Esa Sairio

Airbus A32NX ja FS2020

61 viestiä aiheessa

Itsellä oli ongelmaa oman joystickin kanssa kun olin epähuomiossa bindannut kaksi toimintoa samalle napille joystickissä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo löytyvät Joonan ehdottamalla tavoin. Siis kaksi asiaa, dronen kääntö ja rudderin kääntö samalla akselilla.

Ei pitäisi olla ongelma, koska alun perin minulla ei edes ollut bindattuna dronen kääntöä ja jo silloinkin sivuperäsin meni ääriasentoihin.

search.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä videolla:

on esitetty eräs ratkaisu joystickin sensitiivisyysongelmiin. Asetetaan joystickin akselien sensitiivisyys takaisin oletusarvoihinsa eli lineaariseksi ja editoidaan sen sijaan koneen flight_model.cfg-tiedostoa kohdasta [FLIGHT_TUNING]. Huono puoli tuossa on se, että tämän joutuu tekemään jokaiselle koneelle erikseen.

"Rivien" välistä videosta saa sen käsityksen, että Asobon lentokoneen asetusvalikko on tältä osin alunperi väärin tehty. Jos noihin asetuksiin ei sieltä päin tule muutosta, varmaankin joku kirjoittaa pienen ohjelman, jolla nuo säädöt voi tehdä samalla kertaa eri koneisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä Esalla on nyt joku toinen ongelma, jos näppäimistöltäkin rudder toimii on/off tyylisenä. Herkkyyksissä vika luultavasti ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Kyllä Esalla on nyt joku toinen ongelma, jos näppäimistöltäkin rudder toimii on/off tyylisenä. Herkkyyksissä vika luultavasti ei ole.

Näin täytyy olla. Kiitos muuten Joona ja muutkin useista neuvoista. Vian etsintä jatkuu. 

Itse asiassa alussa kun ostin FS2020:n, niin jo aiemmilla ohjaimillani oli sama ongelma. En silloin osannut vielä katsoa lentokonetta ulkoapäin ja samalla kiertää joystickiä, jotta olisin tajunnut että sivuperäsin menee heti ääriasentoon. Haukuin turhaan asetuksia ja itse simulaattoria ja MS/Asoboa, kun luulin että vika on huonosti mallinnetuissa tikun asetuksissa tai itse simuohjelmassa. kun Cessnacaan ei meinannut kiitoradalla pysyä. Simussa ei vikaa ole, kun kerran muilla sivuperäsin toimii oikein.

FS2020 on myös asennettu uudelleen, kun minulla oli tietokoneongelmia tuossa kuukausi sitten. Sekään ei näin takautuvasti ymmärtäen ole vaikuttanut sivuperäsinasiaan.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Kyllä minustakin siltä vaikuttaa. Satuin vain törmäämään tuohon videoleikkeeseen netissä ja ajattelin tuoda sen esille yhtenä vaihtoehtona näinhin herkkyysongelmiin. Moni on niistä kertonut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Näin täytyy olla. Kiitos muuten Joona ja muutkin useista neuvoista. Vian etsintä jatkuu. 

Itse asiassa alussa kun ostin FS2020:n, niin jo aiemmilla ohjaimillani oli sama ongelma. En silloin osannut vielä katsoa lentokonetta ulkoapäin ja samalla kiertää joystickiä, jotta olisin tajunnut että sivuperäsin menee heti ääriasentoon. Haukuin turhaan asetuksia ja itse simulaattoria ja MS/Asoboa, kun luulin että vika on huonosti mallinnetuissa tikun asetuksissa tai itse simuohjelmassa. kun Cessnacaan ei meinannut kiitoradalla pysyä. Simussa ei vikaa ole, kun kerran muilla sivuperäsin toimii oikein.

FS2020 on myös asennettu uudelleen, kun minulla oli tietokoneongelmia tuossa kuukausi sitten. Sekään ei näin takautuvasti ymmärtäen ole vaikuttanut sivuperäsinasiaan.

Toimiiko se kierto siis Windowsissa normaalisti? Ainakin englanninkielisessä Windowsissa tuo ohjainten kalibrointi löytyy Set up usb game controllers nimellä, jos hakee Käynnistä-valikosta.  Jos Prepar3D:ssa toimii niin silloin sen täytyy toimia myös tuossa Windowsin dialogissa. Silloin ei oikein voi olla enää muuta ongelmaa kuin joko simussa. Sitten kannattaa FS:n virallisilta foorumeilta kysellä apua tai tehdä bugiraportti Zendeskiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laiton ongelmasta tekstin sekä MS:n Zendeskiin että Avsimiin FS2020-palstalle. Ainakin Avsimissä asiani julkaistiin heti.

Olennaista on kuitenkin saada ratkaisu ongelmaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Laiton ongelmasta tekstin sekä MS:n Zendeskiin että Avsimiin FS2020-palstalle. Ainakin Avsimissä asiani julkaistiin heti.

Olennaista on kuitenkin saada ratkaisu ongelmaan.

Näin viestisi Avsimissä ja vilkaisin You Tubesta asiaa. Sieltä löytyi muutama video hakusanalla msfs2020 + ilotikkusi nimi setup. Kannattaisi ehkä pikaisesti vilkaista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä että olen asentanut joystickin aivan oikein, noiden videoiden ja Avsimin kommenttien mukaan. Toisaalta näin on pakko ollakin, koska sivuperäsin toimii samalla tikulla P3D4.5-simussani. Ja koska näppäimistön Enter-komento saa sivuperäsimen myös äärilaitaan. Silloin kyse ei voi olla joystickistä.

Joku juuri vastasi Avsimissä aloittamaani threadiin, että hänellä sama ongelma kun yritti käyttää rudderia näppäimistöllä.

Avsimissä on myös seuraava ohje, jota en täysin ymmärrä.

"The next things to check are:

- the game has not reset to legacy mode

- there is no cross mapping of trim and rudder to the same axis"

Minulla on joystickin kiertoakselilla myös dronen kierto, mutta se ei ole syynä ongelmaan. Tosin eilen sain drone-kierron liiallisen nopeuden säädettyä, alennettua, kun siihen löytyi sopivat nappulat, jotka laitoin joystickille tyhjille namiskapaikoille. Simusta ei löydy säätöä, jossa rudderin kiertonopeutta voisi pudottaa.

Mikä on legacy-mode?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään