Jukka T Lahtinen

Törmäys Helsinki-Vantaan kiitotiellä 1990

38 viestiä aiheessa

Joskus kauan sitten olen tästä täälläkin kertonut. Vanha työkaverini oli työskennellyt talvisin kentällä kunnosspidossa 80/90 -luvulla. Aikana ennen maaliikennetutkia.

Hänellä oli käynyt niin että yksin liikkuessaan ajoneuvo oli simahtanut pimeälle kiitotielle. Myös auton radiot pimenneet. Oli liikennöinnin kannalta hiljainen aika vuorokaudesta, mutta ei hänellä ollut mitään tietoa siitä mikä on lennonjohdon käsitys hänen sijainnistaan. Oli tehnyt elämänsä juoksun kiirehtiessään jalkamiehenä ilmoittamaan tilanteesta ja hajonneesta ajoneuvosta kiitotiellä. Sen muistan hänen myös kertoneen, että tämän tapauksen jälkeen tehtiin muutoksia ajoneuvoihin ettei vastaava radioiden pimenemistä tapahdu, vaikka itse ajoneuvo pimenisi.

Tämä transitti -case tuo aina tämän mieleeni. Aika vähän siitä on matskua saatavilla. TM asiasta kirjoitti ja sen digiarkistoista varmaan löytyisi mutta on maksumuurin takana. Hesarin aikakoneesta löytyy asiasta näköislehdessä 6.2.1990. Sekin vain maksaville. Transitista on kuvassa jäljellä enään lattia, yksi istuin ja vääntynyt ratti. Ainekset olivat olemassa paljon pahempaankin. 

Kiitos videosta!

Muokattu: , käyttäjä: Henri Laitinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mallinnuksessa pikkaisen liian moderni Helsinki-Vantaa ollakseen vuotta 1990 ja toinen mikä esteettistä silmää hieman häiritsi että Transit ei näyttänyt yhtään Transitilta vaan joltain jenkkipakulta. Mutta aina voi ottaa taiteellista vapautta.

Olen aina luullut että kyseinen mälii sattui aamuhämärissä mutta nyt olen tästäkin viisaampi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Mallinnuksessa pikkaisen liian moderni Helsinki-Vantaa ollakseen vuotta 1990 ja toinen mikä esteettistä silmää hieman häiritsi että Transit ei näyttänyt yhtään Transitilta vaan joltain jenkkipakulta. Mutta aina voi ottaa taiteellista vapautta.

Olen aina luullut että kyseinen mälii sattui aamuhämärissä mutta nyt olen tästäkin viisaampi.

Totta, taisi ainakin torni olla 90-luvun alussa hieman kulmikkaampi. Sirottelin MD80-kalustoa ja jopa DC-kympin rullailemaan, jotta 90-luvun tunnelma välittyisi, samoin kuin nykyisen Helsinki Airport -kyltin korvasin Helsiki-Vantaa, Helsingfors-Vantaa -kyltein. Joku tiesi kertoa, että todellisuudessa Transit olisi ollut avolavamalli, joten siltäkin osin tämä umpipaketti ei oikein vastaa todellisuutta. Mutta tuollaisen Transit-animaation löysin ja itse romu on sitten taas aivan eri yksilö kuin liikkuva ajoneuvo. Tällaista leikkaaliimaa-askartelua enimmäkseen.  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just näin, hyvä kooste ja kiitos kun teit.

Olin jo pikkutarkalla päällä valmiiksi koska tutustuin Zedu De Lucan debyyttiin samoilla kriittisillä silmillä. :laugh:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Kaksi kuvaa kirjasta Mikko Uola: "Ylitse maan ja veen" s. 273.

Kuvat kertovat karua kieltä, onneksi vahingot jäivät vain aineellisiksi. Tapaus tulikin näiden kuvien myötä jokseenkin läpikotoisin käsiteltyä. Saimme myös raportin näytille, ei siis tarvitse enää arvailla, mitä tapahtui kiitotiellä 22 helmikuun 4. päivänä 1990. Lämmin kiitos kaikille kommentoijille! T. Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä voi olla legendaakin mutta muistan kuulleeni, että Transit olisi ollut edelleen käynnissä tapahtuneen jälkeen 😂

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä sen tutkintaselostuksen numero on? Numerointihan menee onnettomuusvuoden mukaan; 1/1990 ja 2/1990 ovat laivaonnettomuuksia, muihin vuoden 1990 tutkintaselostuksiin en löytänyt edes viittauksia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Mikä sen tutkintaselostuksen numero on? Numerointihan menee onnettomuusvuoden mukaan; 1/1990 ja 2/1990 ovat laivaonnettomuuksia, muihin vuoden 1990 tutkintaselostuksiin en löytänyt edes viittauksia.

Moi!

Saamassani kopiossa numero on jokseenkin kokonaan näkymättömissä, mutta erotan siitä seuraavan: No2

Traficom ollee tämän tapauksen kohdalla taho, josta selosteen pyydettäessä saisi. Ja tuolla ylempänä on siis laatimani kooste, josta kyllä selviää tapahtuman kulku, syyt ja tutkinnan johtopäätökset.

Vielä noista sivumääristä. Olen kyllä kanssasi samoilla linjoilla, että kuulostaa nuo tuhannet sivut aika mahdottomilta määriltä. Mutta Kansallisarkiston sivuilta nuo tiedot löytyy ja vaikea on kuvitella luetteloilla muutakaan tarkoitettavan kuin arkistoituja sivuja. Tietty niissä mukana on sitten joka ainoa lippulappu sekä muistio että henkilövahinkotapauksissa lääkärinlausunnot ym. ym. Itse selosteosat ovat joka tapauksessa vain joitakin kymmeniä tai maksimissaan satoja sivuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Jukka T Lahtinen kirjoitti:

Moi!

Saamassani kopiossa numero on jokseenkin kokonaan näkymättömissä, mutta erotan siitä seuraavan: No2

Traficom ollee tämän tapauksen kohdalla taho, josta selosteen pyydettäessä saisi. Ja tuolla ylempänä on siis laatimani kooste, josta kyllä selviää tapahtuman kulku, syyt ja tutkinnan johtopäätökset.

Vielä noista sivumääristä. Olen kyllä kanssasi samoilla linjoilla, että kuulostaa nuo tuhannet sivut aika mahdottomilta määriltä. Mutta Kansallisarkiston sivuilta nuo tiedot löytyy ja vaikea on kuvitella luetteloilla muutakaan tarkoitettavan kuin arkistoituja sivuja. Tietty niissä mukana on sitten joka ainoa lippulappu sekä muistio että henkilövahinkotapauksissa lääkärinlausunnot ym. ym. Itse selosteosat ovat joka tapauksessa vain joitakin kymmeniä tai maksimissaan satoja sivuja.

Outoa, koska Onnettomuustutkintakeskuksen sivulla on valtioneuvoston asettaman Tutkintalautakunnan tutkintaselostus N:o 2/1990 ja se on FINN-BALTIC:in kaatumisesta.

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/vanhemmattutkinnat/EpT6VOcvX/2_1990_Tutkintaselostus.pdf

Kai tuon lentovaurion tutkinnankin on tehnyt valtioneuvoston asettama Tutkintalautakunta, ei kai se mikään muu voi olla?

Sivumääristä: en sinänsä ihmettele, että materiaalia on noin paljon, mutta ihmettelen sitä, että siihen viitataan nimellä tutkintaselostus ja sitten puhutaan jostain "lyhennelmästä". Vanhemmissa tutkintaselostuksissa, kuten em. FINN-BALTIC:in onnettomuuden tutkintaselostuksessakin, tuo koko materiaali onkin lueteltu kappaleessa "LÄHDEVIITTEET". Joissain on vielä sanottu, niistä saa kopioita Oikeusministeriön kirjaamosta, mutta se ei varmaan enää pidä paikkaansa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.12.2020 at 11.59, Timo Partanen kirjoitti:

Hieno video ja kuvaa hyvin meille ei-ammattilaisille tapahtumaa. Tähän täpahtumaan liittyy sellainen vitsi, että sen piti olla juuri MD-80, kun koneen kojelaudassa on valo, joka kuvaa sitä, että teline ei ole ylhäällä, eikä alhaalla lukittuna, jossa lukee "Gear in transit". Tuo T pitäisi varmaan kirjoittaa isolla... 

Ikävä pilata hauska tarina mutta kasikymppisessä (eikä ysissäkään) ei ole tuollaista valoa. Jokaiselle telineelle on vihreä ja punainen valo ja lisäksi päätelineiden luukuille on yksi yhteinen Gear Door Open-valo.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Martti Saarinen kirjoitti:

Ikävä pilata hauska tarina mutta kasikymppisessä (eikä ysissäkään) ei ole tuollaista valoa. Jokaiselle telineelle on vihreä ja punainen valo ja lisäksi päätelineiden luukuille on yksi yhteinen Gear Door Open-valo.

Jep. Jostain vanhasta Piper Arrowista suunnilleen tuollainen löytyisi, tosin siinäkin tekstinä "gear in trans."

https://www.ebay.com/itm/Piper-Arrow-Gear-In-Transit-Light-67422-08-472-767-67422-008-/133497750288

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään