pohjoisen suunnasta tuli vastaan vielä jenkkien RC-135 Boeing- tiedustelija. Vaaputti kohdalla morjensta. "Itämaan tietäjien" sahurit olivat arkipäivää. Ajoivat "race track"  kuviota rajan tuntumassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia ”kylmän sodan veteraaneille” muisteloista. Meillä taitaa nuo viralliset arkistot olla vielä lukkojen takana. Ruotsalaiset ovat näitä  paljon enemmän muistelleet, tätä kirjaahan esiteltiin myös IMY:n tilaisuudessa. Suosittelen.

https://www.adlibris.com/fi/kirja/svenskt-flyg-under-kalla-kriget-9789173291347

Aiheesta puuttuu kunnon suomalainen historiikki. Ehkä juuri tuon tiukan salassapidon takia. Vieläkään ei voida kertoa, mitä oikeasti tiedettiin tai ei tiedetä. Ilmavalvonnan osalta tekeillä on ”laitehistoriikki” eli kesällä käytöstä poistetun KEVA-tutkan historiikki. Tutkamieskilta julkaisee sen ensi vuonna. Seuratkaa Hyrylän museon sivuja.

Sahureista on monenlaista legendaa, totta ja tarua. Jotkut väittävät saaneensa kuntoisuuslomaa palvellessaan rannikkotykistössä tehdessään havaintoja. Huimin tarina on radioamatööreistä, jotka opettelivat tuon RC-135 koneen radioliikenteen ja tunkivat viestiliikenteen sekaan. Yhteyksiä koneeseen kun pidettiin HF:llä.

Ruotsalaisten kirjassa on tarinaa myös hiukan nopeammasta tiedustelukoneesta eli SR-71. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari ja Esa!

Ja muutkin osallistujat.

Eli RC-135 ja Nimrodin eri versiot olivat siis yleisimmät "sahurit". Tuossa ruotsalaisten videossahan käydään tunnistamassa myös US Navyn P-3 Orion (n. kohdasta 24:00 alkaen).

Itselleni oli uutinen Luttwaffen RF-4 tiedustelukoneiden aktiivisuus Ruotsin etelärannikolla. Ymmärtääkö joku täydellisesti mitä ruotsalaispilotti kertoo "spaningsphantomeista" n. kohdasta  31:45 eteenpäin? ("pigga" = pirteä?)

Venäläiset tutkahäiritsijät lienevät olleet liikkeella Tu-16 SPS -koneilla ( http://www.airwar.ru/enc/spy/tu16sps.html , venäjäksi, url-osoite Google Translatoriin niin ymmärtäminen helpottuu ainakin itselläni).

Kylmän sodan aikaista turinaa voisi tosiaan olla enemmän sekä nettikeskustelussa että julkaisuina. Läheskään kaikkea ei ole vielä kerrottu.

t.

Kari

PS. En malta olla laittamatta tähän linkkiä Saarisen Arin haastatteluun YouTubessa:

Interview with Ari Saarinen on the Saab 35 Draken

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräällä retkellämme Ruotsin F11-lennoston museossa oppaana ollut entinen Draken pilotti (kuva alla) kertoi ruotsalaisten tunnistuslentotoiminnasta mm. niin, että 1960-luvulla he eivät saaneet Drakenilla lentää tunnistustehtäviin täyttä höökiä. Tarkoituksena oli salata neuvostoliitolaisilta Drakenin todellinen suorituskyky yltää lähes 2-Machin nopeuteen.

 

SAAB.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Meillä taitaa nuo viralliset arkistot olla vielä lukkojen takana.

Viestikeskus 3:n ja 5:n arkistot ovat pääosin avoimia. Kansallisarkistossa säilytetään Satakunnan lennoston Viestikeskus 3:n tasopäällikön kirjoja vuosilta 1965-1973 sekä kuukausittain laadittuja tutka-asemien toimintakertomuksia. Uudempia kirjoja säilytetään varmaankin vielä Satakunnan lennostossa, mutta niiden pitäisi silti olla julkisuuslain (621/1999) perusteella avoimia. Ulkoministeriön arkistossa on lisäksi kirjeenvaihtoa alueloukkauksiin liittyen. Esimerkki Viestikeskus 3:n tasopäällikön kirjasta 13.7.1969 sekä Viestikeskus 3:n kesäkuun 1969 toimintakertomuksesta:

VK3.jpg.65fa4477f32d7ed68447359f16e859d5.jpg

VK3_2.thumb.jpg.3784d5c152239135300e6a8b2554c075.jpg

Alla on lisäksi kaksi viestiketjua aiheeseen liittyen:

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoministeriön arkistosta löytyi Satakunnan lennoston Hawkin ottama tunnistuskuva Antonov An-26:sta, joka loukkasi Suomen ilmatilaa Porkkalan ja Kalbådagrundin välillä 30. toukokuuta 1984 klo 7.42 - 7.56. Isosaaren merivalvontatutkan mukaan koneen lentokorkeus oli 300-1100 metriä ja -nopeus 180-200 km/h. Kone havaittiin myös Silja Linen M/S Silvia Reginalta. Neuvostoliiton rajavaltuutettu ilmoitti 7. kesäkuuta 1984 että "kyseessä on ollut etsintöjä suorittava rajajoukkojen lentokone. Lentäjät ovat vakuuttaneet, ettei rajanylityksiä ole tapahtunut". Edelleen rajavaltuutettu ilmoitti "kuitenkin uskovansa, että lentäjille on sattunut lipsahdus" ja esitti valitttelut rajanylityksestä.

AN26.jpg.35995a311dafb612cd34036d3071010b.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään